Για τις ανάγκες της σχολικής κοινότητας, ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (ΣΚΛΕ) απέστειλε υπόμνημα προς την υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη. Στο επίκεντρο του υπομνήματος βρίσκεται η ανάγκη θεσμικής ενίσχυσης της παρουσίας των Κοινωνικών Λειτουργών στον χώρο της εκπαίδευσης, μέσω ουσιαστικών αλλαγών και μόνιμων παρεμβάσεων.
Ο ΣΚΛΕ τονίζει την επιτακτική ανάγκη για μόνιμους διορισμούς στον κλάδο ΠΕ30, με κατανομή των θέσεων που να ανταποκρίνεται στον αριθμό των αναπληρωτών που εργάστηκαν κατά τη σχολική χρονιά 2024-2025, καλύπτοντας τουλάχιστον το μεγαλύτερο ποσοστό των υπαρχουσών αναγκών.
Παράλληλα, προτείνει τη θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων Κοινωνικών Λειτουργών σε όλες τις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ), καθώς και σε κάθε σχολική μονάδα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο ίδιο πλαίσιο, ζητείται και η σύσταση οργανικών θέσεων για τον κλάδο ΠΕ87.06 σε σχολικές δομές ειδικής εκπαίδευσης, όπως τα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. και τα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.
Ο ΣΚΛΕ καλεί την Υπουργό Παιδείας σε άμεση συνάντηση, προκειμένου να παρουσιαστούν αναλυτικά τα αιτήματα του κλάδου και να εξεταστούν τρόποι βελτίωσης των υπηρεσιών υποστήριξης στις σχολικές κοινότητες, με στόχο την ουσιαστική ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου.
Δείτε εδώ αναλυτικά το υπόμνημα.
Τι αναφέρει το υπόμνημα
Αξιότιμη κα Υπουργέ,
Ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος, Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (Ν. 4387/2016 & 4488/2017), εκπροσωπεί επιστημονικά και επαγγελματικά το σύνολο των Κοινωνικών Λειτουργών της χώρας.
Όπως γνωρίζετε ο ΣΚΛΕ έχει αποστείλει επανειλημμένα έγγραφα με τις θεσμικές του θέσεις αναφορικά με τη Σύσταση Κοινωνικής Υπηρεσίας, διεπιστημονικά στελεχωμένης, στα σχολεία της Χώρας, την πρόσληψη μόνιμου επιστημονικού προσωπικού Κοινωνικών Λειτουργών σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες της μαθητικής κοινότητας.
Πέραν των ανωτέρω η πραγματικότητα που βιώνουν καθημερινά οι Κοινωνικοί Λειτουργοί στις σχολικές μονάδες, αποτυπώνει με τρόπο αδιαμφισβήτητο τη διαρκώς αυξανόμενη ανάγκη: την ουσιαστική και σταθερή παρουσία των Κοινωνικών Λειτουργών εντός των σχολικών κοινοτήτων.
Η πολυπαραγοντική φύση των δυσκολιών των μαθητών/τριων (γνωστικές, κοινωνικές, ψυχικές, οικογενειακές) καθιστά την παρουσία Κοινωνικού/ής Λειτουργού σε κάθε Σχολική Μονάδα απαραίτητη για:
§ την ολιστική αξιολόγηση των αναγκών των μαθητών/τριων,
§ την εξατομικευμένη υποστήριξη των οικογενειών σε συνθήκες φτώχειας, βίας,
§ κοινωνικής αποστέρησης, την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής ευημερίας,
§ την παρέμβαση σε κρίσιμα οικογενειακά θέματα,
§ τη διασύνδεση σχολείου-οικογένειας-κοινότητας,
§ την πρόληψη σχολικών αποκλεισμών και σχολικής διαρροής
§ τη συνεργασία με τις δομές παιδικής προστασίας και υγείας.
§ την ενίσχυση της διεπιστημονικής συνεργασίας με εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, θεραπευτές, εξειδικευμένες ειδικότητες θεραπευτών, ειδικό βοηθητικό προσωπικό.
