χταποδι
«Δεν υπάρχει καλύτερος σχεδιαστής από τη φύση»

Αυτό που γίνεται με το χταπόδι τον τελευταίο καιρό φαίνεται λίγο υποκριτικό, αν αναλογιστεί κανείς τον τρόπο που συμπεριφερόμαστε γενικότερα στα ζώα είτε είναι μέρος της τροφικής μας αλυσίδα είτε όχι. 

Όπως και να έχει όμως το χταπόδι είναι ένα καταπληκτικό ζώο που χρησιμοποιείται στη βιομιμητική αλλά και στη ρομποτική.

Αρχικά έχει μαθηματικό σχεδιασμό, αφού η επιδεξιότητα και η χάρη στις κινήσεις του οφείλεται εν μέρει στην ακτινωτή συμμετρία των άκρων, καθώς τα πλοκάμια του εκτείνονται συμμετρικά γύρω από το στόμα του, όπως οι ακτίνες ενός κύκλου.

Επίσης οι κινήσεις του χταποδιού δεν είναι ρυθμικές, όπως σε άλλα είδη. Τα περισσότερα ζώα, ανάμεσα σε αυτά και ο άνθρωπος, κινούν ρυθμικά τα πόδια τους το ένα μετά το άλλο, κάτι που δεν κάνει το χταπόδι. Οι τελευταίες μελέτες μάλιστα κατάφεραν να εξηγήσουν πως ένα ζώο με σχετικά μικρό εγκέφαλο μπορεί να ελέγχει ανεξάρτητα και ταυτόχρονα οκτώ πόδια, καταρρίπτοντας μια παλιά θεωρία της Βιολογίας, σύμφωνα με την οποία οι στρατηγικές κίνησης εξελίσσονται με τρόπο που να ακολουθούν τη δομή του σώματος.

Τα χταπόδια αντιθέτως δείχνουν να υπακούουν στην αρχή "Embodied Organization" (ενσωματωμένη οργάνωση) μια σχετικά καινούργια επινόηση που εφαρμόζεται στην ανάπτυξη βιομιμητικών ρομπότ. Η συγκεκριμένη αρχή, που προέρχεται από τον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, υποστηρίζει ότι η βέλτιστη συμπεριφορά ενός αυτόνομου ρομπότ ή ζώου επιτυγχάνεται ως αποτέλεσμα της βελτιστοποίησης των αμοιβαίων και δυναμικών αλληλεπιδράσεων ανάμεσα στον εγκέφαλο, το σώμα και το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Με άλλα λόγια, ο τρόπος κίνησης του χταποδιού εξελίσσεται παράλληλα και είναι αλληλένδετος με την αρχιτεκτονική του νευρικού συστήματος, το σχέδιο του σώματος του και φυσικά το περιβάλλον στο οποίο ζει.

Στη βιομιμητική έχει αντιγράφει επίσης ο τρόπος που λειτουργούν οι βεντούζες του με την κατασκευή μιας ειδικής ιατρικής συσκευής που μπορεί να συγκρατήσει υλικά με πολύ μικρό πάχος, όπως είναι στρώσεις κυττάρων και τις οποίες μπορεί να εναποθέσει σε επιθυμητό σημείο στο σώμα ενός ασθενούς χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση. Η διαδικασία αυτή κρατάει λίγα δευτερόλεπτα και συντελείται ως απόκριση σε ηλεκτρικό σήμα με τρόπο που προσομοιάζει τη λειτουργία των βεντούζων του χταποδιού.

Τέλος, ο μεγάλος Λεονάρντο Ντα Βίντσι με τη γνωστή του εμμονή στην ομορφιά και στη λειτουργικότητα της φύσης, χρησιμοποίησε πολλές φορές το χταπόδι ως αφετηρία για εκκεντρικές εφευρέσεις και δημιουργίες του.

«Δεν υπάρχει καλύτερος σχεδιαστής από τη φύση». 

Θανάσης Κοπάδης

Μαθηματικός Συγγραφέας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Λογοτεχνεία
Τι είναι η «πομόνα»
Η λέξη που συναντάται τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη μυθολογία και έχει διαφορετικές σημασίες ανάλογα με το πλαίσιο
Τι είναι η «πομόνα»
ΔΥΠΑ πρόγραμμα voucher
Συνεχίζονται οι δράσεις της ΔΥΠΑ τον Σεπτέμβριο με 161 εργαστήρια ομαδικής συμβουλευτικής 
Σε ό,τι αφορά στα 143 δια ζώσης εργαστήρια, αυτά θα είναι διάρκειας 3 ωρών και θα πραγματοποιηθούν από εργασιακούς συμβούλους, με ώρα έναρξης από τις...
Συνεχίζονται οι δράσεις της ΔΥΠΑ τον Σεπτέμβριο με 161 εργαστήρια ομαδικής συμβουλευτικής 
ΕΚΑΒ2210
Πιερία: Τροχαίο δυστύχημα με θύμα 9χρονο κορίτσι – Σοβαρά τραυματισμένες η αδελφή και η μητέρα
Το 9χρονο κορίτσι κατέληξε ακαριαία, ενώ η 11χρονη αδελφή του και η μητέρα διακομίστηκαν τραυματισμένες στο Γενικό Νοσοκομείο Κατερίνης
Πιερία: Τροχαίο δυστύχημα με θύμα 9χρονο κορίτσι – Σοβαρά τραυματισμένες η αδελφή και η μητέρα