Thumbnail
Θα υπάρξει κάποτε αναπροσανατολισμός και βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος ή ότι θα φτιάχνει η μια κυβέρνηση θα χαλάει ή άλλη;

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης

Εκπαιδευτικός – Ερευνητής

Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Είναι κοινή η πεποίθηση ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα πάσχει ποικιλοτρόπως χωρίς να διαφαίνονται στον ορίζοντα σημάδια βελτίωσης.

Οι όποιες προσπάθειες – μεταρρυθμίσεις επικεντρώνονται στον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια και οι υπόλοιπες αλλαγές  είναι δευτερεύουσας σημασίας, απλά επιχρίσματα θα λέγαμε.

Τα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι, κατά την άποψή μας, τα πλέον οξυμένα σε όλη την εκπαίδευση διότι:

1. Τα ΑΕΙ (πανεπιστήμια και ΤΕΙ) έχουν πολύ μεγάλο αριθμό φοιτητών τον οποίο δεν μπορούν να εκπαιδεύσουν και να διαχειρισθούν ικανοποιητικά.

Αυτό αποτελεί ακανθώδες πρόβλημα το οποίο δεν φαίνεται να επιλύεται.

Η Ελλάδα διαθέτει επί σειρά ετών, το μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών σε ολόκληρη την  Ευρωπαϊκή Ένωση (με ποσοστό 29,9% όταν ο Μ.Ο. στην Ε.Ε. είναι 17,4%   key data on education in Europe 2009).

Να σημειωθεί ότι ο αριθμός αυτός, από το 1998 αυξήθηκε μέχρι σήμερα σε ποσοστό 80% περίπου, ενώ στις χώρες της Ε.Ε. το αντίστοιχο ποσοστό είναι, κατά Μ.Ο., κάτω του 30%.

Φέτος παρά το μεγάλο αριθμό φοιτητών  ο αριθμός των εισαχθέντων φοιτητών αυξήθηκε κατά 4.000 περίπου!

2. Οι προτάσεις των ιδρυμάτων για εισαγωγή ορισμένου αριθμού φοιτητών, όσων έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδεύσουν, δεν γίνονται αποδεκτές από το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο εγκρίνει μεγαλύτερο αριθμό εισαγόμενων και ταυτόχρονα μειώνει σημαντικά την οικονομική ενίσχυσή τους.

Αυτό το γεγονός αντιβαίνει προς την συνταγματική επιταγή περί αυτοτέλειας  των ΑΕΙ.

3. Μεγάλη πληγή αποτελεί η μετανάστευση των πτυχιούχων ΑΕΙ (brain drain).

Για το σοβαρό αυτό πρόβλημα οι ευθύνες επιμερίζονται και στα ΑΕΙ διότι λειτουργούν προγράμματα και παρέχουν πτυχία αναντίστοιχα με τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας αυξάνοντας σημαντικά τη διαρθρωτική ανεργία.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις στις οποίες σχολές και τμήματα, κυρίως των θεωρητικών κατευθύνσεων, λειτουργούν ως προθάλαμοι ανέργων.

4. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα χρηματοδότησης (οικονομικής ενίσχυσης από τον κρατικό προϋπολογισμό και βέλτιστης αξιοποίησης της περιουσίας κάποιων ιδρυμάτων με μεγάλη περιουσία π.χ. ΕΚΠΑ, ΕΜΠ κ.α.) σε σημείο να μη μπορούν να καλύψουν τις τρέχουσες ανάγκες τους.

Τα τελευταία 8 χρόνια η κρατική επιχορήγηση μειώθηκε σε ποσοστό πάνω από 50%.

5. Τα τελευταία χρόνια δε γίνονται διορισμοί μελών ΔΕΠ στα πανεπιστήμια και ΕΠ στα ΤΕΙ, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται μεγάλα κενά τα οποία καλύπτονται με  ωρομίσθιους.

Ελλείψεις υπάρχουν και σε διοικητικό προσωπικό και σε πολλές περιπτώσεις το εκπαιδευτικό προσωπικό διεκπεραιώνει γραμματειακές εργασίες.

6. Η υπόθεση των μετεγγραφών φέρνει συνεχώς μεγάλη αναστάτωση και τα ιδρύματα των μεγάλων πόλεων αναγκάζονται να δεχθούν επιπλέον πολλούς φοιτητές, ενώ ταυτόχρονα μειώνεται δραματικά ο αριθμός των φοιτητών των περιφερειακών ιδρυμάτων.

Οι μετεγγραφές, και η εισαγωγή φοιτητών από ειδικές κατηγορίες, όπως γίνονται, θέτουν σε αμφισβήτηση την αξιοκρατική κατάληψη μιας θέσης στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις κατάληψης θέσεων, σε σχολές υψηλής ζήτησης, με χαμηλές επιδόσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις. 

7. Σε μεγάλο αριθμό σχολών και τμημάτων, κυρίως των ΤΕΙ, δεν υπάρχουν επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων για διάστημα πάνω από 30 χρόνια!

