Πρόσφατα το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ με απόφασή του απαγόρευσε στα πανεπιστήμια της χώρας να χρησιμοποιούν τη φυλή ενός υποψηφίου ως κριτήριο για την επιλογή του ως φοιτητής.1 Αυτό φυσικά σημαίνει πως η πανεπιστημιακή εκπαίδευση στις ΗΠΑ μπαίνει σε μια νέα εποχή ενώ παράλληλα αναιρείται μια πρακτική δεκαετιών. Πιο συγκεκριμένα οι ανώτατοι δικαστές των ΗΠΑ με ψήφους 6-3 αποφάσισαν ότι το Κολέγιο του Harvard και το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνα παραβιάζουν την πρόβλεψη του Αμερικανικού συντάγματος περί ίσης προστασίας. Ουσιαστικά, η απόφαση του δικαστηρίου κρίνει άκυρη την όποια εύνοια έδειχναν τα διάφορα πανεπιστήμια υπέρ των ισπανόφωνων, των ντόπιων αμερικανών και των αφροαμερικανών για την αποδοχή τους ως φοιτητές. Η κίνηση αυτή ξεκίνησε από τους υποψήφιους ασιατικής καταγωγής οι οποίου θεωρούσαν πως επειδή είναι πολύ πιο μελετηροί από τους ισπανόφωνους, τους ντόπιους αμερικανούς κ.ά. αδικούνταν στις τελικές επιλογές των πανεπιστημίων. Βέβαια οι υποψήφιοι φοιτητές ασιατικής καταγωγής (ειδικότερα κινεζικής καταγωγής) έχουν κατακλύσει τα πανεπιστήμια του κόσμου κάνοντας πολλές φορές χρήση ευνοϊκών διατάξεων, όπως ακριβώς οι υποψήφιοι φοιτητές από τις άλλες κοινότητες. Αντικειμενικά μιλώντας, οι υποψήφιοι φοιτητές ασιατικής καταγωγής έχουν δίκαιο καθώς το μόνο κριτήριο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο θα πρέπει να είναι η επίδοση. Όμως αυτό δεν μπορεί να ισχύει πάντα. Για παράδειγμα, ένας μαθητής με δυσκολίες στην όραση, αγωνίζεται διπλά για να καταφέρει ότι ένας «κανονικός» μαθητής, οπότε είναι λογικό το εκπαιδευτικό σύστημα να τον ανταμείβει με κάποιο τρόπο. Όμως το σημαντικό είναι ότι ο μαθητής έχει αποδείξει ότι γνωρίζει αυτά που πρέπει να γνωρίζει ώστε να συνεχίσει τις σπουδές του στο πανεπιστήμιο.
Εδώ και αρκετά χρόνια στην χώρα μας εφαρμόζεται για τους μουσουλμάνους της Θράκης μια πολιτική όμοια με αυτή που ίσχυε στις ΗΠΑ μέχρι πρότινος. Έτσι για τους μουσουλμάνους μαθητές υπάρχει δεσμευμένο ένα μικρό ποσοστό θέσεων σε κάθε πανεπιστημιακό τμήμα. Ουσιαστικά, οι μουσουλμάνοι μαθητές της Θράκης διαγωνίζονται μεταξύ τους για αυτές τις λίγες θέσεις. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι μαθητές αυτοί να περνάνε σε δύσκολες σχολές με πολύ λίγα μόρια. Θεωρώ πως αυτή η πρακτική είναι σωστή για δύο τουλάχιστον λόγους. Ο πρώτος αφορά την ίδια την ασφάλεια της χώρας μιας και είναι καλύτερα οι μουσουλμάνοι της Θράκης να σπουδάζουν σε ελληνικά πανεπιστήμια παρά σε τουρκικά, που συνήθως αποτελούσε την πρώτη τους επιλογή. Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με τη δυνατότητα να δίνεται η δυνατότητα σπουδών σε ευάλωτες ομάδες, όπως ακριβώς συμβαίνει σε πάρα πολλές χώρες του κόσμου. Για παράδειγμα, στη Βραζιλία ισχύει κάτι αντίστοιχο για τα παιδιά που ζούνε και πηγαίνουν σχολείο σε φαβέλες. Ως εδώ όλα καλά. Το πρόβλημα όμως είναι ότι επιπλέον οι μουσουλμάνοι μαθητές συνήθως δεν έχουν τις βασικές γνώσεις για να ανταπεξέλθουν στις πανεπιστημιακές σπουδές. Ας δούμε γιατί.
