Λατινικά ή Κοινωνιολογία; «Διαίρει και Βασίλευε...»
Στο δια ταύτα. Μικροπολιτικά παιχνίδια στις πλάτες της παιδείας και της εκπαίδευσης δεν μπορεί να παίζονται. Δεξιά, αριστερά, μεσαία μαθήματα δεν υπάρχουν, ούτε θα υπάρξουν

Έτσι τουλάχιστον πρότεινε ο Νικολό Μακιαβέλι, ένας ικανός διπλωμάτης και ταυτόχρονα κυνικός και αυταρχικός ηγέτης. Μία γρήγορη έρευνα στον όρο «Μακιαβελισμός» οδηγεί στην καταχθονία και τη μηχανορραφία.. [1]

Τα παραπάνω όμως είναι τυχαίες σκέψεις και θεωρίες που δε σχετίζονται με ένα θέμα που ταλανίζει μια μερίδα εκπαιδευτικών και μαθητών. Λατινικά ή Κοινωνιολογία; Ποιο από τα δύο μαθήματα έχει ..αξία; Τι πρέπει να διδάσκεται στο λύκειο ως εξεταζόμενο μάθημα; Ποιο θα σπάσει την κουλτούρα της στείρας αποστήθισης (παπαγαλίας);

Η αξία των λατινικών και εν γένει των κλασικών σπουδών είναι διαχρονικά, έστω κι αν αυτό αμφισβητείται τα τελευταία χρόνια, δεδομένη. Είναι ένα πρώτο βήμα των μαθητών προς τη φιλοσοφία, είναι η βάση της σχεδόν καθομιλουμένης αγγλικής γλώσσας και φυσικά είναι πηγή πολλών λέξεων και εννοιών στα νέα ελληνικά. Υπήρξαν γλώσσα συνυφασμένη με την έννοια της παιδείας και κώδικας επικοινωνίας των λογίων. Και είναι απαραίτητο, de facto θα λέγαμε στα ..ελληνικά, ότι οι μελλοντικοί φιλόλογοι, νομικοί (Ρωμαϊκό Δίκαιο) και απόφοιτοι των σχολών φιλοσοφίας καλό θα ήταν να έχουν τριβή με τα Λατινικά βάζοντας στέρεες βάσεις στη σταδιοδρομία τους από το Λύκειο. Άλλωστε η πρωτοβάθμια, η δευτεροβάθμια και η τριτοβάθμια εκπαίδευση δε μπορεί να μην αποτελούν αλυσίδα![2]

Κατ’ αντιστοιχία, η αξία της κοινωνιολογίας και εν γένει των κοινωνικών επιστημών είναι αδιαμφισβήτητη . Οι μαθητές μαθαίνουν για πρώτη φορά θεωρίες ψυχολογίας, έρχονται σε επαφή με έννοιες που τους αφορούν άμεσα ή έμμεσα-πολιτική συμπεριφορά, κοινωνία, εργασία, κοινωνικοποίηση, κοινωνική απομόνωση, πόλεμος etc(et cetera)-, προβληματίζονται σε σχέση με την αξία της εκπαίδευσης και τη δυνατότητα επαγγελματικής κινητικότητας στην ελληνική κοινωνία. Μαθαίνουν ή τουλάχιστον γίνεται προσπάθεια, να κατανοούν και να ερμηνεύουν τα κοινωνικά φαινόμενα, όχι ως τυχαία συμβάντα αλλά ως σχέση αιτίας αποτελέσματος. Η κοινωνιολογία άλλωστε «έχει ως αντικείμενο μελέτης τα κοινωνικά φαινόμενα, τη δράση των κοινωνικών ομάδων, τις σχέσεις μεταξύ ατόμου και ομάδων, τις σχέσεις μεταξύ κοινωνικών ομάδων, τις κοινωνικές διαδικασίες»[3]. Είναι μία καλή πρώτη επαφή με ζητήματα που θα διδαχθούν σε σχολές πολιτικής επιστήμης, κοινωνικής εργασίας, κοινωνιολογίας.[4][5]

Η αξία λοιπόν δεν είναι μετρήσιμη και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει ιδιαίτερη διαφορά στην εξέταση αναφορικά με το ζήτημα της παπαγαλίας. Η κουβέντα για την παπαγαλία όμως δεν αφορά μόνο αυτά τα δύο μαθήματα και έτσι δεν μπορεί να αναλυθεί στο συγκεκριμένο κείμενο.

