Thumbnail
Μήπως η πρακτική αυτή  για Σχολή Διευθυντών, ως  μόνιμων στελεχών εκπαίδευσης,  είναι ώριμη και για το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα;

Στις πρόσφατες κρίσεις για στελέχωση των σχολικών μονάδων με Διευθυντές, ο νομοθέτης προέκρινε – και ορθώς προέκρινε- τη μοριοδότηση της επιστημονικής κατάρτισης και των ακαδημαϊκών προσόντων (δεύτερα πτυχία, μεταπτυχιακά, επιμορφώσεις, ξένες γλώσσες κτλ). Η μοριοδότηση αυτή ενείχε την αναγνώριση της επιστημοσύνης και της ακαδημαϊκής επιμορφωτικής πορείας, ως θεμελιακού άξονα μιας ποιοτικής εκπαιδευτικής διοικητικής στελέχωσης.

Επιπρόσθετα, ο  νομοθέτης, πέρα από αυτά τα προσόντα, συμπεριείχε επιπλέον και τη συνέντευξη  με τους υποψηφίους ως δεύτερου βασικού άξονα, για να κριθεί συνολικά η προσωπικότητα τους  ως προς την ικανότητα διοίκησης, την ενημέρωσή τους στη σχετική νομολογία, την εκπαιδευτική τους υπευθυνότητα, τη διαχείριση των συγκρούσεων, τη επικοινωνιακή τους ικανότητα,  το όραμά τους  και γενικότερα το εκπαιδευτικό τους έργο.

 Όμως, στις πρόσφατες  κρίσεις όλοι σχεδόν οι υποψήφιοι  βαθμολογήθηκαν κατά τη διαδικασία  της συνέντευξης  με άριστα(!), χωρίς να ληφθεί βέβαια υπόψη η διαφοροποίησή τους  ως προς αυτές οι παραμέτρους , γεγονός που εκ του αποτελέσματος  οδήγησε στην “αυτοκατάργηση” της και στην εξομοιωτική διεκπεραιωτική διαδικασία των κρίσεων.

Ο Αριστοτέλης στα Ηθικά Νικομάχεια υποστηρίζει ότι η εξίσωση των ανόμοιων αποτελεί μια μορφή αδικίας  και καταστρατήγησης του αναλογικού και διορθωτικού δικαίου. Μήπως αυτή η εξίσωση στη συνέντευξη αναδεικνύει μόνο την “ακαδημαϊκή αριστεία”; Μήπως λειτουργεί ως Δούρειος ίππος καταστρατήγησης της με αποτέλεσμα να καθίσταται η συνέντευξη των υποψηφίων μια άνευ αντικειμένου τυπική διαδικασία, καθώς δεν συνυπολογίζει ούτε την  διοικητική πείρα, ούτε το συνολικό  εκπαιδευτικό τους έργο  ούτε το ιδιαίτερο καινοτόμο μορφωτικό  τους ενδιαφέρον στη σχολική μονάδα;

Επίσης, δεν είναι ιδιαίτερα  επιτιμητικό, ενώ προείχε αυτή η τακτική της βαθμολόγησης με άριστα, μερικοί υποψήφιοι, καίτοι έμπειρα διοικητικά στελέχη,  να  βαθμολογούνται  με μικρότερο βαθμό, για να ικανοποιηθεί ο ιδεολογικός ίσως προσανατολισμός ημετέρων; Σε άλλες  δυτικές χώρες τα  Διευθυντικά στελέχη  πρώτα επιλέγονται με διαγωνισμό, μετά  φοιτούν  στα Πανεπιστήμια με ετήσια τουλάχιστον   επιστημονική και διοικητική  επιμόρφωση  και στη συνέχεια  μονιμοποιούνται. Μήπως η πρακτική αυτή  για Σχολή Διευθυντών, ως  μόνιμων στελεχών εκπαίδευσης,  είναι ώριμη και για το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα;

  Και, αν αυτά συμβαίνουν με τις κρίσεις των Διευθυντών, ανατροπές αξιολογικών παραμέτρων συμβαίνουν σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία στις προσεχείς κρίσεις των Υποδιευθυντών σχολικών μονάδων. Ειδικότερα, στις κρίσεις των Υποδιευθυντών ..είναι πρωτοφανές  ότι δεν συν-υπολογίζονται τα ακαδημαϊκά και επιστημονικά προσόντα, αλλά ο υπάρχων Διευθυντής της σχολικής  Μονάδας επιλέγει και χωρίς αυτά τα κριτήρια, που αποτέλεσαν το πιο ουσιαστικό βάθρο για την αξιολόγηση των Διευθυντών!