Οι μουσουλμάνοι μαθητές της Θράκης και μόνο αυτοί έχουν και κάποια άλλα ευεργετήματα τα οποία όμως θεωρώ πως είναι σε τελείως λάθος κατεύθυνση. Στο Γυμνάσιο οι μαθητές αυτοί έχουν ως βάση στα φιλολογικά μαθήματα το 8 αντί για το 10 που έχουν όλοι οι υπόλοιποι μαθητές (άσχετα του αν η μητρική τους γλώσσα είναι ή όχι τα ελληνικά). Προφανώς αυτό είναι λάθος μιας και οι μαθητές αυτοί έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα, είναι πολίτες αυτής της χώρας και άρα οφείλουν να μιλούν σωστά την ελληνική γλώσσα. Επιπλέον, υπάρχει μια άλλη άδικη προβλεψη που τη συναντάμε στην έκδοση των αποτελεσμάτων. Πιο συγκεκριμένα, αν κάποιος μαθητής υστερεί σε ως τέσσερα μαθήματα αλλά ο γενικός μέσος όρος του είναι από 13 και πάνω, προάγεται. Για τους μουσουλμάνους μαθητές της Θράκης που φοιτούν σε κανονικό γυμνάσιο, το 13 γίνεται 10! Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι κάποιος μουσουλμάνος της Θράκης πάρα πολύ δύσκολα μπορεί να μείνει μετεξεταστέος ή ακόμη να υποχρεωθεί να επαναλάβει την τάξη. Ενώ λοιπόν η πρόβλεψη για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο είναι μια σωστή πρόβλεψη, οι προβλέψεις που μόλις παρουσιάσαμε είναι εντελώς λάθος. Πραγματικά εδώ παραβιάζεται κάθε αρχή ισονομίας μιας και οι μουσουλμάνοι μαθητές μη έχοντας τις απαραίτητες γνώσεις μπορούν και προάγονται. Έτσι φτάνουμε στο οξύμωρο μαθητές που δεν έχουν ούτε καν τη βασική γνώση της ελληνικής γλώσσας να μπορούν και να εισάγονται στα ελληνικά πανεπιστήμια! Σημειώστε όμως ότι ο οποιοσδήποτε πάει να σπουδάσει σε οποιοδήποτε πανεπιστήμιο της οποιασδήποτε χώρας πρέπει να ξέρει πολύ καλά τη γλώσσα διδασκαλίας του πανεπιστημίου. Εδώ όμως αυτή η βασική παραδοχή δεν ισχύει για τους μουσουλμάνους της Θράκης!
Θεωρώ πως για λόγους ισονομίας πρέπει όλες αυτές οι απαράδεκτες πρακτικές να καταργηθούν. Όλοι οι μαθητές της Θράκης θα πρέπει να έχουν τις ίδιες βάσεις για τα φιλολογικά μαθήματα και φυσικά θα πρέπει να καταργηθεί αυτή η απαράδεκτη πρόβλεψη με το 10 την οποία ανέφερα παραπάνω. Από την άλλη, επαναλαμβάνω πως οι ρυθμίσεις για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια πρέπει να διατηρηθούν αλλά τώρα πλέον θα εισάγονται στα πανεπιστήμια μαθητές που και ελληνικά θα γνωρίζουν αλλά και τις απαραίτητες γνώσεις θα έχουν ώστε να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.
1 Βλ. https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-06-29/supreme-court-sharply-curbs-use-of-race-in-college-admissions
Απόστολος Συρόπουλος, εκπαιδευτικός
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη