Ας μιλήσουμε για λίγο περί ορθής κρίσης, ευθυκρισίας, σεβασμού εις τον ρόλον του διδάσκοντος. Αλήθεια, τι σημαίνει άραγε αξιολόγηση;
Είναι απλώς μία ακόμη διαδικασία; Είναι μία ατέρμονη γραφειοκρατική λειτουργία συμπλήρωσης αναφορών, κατάρτισης πινάκων, σχεδιαγραμμάτων και προτάσεων ;Σε αυτό άραγε κατατείνει ; Εντοπισμός, αναστοχασμός, υλοποίηση;
Η αξιολόγηση είναι μία ύψιστη διαδικασία, είναι το σημαντικότερο όπλο, ώστε να βελτιωθεί και να αναβαθμιστεί κάθε παραγωγική πράξη. Η αξιολόγηση, όμως, δεν υλοποιείται από άψυχα εργαλεία αλλά από ανθρώπους, οι οποίοι για να αξιολογήσουν και να αξιολογηθούν ορθά, θα πρέπει να έχουν στη φαρέτρα τους όλα εκείνα τα εχέγγυα, τις υποδομές και τα εργαλεία που θα καταστήσουν το έργο τους ευχερέστερο και πιο δημιουργικό. Όλα αυτά υπάρχουν; Όχι! Με τον τρόπο αυτό αδικείται εξ αρχής και αποδυναμώνεται η ίδια η προσπάθεια.
Ας θέσουμε ορισμένα ερωτήματα και ας προβληματιστούμε.
1. Τι ακριβώς θα αξιολογηθεί; Η ορθή ή μη λειτουργία μιας σχολικής μονάδας. Μιας μονάδας με ψυχές, μυαλά ζέοντα, ανθρώπους που πασχίζουν καθημερινά να αρμέξουν το μυαλό και την ψυχή τους, να μεταδώσουν γνώση και ήθος μέσα σε λυόμενα, κοντέινερ, συχνά κάτω από στέγες που στάζουν.
Ψυχές και πνεύματα παγωμένα.
2. Αλήθεια, τι ακριβώς θα αξιολογήσουμε ; Την ορθή λειτουργία της μονάδας, όταν εν έτει 2021 υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν πάει ακόμη στο σχολείο( από τις 13 Σεπτεμβρίου) , γιατί δεν υπάρχει μεταφορικό μέσο να τους οδηγήσει στο φυσικό τους περιβάλλον; Τι θα αξιολόγησουμε, όταν σε πολλά σχολεία απουσιάζει το εκπαιδευτικό προσωπικό, όταν με ευθύνη των κυβερνώντων δυσλειτουργεί η εκπαιδευτική πράξη;
3. Και αφού αξιολογήσουμε και καταρτίσουμε ένα πλήρες σχέδιο αναβάθμισης του σχολείου, αυτό θα υλοποιηθεί; Ή θα καταλήξει σε κάποια συρτάρια γραφείων με την ένδειξη "στα υπ' όψιν", δηλαδή στις καλένδες.
Και η αγωγή και η δικαστική διερεύνηση τι ακριβώς συμβολίζει; Την αγαστή συνεργασία των δασκάλων με την διοίκηση ή αποτελεί άραγε μία απαράδεκτη πράξη επιβολής; Ενάγονται και απειλούνται αυτοί που θα κληθούν να σηκώσουν αύριο το βάρος του έργου. Αντιφατικό! Αλλά, δυστυχώς, σε τούτη τη χώρα το αντιφατικό, το οξύμωρο και γενικά η αντίθεση τείνει να αποτελέσει το καθοριστικό σχήμα λόγου, αφού ουδείς μιλά με διαύγεια αλλά είτε βερμπαλίζει είτε διατυπώνει λόγο δικολαβικό, που μάλλον παροδηγεί παρά κινητοποιεί το πνεύμα.
