Γιατί αυτή η εκπαιδευτική αξιολόγηση είναι καταδικασμένη να αποτύχει;
...Γιατί αυτό το μοντέλο αξιολόγησης δεν είναι ευαίσθητο σε παράγοντες που καθορίζουν  τα πραγματικά κριτήρια ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου - Γράφει ο Πολύβιος Ψήνας, εκπαιδευτικός, Κοινωνιολόγος

Ένας νόμος, προεκλογική δέσμευση, ο οποίος ήρθε για να πάρει τη ρεβάνς από τους εκπαιδευτικούς για την αντίστασή τους στην αξιολόγηση κατά τα μνημονιακά χρόνια.

Η τωρινή Κυβέρνηση έχει πια ή νομίζει ότι έχει, την τεχνογνωσία, την πυγμή και τη θέληση να περάσει αυτό που άφησε στη μέση πριν μερικά χρόνια. Δυστυχώς, δεν έμαθε από τα λάθη της.

Ωστόσο, η συγκυρία της πανδημίας, η στέρηση δικαιωμάτων και ελευθεριών που τείνει να γίνει συνήθεια και ο χειριστικός έλεγχος που ασκεί η Κυβέρνηση στην ελληνική κοινωνία σε πολλά ζητήματα, πιστεύεται από πολλούς ότι ανοίγουν ένα παράθυρο ευκαιρίας για να νομοθετηθούν πράγματα που υπό κανονικές συνθήκες θα συναντούσαν σημαντικές κοινωνικές αντιδράσεις.

Είναι όμως έτσι; Η αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας θα φέρει αποτέλεσμα; 

Γιατί αυτή η εκπαιδευτική αξιολόγηση είναι καταδικασμένη να αποτύχει;

Να μερικοί βασικοί λόγοι:

Γιατί δεν βασίστηκε σε καμία διερεύνηση αναγκών σε επίπεδο εκπαιδευτικών, μαθητών και σχολικών μονάδων.

Γιατί δεν ελήφθησαν υπόψη τα προβλήματα, οι τρόποι σκέψης και η κουλτούρα των εκπαιδευτικών.

Γιατί ποτέ κανείς από την πολιτική ηγεσία δεν ρώτησε τους μαθητές τι σχολείο θέλουν και ποια τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Γιατί η πολιτική αυτή διαμορφώθηκε, για μια ακόμη φορά, ερήμην της εκπαιδευτικής κοινότητας, μέσα σε κλειστά γραφεία από επιτροπές τεχνοκρατών ή συμβούλων που κανένας δεν γνωρίζει.

Γιατί δεν υπάρχει ξεκάθαρο πλαίσιο ηθικής και δεοντολογίας ως προς τη χρήση των δεδομένων της αξιολόγησης και τους πραγματικούς της σκοπούς.

Γιατί  ο τρόπος παραγωγής της πολιτικής για την αξιολόγηση, το περιεχόμενό της και ο τρόπος που επιβάλλεται ενισχύουν την εντύπωση στην εκπαιδευτική κοινότητα περί ύπαρξης κρυφής πολιτικής ατζέντας.

Γιατί εισάγονται πρακτικές που είναι εκτός της εκπαιδευτικής πραγματικότητας.

Γιατί οι συντάκτες του νόμου είναι φανερό ότι δεν γνωρίζουν την καθημερινή σχολική πρακτική.

Γιατί οι τρόποι ποσοτικής αξιολόγησης που προβλέπονται δεν διασφαλίζουν ούτε στο ελάχιστο την πραγματική ποιότητα στην εκπαιδευτική λειτουργία.

Γιατί αυτό το μοντέλο αξιολόγησης δεν είναι ευαίσθητο σε παράγοντες που καθορίζουν  τα πραγματικά κριτήρια ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Βασικοί παράγοντες που αγνοούνται είναι οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών, τα διαθέσιμα εποπτικά μέσα και υποδομές, οι κοινωνικές, οικονομικές, πολιτισμικές και γεωγραφικές διαφοροποιήσεις,  η  υποχρηματοδότηση της Παιδείας, η υποστελέχωση σε εκπαιδευτικό, σε διοικητικό και λοιπό προσωπικό, η απουσία διαρκούς στήριξης από ειδικούς επαγγελματίες, κτλ.

Γιατί οι προβλεπόμενες διαδικασίες είναι φορμαλιστικού τύπου και αυξάνουν υπέρογκα το γραφειοκρατικό φορτίο.

Γιατί είναι ξεκάθαρο ότι όλες αυτές οι προϋποθέσεις, τα κριτήρια και οι απαιτήσεις της αξιολόγησης δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν εντός του εργασιακού ωραρίου.

Γιατί για να ανταποκριθούν οι εκπαιδευτικοί σε αυτόν τον γραφειοκρατικό Λεβιάθαν θα πρέπει αναγκαστικά να αναδιανείμουν τον χρόνο εργασίας τους σε βάρος της εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής λειτουργίας.

Γιατί δεν έγινε καμία προσπάθεια να κερδηθεί η συναίνεση των εκπαιδευτικών προτείνοντας ένα μοντέλο διασφάλισης ποιότητας στο οποίο η εκπαιδευτική κοινότητα θα είναι συμπαραγωγός και συνδιαμορφωτής.

Γιατί, όπως φαίνεται από τις καθολικές αντιδράσεις, η συγκεκριμένη αξιολόγηση αυξάνει τα αρνητικά συναισθήματα των εκπαιδευτικών, όπως τον φόβο, την ανασφάλεια, την καχυποψία, το άγχος, και θα εντείνει την εργασιακή εξουθένωση.

Κλείνοντας, η ελληνική κοινή γνώμη πρέπει να αντιληφθεί ότι εχθροί της ποιότητας στην εκπαίδευση δεν είναι οι εκπαιδευτικοί λειτουργοί, αλλά οι πολιτικές που παράγονται με τον παραπάνω τρόπο. Γιατί ακόμα και αν δεχτούμε ότι τα κίνητρα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου είναι ηθικά ή έχουν ως στόχο το συλλογικό καλό, τα αποτελέσματα που θα παράγουν οι πολιτικές αυτές είναι σίγουρα καταστροφικά. Έχει φανεί ξεκάθαρα ότι η εκπαιδευτική κοινότητα επιθυμεί μηχανισμούς διασφάλισης ποιότητας στην εκπαίδευση. Αυτό που πρέπει να κάνει η κυρία Κεραμέως είναι απλά να την ακούσει.

Ψήνας Πολύβιος

Κοινωνιολόγος

 

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pada.jpg
ΠΑΔΑ: Επιχορήγηση 966.000€ για υποστήριξη Έρευνας-Καινοτομίας και ενσωμάτωση ενισχυτικής διδασκαλίας επιπρόσθετα των κύριων διαλέξεων
Δείτε αναλυτικά τα νέα έργα που προβλέπονται για το ΠΑΔΑ
ΠΑΔΑ: Επιχορήγηση 966.000€ για υποστήριξη Έρευνας-Καινοτομίας και ενσωμάτωση ενισχυτικής διδασκαλίας επιπρόσθετα των κύριων διαλέξεων
απα
Απατεώνες προσποιούνται τις δωρεές σε δημοτικά σχολεία ζητώντας τραπεζικούς λογαριασμούς
Οι απατεώνες ισχυρίζονται ότι οι διευθυντές ή εκπαιδευτικοί έχουν κερδίσει κάποια αναδρομική διεκδίκηση ή τους προσφέρουν δωροεπιταγές
Απατεώνες προσποιούνται τις δωρεές σε δημοτικά σχολεία ζητώντας τραπεζικούς λογαριασμούς
Κίμπερλι Γκιλφόιλ
Κίμπερλι Γκιλφόιλ: «Οι Έλληνες είναι τζαμπατζήδες, τεμπέληδες και… ανεκπαίδευτοι σκύλοι»
 Είχε αποκαλέσει τους Έλληνες «τεμπέληδες» που εξαρτώνται υπερβολικά από την κυβέρνηση τους, προσθέτοντας ότι «συνταξιοδοτούνται πολύ νωρίς» και ότι...
Κίμπερλι Γκιλφόιλ: «Οι Έλληνες είναι τζαμπατζήδες, τεμπέληδες και… ανεκπαίδευτοι σκύλοι»