Η ανάγκη για κοινωνικές παρεμβάσεις εντός κι εκτός του σχολικού πλαισίου είναι αυξημένη, ενώ οι μόνιμοι Κοινωνικοί Λειτουργοί κλάδου ΠΕ30 παραμένουν ελάχιστοι.
Ο ρόλος του/της κοινωνικού/ής λειτουργού είναι κρίσιμος όχι μόνο στην Ειδική Αγωγή, αλλά και σε σχολεία της Γενικής Εκπαίδευσης, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις εκείνες που φοιτά μεγάλος αριθμός ευάλωτου μαθητικού πληθυσμού.
Παρά τη σημαντική αύξηση του αριθμού των μονίμων μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ από 708 (2020) σε 3.423 (2025), οι ανάγκες παραμένουν έντονες, ιδιαίτερα για τον κλάδο ΠΕ30. Οι αναπληρωτές/τριες ΠΕ30 για το 2024-25 ανέρχονται σε 1.255 προσληφθέντες, με 1.176 ενεργούς τον Μάιο του 2025, αποδεικνύοντας:
§ Την ύπαρξη πολλών οργανικών και λειτουργικών κενών που δεν καλύπτονται με μόνιμο προσωπικό.
§ Τη διαρκή εξάρτηση του συστήματος από αναπληρωτές/τριες κοινωνικούς/ες λειτουργούς με ότι αυτό συνεπάγεται για την σταθερότητα της παροχής υπηρεσιών προς την μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και τις οικογένειες των μαθητών.
Εξίσου σημαντικός είναι ο ρόλος των Κοινωνικών Λειτουργών με τον κωδικό ΠΕ87.06 ΕΑΕ, που μέσα από τη διδασκαλία στα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. συμβάλλουν στην κοινωνική και πολιτειακή αγωγή των μαθητών, ενισχύοντας την ένταξη, την κατανόηση των δικαιωμάτων/υποχρεώσεων και την κοινωνικοποίηση. Συνεπώς θα πρέπει να διασφαλιστεί η συνέχιση της παρουσίας του κλάδου ΠΕ87.06 ΕΑΕ στα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. και ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ., όπου διαδραματίζει καίριο ρόλο στη διαμόρφωση κοινωνικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων των μαθητών/τριών. Σύμφωνα με το ΦΕΚ 1761/17-05-2018, στα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. οι εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ87.06 μπορούν να διδάσκουν με Α’ ανάθεση τα μαθήματα: α. «Κοινωνική και Επαγγελματική Αγωγή» και β. «Αυτόνομη Διαβίωση».
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι δεν γίνεται ανάθεση στον κλάδο ΠΕ87.06 του μαθήματος "Προεπαγγελματικών Δεξιοτήτων", παρόλο που είναι σαφώς συναφές με το γνωστικό αντικείμενο της Κοινωνικής Εργασίας. Επιπλέον, στο ΦΕΚ Β’ 5140/18-08-2023 με τίτλο «Αναθέσεις μαθημάτων ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.» δεν αποδίδεται ανάθεση (ούτε Α’ ούτε Β’) στο μάθημα "Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή", το οποίο επίσης άπτεται του επιστημονικού πεδίου του 3 κλάδου ΠΕ87.06 ΕΑΕ. Κρίνουμε ότι και τα δυο πιο πάνω αναφερόμενα μαθήματα θα πρέπει να περιλαμβάνονται στην ανάθεση του κλάδου ΠΕ87.06 ΕΑΕ. Επιπροσθέτως, αναφορικά με τις δυσλειτουργίες ως προς τον κλάδο ΠΕ87.06 ΕΑΕ, επισημαίνουμε, ότι πολλά κενά δεν εμφανίζονταν επίσημα στις διαδικασίες μεταθέσεων ή διορισμών λόγω μη δήλωσης τους από τους Διευθυντές Σχολικών Μονάδων κατά την καταγραφή αναγκών. Η θεσμική παρέμβαση της Διοίκησης, με οδηγίες προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για την καταγραφή και των λειτουργικών και οργανικών κενών ΠΕ87.06, θα ενισχύσει τη διαφάνεια και θα αποτυπώσει την πραγματική ανάγκη μόνιμων διορισμών του κλάδου.
