Περί «καταποντισμού» των βάσεων των φιλολογικών Τμημάτων, λοιπόν, ο λόγος:
Παρατηρώντας αρκετές δημοσιεύσεις στο διαδίκτυο μετά την ανακοίνωση των βάσεων των πανελληνίων εξετάεων, μετά λύπης και απογοήτευσης διαπίστωσα πως πολλοί ήταν εκείνοι που έσπευσαν έκπληκτοι να αναφερθούν απαξιωτικά στις φιλολογικές σπουδές.
Περί αυτού θα ήθελα να αναφέρω τα εξής:
Αρχικά, η διαμόρφωση των βάσεων είναι συνδυασμός πολλών παραγόντων. Τον πιο βασικό, όμως, παράγοντα αποτελεί ο «νόμος της προσφοράς και της ζήτησης». Αυτός, λοιπόν, ο παράγοντας είναι κατά βάση υπεύθυνος για τις εκπλήξεις που μας επιφυλάσσει κάθε χρόνο η ανακοίνωση των βάσεων.
Και ρωτώ: Προς τί, λοιπόν, η έκπληξις κύριοι;
Είναι γνωστό πως η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αγορά εργασίας. Γιατί, λοιπόν, ένας άριστος μαθητής να επιλέξει στο μηχανογραφικό του δελτίο τις φιλολογικές σχολές, καθώς αποτελεί κοινό τόπο πλέον πως το επάγγελμα του εκπαιδευτικού και δη του φιλολόγου είναι υπερκορεσμένο. Μόλις πρόσφατα ανακοινώθηκαν οι πίνακες κατάταξης των εκπαιδευτικών και ο αριθμός των φιλολόγων εκτοξεύθηκε στις 30.000, καθώς υφίστανται 20 τμήματα πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στην Ελλάδα, που οδηγούν στο επάγγελμα του φιλολόγου (!). Εύλογο, λοιπόν, είναι πως στην εξαιρετικά δύσκολη εποχή που ζούμε, δεν είναι δυνατόν να περιμένουμε και να απαιτούμε από τους νέους να στραφούν προς τις φιλολογικές σπουδές, για να ενταχθούν μετά από τέσσερα χρόνια σπουδών σε έναν πίνακα ουσιαστικά 30.000 ανέργων. Ναι η δημόσια εκπαίδευση δεν αποτελεί απαραίτητα μονόδρομο για το επάγγελμα του φιλολόγου, όμως είναι μία από τις βασικές επιλογές της επαγγελματικής του αποκατάστασης.
Δυστυχώς, όμως, το θλιβερό της υπόθεσης δεν είναι αυτό. Θλίψη προκαλεί το γεγονός, πως πολλοί συνδέουν την «ελεύθερη πτώση» των βάσεων των φιλολογικών τμημάτων με την απαξίωση του αντικειμένου της εν λόγω επιστήμης. Το γεγονός αυτό, επίσης, δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη, καθώς το υπουργείο παιδείας στο πέρασμα των χρόνων, εκφράζοντας πάντα τις πρωτοβουλίες των εκάστοτε κυβερνήσεων κατάφερε συστηματικά την ισοπέδωση της ανθρωπιστικής παιδείας, η οποία παρέχεται στους νέους μέσω των ανθρωπιστικών σπουδών και προπαντός της φιλολογίας, προωθώντας σχεδόν αποκλειστικά την τεχνοκρατική εκπαίδευση.
Κλείνοντας, θα ήθελα να υπενθυμίσω σε όσους μπορώ να ακουστώ, πως η επιστήμη της φιλολογίας ανέκαθεν ήταν και εξακολουθεί να παραμένει ένας θησαυρός και η γλώσσα μας, η ελληνική γλώσσα, είναι ένα διαμάντι. Η μελέτη της ελληνικής γλώσσας και κατ’ επέκταση της αρχαίας και νέας ελληνικής γραμματείας είναι ένας δρόμος μαγικός και συγκινητικός για όποιον επιλέξει να τον διαβεί.
Εύχομαι, λοιπόν, στους νεοεισερχόμενους φοιτητές όλων των φιλολογικών τμημάτων να αγαπήσουν βαθιά το αντικείμενο σπουδών τους, ανακαλύπτοντας σταδιακά τη μαγεία του.
*Φιλόλογος/ Σύμβουλος ψυχικής υγείας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη