Θανάση Σαράντος: «Το πιο ουσιαστικό ταξίδι είναι το ταξίδι μέσα μας…»
Ο «Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου, το έργο που λάτρεψαν κοινό και κριτικοί επιστρέφει για μία μοναδική παράσταση στο Κηποθέατρο Παπάγου, την Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2020 στις 21:00 (προσέλευση στις 20:30).

Συνέντευξη στη Ράνια Παπαδοπούλου

Ο «Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη είναι μια ιστορία αγάπης και ξενιτιάς. Θα μπορούσε να είναι η ιστορία κάθε μετανάστη. Ίδια κι απαράλλαχτη με αμέτρητα προσωπικά και οικογενειακά δράματα, που γνώρισε η Ελλάδα εκείνης της εποχής, αλλά και κάθε εποχής. Αμέτρητοι ήταν οι νέοι που μπροστά στην αμείλικτη φτώχεια και την επιτακτική ανάγκη εγκατέλειψαν σπίτι, γονείς, αγαπημένες, αποφασίζοντας τη βουτιά στο άγνωστο: Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία –το όνομα που έπαιρνε ανάλογα με την περίσταση ο τελικός προορισμός, η ονειρεμένη «γη της Επαγγελίας». Ο «Αμερικάνος» του Παπαδιαμάντη δεν είναι παρά ο μετανάστης απανταχού της γης.

theatro.jpg

Ο Θανάσης Σαράντος ως αφηγητής, ερμηνεύει μια περσόνα του Παπαδιαμάντη, αυτή του αφηγητή που κρυφοκοιτάζει τη δράση και μεταμορφώνεται σε όλα τα πρόσωπα που αφηγείται, με τη συνδρομή της μουσικής και των ήχων από τον συνθέτη Λάμπρο Πηγούνη που ερμηνεύεται ζωντανά από τον μουσικό Κωνσταντίνο Ευαγγελίδη. Το αποτέλεσμα είναι ένας συνεχής διάλογος της ιδιόμορφης γλώσσας του Σκιαθίτη συγγραφέα με την ζωντανή σύγχρονη μουσική: το σύμπαν των ατμοσφαιρικών ήχων που παράγονται από μια ιδιαίτερη χρήση του πιάνου όπου παίζεται και ως σαντούρι συνάδουν με τον πλούτο και την δύναμη της συναρπαστικής παπαδιαμαντικής γλώσσας. Ηθοποιός και θεατές καλούμαστε να κοινωνήσουμε στον μυστηριώδη και μαγευτικό κόσμο του Παπαδιαμάντη, τον γεμάτο ποίηση και λυρισμό.

Λίγες ώρες πριν την παρουσίαση του «Αμερικάνου» στο Κηποθέατρο Παπάγου, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Θανάσης Σαράντος μιλά στο Culture Press για την παράσταση και τα ταξίδια που μας οδηγούν στην ανακάλυψη του εαυτού μας.

-Ο «Αμερικάνος» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, αφηγείται την ιστορία ενός Έλληνα μετανάστη που γυρνά μετά από 25 χρόνια στον τόπο του αναζητώντας την αγαπημένη του. Πόσο δύσκολη είναι η διαδρομή μεταξύ ξενιτιάς και επαναπατρισμού;

Θ.Σ.: Ο κεντρικός ήρωας αυτού του αριστουργηματικού  διηγήματος του Σκιαθίτη συγγραφέα επιστρέφει στο γενέθλιο τόπο του, στη Σκιάθο, μετά από 25 χρόνια πικρής ξενιτιάς . Ο συγγραφέας επιλέγει αυτό το μεγάλο διάστημα της απομόνωσής του για να δώσει έμφαση στον σκληρό αγώνα του Έλληνα μετανάστη που αποκόπηκε ακαριαία από την πατρίδα του, την οικογένεια του, την γλώσσα του , τα έθιμα του αλλά κυρίως από τον μοναδικό του έρωτα που γεύτηκε έστω για λίγο με την πρώην αρραβωνιαστικιά του αφού έχασε κάθε επαφή μαζί της. Γίνεται  γοητευτική λοιπόν η ιστορία και μοναδικό συναίσθημα για τον κάθε θεατή αυτή ακριβώς η μετάβαση, η ανάσταση δηλαδή της ζωής  μέσα σε μια νύχτα Χριστουγέννων αφού υπάρχει δίκαιη αποκατάσταση όλων,  ο Γιάννης ο Μοθωνιός επιστρέφει στην πατρίδα του, εντάσσεται επιτέλους σε ανθρώπινη κοινωνία.

theatro2.jpg

-Ποια η δραματουργική σας προσέγγιση στο διήγημα του Παπαδιαμάντη;

Θ.Σ.: Δεν έχει αλλάξει το παραμικρό στο αυθεντικό κείμενο του Παπαδιαμάντη, κρατήσαμε τη μουσικότητα και τη ροή της απαστράπτουσας παπαδιαμαντικής γλώσσας.

-Ο «Αμερικάνος» παρουσιάζεται εδώ και δέκα χρόνια σημειώνοντας επιτυχία. Υπάρχει το «μυστικό» της επιτυχίας στο ελληνικό θέατρο ή οι συγκυρίες καθορίζουν την πορεία ενός ελληνικού έργου;

Θ.Σ.: Νομίζω έχει να κάνει με την ειλικρίνεια και τον πραγματικό σεβασμό των καλλιτεχνικών προθέσεων που πάντα βοηθούν σ´ ένα καλό αποτέλεσμα. Επίσης ότι ποτέ δεν σταματήσαμε να κάνουμε πρόβες με το συγκεκριμένο κείμενο ακόμα και μετά από 400 και πλέον παραστάσεις σε υποκριτικό , μουσικό ή τεχνικό επίπεδο. 

-Την περίοδο των σπουδών σας στην Αμερική και πιο συγκεκριμένα στο New York Film Academy και στο Watermill Center του Robert Wilson, υπήρξατε κι εσείς μετανάστης. Τι σας δίδαξε η παραμονή σας στο εξωτερικό;

Θ.Σ.: Σίγουρα οι ταξιδιωτικές εμπειρίες και ο διάλογος από κοντά με σημαντικούς ανθρώπους του θεάτρου ή του κινηματογράφου  βοηθούν πάντα ειδικά στα πρώτα βήματα ενός σκηνοθέτη αλλά εκείνο που έχει τη σημαντικότερη αξία είναι ο συνεχής εσωτερικός διάλογος, η έρευνα με σπουδαία κείμενα όχι απαραίτητα θεατρικά και η ακαταπόνητη εργασία που διαμορφώνουν το στίγμα και την προσωπικότητα ενός καλλιτέχνη που θα διαφανούν με τον χρόνο και τη καλλιτεχνική διάρκεια. Άλλωστε πάντοτε μου άρεσε ο μαραθώνιος και όχι οι αγώνες ταχύτητας. Νομίζω ότι το πιο ουσιαστικό ταξίδι είναι το ταξίδι μέσα μας και η ανακάλυψη αγνώστων περιοχών του ίδιου του εαυτού μας.

-Ζούμε σε μία εποχή όπου το μεταναστευτικό ζήτημα βρίσκεται σε έξαρση. Ουκ ολίγοι θάνατοι έχουν σημειωθεί στο Αιγαίο εδώ και μερικά χρόνια. Υπάρχει αυτή η «γη της επαγγελίας» που αναζητά ο απανταχού μετανάστης;

Θ.Σ.: Θα πρέπει ν´ αναζητηθούν τα πραγματικά αίτια που σπρώχνουν όλους αυτούς τους συνανθρώπους μας ν´ αναζητήσουν μια «καλύτερη» μοίρα. Μήπως τους χρησιμοποιούν ως άβουλα πιόνια με πολιτικούς και κερδοσκοπικούς σκοπούς από δήθεν ηγέτες της Ευρώπης σε συνεργασία με παράνομους διακινητές και ύποπτες ΜΚΟ για να καταλήξουν σε κλειστά μεταναστευτικά πογκρόμ στην ίδια την πατρίδα μας που στενάζει από μια φτιαχτή κρίση των χρηματιστών και πλέον και από πανδημία;  Υπήρξε άραγε πραγματική Ευρώπη των λαών που εστιάζει στον άνθρωπο ή μόνο ένας αφόρητος κερδοσκοπικός μηχανισμός μιας αγράμματης ελίτ εις βάρος της δημοκρατίας των πολλών;  Μήπως αυτό το ίδιο καφκικό τέρας δεν κατάντησε και την ίδια την πατρίδα μας σε μια αχανή έκταση από ανεμογεννήτριες που καρφώθηκαν πάνω σε καμένα βουνά;

-Στην Ελλάδα του 2020, εν μέσω πανδημίας με όλα τα επακόλουθά της πώς μπορούμε να διατηρήσουμε το ηθικό μας ακμαιότατο;

Θ.Σ.: Η ελπίδα ξέρετε μπορεί να γίνει μια επικίνδυνη λέξη γιατί προκαλεί και εφησυχασμό. Χρειάζεται πραγματικός αγώνας, διάλογος, αλληλεγγύη μεταξύ των πολιτών και συνεχή ενημέρωση και δεν αναφέρομαι απαραίτητα στην ενημέρωση από τα «επίσημα» ΜΜΕ. Η πραγματική γνώση που κατακτιέται από τους πολλούς νικά πάντα και διαλύει τη δολιότητα και τα ύποπτα σχέδια της όποιας ολιγαρχίας ζει εις βάρος των πολλών.

Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί και ερμηνεύει τον «Αμερικάνο» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στις 8 Σεπτεμβρίου 2020 στο Κηποθέατρο Παπάγου (παράταση ειδικής προσφοράς προπώλησης μέσω viva) επίσης το 2021 θα σκηνοθετήσει και θα παίξει στο έργο του Ο’Νηλ «Μακρύ Ταξίδι της Μέρας μέσα στη Νύχτα» στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Καθηγητές μουσικής
Μουσικά Σχολεία: Διαδικασία εισαγωγής μαθητών στην Α΄ τάξη Γυμνασίου - Δείτε λεπτομερώς
Διαδικασία εισαγωγής μαθητών στην Α΄ τάξη Γυμνασίου των Μουσικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2024-2025
Μουσικά Σχολεία: Διαδικασία εισαγωγής μαθητών στην Α΄ τάξη Γυμνασίου - Δείτε λεπτομερώς
ypaith.jpg
Τοποθέτηση σε κενές θέσεις Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης - Δείτε αναλυτικά
Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τοποθέτηση σε κενές θέσεις Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης
Τοποθέτηση σε κενές θέσεις Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης - Δείτε αναλυτικά