Μήπως αυτό δεν είναι ένα  άνοιγμα στις προσωπικές προτιμήσεις και συμπάθειες των Διευθυντών; Δεν είναι επιπλέον και το σοβαρότερο, μια ολοφάνερη ακύρωση μιας δημοκρατικής διαδικασίας, όταν δεν επιτρέπεται ούτε καν  η ψηφοφορία του Συλλόγου καθηγητών για  έκφρασή του ως προς την καταλληλότητα και υπευθυνότητα του υποψηφίου;  Ο μη υπολογισμός των προσόντων των Υποδιευθυντών αναμφισβήτητα αποτελεί κατάφωρη υποβάθμισή τους και μια εντονότερη αυταρχικοποίηση της ιεραρχικής δομής  σε βάρος της λειτουργικής θέσης τους.

 Αναμφισβήτητα, οι νόμοι εκφράζουν και οριοθετούν το πλαίσιο της νομιμότητας. Πολλές φορές όμως οι θεσπισμένοι  είναι άδικοι  και όχι ορθοί και είναι αναγκαίο  να τροποποιούνται, να αλλάζουν και να προσαρμόζονται επί το δικαιότερον και επί το ηθικότερον. Στην Αντιγόνη του Σοφοκλή η κείμενη νομοθεσία απαγόρευε το θάψιμο του αδελφού που ήρθε σε εμφύλια σύγκρουση με τον αδερφό του. Νόμος νόμιμος μεν, άδικος και ανήθικος δε! Στην αρχαία Σπάρτη, έπρεπε μετά την ήττα οι εναπομείναντες  στρατιώτες να θανατωθούν, γατί δεν έπεσαν στο πεδίο της μάχης. Ο Αγησίλαος, ο βασιλιάς της Σπάρτης πρότεινε “να κοιμηθούν οι νόμοι το βράδυ” και να εισέλθουν  στην πόλη τελικά οι εναπομείναντες στρατιώτες, για να ξανατοποθετηθούν στο στράτευμα και για να στελεχώσουν  την κοινωνική τους ζωή! Δεν ήταν οι προσαρμογές αυτές πορεία της νομιμότητας του νόμου προς το  δικαιότερο και ηθικότερο;

*Μυλωνάς Άρης, φιλόλογος, MSc  Διευθυντής ΓΕΛ Βαλτινού Τρικάλων

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Κανόνι» σε μεγάλη ασφαλιστική στην Ελλάδα - Χιλιάδες οδηγοί χωρίς κάλυψη από 1η Ιουλίου!

Εθνικό Απολυτήριο: Τέλος στις Πανελλαδικές όπως τις ξέραμε – Τι προβλέπει το σχέδιο για την εκπαίδευση το 2025

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 16/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

paideias
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ευρωπαϊκά σχολεία: Πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για τη διαδικασία συνεντεύξεων
Οδηγίες για τη συμμετοχή εκπαιδευτικών στη διαδικασία συνεντεύξεων
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ευρωπαϊκά σχολεία: Πλήρης ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας για τη διαδικασία συνεντεύξεων
PANELLADIKES
Πανελλήνιες 2025: Οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για την εξέταση στα Αγγλικά αύριο, 17 Ιουνίου 2025
Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού υπενθυμίζεται ότι την Τρίτη 17 Ιουνίου 2025 και ώρα 10.00 π.μ. θα λάβει χώρα η πανελλαδική...
Πανελλήνιες 2025: Οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για την εξέταση στα Αγγλικά αύριο, 17 Ιουνίου 2025
Παύλος Μαρινάκης
Παύλος Μαρινάκης: "Τα Mη Kρατικά Πανεπιστήμια θα αναβαθμίσουν περισσότερο το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα"
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, 4 από τα 13 ξένα ΑΕΙ που ζητούν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα ξεπερνούν τα ελληνικά στη διεθνή κατάταξη - Τα υπόλοιπα...
Παύλος Μαρινάκης: "Τα Mη Kρατικά Πανεπιστήμια θα αναβαθμίσουν περισσότερο το επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα"