Με βελτιωμένα δεδομένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια ξεκίνησε η σχολική χρονιά 2025-26 για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ), σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας.
Οι αριθμοί δείχνουν σημαντική ενίσχυση των ενταξιακών δομών, αύξηση των προσλήψεων εκπαιδευτικών και μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού, βελτίωση της λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ, καθώς και ίδρυση οκτώ νέων ειδικών σχολείων.
Σημαντική αύξηση στα Τμήματα Ένταξης
Το Υπουργείο Παιδείας κάνει λόγο για «το μεγαλύτερο πρόγραμμα ίδρυσης Τμημάτων Ένταξης στην ιστορία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος». Συνολικά, δημιουργήθηκαν 3.448 νέα Τμήματα Ένταξης, αριθμός που αντιστοιχεί σε αύξηση 89,6% πανελλαδικά, ενώ στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια η αύξηση φτάνει το +600% και +750% αντίστοιχα.
Με βάση πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, προβλέπεται πλέον η τοποθέτηση δεύτερου εκπαιδευτικού στα Τμήματα Ένταξης νηπιαγωγείων με πάνω από 60 μαθητές, καθώς και μείωση του αριθμού μαθητών για την τοποθέτηση δεύτερου εκπαιδευτικού σε Δημοτικά. Παράλληλα, για πρώτη φορά τοποθετούνται εκπαιδευτικοί ΕΑΕ σε ΕΠΑΛ για υποστήριξη εργαστηριακών μαθημάτων, ενώ θεσπίστηκε η δυνατότητα υποστήριξης των μαθητών και στο Ολοήμερο πρόγραμμα.
Ενίσχυση των ΚΕΔΑΣΥ και νέες προσλήψεις
Σημαντικά βήματα καταγράφονται και στη λειτουργία των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), με τη σύσταση 700 νέων οργανικών θέσεων, καθώς και 1.200 νέων θέσεων ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στις Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΕΔΥ).
Για πρώτη φορά, τον Αύγουστο του 2025 έγιναν μόνιμοι διορισμοί απευθείας σε ΚΕΔΑΣΥ, ενώ παράλληλα προχωρά η προμήθεια εννέα νέων αξιολογικών εργαλείων, η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για ηλεκτρονικό φάκελο μαθητή και η διάθεση 2.000 φορητών υπολογιστών στα ΚΕΔΑΣΥ.
Πάνω από 3.000 επιπλέον προσλήψεις
Κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά έχουν πραγματοποιηθεί 3.172 περισσότερες προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών σε σχέση με πέρυσι. Μόνο στην Ειδική Αγωγή έγιναν 3.196 μόνιμοι διορισμοί, έναντι 998 το 2024.
«Αυτό καταδεικνύει τη συνεχή προσπάθεια της κυβέρνησής μας και των πολιτικών ηγεσιών του Υπουργείου Παιδείας για τη στήριξη και ενδυνάμωση της ειδικής αγωγής και των δομών συμπερίληψης. Άλλωστε η κυβέρνηση της ΝΔ έκανε τους πρώτους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή», σημείωσαν πηγές του Υπουργείου Παιδείας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Αύξηση παρατηρείται και στις προσλήψεις Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού, που φέτος ανέρχονται σε 4.436 άτομα, έναντι 3.151 πέρυσι, με ιδιαίτερη έμφαση σε σχολικούς νοσηλευτές και βοηθητικό προσωπικό.
Νέα ειδικά σχολεία και ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας
Φέτος ιδρύθηκαν οκτώ νέες Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ), ενώ ενισχύθηκαν τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια (ΕΝΕΕΓΥΛ) με δύο νέους τομείς και έξι ειδικότητες. Σύμφωνα με τα στοιχεία, 15.468 μαθητές φοιτούν φέτος σε ΣΜΕΑΕ, που στελεχώνονται από 9.613 εργαζόμενους διαφόρων ειδικοτήτων.
Ζαχαράκη: «Διαρκής προσπάθεια για πλήρη και ισότιμη ένταξη όλων των παιδιών»
Η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Το υπουργείο Παιδείας έχει ως πρώτιστο καθήκον, ευθύνη και μέλημα το συμφέρον όλων των μαθητών που φοιτούν στα σχολεία της χώρας και αυτό είναι κάτι που δεν μπαίνει σε καμία ζυγαριά οποιουδήποτε άλλου οφέλους. Όταν μιλάμε ειδικά για μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είτε στα σχολεία της γενικής είτε της ειδικής εκπαίδευσης τότε η ευθύνη μας πολλαπλασιάζεται».
Η ίδια ανέφερε πως θα υπάρξουν βελτιωτικές παρεμβάσεις στην Παράλληλη Στήριξη, την οποία χαρακτήρισε «σημαντικό ενταξιακό θεσμό», τονίζοντας ότι «το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο επί 17 έτη δεν έχει τροποποιηθεί βελτιωτικά, χρήζει άμεσης παρέμβασης».
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η ΕΑΕ και οι υποστηρικτικές δομές «βρίσκονται συνεχώς στο επίκεντρο των πολιτικών του Υπουργείου Παιδείας και του πρωθυπουργού». Και κατέληξε:
«Είναι ένας διαρκής αγώνας, μια διαρκής προσπάθεια να βελτιώσουμε την πλήρη και ισότιμη ένταξη όλων των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία — ένα στοίχημα που παλεύουμε καθημερινά να κερδίσουμε προς όφελος όλων των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και των οικογενειών τους».
Βαρδακαστάνης: «Απουσιάζει καθαρή εκπαιδευτική στόχευση»
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ, Γιάννης Βαρδακαστάνης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ανέδειξε τα διαχρονικά προβλήματα που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα ειδικά σχολεία.
«Οι όποιες κινήσεις επιλύουν διαδικαστικά ζητήματα, αλλά απουσιάζει μία καθαρή εκπαιδευτική στόχευση, προς ένα σύστημα που θα υπηρετεί τη συμπερίληψη», τόνισε.
Ο κ. Βαρδακαστάνης επισήμανε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό, ακατάλληλες υποδομές και δυσκολίες στις μετακινήσεις μαθητών.
«Προφανώς είμαστε υπέρ της κάλυψης των κενών, αλλά στους διορισμούς εκπαιδευτικών θα πρέπει να μοριοδοτούνται ειδικές γνώσεις, όπως της νοηματικής γλώσσας ή η γνώση της γραφής Μπράιγ (Braille)», σημείωσε, προσθέτοντας ότι «η αύξηση των Τμημάτων Ένταξης γίνεται χωρίς να έχει αξιολογηθεί αντικειμενικά και επιστημονικά εάν λειτουργούν εκπαιδευτικά».
Καταλήγοντας, υπογράμμισε την ανάγκη για μια ευρύτερη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση:
«Η χώρα θα πρέπει να αποφασίσει ποιο θα είναι το σχολείο του μέλλοντος στη Γενική και την Ειδική Εκπαίδευση, ώστε όλες οι κινήσεις να γίνονται συγκροτημένα, με σαφή κατεύθυνση προς μία πραγματική συμπεριληπτική εκπαίδευση».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παραλήρημα Λατινοπούλου: Σκουπίδια οι Εκπαιδευτικοί - Να απολυθούν - Ζήτω ο Μεταξάς (Βίντεο)
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης