Κοινωνιολογία ή Λατινικά;
«Ας μην ξεχνάμε ότι θα είναι πολύ άδικο οι φετινοί τελειόφοιτοι -κι εν γένει οι μαθητές -να πληρώνουν το τίμημα κυβερνητικών αποφάσεων που λαμβάνονται συχνά εν θερμώ και δεν έχουν παιδαγωγικά ερείσματα» - Γράφει η Ελπίδα Θεοδωρίδου

Την Παρασκευή 9 Ιουλίου ανακοινώθηκαν οι βαθμολογίες των τελειοφοίτων της Γ’ Λυκείου στις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις. Οι αντιδράσεις ήταν ποικίλες και τα συναισθήματα ανάμεικτα. Υπήρξαν πολλοί μαθητές που κατάφεραν να επιτύχουν τον στόχο τους, και μάλιστα μετά από μια αντικειμενικά δύσκολη χρονιά και μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες, ανάλογες των οποίων δεν έχει βιώσει ο χώρος της εκπαίδευσης τουλάχιστον από τη μεταπολίτευση κι έπειτα.

Τους αξίζουν θερμά συγχαρητήρια. Υπήρξαν, όμως, και πολλοί μαθητές οι οποίοι για πολλούς και διαφορετικούς λόγους δεν κατάφεραν να δουν το όνειρό τους να πραγματοποιείται. Πολλοί από αυτούς τους μαθητές μετά την πρώτη απογοήτευση που βίωσαν προσπαθούν να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους αλλά και να ξανασχεδιάσουν την πορεία τους για το μέλλον. Στο πλαίσιο αυτό η σκέψη να δώσουν στον εαυτό τους μια δεύτερη ευκαιρία αποτελεί όχι μόνο μια λύση στο αδιέξοδό τους αλλά και απαράγραπτο δικαίωμα.

Κι εδώ αρχίζουν τα δύσκολα για τους φετινούς τελειοφοίτους της ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών.

Όπως, δηλαδή, γνωρίζουμε, το ΥΠΑΙΘ έχει αντικαταστήσει επίσημα το μάθημα της Κοινωνιολογίας με το μάθημα των Λατινικών, κάτι που θα εφαρμοστεί από το ερχόμενο σχολικό έτος (2021-2022). Ειδικότερα σύμφωνα με το Άρθρο 61 του νομοσχεδίου «Aναβάθμιση του σχολείου κι άλλες διατάξεις» αναφέρεται το εξής: Μέχρι και το σχολικό έτος 2020-2021, οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών εξετάζονται υποχρεωτικά στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, των Αρχαίων Ελληνικών, της Ιστορίας και της Κοινωνιολογίας. Από το σχολικό έτος 2021-2022 εξετάζονται υποχρεωτικά στα μαθήματα της υποπερ. βα ́ της περ. β ́ του άρθρου 4Α του ν. 4186/2013, όπως η περ. β ́ του άρθρου 4Α του ν. 4186/2013 αντικαθίσταται με την παρ. 5 του άρθρου 7 του παρόντος (ήτοι στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, των Αρχαίων Ελληνικών, της Ιστορίας και των Λατινικών). 

Ανεξάρτητα από το σκεπτικό που οδήγησε σε μια τέτοια απόφαση, το πρακτικής –αλλά και ουσιαστικής εν προκειμένω-φύσεως πρόβλημα που ανακύπτει για τους φετινούς τελειοφοίτους κι αυριανούς αποφοίτους είναι μείζονος σημασίας, καθώς δεν έχει αποσαφηνιστεί κατά πόσον η παραπάνω απόφαση θα ισχύσει και για τα παιδιά που εξετάστηκαν φέτος στην Κοινωνιολογία. Οι περισσότεροι γονείς και μαθητές θεωρούν δεδομένο ότι θα δοθεί η δυνατότητα εξέτασης στο μάθημα της Κοινωνιολογίας, όπως είθισται. Να τονιστεί, εξάλλου, ότι και στο παρελθόν, όταν το μάθημα της Κοινωνιολογίας είχε αντικατασταθεί από την Πολιτική Οικονομία, αλλά κι όταν στη συνέχεια καθιερώθηκε η διδασκαλία του μαθήματος «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας», οι απόφοιτοι διατηρούσαν το δικαίωμα εξέτασης στο μάθημα το οποίο είχαν διδαχθεί στη Γ’ Λυκείου. Θα ισχύσει κάτι τέτοιο και τώρα ή στο όνομα της πολυπόθητης «ενιαίας εξέτασης» η κυβέρνηση δεν θα διαστάσει να προσφέρει ως εξιλαστήρια θύματα ένα όχι ευκαταφρόνητο ποσοστό μαθητών που «απέτυχαν»; Και με ποιους όρους, αν τελικά δοθεί η δυνατότητα επανεξέτασης στην Κοινωνιολογία (σημειωτέον ότι οι περισσότεροι καθηγητές και φροντιστές το θεωρούν σχεδόν απίθανο), θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις του χρόνου; Μήπως θέτοντας υποψηφιότητα για ένα πενιχρό ποσοστό θέσεων που θα τους παραχωρηθεί; Αυτό μόνο εφιαλτικές μνήμες από την αντίστοιχη περίπτωση του 2020 μπορεί να ξυπνήσει, όταν άριστοι μαθητές έμειναν ως απόφοιτοι έξω από Πανεπιστημιακά τμήματα λόγω των ελάχιστων θέσεων που …προέβλεψε για αυτούς το Υπουργείο.