4. Ο εκπαιδευτικός, δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, δεν είναι άθυρμα, υποχείριο μιας εκάστοτε κυβερνητικής πολιτικής, η οποία στο βωμό ενός επιφανειακού εκσυγχρονισμού καθιστά το έργο τής διδασκαλίας πάρεργο και αναβιβάζει το επουσιώδες σε βασικό, ενώ συγχρόνως υποβιβάζει τη μαθησιακή διαδικασία και την αξιολογική κρίση σε μία προσχηματική απεικόνιση μιας προαναγγελθείσης αποτυχίας, αφού δεν βασίζεται στον εποικοδομητικό διάλογο, στην προγενέστερη επεξεργασία και στην υιοθέτηση ενός εκπαιδευτικού μοντέλου περισσότερο ανθρωποκεντρικού παρά βραδυκινήτως γραφειοκρατικού.
5. Η θέση του εκπαιδευτικού είναι στον πίνακα, στην έδρα, στην αίθουσα, στο βιβλίο, στην επικοινωνία με το μαθητή ή φοιτητή. Η αποστολή και το λειτούργημα του εκπαιδευτικού δεν πρέπει να παραποιείται, να διαστρεβλώνεται ή να απεμπολείται στο όνομα μιας αξιολογικής διαδικασίας που ούτε εφικτή είναι βάσει αντικειμενικών συνθηκών ούτε επιβαλλόμενη.
6. Αυτό που πρέπει να επιδιώκει ο εκπαιδευτικός είναι να μπορεί να αναπνέει ελεύθερα, να μπορεί να διαπλάθει μέσω μιας διαμορφωτικής διαδικασίας δημιουργικής προσέγγισης και μετάδοσης της γνώσης όχι με στείρο και μηχανιστικό τρόπο. Η διδασκαλία πρέπει να είναι η ύψιστη διαδικασία, εκεί όπου το πνεύμα θα κινείται ελεύθερα και δεν θα εγκλωβίζεται σε στεγανά ή αταβιστικές νοοτροπίες ή περιχαρακωμένες αντιλήψεις που αποστέλλονται σε μορφή εγκυκλίου, απόφασης ή υπομνήματος.
7. Δυστυχώς, όσες αγωγές κι αν κατατεθούν, όσα σχέδια κι αν εκπονηθουν, όσοι άξονες κι αν τεθούν, τούτη εδώ η πράξη θα αποτύχει, γιατί γίνεται καταπιεστικά, χωρίς χώρο για σκέψη, ζύμωση και επεξεργασία. Θα αποτύχει, διότι ζητείται από τον εκπαιδευτικό να αποστασιοποιηθεί από τον ρόλο του και να μεταπέσει σε βαστάζο μιας ατέρμονης εργασίας συγγραφής αναφορών και αποκωδικοποίησης εντολών. Ο ρόλος του δεν είναι να εκχερσώνει ζούγκλες (C. S Lewis) αλλά να αρδεύει ερήμους.
8. Αν δεν καθίσουν οι αρμόδιοι και υπεύθυνοι σε ένα τραπέζι, αφήνοντας πίσω τους τα μικροκομματικά βαρίδια, τις ιδεοληψίες ή τις εμμονές τους, η εκπαίδευση θα συνεχίσει να παραπαίει, τρώγοντας η ίδια τις σάρκες της.
9. Σεβασμός πρωτίστως σε κάθε εκπαιδευτικό που φέρνει εις πέρας πολλαπλούς ρόλους και πασχίζει να σταθεί όρθιος, νηφάλιος, δυνατός, υπηρετώντας το λειτούργημά του κάτω από αντίξοες συνθήκες.
10. Εύγε σε κάθε εκπαιδευτικό κάθε βαθμίδας που ξενιτεύεται, μετακινείται, παλεύει, επιδαψιλεύει μεράκι και διάθεση, για να σταθεί αρωγός στον πνευματικό και ηθικό μόχθο ψυχών που μάχονται να αντικρίσουν λίγο ήλιο, λίγο φως, και να ανοίξουν μία χαραμάδα έστω στο μέλλον τους.
Και οι αρμόδιοι, ιθύνοντες, υπεύθυνοι ας αγκαλιάσουν τον εκπαιδευτικό, ας αφουγκραστούν τις αγωνίες του και ας συνεργαστούν ουσιαστικά μαζί του, δίνοντάς του τα όπλα για να μορφώσει και όχι κραδαίνοντας τον πέλεκυ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη