Η εκπαιδευτική διαφορετικότητα που δεν "ποτίζεται"
Η διαφορετικότητα είναι ένας πολυσχιδής όρος, τον οποίο τα ελληνικά σχολεία δεν φαίνεται να υιοθετούν υπό καμία (σχεδόν) έννοια.

Τι είναι η διαφορετικότητα; 

Διαφορετικότητα είναι κάθε χαρακτηριστικό που κάνει το άτομο να διαφοροποιείται από τους γύρω του και μπορεί να εντοπιστεί από το πιο μικρό στοιχείο του ανθρώπου μέχρι και το πιο εμφανές.

Η διαφορετικότητα έχει, λοιπόν, να κάνει με τα πάντα, με το πως σκέφτεται κάποιος, τι επιλέγει να φορέσει, τι μουσική ακούει, ποιες είναι οι κλίσεις του και άλλα πολλά.

Το σχολείο δεν τα θέλει αυτά...

Στο συγκεκριμένο άρθρο δεν θα αναφερθούμε στη διαφορετικότητα που αφορά τις προσωπικές επιλογές των μαθητών, η οποία και οφείλει να υπάρχει και να διαθνίζεται, αλλά για την εκπαιδευτική διαφορετικότητα που αφορά τα μαθησιακά ενδιαφέροντα των παιδιών.

Τα σχολεία ανέκαθεν προωθούν την αριστεία, το σκληρό διάβασμα και την ανώτατη ακαδημαϊκή εκπαίδευση, ξεχνώντας στην πορεία να "αγκαλιάσουν" τη μοναδικότητα των εναλλακτικών ενδιαφερόντων και ωθώντας τους μαθητές σε μία διαρκή πίεση από την πρώτη σχολική μέρα της ζωής τους.

Δεν είναι λίγες οι φορές που άρθρα σχετικά με μαθητές που έπιασαν υψηλή βαθμολογία στις Πανελλαδικές, κατακλύζουν το διαδίκτυο και "κουνάνε το δάχτυλο" σε όσους δεν κατάφεραν να βρεθούν στην βαθμολογική αφρόκρεμα. Φυσικά η αριστεία πρέπει να υπάρχει και πρέπει να επιβραβεύεται γιατί αποτελεί απόρροια σκληρής δουλειάς και κόπων, αλλά ποιος μας λέει ότι και άλλοι μαθητές δεν έκαναν τον δικό τους στωικό αγώνα, με λιγότερα μέσα και με άλλους σκοπούς;

Πολλές φορές παραβλέπουμε όχι μόνο τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν μερικές οικογένειες, αλλά και τα διαφορετικά ενδιαφέροντα των μαθητών. Τα γνωστά και χαρακτηρισμένα ως "κορυφαία" επαγγέλματα των γιατρών, δικηγόρων και ούτω καθεξής, αποτελούν τον διακαή πόθο των γονιών που μεταβιβάζουν το άγχος και την πίεση στα παιδιά τους, χωρίς συχνά να τους ρωτάνε τι είναι αυτό που πραγματικά θέλουν.

Και αν δε θέλουν; Να θέλουν

Μέσω της ελληνικής εκπαίδευσης η τέχνη (ό,τι κι αν συνεπάγεται ο όρος) λαμβάνει ανύπαρκτη μέριμνα στο πρόγραμμα σπουδών, δείχνοντας εκ των προτέρων στα ανήλικα μυαλά ότι αν θέλουν να γίνουν καλλιτέχνες ο χώρος της κοινωνίας για αυτούς είναι περιορισμένος και δεν καλλιεργείται ενεργά και αποτελεσματικά μέσω της μαθητικής τους πορείας.

Δεν είναι λίγες οι φορές που νέοι φοιτητές πιάνουν τον εαυτό τους να αμφιβάλλουν ιδιαίτερα για την επιλογή κάποιας σχολής, αντιλαμβανόμενοι πως ίσως αυτό που εξ ανάγκης ακολούθησαν, δεν ήταν αυτό που ενδόμυχα επιθυμούσαν, γιατί κανείς δεν τους εξήγησε ότι υπάρχει κι άλλος τρόπος και είναι εξίσου σημαντικός και χρήσιμος.

