Με αφορμή την πτώση ταβανιού στο ΕΠΑΛ Περάματος, ο Δήμος ανακοινώνει δυναμική κινητοποίηση και θέτει ζήτημα θεσμικής “ασφυξίας” στη σχολική στέγη. Το περιστατικό επαναφέρει στο προσκήνιο τις χρόνιες ελλείψεις σε πόρους και προσωπικό για τη συντήρηση των σχολικών μονάδων.
Αναλυτικά
Το περιστατικό που άναψε το «φιτίλι» – Νέα πτώση ταβανιού στο ΕΠΑΛ Περάματος
Τα ξημερώματα της Δευτέρας 17 Νοεμβρίου, μέρος του ταβανιού σε κτίριο του ΕΠΑΛ Περάματος κατέρρευσε. Η ώρα αποδείχθηκε σωτήρια: στο σχολείο δεν βρίσκονταν μαθητές ή εκπαιδευτικοί. Όμως το γεγονός δεν αποτελεί μεμονωμένο συμβάν.
Το ίδιο σχολείο είχε ζήσει αντίστοιχη κατάρρευση το 2019, ενώ εκπαιδευτικοί και γονείς έχουν επανειλημμένα επισημάνει προβλήματα στη στατικότητα, την υγρασία και την έλλειψη συστηματικής συντήρησης.
Ο Δήμος «κατεβάζει ρολά» – Κινητοποίηση με αιχμηρό μήνυμα προς την Πολιτεία
Η Δημοτική Αρχή Περάματος ανακοινώνει κινητοποίηση διαμαρτυρίας, επιλέγοντας τη συμβολική και ουσιαστική κίνηση της προσωρινής αναστολής λειτουργιών ως ένδειξη αδυναμίας να διαχειριστεί άλλες τέτοιες κρίσιμες καταστάσεις χωρίς πόρους και προσωπικό.
Στο επίκεντρο της διαμαρτυρίας βρίσκονται:
η έλλειψη μόνιμης χρηματοδότησης για συντήρηση,
η υποστελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών,
η απουσία κεντρικού σχεδιασμού για τη σχολική στέγη,
η αύξηση παλαιότητας των κτιρίων.
«Δεν γίνεται Δήμοι χωρίς πόρους να σηκώνουν μόνοι τους την ασφάλεια των σχολείων», τονίζει ο Δήμος, επισημαίνοντας ότι η κατάσταση έχει φτάσει σε οριακό σημείο.
Σχολική στέγη σε κρίση – Ένα πρόβλημα που δεν αφορά μόνο το Πέραμα
Το ζήτημα της συντήρησης των σχολείων αποτελεί εδώ και χρόνια σημείο τριβής μεταξύ δήμων και κεντρικής διοίκησης. Η περίπτωση του Περάματος προστίθεται σε μια σειρά περιστατικών ανά τη χώρα:
πτώσεις σοβάδων σε σχολεία Θεσσαλονίκης και Αττικής,
παλαιά κτίρια άνω των 40–50 ετών χωρίς επαρκείς τεχνικούς ελέγχους,
μεγάλες καθυστερήσεις σε έργα ανακατασκευής ή ενίσχυσης.
Το νομικό πλαίσιο αναθέτει τη συντήρηση των σχολείων στους δήμους, όμως οι εκπρόσωποί τους υποστηρίζουν ότι οι ανάγκες ξεπερνούν κατά πολύ τις δυνατότητες που τους παρέχονται.
Οι πραγματικοί κίνδυνοι – Όταν η τύχη δεν είναι λύση
Η μη ύπαρξη τραυματισμών στο Πέραμα θεωρείται «καλή τύχη» από εκπαιδευτικούς και γονείς. Ωστόσο, το νέο περιστατικό υπενθυμίζει ότι:
πολλές σχολικές αίθουσες δεν πληρούν σύγχρονα πρότυπα ασφάλειας,
τα τεχνικά προβλήματα συχνά παραμένουν αφανή μέχρι να γίνουν επικίνδυνα,
οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί εργάζονται καθημερινά σε κτίρια που φέρουν «κουρασμένους» τοίχους, οροφές και υποδομές.
Η ανακοίνωση του Δήμου Περάματος
Η κατάργηση των σχολικών επιτροπών μεταθέτει πλέον συγκεντρωτικά και αποκλειστικά στους δήμους την ευθύνη για τον εκσυγχρονισμό των σχολικών συγκροτημάτων την ώρα που
1) Υπάρχει ανυπαρξία υποδομών στα σχολικά συγκροτήματα , πολλά από τα οποία λειτουργούν ακόμη πχ με τούρκικες τουαλέτες, χωρίς ικανά συστήματα θέρμανσης ή κλιματισμού, και με σχολικές αίθουσες για τις οποίες ο δήμος κατήρτισε μεν ένα γενναίο πρόγραμμα ανακαινίσεων πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, αλλά συνεχίζουν να εμφανίζουν κτιριακά προβλήματα .
2)Οι ελλείψεις στην δυνατότητα ανταπόκρισης στις δαπάνες για τις συντηρήσεις των σχολικών συγκροτημάτων παραμένουν δυσβάσταχτες, και οι δήμοι δεν επιδοτούνται επιπλέον για αυτές, την ώρα που οι ανάγκες και οι έκτακτες συνθήκες (όπως το ταβάνι του ΕΠΑΛ) επιβαρύνουν σε βαθμό επείγοντος τους δήμους για την διασφάλιση της ακεραιότητας των μαθητών και της ακίνδυνης διεξαγωγής των μαθημάτων .
3) Τα σχολικά προγράμματα παραμένουν επιβαρυμένα με την καθυστέρηση συμπλήρωσης των θέσεων εκπαιδευτικών από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας.
4) Τα σχολικά γεύματα δεν έχουν σταλεί ακόμη από το Υπουργείο Παιδείας, ενώ διανύουμε τον τρίτο μήνα του σχολικού έτους. Παράλληλα,
5) οι δήμοι καλούνται να εκσυγχρονίσουν με ευθύνη τους τα κυλικεία που είναι απαρχαιωμένα που δεν μπορούν ούτε να δημοπρατηθούν ούτε να αδειοθοτηθούν, αφού με την κατάργηση του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων σε πολλούς Δήμους δεν υπάρχουν ούτε οι οικοδομικές άδειες προκειμένου οι Δήμοι, πάλι, να νομιμοποιήσουν και να ταχτοποιήσουν τους χώρους, ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν ως κυλικεία. Το αποτέλεσμα είναι τα παιδιά να μένουν χωρίς σχολικά γεύματα λόγω μη υλοποίησης προγραμματισμού από το Υπουργείο Παιδείας, και χωρίς να λειτουργούν τα κυλικεία.
6) Τη ίδια ώρα καθυστερεί η πλήρωση της επάρκειας των σχολικών λεωφορείων από την Περιφέρεια Αττικής, και χαρακτηριστικά το Πέραμα έχει μείνει χωρίς καθόλου σχολικά λεωφορεία. Εκτός του ότι πολλά παιδιά αναγκάζονται να πηγαίνουν στο σχολείο τους με το αστικό λεωφορείο, ιδιαίτερα οξυμένο είναι το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί για τα παιδιά των ειδικών σχολείων, τα οποία οι γονείς αναγκάζονται να μεταφέρουν καθημερινά με ίδια μέσα ή με ταξί , με δυσβάστακτη έως απαγορευτική για τις οικογένειες οικονομική επιβάρυνση. Η αγανάκτηση και η οργή των γονιών ξεχειλίζει και τις, εύλογες, διαμαρτυρίες τους εισπράττει καθ ολοκληρία ο Δήμος.
6) Και οι σχολικοί τροχονόμοι παράλληλα παραμένουν ανύπαρκτοι.