8. Την τελευταία 15ετία «εφευρέθηκαν» τίτλοι τμημάτων και ιδρύθηκαν τμήματα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ της επαρχίας, όχι για να καλύψουν  εκπαιδευτικές ή αναπτυξιακές ανάγκες, αλλά για να εξυπηρετηθούν μικροκομματικές σκοπιμότητες και να τονωθεί η οικονομία των επαρχιακών πόλεων από τους φοιτητές - «μετανάστες».

Υπάρχουν τμήματα ή σχολές που εντάσσονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση οι οποίες έχουν αντικείμενο το οποίο π.χ. στη Γερμανία διδάσκεται σε επαγγελματικές σχολές.

9. Tο πρόβλημα της εντοπιότητας  σπουδών.

Τελευταία αναδεικνύεται ως μείζον πρόβλημα η εντοπιότητα σπουδών, διότι η επιλογή σχολής ή τμήματος δεν γίνεται συχνά ανάλογα με την ιδιαίτερη κλίση των μαθητών ή τις σχολικές τους επιδόσεις.

Η οικονομική αδυναμία για σπουδές εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας, αναγκάζει τους υποψήφιους να δηλώνουν σχολές της πόλης τους.

Δεν είναι λίγες  οι περιπτώσεις κατά τις οποίες υποψήφιοι επέτυχαν σε σχολές της προτίμησής τους αλλά αδυνατούν να φοιτήσουν και παρακολουθούν κάποιο ΙΕΚ ή ΕΠΑΛ ή εξέρχονται στην αγορά εργασίας ως ανειδίκευτοι.

10. Η μη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, φαίνεται ότι έχει αρνητικές επιπτώσεις κυρίως, σε ότι αφορά την κινητικότητα των φοιτητών μας.

Σε κοινή εκδήλωση Ελλάδας – Κύπρου για την παιδεία με θέμα « Ελλάδα – Κύπρος Η παιδεία στο επίκεντρο» η οποία πραγματοποιήθηκε στην παλιά Βουλή την 1η Ιουλίου 2015, και παρουσία των υπουργών παιδείας Ελλάδας και Κύπρου, αναφέρθηκε από Κύπριους ακαδημαϊκούς ότι η ίδρυση πέντε ιδιωτικών πανεπιστημίων είχε ως αποτέλεσμα την αναβάθμιση των σπουδών στην Ανώτατη Εκπαίδευση της Κύπρου, από την οποία ωφελήθηκαν και τα δημόσια πανεπιστήμια.

Να αναφερθεί ότι το 40% των φοιτητών της Κύπρου προέρχεται από την Ελλάδα.

Εδώ λοιπόν τίθεται το εύλογο ερώτημα: Για ποιο λόγο η Ελλάδα δεν μπορεί να κάνει ότι έκανε και η Κύπρος;

11. Οι διετείς δομές των ΑΕΙ

Οι διετείς δομές των ΑΕΙ εντάσσονται στο επίπεδο 5 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων, όπου εφαρμόζονται έχουν μεγάλη ζήτηση μεταξύ των εκπαιδευόμενων, καθώς διανοίγουν προοπτικές σε πολλαπλά πεδία: άμεση απασχόληση, επαγγελματική εξέλιξη και περαιτέρω ευκαιρίες μάθησης. Παράλληλα, το επίπεδο 5 χαίρει μεγάλης εκτίμησης από τους εργοδότες, καθώς οδηγεί στην απόκτηση προηγμένων τεχνικών και διοικητικών δεξιοτήτων.

Ο θεσμός λειτουργεί με επιτυχία από χρόνια σε Γαλλία, Αγγλία και σε άλλες χώρες, στην Ελλάδα έχει θεσμοθετηθεί, έχουν εγκριθεί  6 προγράμματα για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, αλλά κανένα δεν έχει αρχίσει να εφαρμόζεται.

Είναι γνωστό ότι η Ε.Ε. διαθέτει μεγάλα κοινοτικά κονδύλια αλλά μέχρι στιγμής  δεν έχουν διατεθεί κονδύλια για την προώθηση των 6 προγραμμάτων και είναι άγνωστο πότε θα υλοποιηθούν τα προγράμματα αυτά.

Θα υπάρξει κάποτε αναπροσανατολισμός και βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος ή ότι θα φτιάχνει η μια κυβέρνηση θα χαλάει ή άλλη;

 

Ίδωμεν.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

attiko-nosokomeio
Εργαζόμενοι νοσοκομείου Αττικόν: «Απαράδεκτες οι δηλώσεις Καλλιάνου – Οι απειλές θα πέσουν στο κενό»
«Δεν έχει τίποτα με το «φίλο» Άδωνι Γεωργιάδη και την πολιτική της κυβέρνησης για αυτό και μπορεί ωραιότατα να διαπομπεύει τους υγειονομικούς!»
Εργαζόμενοι νοσοκομείου Αττικόν: «Απαράδεκτες οι δηλώσεις Καλλιάνου – Οι απειλές θα πέσουν στο κενό»