Ο ΣΚΛΕ, με σειρά επιστολών και παρεμβάσεων, έχει επανειλημμένα καταδείξει την ανάγκη ενίσχυσης της παρουσίας των κλάδων ΠΕ30 & ΠΕ87.06 στην Ειδική και Γενική Εκπαίδευση, καθώς και στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Παράλληλα, ο Σύνδεσμος έχει γίνει αποδέκτης εκατοντάδων μηνυμάτων και προβληματισμών αναφορικά με την άνιση κατανομή των οργανικών θέσεων μεταξύ των ειδικοτήτων του ΕΕΠΕΒΠ και την αναγκαιότητα ορθολογικής και δίκαιης κατανομής.
Συγκεκριμένα:
• Σε κάποιες ειδικότητες παρατηρείται ποσοστό κάλυψης έως και 90% των οργανικών θέσεων, ενώ στους Κοινωνικούς Λειτουργούς (ΠΕ30) καταγράφεται λιγότερο από 50%. Με το ν. 5120/2024 (άρθρο 85), συστάθηκαν 1.555 νέες οργανικές θέσεις ΕΕΠ-ΕΒΠ για ΣΜΕΑΕ, στις οποίες ζητούμε να αποδοθεί αναλογικά σημαντικός αριθμός στον κλάδο των κοινωνικών λειτουργών λόγω των προαναφερθέντων άνισων κατανομών.
• Οι ΠΕ87.06 (ΕΑΕ και ΓΕ) παραμένουν ή με ελάχιστους διορισμούς ή εκτός διορισμών λόγω ανυπαρξίας οργανικών θέσεων, θέμα που έχει αναδειχθεί ήδη από το υπ’ αριθ. πρωτ. 1127/02-05-2024 υπόμνημα του ΣΚΛΕ.
• Οι ψυχοκοινωνικές ανάγκες των σχολικών κοινοτήτων είναι συνεχείς και δεν μπορούν να καλύπτονται αποσπασματικά μέσω αναπληρωτών/τριων.
• Με τον Ν. 5094/2024, αίρεται το εμπόδιο του προηγούμενου ν. 4823/2021 και πλέον είναι δυνατή η απευθείας τοποθέτηση διορισμών σε ΚΕΔΑΣΥ.
Η εκπαιδευτική κοινότητα δεν μπορεί να συνεχίσει να στηρίζεται σε ετήσιες προσλήψεις αναπληρωτών, που δεν επιτρέπουν σταθερές και ουσιαστικές παρεμβάσεις. Η κάλυψη των αναγκών απαιτεί μόνιμο προσωπικό, επαγγελματικά καταρτισμένο και θεσμικά αναγνωρισμένο.
Ένα επίσης σημαντικό θέμα που χρήζει άμεσης επίλυσης αφορά την καταβολή οδοιπορικών εξόδων για τις μετακινήσεις των Κοινωνικών Λειτουργών που υπηρετούνε σε Σ.Δ.Ε.Υ. Σας επισημαίνουμε ότι:
• Με την υπ’ αριθμ. 275/2017 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ., η οποία ζητήθηκε από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας, αναγνωρίζεται ρητά το δικαίωμα των μελών του ΕΕΠ των ΣΔΕΥ στην αποζημίωση των προβλεπόμενων οδοιπορικών εξόδων.
• Η γνωμοδότηση έγινε αποδεκτή το 2018 από τον τότε Υπουργό Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου, και στη συνέχεια διαβιβάστηκε με το υπ’ αριθ. πρωτ. 465/241-2018 έγγραφο της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ στο Υπουργείο Οικονομικών για συναποδοχή. Το Υπουργείο Οικονομικών δεν αποδέχτηκε τη γνωμοδότηση το 2019, γεγονός που δεν αναιρεί την ισχύ της γνωμοδότησης για το ΥΠΑΙΘΑ.
Ενόψει της προκήρυξης νέων μόνιμων θέσεων και της κατάρτισης των προϋπολογισμών και οργανικών δομών για το επόμενο σχολικό έτος, καλούμε το Υπουργείο για τα εξής:
- Θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων Κοινωνικών Λειτουργών σε όλες τις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ), καθώς και σε κάθε σχολική μονάδα (Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) που εξυπηρετεί μαθητές/τριες με σύνθετες ψυχοκοινωνικές δυσκολίες και ευάλωτο προφίλ, όπως είναι οι Δομές Υποστήριξης Εκπαίδευσης (ΣΔΕΥ), τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. αλλά και τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.), όπου καταγράφεται αυξημένος αριθμός μαθητών/τριών με κοινωνικά ή/και ψυχοκοινωνικά και οικογενειακά ζητήματα, σχολική διαρροή, φαινόμενα βίας και περιθωριοποίησης.
Η παρουσία του/της κοινωνικού/ής λειτουργού στα ΕΠΑΛ μπορεί να λειτουργήσει προληπτικά και παρεμβατικά, συμβάλλοντας στην ενδυνάμωση της ψυχοκοινωνικής ανθεκτικότητας των εφήβων, την ενίσχυση της σχολικής φοίτησης και την υποστήριξη της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής τους πορείας.
2. Πρόβλεψη μόνιμων διορισμών ΠΕ30, με κατανομή θέσεων ανάλογη του αριθμού αναπληρωτών/τριων που υπηρέτησαν το 2024-25 (1.255 ΠΕ30), καλύπτοντας τουλάχιστον το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των αναγκών.
3. Ενίσχυση πλαισίου διεπιστημονικής συνεργασίας εντός του σχολείου, διασφαλίζοντας τη σταθερή παρουσία κοινωνικών λειτουργών, σε αλληλεπίδραση με ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές και ειδικό βοηθητικό προσωπικό, ώστε να εξασφαλίζεται η εκπαιδευτική ένταξη και η ψυχοκοινωνική στήριξη όλων των μαθητών/τριών.
4. Καταβολή οδοιπορικών εξόδων για τις μετακινήσεις των υπηρετούντων στα ΣΔΕΥ, σε παραπάνω των δύο σχολείων, καθώς και για μετακινήσεις υποστηρίξεων του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. σε απομακρυσμένες σχολικές μονάδες της περιοχής υποστήριξης.
5. Άμεση σύσταση οργανικών θέσεων ΠΕ87.06 σε Ε.Ε.Ε.Ε.Κ., ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. και άλλες σχολικές μονάδες όπου προβλέπεται η ανάθεση μαθημάτων στον κλάδο.
6. Συμπερίληψη όλων των συναφών μαθημάτων σε Α’ ή Β’ ανάθεση στα ΦΕΚ ανάθεσης για ΕΕΕΕΚ και ΕΝΕΕΓΥΛ καθώς και αναμόρφωση των αναθέσεων και την πλήρη αποτύπωση των συναφών μαθημάτων, με στόχο τη σωστή αξιοποίηση των εκπαιδευτικών του κλάδου ΠΕ 87.06 ΕΑΕ και τη διασφάλιση της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
7. Επανεξέταση της δυνατότητας επαναφοράς της ειδικότητας "Κοινωνικών Φροντιστών" στον τομέα Υγείας – Πρόνοιας – Ευεξίας στα ΕΠΑ.Λ και την αύξηση των αναθέσεων ΠΕ87.06 ΓΕ.
Με τη βεβαιότητα ότι έχουμε κοινή αντίληψη για το ότι η Κοινωνική Εργασία στην Εκπαίδευση αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της συμπερίληψης και της καθολικής ενδυνάμωσης των μαθητών/τριών και σπουδαστών/στριων με αναπηρία ή/και κοινωνικές ευαλωτότητες και ότι η επένδυση στον/στην κοινωνικό/ή λειτουργό είναι επένδυση στην πρόληψη, στην ένταξη, στην παιδαγωγική συνοχή, βήμα προς ένα σχολείο ανθρώπινο σας ζητούμε τον άμεσο προγραμματισμό μιας συνάντησης εργασίας, προκειμένου να εξετάσουμε από κοινού τις προοπτικές και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Η ελληνική συνταγή που ξετρέλανε το TikTok – Με μόνο 3 υλικά
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