Όταν η αυταρχική γραφειοκρατία αγγίζει το σχολείο
Την αναταραχή και τα φυγόκεντρα συναισθήματα δημιούργησαν οι σχεδόν αυθαίρετες «αξιολογήσεις» των υποδιευθυντών

Σε ανάρτησή του στις 30.10.2023, με τίτλο «Επιλογή και Τοποθέτηση Υποδιευθυντών Σχολικών Μονάδων: Ένα μεγάλο ΚΡΙΜΑ!», ο κ. Αργύρης Δ.Ψαλίδας, αφού αναλύει το νομικό πλαίσιο επιλογής, διαπιστώνει με έκπληξη, πως, ενώ  υπάρχουν «δεκατέσσερα (14) κριτήρια!» αξιολόγησης των υποψηφίων υποδιευθυντών, δεν προβλέπεται «πουθενά το πως μοριοδοτούνται τα επιμέρους κριτήρια». Σύμφωνα με την απόφαση του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., τα τοπικά Συμβούλια Επιλογής τοποθετούν τους Υποδιευθυντές των Σχολικών Μονάδων, δίχως την υποχρέωση να ενημερώσουν  τους άμεσα ενδιαφερόμενους, για το πως αξιολογήθηκαν, αφαιρώντας τους εντέλει, ακόμη κι αυτό το δικαίωμα της ένστασης (πως να υποβάλλεις ένσταση όταν δε γνωρίζεις το σκεπτικό της απόφασης).

Στη συνέχεια, ο κύριος Α. Ψαλίδας, κλείνει το άρθρο του με το σιβυλλικό: «Οι «σκοτεινές πλευρές» έχουν δυσάρεστα αποτελέσματα…», δίχως να δίνει περισσότερες εξηγήσεις για τις συνέπειες

Εάν λάβουμε υπόψη μας, ότι: «Βασική προϋπόθεση για την αξιοπιστία οποιασδήποτε αξιολόγησης είναι να έχουν υιοθετηθεί σαφή κριτήρια και να έχουν προσδιοριστεί συστηματικές και ελεγχόμενες διαδικασίες», η συγκεκριμένη «αξιολόγηση» των υποψηφίων υποδιευθυντών, μπορεί να έχει όντως δυσάρεστα αποτελέσματα σε πολλά σχολεία, στα οποία, μετά από πολύ κόπο και πόνο, έχουν εδραιωθεί ισορροπίες ομαλής λειτουργίας, προκαλώντας μια δικαιολογημένη αναταραχή, επιζήμια για το πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας όλων των άμεσα ενδιαφερομένων της μαθησιακής διαδικασίας.   

Κανείς δεν μπορεί να διαφωνήσει με τη διαπίστωση, ότι η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, όπως και όλων των δημοσίων οργανισμών,  βασίζεται σε κανονισμούς, σε μεθόδους και σε οργανωτικές διαδικασίες, οι οποίες θεμελιώνονται πάνω σε μια αυστηρή γραφειοκρατία. Όπως όμως πολύ σωστά, αναφέρει ο μέγας θεωρητικός της γραφειοκρατίας, ο Μαξ Βέμπερ : «Όταν ένα πολύπλοκο έργο απαιτεί τον καταμερισμό των ικανοτήτων και της εργασίας πολλών ανθρώπων, όλες οι επιμέρους προσπάθειες  θα πρέπει να συνδυαστούν και να συντονιστούν αρμονικά, ώστε νε επιτευχθεί ο τελικός στόχος» και είναι γνωστό στον καθένα μας, που έχει σχέση με τη μαθησιακή διαδικασία, ότι όπου υπάρχει «αναταραχή και φυγόκεντρα συναισθήματα», είναι σχεδόν αδύνατος  ο αρμονικός συντονισμός.

 Αυτήν ακριβώς, την αναταραχή και τα φυγόκεντρα συναισθήματα δημιούργησαν οι σχεδόν αυθαίρετες «αξιολογήσεις» των υποδιευθυντών,  από τα Ταπικά Συμβούλια Επιλογής, τα οποία αγνόησαν επιδεικτικά τις προτάσεις των διευθυντών των σχολικών μονάδων, οι οποίοι και είναι οι μόνοι που έχουν μια καθαρή εικόνα των προβλημάτων και το ισχυρότερο κίνητρο για την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας στην οποία έχουν την κύρια ατομική ευθύνη.    

Σύμφωνα με τη θεωρία της Διαχείρισης Αλλαγών (Change Management), υπάρχει μια βασική αρχή που λέει: «Δεν κάνεις ποτέ αλλαγές προσώπων σε μια  ομάδα που λειτουργεί άψογα, γιατί δεν μπορεί ποτέ να υπάρξουν αλλαγές που να μη δημιουργήσουν αναταραχή και φυγόκεντρα συναισθήματα. Οταν αυτό συμβαίνει σε έναν οποιονδήποτε οργανισμό, ο οποίος χαρακτηρίζεται από μια ομαλή και επιτυχή διαχείριση, τα πράγματα μπορεί να είναι δυσάρεστα.  Οταν όμως αυτό συμβαίνει σε μια Σχολική Μονάδα, στην οποία τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα μετά τον covid 19,  οι διευθυντές και υποδιευθυντές,  ασχολούνται καθημερινά με προβλήματα ανυπακοής και άρνησης μάθησης μέχρι και σχολικής βίας, με την ανοχή και κάποιες φορές ακόμη και τη συνενοχή κάποιων γονιών, τότε αυτού του είδους οι αλλαγές, (αλλάζουμε κάποιους /ες γιατί έτσι για να ταράξουμε τα νερά», το αποτέλεσμα των αλλαγών μπορεί να είναι όχι απλώς δυσάρεστο, αλλά καταστροφικό. Είναι καταστροφικό, γιατί οδηγεί σε απογοητεύσεις, μέχρι και σε παραιτήσεις,  που είναι το τελευταίο που χρειάζονται σήμερα οι σχολικές μονάδες.  

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ipourgeio_paideias
Ζαχαράκη: Ιδρύουμε Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο στη Δράμα – Από σήμερα έως και τις 2 Σεπτεμβρίου οι αιτήσεις για την επιλογή κατεύθυνσης
Οι γονείς/κηδεμόνες των υποψηφίων μαθητών, μαζί με την αίτηση, οφείλουν να προσκομίσουν λογαριασμό ΔΕΚΟ ή άλλο αξιόπιστο αποδεικτικό στοιχείο, από το...
Ζαχαράκη: Ιδρύουμε Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο στη Δράμα – Από σήμερα έως και τις 2 Σεπτεμβρίου οι αιτήσεις για την επιλογή κατεύθυνσης
dimotiko_sxoleio
«Καμπανάκι» για τα σχολεία: «Σε 50 χρόνια η Α' Δημοτικού δεν θα έχει παιδιά»
Οι εγγραφές στην Α’ Δημοτικού μειώνονται δραματικά, και η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος προειδοποιεί για το μέλλον: χωρίς ουσιαστική...
«Καμπανάκι» για τα σχολεία: «Σε 50 χρόνια η Α' Δημοτικού δεν θα έχει παιδιά»
paideias
Υπουργείο Παιδείας: Αιτήσεις απόσπασης νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών 2025-2026 - Προθεσμία έως 3 Σεπτεμβρίου
Η διαδικασία αφορά τόσο τις μετακινήσεις σε ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ, όσο και σε δομές Ειδικής Αγωγής, με συγκεκριμένες προϋποθέσεις που ορίζονται από τη νομοθεσία
Υπουργείο Παιδείας: Αιτήσεις απόσπασης νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών 2025-2026 - Προθεσμία έως 3 Σεπτεμβρίου