Στο δια ταύτα. Μικροπολιτικά παιχνίδια στις πλάτες της παιδείας και της εκπαίδευσης δεν μπορεί να παίζονται. Δεξιά, αριστερά, μεσαία μαθήματα δεν υπάρχουν, ούτε θα υπάρξουν. Είναι ντροπιαστικό να αφανίζονται -σε επίπεδο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης-επιστήμες με ελλιπέστατα επιχειρήματα, επιφανειακές αναλύσεις και εν τέλει να παίρνονται καφενειακές αποφάσεις.[6] Προσβάλει την ιστορία του εκπαιδευτικού συστήματος. Πολλοί μαθητές μου πρότειναν κάτι μάλλον «παράδοξο», με τη σημερινή λογική! Να συνυπάρξουν τα δύο μαθήματα. Συγγράμματα υπάρχουν (καλό είναι και αυτό το ζήτημα να μείνει στον πάγο στο συγκεκριμένο κείμενο γιατί χρήζει εξειδικευμένης και μεγάλης ανάλυσης), καθηγητές με γνώσεις στη διδασκαλία των δύο μαθημάτων υπάρχουν. Άρα; Κάποιος κακεντρεχής θα έλεγε ότι κάποιες αποφάσεις έχουν μοναδικό γνώμονα την ψηφοθηρία, σίγουρα όμως εγώ αυτό δε θα το έλεγα..

Ελπίζω μετά τα παραπάνω να μη θεωρηθώ persona non grata και να κινδυνεύω με κοινωνικό αποκλεισμό.

Τσουκάλης - Χαϊκάλης Νίκος

Φιλόλογος,

Υποψ. Διδάκτωρ Παν. Δυτικής Αττικής


[1] https://www.sansimera.gr/biographies/129

[2] Νικήτας, Δ. Ζ. (2015). Τα λατινικά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

[3] http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2704/Koinoniologia_G-Lykeiou_html-apli/index_1.html

[4] https://www.kathimerini.gr/society/984551/den-yparchei-aristeri-i-dexia-koinoniologia/

[5] https://socialpolicy.gr/2021/08/ο-αφανισμός-των-κοινωνικών-επιστημ.html

[6] https://www.newsbeast.gr/politiki/arthro/3956075/o-adonis-georgiadis-kai-to-mathima-tis-koinoniologias-poy-tha-kanei-ta-paidia-aristera

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

SAEK
ΣΑΕΚ: Αποσπάσεις και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών σε θέσεις Διευθυντών - Το έγγραφο
Το Υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει την απόσπαση και τοποθέτηση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε Διευθυντικές θέσεις στις...
ΣΑΕΚ: Αποσπάσεις και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών σε θέσεις Διευθυντών - Το έγγραφο
apospaseis_pysde_38.jpg
Υπουργείο Παιδείας: Οδηγός σε νεοδιοριζόμενα μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ για υποβολή αίτησης απόσπασης το διδακτικό έτος 2025-2026
Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Παπαδομαρκάκης, υπέγραψε εγκύκλιο για την υποβολή αιτήσεων απόσπασης νεοδιοριζόμενων μελών...
Υπουργείο Παιδείας: Οδηγός σε νεοδιοριζόμενα μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ για υποβολή αίτησης απόσπασης το διδακτικό έτος 2025-2026
syriza
ΣΥΡΙΖΑ: Τροπολογία στη Βουλή για επαναφορά 13ου και 14ου μισθού
Ο ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι η επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού αποτελεί «καθοριστικό βήμα για την αποκατάσταση των εισοδημάτων των πολιτών» και...
ΣΥΡΙΖΑ: Τροπολογία στη Βουλή για επαναφορά 13ου και 14ου μισθού
PATRON
Πανεπιστήμιο Πατρών: Καινοτόμο θερινό σχολείο - Βέλτιστες πρακτικές για την παιδική παχυσαρκία
Το σχολείο συνδύασε θεωρητική κατάρτιση με πρακτικές εφαρμογές, εστιάζοντας στη διεπιστημονική αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας, καλύπτοντας...
Πανεπιστήμιο Πατρών: Καινοτόμο θερινό σχολείο - Βέλτιστες πρακτικές για την παιδική παχυσαρκία