Ένα πλοίο σε μία μόνιμη ευθεία πορεία δεν δίνει στον εαυτό του την ευκαιρία να δει τι υπάρχει γύρω του και αυτό βιώνουν και οι μαθητές καθημερινά, που κατακλύζονται από πληροφορίες και αντιμετωπίζουν την περιφρόνηση των γονιών τους όταν δεν αποδίδουν στα επιθυμητά (για αυτούς) επίπεδα. "Τι βαθμοί είναι αυτοί;", "Μας έκανες ρεζίλι!", "Τι σου τα πληρώναμε τα φροντιστήρια;" και άλλες παρόμοιες συζητήσεις αποτελούν συχνό φαινόμενο της ελληνικής οικογένειας.

Μήπως είμαι λίγος/-η;

Και εκτός από την επαγγελματική απογοήτευση που ζουν οι νέοι όταν βρίσκονται σε μία δουλειά που εν τέλει ποτέ δεν ήθελαν, έχοντας χάσει χρόνια σπουδών και διαβάσματος, μεγάλη είναι και η ψυχολογική κόπωση στην οποία περιέρχονται. Δεν είναι παράλογο που τα επίπεδα κατάθλιψης είναι ιδιαίτερα αυξημένα στους νέους ανθρώπους, κυρίως αν σκεφτεί κανείς με τι άλλο πρέπει να έρθουν αντιμέτωποι στην καθημερινότητά τους.

Άλλοτε πάλι, βλέποντας οι μαθητές τις υψηλές επιδόσεις άλλων παιδιών, υποβιβάζοντας τις δικές τους δεξιότητες (συνειδητά και μη), καταβάλλονται από συναισθήματα κατωτερότητας και αμφιβολίας και μερικές φορές ποτέ δεν το ξεπερνάνε.

Χρήσιμο είναι να μην ξεχνάμε την αξία που έχουν οι διαφορετικές προσεγγίσεις στην παιδεία και την εκπαίδευση και να αφήνουμε χώρο στους μαθητές να "ανθίζουν" με το δικό τους τρόπο, ρυθμό και ενδιαφέρον, ούτως ώστε η διαφορετικότητα να μην είναι μία λέξη, αλλά μία πολυεπίπεδη πραγματικότητα.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

αγωνιστικη παρεμβαση
Αγωνιστική Παρέμβασης Λάρισας: Το ψηφοδέλτιο για τις εκλογές της ΕΛΜΕ Λάρισας
«Αποτελεί όμως επικίνδυνη αυταπάτη να πιστεύουμε ότι το σωματείο μας θα έχει αγωνιστική κατεύθυνση όταν η πλειοψηφία στο ΔΣ αποτελείται από...
Αγωνιστική Παρέμβασης Λάρισας: Το ψηφοδέλτιο για τις εκλογές της ΕΛΜΕ Λάρισας
κινητοποιηση
Κινητοποίηση φοιτητών/τριών στην Σύνοδο Πρυτάνεων – «Να μη διαγραφεί κανένας φοιτητής» (Φώτο)
«Η υπεράσπιση του δημόσιου πανεπιστημίου είναι υπόθεση όλης της κοινωνίας»
Κινητοποίηση φοιτητών/τριών στην Σύνοδο Πρυτάνεων – «Να μη διαγραφεί κανένας φοιτητής» (Φώτο)
ασλανιδης
Τέμπη: Ο ανακριτής απέρριψε το αίτημα του κ. Ασλανίδη για την εκταφή του παιδιού του
Ασλανίδης και Καρυστιανού είχαν ζητήσει προ ημερών την αντικατάσταση του ανακριτή Μπαϊκάμη για παράβαση καθήκοντος
Τέμπη: Ο ανακριτής απέρριψε το αίτημα του κ. Ασλανίδη για την εκταφή του παιδιού του
αλκοολ
Συνελήφθη o καθηγητής επειδή οι μαθητές αγόρασαν αλκοόλ σε σχολική εκδρομή
Ο υπεύθυνος του μαγαζιού συνελήφθη με την κατηγορία της έκθεσης, ενώ ανάλογες κατηγορίες αντιμετωπίζει και ο καθηγητής
Συνελήφθη o καθηγητής επειδή οι μαθητές αγόρασαν αλκοόλ σε σχολική εκδρομή