δασκαλα
Μια δασκάλα που διορθώνει τα γραπτά των μαθητών της οδηγώντας τα να μάθουν από τα λάθη τους

Στον πυρήνα κάθε υγιούς μαθησιακής διαδικασίας βρίσκεται μια αλήθεια που συχνά ξεχνιέται: τα παιδιά χρειάζονται χώρο για να κάνουν λάθη. Όχι για να κριθούν, αλλά για να μάθουν.

Οι ειδικοί της παιδαγωγικής τονίζουν ότι το λάθος δεν αποτελεί ένδειξη αποτυχίας· είναι εργαλείο, αφετηρία αναστοχασμού και ουσιαστικό βήμα για την κατάκτηση της γνώσης. Όταν ο/η εκπαιδευτικός αξιοποιεί δημιουργικά την αστοχία ενός μαθητή, όχι μόνο δεν τον αποθαρρύνει, αλλά του ανοίγει μια πιο σύνθετη και γόνιμη πορεία μάθησης.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του παιδαγωγικού ήθους έρχεται από παλαιότερη ανάρτηση στα κοινωνικά δίκτυα, όπου μια δασκάλα φαίνεται να διορθώνει τα γραπτά των μαθητών της με ιδιαίτερη φροντίδα. Με ήπιους τόνους, ενθαρρυντικές σημειώσεις και προσοχή στη διατύπωση, προσπαθεί να προστατεύσει τη λεπτή ψυχολογία των παιδιών, ενισχύοντας παράλληλα την αυτοπεποίθησή τους. Πρόκειται για εκείνη τη «σιωπηλή» κατηγορία εκπαιδευτικών που αντιμετωπίζουν το επάγγελμα ως λειτούργημα – και το αποδεικνύουν καθημερινά.

Δασκάλα διορθώνει με φροντίδα γραπτό μαθητή της

Ωστόσο, η πραγματικότητα των σχολικών τάξεων δημιουργεί συχνά ασφυκτικά πλαίσια. Πώς μπορεί ένας εκπαιδευτικός να προσφέρει εξατομικευμένη στήριξη όταν βρίσκεται μπροστά σε 25 μαθητές, ενώ παράλληλα επιβαρύνεται με πλατφόρμες, γραφειοκρατία και εξωδιδακτικές υποχρεώσεις; Το ερώτημα είναι εύλογο και αναδεικνύει τα όρια ενός συστήματος που ζητά πολλά, αλλά προσφέρει λίγη υποστήριξη.

Το κεντρικό μήνυμα, όμως, παραμένει: «Άσε με να κάνω λάθος». Στην τάξη, η λανθασμένη απάντηση δεν πρέπει να αποτελεί αφορμή επίκρισης ή πηγή άγχους. Η κριτική που οδηγεί σε αποθάρρυνση τελικά αποδυναμώνει τον μαθητή, στερώντας του τη διάθεση να ρισκάρει, να σκεφτεί, να εκφραστεί. Αντίθετα, η παιδαγωγική προσέγγιση που μετατρέπει το λάθος σε ευκαιρία χτίζει μαθητές με αυτοπεποίθηση και κριτική σκέψη. Η γνώση, άλλωστε, γεννιέται από τη σύγκρουση του σωστού με το λάθος — και το δεύτερο είναι απαραίτητο για την ανακάλυψη του πρώτου.

Αυτός είναι ο δρόμος της ουσιαστικής μάθησης· ένας δρόμος όπου το λάθος δεν τιμωρείται, αλλά φωτίζει τον δρόμο προς τη σωστή κατεύθυνση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

junk_food.jpg
Έτοιμα γεύματα: Ποιες σοβαρές ασθένειες συνδέονται με την καθημερινή κατανάλωσή τους
Μεγάλη ευρωπαϊκή έρευνα σε 400.000 άτομα δείχνει αυξημένο κίνδυνο για Πάρκινσον, εγκεφαλικά και καρδιαγγειακά προβλήματα
Έτοιμα γεύματα: Ποιες σοβαρές ασθένειες συνδέονται με την καθημερινή κατανάλωσή τους
δασκαλος
Σοκαριστική μαρτυρία πρώην διευθυντή σχολείου στα Βορίζια: «Φοβόμουν για τη ζωή μου
Όταν το σχολείο γίνεται εμπόλεμη ζώνη: Η συγκλονιστική μαρτυρία διευθυντή για το τίμημα της εκπαιδευτικής ευθύνης
Σοκαριστική μαρτυρία πρώην διευθυντή σχολείου στα Βορίζια: «Φοβόμουν για τη ζωή μου
διαμαρτυρια
«Τα παιδιά μας δεν κοστίζουν – Αξίζουν» – Στα «κάγκελα» οι γονείς για τα κενά στα σχολεία
Μόλις 32 από τα 276 κενά καλύφθηκαν – Αίτημα για μόνιμες προσλήψεις σε όλες τις ειδικότητες
«Τα παιδιά μας δεν κοστίζουν – Αξίζουν» – Στα «κάγκελα» οι γονείς για τα κενά στα σχολεία
Λάκης Λαζόπουλος
Λάκης Λαζόπουλος για διευθυντή σχολείου: «Παπάδες με τρεις Φεράρι και τους φταίει το πουκάμισο»
«Έκανε και μόδα ο Χριστός;» - Το καυστικό viral σχόλιο του Λάκη Λαζόπουλου για τον Μητροπολίτη Δωδώνης
Λάκης Λαζόπουλος για διευθυντή σχολείου: «Παπάδες με τρεις Φεράρι και τους φταίει το πουκάμισο»