7) Πριν καταργήσει η κυβέρνηση τις σχολικές επιτροπές, πολλά ήταν τα χρέη που άφηναν κάποια σχολεία απλήρωτα σε τρέχοντες λογαριασμούς, με αποτέλεσμα πχ να κόβεται τον τελευταίο χρόνο το ρεύμα σε σχολικά κτίρια λόγω οφειλών. Ο Δήμος Περάματος κλήθηκε να καλύψει απλήρωτες ΔΕΚΟ, ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ και ΟΤΕ των σχολείων σε βάθος 10ετιας, με κονδύλι που ξεπέρασε τις 300 χιλιάδες ευρώ.
8) Για την προμήθεια των πρώτων υλών και αναλώσιμων (χαρτικών απορρυπαντικων, φωτοτυπικών κ.α.) ο Δήμος καλείται, για την κάλυψη των 28 σχολικών συγκροτημάτων που έχει υπό την ευθύνη του, να διεξάγει κεντρικούς διαγωνισμούς ύψους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, μέσα από τις Υπηρεσίες Προμηθειών και Διαγωνισμών των Δήμων που είναι υποστελεχωμενες , και να χρησιμοποιεί το ένα και μοναδικό ΑΦΜ του δήμου.
9) Αύλειοι χώροι απαρχαιωμένοι με τους δήμους να δίνουν αγώνα δρόμου να προλάβουν μέσω των υπηρεσιών τους ξαφνικές προκηρύξεις προγραμμάτων «με ονοματεπώνυμο», χωρίς προηγούμενη προετοιμασία, και με δεδομένη την υποστελέχωση του προσωπικού τους, ώστε να επιτύχουν την ένταξη στα προγράμματα για την χρηματοδοτική κάλυψη των αναγκών των σχολείων.
10) Απαρχαιωμένοι είναι στα περισσότερα σχολεία και οι ηλεκτρικοί πίνακες των σχολικών κτιρίων και συγκροτημάτων, και οι εγκαταστάσεις ηλεκτρισμού που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της ηλεκτρονικής διδασκαλίας, τις οποίες βέβαια οι προδιαγραφές προ 30 ετών της εγκατάστασής τους δεν μπορούσαν να προβλέψουν.
11) Παράλληλα οι δήμοι είναι υποχρεωμένοι να ανταποκριθούν στη νέα, αυξημένων λειτουργικών απαιτήσεων, κυβερνητική οδηγία για Πυρανίχνευση και Πυρασφάλεια και τη διεξαγωγή προσεισμικών ελέγχων για την καταλληλότητα των σχολείων.
12) Η κατάργηση του ΟΣΚ (Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων) και η αντικατάστασή του από τον ΚΤΥΠ (Κτιριακές Υποδομές) στερεί την εύρεση ακόμη και των οικοδομικών αδειών απαραίτητων για να νομιμοποιηθούν αίθουσες, κτίρια, κυλικεία κ.λ.π
«Τι να τις κάνουμε τις έξυπνες διαβάσεις σε σχολικά συγκροτήματα όταν δεν διακρίνονται για την εξυπνάδα τους τα απαρχαιωμένα σχολικά συγκροτήματα, με τα νεότερα εξ αυτών να είναι 25 ετών τουλάχιστον, και κάποια να έχουν χτιστεί εδώ και έναν αιώνα . Την ώρα που οι υποστελεχωμένες υπηρεσίες των Δήμων παράλληλα με τις μέχρι σήμερα υποχρεώσεις σταθερής ροής που τους έχουν επιμερισθεί, αναγκάζονται να σπεύδουν να προλάβουν τις προκηρύξεις διαγωνισμών για ποσά μεγάλα,- που όμως αργούν να ολοκληρωθούν ώστε να εκταμιευθούν τα χρήματα- για τις άμεσες επεμβάσεις που τα σχολικά κτίρια χρειάζονται , ενώ θα έπρεπε να υπάρχει πρόβλεψη για κατεπείγουσα διαδικασία έκτακτων χρονοδιαγραμμάτων», δήλωσε ο Δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκος.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης