Το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) παρουσίασε τη νέα ετήσια έκθεση για τους διδάκτορες που αποφοίτησαν από ελληνικά ΑΕΙ το 2024, προσφέροντας πλήρη και αναλυτική εικόνα για τις τάσεις στη διδακτορική έρευνα, τα χαρακτηριστικά των νέων διδάκτορων, την επαγγελματική τους πορεία και τη χρήση ψηφιακών εργαλείων στην επιστημονική εργασία.
Η έκθεση καταγράφει ότι οι διαφορές σε σχέση με το 2023 είναι περιορισμένες, τόσο στον αριθμό των νέων διδάκτορων όσο και στο προφίλ τους, ενώ υπογραμμίζει την αυξανόμενη αξιοποίηση Τεχνητής Νοημοσύνης και Big Data στη διδακτορική έρευνα.
Για τις ανάγκες της διδακτορικής τους έρευνας, οι νέοι διδάκτορες αξιοποίησαν σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες αιχμής.
Συγκεκριμένα, 26,5% χρησιμοποίησαν ή ανέπτυξαν μεθόδους εξόρυξης γνώσης και μηχανικής μάθησης (data mining & machine learning).
2.042 νέοι διδάκτορες και κατανομή ανά ίδρυμα
Σύμφωνα με το ΕΚΤ, 2.042 νέοι διδάκτορες αναγορεύθηκαν το 2024. Οι περισσότερες διατριβές εκπονήθηκαν στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (415) και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (305).
Ακολουθούν:
Πανεπιστήμιο Πατρών: 179 διατριβές
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο: 145 διατριβές
Πανεπιστήμιο Κρήτης: 118 διατριβές
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων: 108 διατριβές
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης: 107 διατριβές
Η κατανομή ανά φύλο εμφανίζει μικρή υπεροχή των ανδρών (51,8%) έναντι των γυναικών (48,2%). Η ηλικιακή σύνθεση δείχνει ότι η πλειονότητα ανήκει στις ομάδες 25-34 ετών (39,8%) και 35-44 ετών (34,2%), ενώ 54,4% είναι άγαμοι και 60,9% δεν έχουν παιδιά. Το 94,5% των νέων διδάκτορων απέκτησαν τον πρώτο ακαδημαϊκό τίτλο τους σε ελληνικό ίδρυμα, και 86,3% διαθέτουν μεταπτυχιακό τίτλο.

Περίοδος ολοκλήρωσης και λόγοι εκπόνησης της διδακτορικής διατριβής
Οι περισσότεροι διδάκτορες ολοκληρώνουν τις σπουδές τους σε τέσσερα έως έξι έτη:
4 χρόνια: 18,7%
5 χρόνια: 20,2%
6 χρόνια: 14,0%
Πάνω από 9 χρόνια: 12,2%
Οι βασικοί λόγοι εκπόνησης της διατριβής είναι:
Προσωπικό ενδιαφέρον: 57,1%
Ακαδημαϊκή σταδιοδρομία: 21,6%
Πρόσβαση σε καλύτερες επαγγελματικές ευκαιρίες: 19,9%
Η χρηματοδότηση για την εκπόνηση της διδακτορικής διατριβής ανέρχεται σε 38,5%, μειωμένη κατά 12,4 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2023. Οι κύριες πηγές είναι:
Υποτροφίες: 47,4%
Απασχόληση σε ερευνητικά έργα: 30,4%
Οι χρηματοδοτήσεις προέρχονται κυρίως από εθνικούς πόρους (ΙΚΥ, ΕΛΙΔΕΚ, ΕΣΠΑ).
Η υψηλότερη χρηματοδότηση παρατηρείται σε:
Φυσικές Επιστήμες: 61,6%
Επιστήμες Μηχανικού & Τεχνολογία: 63,5%
Γεωπονικές & Κτηνιατρικές Επιστήμες: 46,3%
Η χαμηλότερη χρηματοδότηση καταγράφεται στην Ιατρική & Επιστήμες Υγείας (24,1%), Κοινωνικές Επιστήμες (16,5%) και Ανθρωπιστικές Επιστήμες (26,1%).
