ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ, ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ;
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Το σύνταγμα της Ελλάδας στο άρθρο 16 παρ. 2 αναφέρει: «H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Kράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες».
Τελευταία έγινε πραγματικός σεισμός, με τη δήλωση της Αναπληρώτριας Υπουργού κ. Σίας Αναγνωστοπούλου περί αλλαγής της διαδικασίας απαλλαγής των μαθητών από το μάθημα των θρησκευτικών.
Δε θα μπούμε επί της ουσίας στο θέμα, για το οποίο υπάρχουν διισταμένες απόψεις, ούτε εάν ήταν η κατάλληλη στιγμή συζήτησης του θέματος, δεδομένου ότι είναι πιθανόν να μην της ανατεθούν αρμοδιότητες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Να επισημάνουμε όμως ότι κάθε φορά που θίγονται πεποιθήσεις, θέσεις, συντεχνιακά συμφέροντα κλπ., επαναστατούν κάποιοι φορείς οι οποίοι προασπίζονται τα κλαδικά συμφέροντα των μελών τους.
Εάν για παράδειγμα θιγούν συντεχνιακά συμφέροντα (π.χ. μείωση διδακτικών ωρών σε κάποιο μάθημα) τότε γίνεται επίκληση του συντάγματος, νόμων κλπ., συνοδευόμενη με το κατάλληλο περιτύλιγμα περί της αναγκαιότητας του μαθήματος.
Το αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι η στασιμότητα και η αποτελμάτωση τους εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Η κατάσταση αυτή για να αλλάξει χρειάζεται ισχυρή πολιτική βούληση και διακομματική συναίνεση, αλλά επί του παρόντος δεν υπάρχει ούτε το ένα ούτε το άλλο.
Η διακομματική συναίνεση δεν υπάρχει όχι μόνο γιατί τα κόμματα αντιπολιτεύονται, ως συνήθως, το ένα το άλλο αλλά γιατί στις επιτροπές παιδείας των κομμάτων συμμετέχουν άτομα από τον συνδικαλιστικό χώρο των εκπαιδευτικών, τα οποία έντεχνα μεταφέρουν συντεχνιακές θέσεις οι οποίες στη συνέχεια γίνονται κομματικές θέσεις.
Σε ότι αφορά την επαγγελματική αγωγή η οποία πρέπει να παρέχεται μέσω της παιδείας μας, όπως ορίζει το σύνταγμα, δεν ακούστηκε ποτέ τίποτε σχετικό από την πολιτεία, ούτε από συνδικαλιστικούς ή επιστημονικούς φορείς.
Το άρθρο 16 είναι γνωστό από την απαγόρευση ίδρυσης ιδιωτικών ΑΕΙ και το πρόσφατο θέμα των θρησκευτικών.
Η όποια παρεχόμενη επαγγελματική αγωγή καλλιεργείται σήμερα στα σχολεία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΠΑ.Λ.,ΕΠΑ.Σ.), στην Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση, στην πρακτική άσκηση, στην απόκτηση εργασιακής εμπειρίας και στη μαθητεία.
Δε μπορεί να ισχυριστεί κανείς σήμερα, ότι η προσφερόμενη επαγγελματική αγωγή μέσω της παιδείας, όπως επιτάσσει το σύνταγμα, είναι ικανοποιητική.
Οι εκάστοτε κυβερνήσεις δεν ασχολούνται με το θέμα και οι συνδικαλιστικοί φορείς των εκπαιδευτικών διατυπώνουν θέσεις αντίθετες προς την Επαγγελματική Εκπαίδευση, την Κατάρτιση, τη Μαθητεία κλπ.
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις στις οποίες τα ΕΠΑ.Λ., οι ΕΠΑ.Σ. και τα Ι.Ε.Κ. χαρακτηρίζονται ως σχολεία της αγοράς στα οποία παρέχονται μόνο δεξιότητες και προετοιμάζεται το αυριανό φτηνό εργατικό δυναμικό. Η μαθητεία αποκαλείται απαξιωτικά ως «τζάμπα εργασία».
Τι κάνουν οι εκάστοτε κυβερνήσεις για την επίλυση του προβλήματος αυτού; Ασχολούνται με ένα συνεχές ράβε – ξήλωνε στο χώρο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Εκείνο που φροντίζουν είναι να ανοίγουν διάπλατα τη λεωφόρο που οδηγεί από το Δημοτικό στα Πανεπιστήμια.
Πρόσφατο παράδειγμα η κατάργηση της τράπεζας θεμάτων, η καθιέρωση του 9,5, και η υποβάθμιση του μαθήματος project, με αποτέλεσμα η προαγωγή στο Γενικό Λύκειο να γίνεται πολύ εύκολα και όλοι οι μαθητές να οδηγούνται στις εισόδους των Πανεπιστημίων.
Η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση δεν επιβάλλεται συνολικά να βελτιωθεί, επειδή απλά αποτελεί μέρος του εκπαιδευτικού μας συστήματος, η επειδή η παρούσα κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ( με τη συμφωνία – 3ο μνημόνιο) για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ) , αλλά γιατί αποτελεί και δομικό στοιχείο της οικονομικής ανάπτυξης.
Το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό μέσης στάθμης είναι, εκτός των άλλων, απαραίτητη προϋπόθεση για την οικονομική ανάκαμψη.
Θα το αντιληφθεί αυτό έγκαιρα η παρούσα πολιτική ηγεσία, η οποία όπως λέγεται, θα έχει πρακτικό χαρακτήρα, σε σχέση με την προηγούμενη που είχε θεωρητικό;
Ίδωμεν
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Τα 5 ιδιωτικά σχολεία που εξαγοράστηκαν από funds και τα 2 που επίκειται
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