Thumbnail
του Παναγιώτη Μουρούζη 

Είναι κοινώς αποδεκτό ότι ο πολιτισμός έχει δύο βασικούς άξονες, τις τέχνες και τις επιστήμες. Οι φυσικές επιστήμες (Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Ιατρική, κ.λπ.) είναι αυτές που άλλαξαν τη ζωή των ανθρώπων τα τελευταία εκατό χρόνια. Αυτοκίνητα, τρένα, αεροπλάνα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αλλά και ιατρικά επιτεύγματα οφείλουν την ύπαρξή τους στην πρόοδο των φυσικών επιστημών και κυρίως στον ηλεκτρομαγνητισμό. Δύο μεγάλες ανακαλύψεις – σταθμοί  σημάδεψαν τις εξελίξεις σε αυτό τον τομέα. Η πρώτη έγινε το 1820 από το Δανό Φυσικό Χανς Κρίστιαν Έρστεντ, ο οποίος ανακάλυψε ότι τα ηλεκτρικά και τα μαγνητικά φαινόμενα δεν είναι διαφορετικά, αλλά έχουν κοινή προέλευση. Με άλλα λόγια, είναι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Η δεύτερη έγινε από τον Άγγλο Φυσικό Μάικλ Φαραντέι  το 1831, ο οποίος βρήκε τον τρόπο παραγωγής άφθονης ηλεκτρικής ενέργειας. Όλα τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, είτε αυτά είναι θερμοηλεκτρικά είτε πυρηνικά είτε υδροηλεκτρικά, ή ανεμογεννήτριες, λειτουργούν με βάση αυτή την ανακάλυψη.  Πώς, λοιπόν,  θα σας φαινόταν αν σας έλεγαν ότι πέρσι και φέτος οι  μαθητές του Λυκείου δε διδάχτηκαν, ούτε πρόκειται να διδαχτούν, αυτά τα φαινόμενα, πράγμα που συμβαίνει για πρώτη φορά τα τελευταία εκατό χρόνια; Μια τέτοια αλλαγή στην εκπαίδευση μήπως είναι πιο σημαντική από το αν οι μαθητές, για να απαλλαγούν από τα θρησκευτικά, θα πρέπει να δηλώσουν σε τι πιστεύουν; Και αν είναι πιο σημαντική, γιατί δεν προβλήθηκε ανάλογα από τα μέσα ενημέρωσης; Γιατί δεν παρενέβησαν πιο δυναμικά οι επιστημονικοί σύλλογοι ή ο πνευματικός κόσμος της χώρας; Αυτή η λανθασμένη προσέγγιση των πραγμάτων στην εκπαίδευση φανερώνει το μέγεθος της κρίσης που περνάει η χώρα μας. Μια κρίση που μπορεί ως άμεσο αποτέλεσμα να έχει την οικονομία, αλλά η αιτία της είναι η έλλειψη παιδείας, καθώς και η έλλειψη αρχών και αξιών.

Θα μπορούσε να ρωτήσει κάποιος αφελώς. Καλά γιατί συνέβη αυτό; Γιατί δηλαδή αφαιρέθηκαν από τη Φυσική του Λυκείου τόσο σημαντικά κεφάλαια; Αν κάποιος  ανατρέξει στο ιστορικό των γεγονότων θα απογοητευτεί ακόμη περισσότερο για αυτά που συμβαίνουν τελευταία στον τόπο μας.

Η ιστορία έχει ως εξής: Ο πρώην Υπουργός κος Αρβανιτόπουλος εξαγγέλλει τη μεταρρύθμιση στο Λύκειο, ξεκινώντας από την Α΄ και Β΄ Λυκείου, χωρίς τη συγγραφή νέων βιβλίων, αλλά με αναδιάταξη των κεφαλαίων στα ήδη υπάρχοντα. Στο νέο Λύκειο που οραματίζεται αφαιρείται όλος ο ηλεκτρομαγνητισμός από τη Β΄ Λυκείου, με στόχο να διδαχθεί στη Γ΄, αφού προβλέπεται ότι στην κατεύθυνση της Γ΄ οι μαθητές θα διδάσκονται 6 ώρες Φυσική. Έτσι οι μαθητές της Β΄ Λυκείου του σχολικού έτους 2014-2015 δε διδάχτηκαν ηλεκτρομαγνητισμό, αφού αυτός ήταν προγραμματισμένο να διδαχθεί την επόμενη χρονιά. Αυτά συμβαίνουν χωρίς να έχει ψηφιστεί το νέο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για το Λύκειο, προφανώς από φόβο για τις αντιδράσεις των υποψήφιων μαθητών της Γ΄ Λυκείου. Σοβαρότης μηδέν άπαξ.