Από την άλλη πλευρά η υποχρέωση να εξεταστούν οι απόφοιτοι του χρόνου στα Λατινικά εγείρει ζητήματα παιδαγωγικής φύσεως που προσκρούουν στη αρχή της ισότητας ευκαιριών και της ίσης μεταχείρισης των μαθητών σε ένα δημοκρατικό σχολείο. Ειδικότερα, η διδασκαλία των Λατινικών έχει ξεκινήσει ήδη από το σχολικό έτος 2020-2021 για τη Β’ Λυκείου, κατά τη διάρκεια της οποίας καλύπτεται ένα σημαντικό μέρος των γραμματικοσυντακτικών φαινομένων τα οποία θεωρούνται προαπαιτούμενα για την κατάκτηση της ύλης της Γ’ Λυκείου (ΦΕΚ 3971/20). Η πρόσφατη, μάλιστα, Εγκύκλιος (24/6/21) που καθορίζει τη διδακτέα κι εξεταστέα ύλη των Λατινικών της Γ’ Λυκείου προκάλεσε προβληματισμό μεταξύ των φιλολόγων που θα διδάξουν το μάθημα, λόγω του όγκου που πρέπει να διδαχθεί και κατά συνέπεια να κατακτηθεί από τους μαθητές. Πώς είναι, λοιπόν, δυνατόν μαθητές που δεν θα έχουν διδαχθεί ένα μάθημα, η κάλυψη της ύλης του οποίου απαιτεί δύο σχολικά έτη, να καλούνται να εξεταστούν σε αυτό βασιζόμενοι αποκλειστικά και μόνο σε εξωσχολική-φροντιστηριακή καθοδήγηση που θα επιβαρύνει οικονομικά τις οικογένειές τους, ιδιαίτερα μάλιστα μέσα σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία όπως αυτή που βιώνουμε;

Τα ερωτήματα, όπως διαπιστώνουμε, είναι πολλά και εξαιρετικά κρίσιμα. Το Υπουργείο οφείλει να εξετάσει με ψυχραιμία και καθαρή ματιά το θέμα, να αναλύσει όλες τις πτυχές του χωρίς ιδεοληψίες και εμμονές αλλά με γνώμονα το συμφέρον όλων των μαθητών, και να δώσει εγκαίρως μια απάντηση. Ας μην ξεχνάμε ότι θα είναι πολύ άδικο οι φετινοί τελειόφοιτοι -κι εν γένει οι μαθητές -να πληρώνουν το τίμημα κυβερνητικών αποφάσεων που λαμβάνονται συχνά εν θερμώ και δεν έχουν παιδαγωγικά ερείσματα. Πολύ περισσότερο, μάλιστα, όταν πολλοί από αυτούς αποκλείονται φέτος από το δικαίωμα κατάθεσης μηχανογραφικού λόγω της καθιέρωσης της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, γεγονός που πολύ πιθανόν θα τους οδηγήσει στην απόφαση να διεκδικήσουν ακόμη μια φορά μια θέση στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο, πριν εγγραφούν σε κάποιο ιδιωτικό ΙΕΚ, Κολλέγιο ή Πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Προτεραιότητα, αναμφίβολα, πρέπει να αποτελεί πάντοτε το συμφέρον των μαθητών μας και υπέρτατο χρέος μας η ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους για εκείνους που έχουν εξουσιοδοτηθεί αλλά και δεσμευτεί να διαμορφώνουν με τις αποφάσεις τους ένα όσο το δυνατόν πιο ευοίωνο μέλλον για τον τόπο και τη νέα γενιά.

* Καθηγήτρια κλασικής φιλολογίας ΜΑ, Υποψήφια διδάκτωρ κλασικής φιλολογίας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ethniko-arxaiologiko-mouseio-1.jpg
Δεκάδες προσλήψεις με απολυτήριο Γυμνασίου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: Ξεκινούν σήμερα οι αιτήσεις
Πώς θα κάνετε αίτηση για 75 προλήψεις αποφοίτων γυμνασίου και λυκείου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Δεκάδες προσλήψεις με απολυτήριο Γυμνασίου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: Ξεκινούν σήμερα οι αιτήσεις
Υπουργείο Παιδείας
Εκπαιδευτικοί: «Απίστευτο κύμα αυταρχισμού και διώξεων» από κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘΑ
«Χωρίς να ξεχνάμε όσα έχουν προηγηθεί, τις 14 φορές που έσυραν στα δικαστήρια τις Ομοσπονδίες και τα σωματεία μας, τις διώξεις και τις απειλές από...
Εκπαιδευτικοί: «Απίστευτο κύμα αυταρχισμού και διώξεων» από κυβέρνηση και ΥΠΑΙΘΑ