Ο «κανόνας των 10.000 ωρών» για την εξάσκηση και την κατάκτηση της δεξιοτεχνίας
Τι είναι (και γιατί μάλλον δεν ισχύει) ο περίφημος κανόνας των «10.000 ωρών»

Ένα παγκόσμιο best seller επιχείρησε να εξηγήσει (ή να απλουστεύσει κατά τους επικριτές του) τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι κατακτούν γνώσεις και δεξιοτεχνίες στις τέχνες, στον αθλητισμό, στις επιστήμες.

Στο βιβλίο «Outliers» του Malcom Glagwell θέσπισε, με βάση έρευνες του καθηγητή ψυχολογίας Anders Ericsson, τον «κανόνα των 10.000 ωρών». 

Σύμφωνα με το σκεπτικό του συγγραφέα, αρκούσε η πρακτική άσκηση για 10.000 ώρες (δηλαδή, 90 λεπτά τη μέρα για 20 χρόνια ή 180 για 10 χρόνια) ώστε ένας άνθρωπος να κατακτήσει οποιαδήποτε δεξιοτεχνία ή γνώση.

Το βιβλίο γνώρισε μια εκπληκτική αποδοχή από το αναγνωστικό κοινό, ενώ πολλοί παιδαγωγοί και εκπαιδευτές έτειναν να υιοθετήσουν σχεδόν άκριτα το συγκεκριμένο μέτρο ως αυταπόδεικτη αλήθεια.

Από επιστημονική άποψη (σημειώνεται πως ο ίδιος ο Cladwell ήταν δημοσιογράφος και όχι ακαδημαϊκός) αρκετοί ψυχολόγοι έχουν αμφισβητήσει την αξία του συγκεκριμένου κανόνα, μεταξύ αυτών και ο ίδιος ο Ericson, ο οποίος έκανε λόγο για μια μάλλον απλοποιημένη εκδοχή της έρευνάς του.

Πρόσφατα, μια εκτενής μελέτη δημοσιεύθηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Royal Society και καταδεικνύει πως ο συγκεκριμένος κανόνας δεν μπορεί να αποτυπώσει σε καμία περίπτωση τις ιδιαίτερες ανάγκες και δυνατότητες κάθε εκπαιδευόμενου.

Η έρευνα βασίστηκε σε επιδόσεις βιολονιστών, τον χρόνο που περνούν κατά μέσο όρο στην εξάσκηση και το επίπεδο δεξιοτεχνίας τους.

Η έρευνα των Brooke N. Macnamara, Megha Maitra ξεχωρίζει τους εκπαιδευόμενους ανάλογα με τις επιδόσεις τους σε άριστους, καλούς και μετρίων επιδόσεων. Μάλιστα, η έρευνα προσμέτρησε ξεχωριστά τον χρόνο μελέτης υπό την καθοδήγηση ενός εκπαιδευτή και την προσωπική μελέτη των δεξιοτεχνών.

Αυτό που εντυπωσιάζει είναι πως, στην πραγματικότητα, οι μεγάλοι δεξιοτέχνες στην πραγματικότητα εξασκούνται λιγότερη ώρα από τους απλώς καλούς μουσικούς! Η έρευνα, όπως σημειώνουν και στα συμπεράσματα οι ερευνητές, δεν επιβεβαιώνει μια άμεση συσχέτιση μεταξύ ωρών εξάσκησης και επιπέδου δεξιοτεχνίας, καταρρίπτοντας, ως εκ τούτου των περίφημο «κανόνα των 10.000 ωρών».

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί πως οι κορυφαίοι δεξιοτέχνες τείνουν να προτιμούν την προσωπική μελέτη από τις αυστηρές οδηγίες των εκπαιδευτών τους.

Το link για την επιστημονική δημοσίευση.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις για την Εκπαίδευση, την Εργασία, την Πολιτική και την Κοινωνία στο alfavita.gr


Η Αναγνωρισμένη Επιμόρφωση - Εξειδίκευση 420 ωρών από τον ΑΣΕΠ στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
 

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Η/Υ για τον ΑΣΕΠ σε 10 ημέρες εξ αποστάσεως με ΔΩΡΕΑΝ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
 

Όλα τα σεμινάρια για Εκπαιδευτικούς ΕΔΩ: Σχολική Ψυχολογία, ΕΑΕ, Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Παιδαγωγική κ.α.
 

Νέες Προσλήψεις Καθηγητών στα ΣΔΕ (Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας): ΑΛΛΑΞΕ Η ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ 

 

σχετικά άρθρα

Σάμος: Ο πυροσβέστης που βρήκε τα δύο παιδιά, “προσπάθησαν να φύγουν αλλά δεν πρόλαβαν”
Σάμος: Ο πυροσβέστης που βρήκε τα δύο παιδιά, “προσπάθησαν να φύγουν αλλά δεν πρόλαβαν”
Πατέρας του Άρη: ”Σε καμάρωνα αγόρι μου. Έβλεπα σε σένα τα δικά μου νιάτα. Ανέπνεες για την Κλαίρη και η Κλαίρη για σένα.
Σάμος: Ο πυροσβέστης που βρήκε τα δύο παιδιά, “προσπάθησαν να φύγουν αλλά δεν πρόλαβαν”