Ο πρώην Υπουργός Παιδείας κος Λοβέρδος,  δύο ημέρες πριν από τις εκλογές της 23ης Ιανουαρίου 2015, ψηφίζει το νέο αναλυτικό πρόγραμμα για το Λύκειο. Δεν υπάρχει πλέον ο φόβος για αντιδράσεις, αφού «η καυτή πατάτα» μεταφέρεται στην επόμενη κυβέρνηση, όποια και αν είναι αυτή. Το πρόγραμμα που ψηφίζεται, είναι αυτό του Αρβανιτόπουλου, με αποτέλεσμα μέρος από την ύλη της Β΄ Λυκείου μεταφέρεται στη Γ΄. Αυτό είχε ήδη εφαρμοστεί για την Β’ Λυκείου όπως προαναφέραμε. Το νέο πρόγραμμα σπουδών είναι ομολογουμένως τεράστιο σε ύλη, μη εφαρμόσιμο και μη ορθολογικό. Σοβαρότης  μηδέν για δεύτερη φορά.

 Γίνονται οι εκλογές, βγαίνει νέα κυβέρνηση η οποία ακυρώνει το νέο πρόγραμμα σπουδών της προηγούμενης. Η λύση που βρέθηκε από τον πρώην Υπουργό Κο Μπαλτά, βασίζεται στην αρχή του ελάχιστου κόπου ή την αρχή της ελάχιστης ενέργειας, όπως λέμε εμείς οι φυσικοί. Δηλαδή αφαιρεί τη φυσική γενικής παιδείας της Γ΄ Λυκείου που υπήρχε πέρσι, και αφαιρεί επίσης από την παλιά ύλη κατεύθυνσης της Γ΄ ό,τι έχει σχέση με τον ηλεκτρομαγνητισμό, αφού αυτός δεν είχε διδαχθεί στην περσινή Β΄ Λυκείου. Αντί αυτού προσθέτει ένα άσχετο κεφάλαιο, τα ρευστά. Έτσι μετά από εκατό περίπου χρόνια για πρώτη φορά μαθητές του Λυκείου τελειώνουν το σχολείο χωρίς να έχουν διδαχθεί ηλεκτρομαγνητισμό. Σοβαρότης μηδέν για  τρίτη φορά.

Και αναρωτιέται κανείς γιατί όλα αυτά; Γιατί οι Υπουργοί που παίρνουν αυτού του είδους τις αποφάσεις λειτουργούν με τα κακώς εννοούμενα πολιτικά κριτήρια (  λαϊκισμός), χωρίς καμία ευαισθησία αλλά και γνώση γύρω από τα εκπαιδευτικά δρώμενα. Αλλά και χωρίς στελέχη ικανά να τους κατευθύνουν, αν μη τι άλλο, σε λογικές αποφάσεις. Ο επίσημος σύμβουλος του Υπουργού σε αυτά τα θέματα είναι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π). Αλήθεια πόσοι από τους ογδόντα και πλέον υπαλλήλους του Ι.Ε.Π. είναι Φυσικοί; Ερώτηση κρίσεως για το σπίτι...

 

Μουρούζης Παναγιώτης

Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

PARASTATIDIS
Παραστατίδης: «Παράταση στην παράταση και τα ξένα πανεπιστήμια δεν έρχονται στην Ελλάδα»
Κριτική του Παραστατίδη στην κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις στην Παιδεία και την ενίσχυση των ανισοτήτων
Παραστατίδης: «Παράταση στην παράταση και τα ξένα πανεπιστήμια δεν έρχονται στην Ελλάδα»
tsoukalas
Τσουκαλάς: Τα 428.000 ευρώ πρόστιμο στη ΝΔ για τη διαρροή email αποδήμων στην Ασημακοπούλου το πληρώνουν οι... φορολογούμενοι
«Είναι μέσα στον κρατικό προϋπολογισμό» εξηγεί ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής.
Τσουκαλάς: Τα 428.000 ευρώ πρόστιμο στη ΝΔ για τη διαρροή email αποδήμων στην Ασημακοπούλου το πληρώνουν οι... φορολογούμενοι