anapiria
Μειώνεται ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα όταν φοιτούν μαθητές με αναπηρίες - Ενισχύεται η παράλληλη στήριξη και η λειτουργία Τμημάτων Ένταξης - Τι αλλάζει σε Ολοήμερο Πρόγραμμα και ΚΕΔΑΣΥ

Το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε σημαντικές τροποποιήσεις στο άρθρο 6 του ν. 3699/2008, ενισχύοντας το πλαίσιο υποστήριξης για μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Οι νέες αλλαγές προβλέπονται στο άρθρο 114 του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνορθόδοξη Ιερά Βασιλική Αυτόνομη Μονή του Αγίου και Θεοβάδιστου όρους Σινά στην Ελλάδα», ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, ενίσχυση της ασφάλειας στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, διατάξεις για τον αθλητισμό και λοιπές ρυθμίσεις».

Το νομοσχέδιο υπογράφουν η Υπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη και ο Αναπληρωτής Υπουργός, Γιάννης Βρούτσης.

Ολόκληρο το σχέδιο νόμου θα παραμείνει σε διαβούλευση και ανοικτό για υποβολή σχολίων έως τις 22 Ιουλίου 2025 και στη συνέχεια θα μπει για ψήφιση στη Βουλή.

Με τις αλλαγές που εισάγονται:

  • Ενισχύεται η παράλληλη στήριξη και η λειτουργία Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.)

  • Μειώνεται ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα όταν φοιτούν μαθητές με αναπηρίες

  • Προβλέπεται υποστήριξη και στο Ολοήμερο Πρόγραμμα

  • Αναδιαμορφώνεται ο ρόλος του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., των Συμβούλων και της Ε.Δ.Υ.

Σημαντικές αλλαγές και βελτιώσεις προβλέπει η τροποποίηση του άρθρου 6 του Νόμου 3699/2008, η οποία δημοσιεύθηκε με τον Νόμο 5100/2024 (ΦΕΚ 73/Α/4-4-2024).

Οι νέες ρυθμίσεις στοχεύουν στην ενίσχυση της υποστήριξης των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ), αναβαθμίζοντας το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την παράλληλη στήριξη, τα Τμήματα Ένταξης και τη λειτουργία των υποστηρικτικών δομών.

Μεταξύ των βασικών σημείων των αλλαγών περιλαμβάνονται:

  • Η δυνατότητα συνέχισης της παράλληλης στήριξης και στο Ολοήμερο Πρόγραμμα.

  • Η προσαρμογή του αριθμού μαθητών ανά τμήμα στις γενικές σχολικές τάξεις, όταν φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή ΕΕΑ.

  • Η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών, ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και Ε.Δ.Υ.

  • Η έμφαση στην αξιολόγηση των αναγκών των μαθητών και στην παροχή εξατομικευμένων υποστηρικτικών παρεμβάσεων.

  • Ο ρόλος των εκπαιδευτικών ως συνδιδασκόντων στο γενικό εκπαιδευτικό πλαίσιο, όταν παρέχουν παράλληλη στήριξη.

Οι παρακάτω διατάξεις αποτυπώνουν το νέο θεσμικό πλαίσιο που τίθεται σε ισχύ, με στόχο την προώθηση μιας πιο συμπεριληπτικής και αποτελεσματικής εκπαιδευτικής πολιτικής για όλους τους μαθητές.

Φοίτηση μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Αντικατάσταση παρ. 1 και προσθήκη παρ. 7 και 8 στο άρθρο 6 του ν. 3699/2008

Αντικατάσταση της παραγράφου 1

Η παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), περί φοίτησης μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αντικαθίσταται ως εξής:

1. Οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν:

α) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου, εφόσον πρόκειται για μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες, υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης ο οποίος συνεργάζεται κατά περίπτωση με:

  • αα) τους Συμβούλους Εκπαίδευσης (γενικής και ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού),

  • αβ) το Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ),

  • αγ) την Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.),

  • αδ) τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης εφόσον υπηρετεί στο σχολείο,

  • αε) την οικογένεια του μαθητή.

β) Σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου υποστηριζόμενοι με παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση από εκπαιδευτικό ΕΑΕ, όταν αυτό επιβάλλεται από το είδος και τον βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και προτείνεται στην αξιολογική έκθεση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.

  • Η παράλληλη στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη υποστήριξη, σχεδιασμό και υλοποίηση Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης, να παρακολουθήσουν το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης τους και στοχεύει στη σταδιακή αυτονόμησή τους.

  • Παρέχεται και σε μαθητές με σοβαρότερες ανάγκες, αν δεν υπάρχει άλλο κατάλληλο πλαίσιο ΕΑΕ στην περιοχή (π.χ. ειδικό σχολείο), μετά από εισήγηση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.

  • Για μαθητές με προβλήματα όρασης ή ακοής, η παράλληλη στήριξη μπορεί να παρέχεται σε μόνιμη βάση μετά από σχετική εισήγηση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.

  • Οι αιτήσεις υποβάλλονται στη διεύθυνση του σχολείου από τον γονέα ή κηδεμόνα και διαβιβάζονται μέσω της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης στο ΥΠΑΙΘΑ για έγκριση, μέχρι την 20ή Οκτωβρίου κάθε σχολικού έτους.

  • Σε τμήματα με πολλαπλές εγκρίσεις, ο εκπαιδευτικός ΕΑΕ υποστηρίζει όλους τους μαθητές. Μπορούν να τοποθετηθούν έως δύο (2) εκπαιδευτικοί ΕΑΕ στο ίδιο τμήμα εφόσον υπάρχουν σοβαρότερες ανάγκες.

γ) Σε Τμήματα Ένταξης (Τ.Ε.), τα οποία λειτουργούν εντός σχολικών μονάδων γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, καταλλήλως στελεχωμένα και με σκοπό την πλήρη ένταξη μέσω ειδικών εκπαιδευτικών παρεμβάσεων.

Ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε.:

  • Υποστηρίζει εντός τάξης σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς της γενικής τάξης.

  • Μπορεί να παρέχει υποστήριξη και σε ιδιαίτερο χώρο, όταν το επιβάλλουν οι ανάγκες των μαθητών.

Τοποθέτηση εκπαιδευτικών στα Τ.Ε.:

  • Νηπιαγωγεία:

    • Έως 60 μαθητές: 1 εκπαιδευτικός

    • Πάνω από 60 μαθητές και τουλάχιστον 6 με αξιολόγηση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.: 2 εκπαιδευτικοί

  • Δημοτικά:

    • Έως 200 μαθητές: 1 εκπαιδευτικός

    • Πάνω από 200 μαθητές και τουλάχιστον 12 με αξιολόγηση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.: 2 εκπαιδευτικοί

  • Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:

    • Έως 250 μαθητές: ΠΕ02 και ΠΕ03

    • Πάνω από 250 μαθητές και τουλάχιστον 15 με αξιολόγηση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.: ΠΕ02, ΠΕ03 και ΠΕ04

      • Ποσοστά ειδικοτήτων ΠΕ04:

        • ΠΕ04.01: 42%

        • ΠΕ04.02 και ΠΕ04.04: 20%

        • ΠΕ04.05: 18%

  • ΕΠΑ.Λ.: Εκπαιδευτικοί ΠΕ80 έως ΠΕ90 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ μπορούν να τοποθετούνται με πρόταση της Ε.Δ.Υ. ή του συλλόγου διδασκόντων.

  • Οργανικές θέσεις προκύπτουν από την ανάλυση των αναγκών ανά Τ.Ε.

Τύποι Προγραμμάτων Τ.Ε.:
  • γα) Κοινό και εξειδικευμένο πρόγραμμα: Με πρόταση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ή εισήγηση Ε.Δ.Υ./συλλόγου διδασκόντων.

  • γβ) Εξειδικευμένο ομαδικό ή εξατομικευμένο διευρυμένου ωραρίου: Για σοβαρότερες ανάγκες, εφόσον δεν υπάρχει άλλη σχολική μονάδα.

Μείωση αριθμού μαθητών ανά τμήμα

Σε τμήματα με μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες:

  • Για κάθε μαθητή: Ο μέγιστος αριθμός μαθητών μειώνεται κατά 3.

  • Οι μαθητές κατανέμονται ισόρροπα στα τμήματα της ίδιας τάξης.

Κατανομή μαθητών ανά τμήμα:

i) Μαθητές με αναπηρία (εκτός ειδικών μαθησιακών δυσκολιών):

  • Μέγιστο 1 μαθητής ανά τμήμα

  • Αν υπάρχουν περισσότεροι: Μείωση έως 3 μαθητές, εφόσον δεν υπάρχει Τ.Ε. ή Παράλληλη Στήριξη

ii) Μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (π.χ. δυσλεξία, δυσαριθμησία):

  • Μέγιστο 4 μαθητές ανά τμήμα

  • Αν υπάρχουν περισσότεροι: Μείωση έως 3 μαθητές, εφόσον δεν υπάρχει Τ.Ε. ή Παράλληλη Στήριξη

Η μείωση πραγματοποιείται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης κατόπιν εισήγησης του Διευθυντή Εκπαίδευσης και γνώμης των αρμόδιων Συμβούλων.

Προσθήκη Παραγράφων 7 και 8

7. Με αιτιολογημένη πρόταση της Ε.Δ.Υ. (ή του διευθυντή αν δεν υπάρχει Ε.Δ.Υ.), σύμφωνη γνώμη του Συμβούλου ΕΑΕ και απόφαση του προϊσταμένου εκπαιδευτικών θεμάτων, οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ μπορούν να υποστηρίζουν τους μαθητές και στο Ολοήμερο Πρόγραμμα.

8. Οι εκπαιδευτικοί Τ.Ε. ή Παράλληλης Στήριξης που τοποθετούνται για μαθητές με προβλήματα όρασης ή ακοής καλύπτουν όλες τις διδακτικές ανάγκες των μαθητών, ανεξαρτήτως ειδικότητας.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Οι «Σεϋχέλλες» της Αττικής: Η παραλία-έκπληξη μόλις 1,5 ώρα από την Αθήνα!

Προσοχή! Ανακαλείται εμφιαλωμένο νερό λόγω πιθανής μόλυνσης

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ζαχαρακη
Σοφία Ζαχαράκη: Νομοθετική ρύθμιση τον Σεπτέμβριο για την ένταξη της ΑΣΠΑΙΤΕ στο ΕΚΠΑ
Η ΑΣΠΑΙΤΕ θα μετασχηματιστεί σε Τμήμα Εκπαιδευτικών Μηχανικών και θα υπαχθεί στη Σχολή Επιστημών της Αγωγής του ΕΚΠΑ. Το νέο Τμήμα θα περιλαμβάνει...
Σοφία Ζαχαράκη: Νομοθετική ρύθμιση τον Σεπτέμβριο για την ένταξη της ΑΣΠΑΙΤΕ στο ΕΚΠΑ
οπεκεπε
Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Κτηνοτρόφοι με καμμένα βοσκοτόπια στη Χίο δεν παίρνουν αποζημίωση γιατί είναι δηλωμένα… αλλού
Οι εκτάσεις τους φαίνονται δηλωμένες από άτομα που μένουν στην Κρήτη και Λήμνο
Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Κτηνοτρόφοι με καμμένα βοσκοτόπια στη Χίο δεν παίρνουν αποζημίωση γιατί είναι δηλωμένα… αλλού