Ένα χρόνο μετά την εξαγγελία του Υπουργείου Παιδείας για την εισαγωγή μαθήματος Οικονομίας στην Α’ Λυκείου, το ΙΕΠ φαίνεται να έχει βαλτώσει στη διαδικασία υλοποίησης. Το μάθημα, που αρχικά είχε παρουσιαστεί ως απάντηση στον οικονομικό αναλφαβητισμό των νέων, κινδυνεύει, με ευθύνη του ΙΕΠ, να περιοριστεί σε μια πρόχειρη, μονόωρη προσθήκη, χωρίς ουσιαστική εκπαιδευτική αξία.
Τι είχε ανακοινωθεί αρχικά
Τον Ιούνιο του 2024, ο Κυριάκος Πιερρακάκης είχε ανακοινώσει ως κεντρική εκπαιδευτική καινοτομία τη διδασκαλία βασικών οικονομικών εργαλείων και εννοιών στην Α’ Λυκείου. Όπως είχε σημειώσει ο πρώην υπουργός Παιδείας κ. Πιερρακάκης στο 5ο Διεθνές Συνέδριο του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, «…οι μαθητές θα αποκτούν χρήσιμες γνώσεις για να αντιμετωπίσουν πιο αποτελεσματικά τις μελλοντικές προκλήσεις»
Το μάθημα θα ερχόταν να καλύψει το κενό στη διδασκαλία της οικονομικής παιδείας, ειδικά για τους μαθητές της Οικονομίας – Πληροφορικής που μέχρι τώρα δεν έχουν επαρκή προετοιμασία από το Γυμνάσιο ή το Λύκειο.
Προγραμματιζόταν ως δίωρο μάθημα, με στόχο τη θεμελίωση γνώσεων που είναι απαραίτητες σε μια σύγχρονη δημοκρατία και οικονομία.
Τι έχει γίνει τελικά
Δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα η ένταξη του μαθήματος στο επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα.
Οι πληροφορίες θέλουν το μάθημα να περιορίζεται σε μία μόνο ώρα την εβδομάδα, με αμφίβολη εκπαιδευτική αποτελεσματικότητα.
Η διδασκαλία της Οικονομίας φαίνεται πως θα αφαιρέσει μία ώρα από τα Αρχαία Ελληνικά, γεγονός που προκαλεί αντιδράσεις από τον κλάδο των φιλολόγων.
Παράλληλα, παραμένει αναπάντητο το ερώτημα της συνύπαρξης ή αντικατάστασης της Πολιτικής Παιδείας, που ήδη περιλαμβάνει στοιχεία οικονομίας.
Παιδεία ή συντεχνιακές ισορροπίες;
Η καθυστέρηση και η «συρρίκνωση» της προτεινόμενης καινοτομίας αποκαλύπτει ένα βαθύτερο και διαχρονικό πρόβλημα της ελληνικής εκπαιδευτικής πολιτικής:
Η ωρολογιακή κατανομή δεν γίνεται με βάση τις ανάγκες των μαθητών ή τις σύγχρονες κοινωνικές και επιστημονικές εξελίξεις, αλλά με βάση τις ισορροπίες μεταξύ ειδικοτήτων και τους αριθμούς των εκπαιδευτικών.
Μονόωρα Μαθήματα: Το φαινόμενο του «απαρατήρητου»
Η εμπειρία έχει δείξει ότι τα μονόωρα μαθήματα συχνά καταλήγουν να θεωρούνται «δευτερεύοντα» από μαθητές και καθηγητές. Δεν υπάρχει συνέχεια, δεν αναπτύσσεται επαρκές εκπαιδευτικό υλικό, και κυρίως: Δεν μεταφέρεται η ουσία της γνώσης.
Αξίζει εδώ να αναρωτηθούμε:
Τι σημαίνει πραγματικά «διδάσκω οικονομία»;
Είναι ρεαλιστικό να αποδοθεί επαρκώς η έννοια του πληθωρισμού, του κόστους ευκαιρίας ή της φορολογίας σε 45 λεπτά εβδομαδιαίως;
Πώς διασφαλίζεται η συνέχεια και η αξιολόγηση ενός τόσο κρίσιμου γνωστικού αντικειμένου;
Δεν είναι λίγοι οι εκπαιδευτικοί που σημειώνουν ότι χρειάζεται ένα ευρύ και επιστημονικά τεκμηριωμένο εθνικό σχέδιο για τη διδασκαλία της Οικονομίας, όχι μια αποσπασματική και ισορροπιστική λύση. Παράλληλα επισημαίνουν ότι οι αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα πρέπει να βασίζονται σε παιδαγωγικά και κοινωνικά κριτήρια, όχι σε μικροπολιτικούς υπολογισμούς.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Πώς λέγεται στα ελληνικά η «ντομάτα»;
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 21/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