Επαγγελματική ένταξη και κινητικότητα
Η μεγάλη πλειονότητα των νέων διδάκτορων εργάζεται κατά την ολοκλήρωση των σπουδών τους (83,5%), με το 64,4% να διατηρεί την ίδια θέση εργασίας. Το 13,1% αναζητά εργασία.
Σχετικά με την εγκατάσταση στο εξωτερικό, το 85,2% δεν σκοπεύει να φύγει άμεσα από τη χώρα, ενώ όσοι εξετάζουν τη μόνιμη μετεγκατάσταση προέρχονται κυρίως από:
Φυσικές Επιστήμες: 35,1%
Ιατρική & Επιστήμες Υγείας: 24,5%
Επιστήμες Μηχανικού & Τεχνολογία: 20,9%
Οι βασικοί λόγοι μετακίνησης στο εξωτερικό είναι:
Συνέχιση ερευνητικής δραστηριότητας: 35,4%
Εργασία εκτός έρευνας: 26,7%
Ακαδημαϊκή σταδιοδρομία: 25,3%
Επιστημονικά πεδία και κορυφαίες περιοχές έρευνας
Η κατανομή των διδακτορικών ανά επιστημονικό πεδίο:
Ιατρική & Επιστήμες Υγείας: 25,3%
Κοινωνικές Επιστήμες: 23,8%
Φυσικές Επιστήμες: 23,7%
Επιστήμες Μηχανικού & Τεχνολογία: 18,1%
Ανθρωπιστικές Επιστήμες: 15,1%
Γεωπονικές Επιστήμες & Κτηνιατρική: 3,4%
Κορυφαίες επιστημονικές περιοχές κατά αριθμό διδακτορικών:
Κλινική Ιατρική: 227
Επιστήμες Υγείας: 192
Εκπαίδευση: 153
Οικονομικά & Επιχειρήσεις: 146
Ηλεκτρολόγοι & Μηχανικοί Η/Υ: 120
Επιστήμη Η/Υ & Πληροφορική: 101
Βιολογία: 101
Φυσική: 96
Χημεία: 88
Γλώσσα & Λογοτεχνία: 81
Οι άνδρες υπερτερούν στις Επιστήμες Μηχανικού & Τεχνολογία και στις Φυσικές Επιστήμες (70,7% και 57,6%), ενώ στα υπόλοιπα πεδία καταγράφεται υπεροχή των γυναικών.
Αξιοποίηση επιστημονικών εκροών
Οι νέοι διδάκτορες του 2024 επέλεξαν ως κύριες δραστηριότητες διάχυσης των αποτελεσμάτων της έρευνας:
Δημοσίευση σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά: 56,3%
Δημοσίευση ανοικτής πρόσβασης: 54,5%
Συμμετοχή σε διεθνή συνέδρια: 53,4%
Ψηφιακές τεχνολογίες στη διδακτορική έρευνα
Η χρήση ψηφιακών εργαλείων είναι εκτεταμένη:
98,4% χρησιμοποιούν διαδικτυακές πλατφόρμες για βιβλιογραφική αναζήτηση
79,9% για ανάλυση δεδομένων
78,8% για δημοσίευση αποτελεσμάτων
Οι τεχνολογίες αιχμής που χρησιμοποιήθηκαν:
26,5% data mining & machine learning
17,7% Big Data
11,9% Internet of Things (IoT)
8,4% συμμετοχικά δίκτυα
7,9% ρομποτική
Το 75,5% βασίστηκε σε παραδοσιακές βάσεις δεδομένων (Excel, SPSS). Από το 2021 έως το 2024, η χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης και Big Data αυξήθηκε σημαντικά, ενισχύοντας την ψηφιακή καινοτομία της ελληνικής διδακτορικής έρευνας.
Δείτε αναλυτικά στατιστικά στοιχεία για τους διδάκτορες που αποφοίτησαν από τα ελληνικά ΑΕΙ το 2024.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Alfavita Newsroom