πανελλαδικές εξετάσεις
Προτεινόμενες απαντήσεις για το μάθημα της Βιολογίας Προσανατολισμού Γ' Λυκείου (παλαιό σύστημα) από το Φροντιστήριο Ορόσημο

Αναλυτικά οι απαντήσεις:

ΘΕΜΑ Α

Α1. β

Α2. α

Α3. β

Α4. α

Α5. δ

ΘΕΜΑ Β

Β1.

α. 4

β. 5

γ. 1

δ. 3

Β2.

  1. Ένα αντίσωμα αναγνωρίζει μόνο μία περιοχή του αντιγόνου, η οποία ονομάζεται αντιγονικός καθοριστής.
  2. Διαγονιδιακοί οργανισμοί είναι οι φυτικοί και ζωικοί οργανισμοί που έχουν δημιουργηθεί με τεχνικές Γενετικής Μηχανικής και περιέχουν γονίδια από άλλο οργανισμό, συνήθως διαφορετικού είδους.
  3. Ο φορέας κλωνοποίησης είναι ένα μόριο DNA, π.χ. πλασμίδιο ή DNA φάγων, το οποίο μπορεί να αυτοδιπλασιάζεται ανεξάρτητα μέσα σε ένα κύτταρο-ξενιστή όπως ένα βακτήριο.

Β3.

  • Ο καρκίνος δεν προκαλείται από μία μετάλλαξη, αλλά από τη «συσσώρευση» αρκετών γενετικών αλλαγών στα κύτταρα. Οι μεταλλάξεις αυτές είναι αποτέλεσμα διαφορετικών περιβαλλοντικών μεταλλαξογόνων παραγόντων όπως η ακτινοβολία ή χημικές ουσίες.
  • Στη δημιουργία κάθε είδους καρκίνου συμμετέχουν συνήθως τόσο τα ογκογονίδια όσο και τα ογκοκατασταλτικά γονίδια.

 

Β4.

  • Για τη δημιουργία γονιδιωματικής βιβλιοθήκης:
    • Περιοριστική ενδονουκλεάση (για το DNA του οργανισμού - δότη και για το φορέα κλωνοποίησης)
    • DNA δεσμάση
  • Για τη δημιουργία cDNA βιβλιοθήκης:
    • Αντίστροφη μεταγραφάση
    • DNA πολυμεράση
    • Περιοριστική ενδονουκλεάση (μόνο για το φορέα κλωνοποίησης)
    • DNA δεσμάση

Β5.

  • 5’ και 3’ αμετάφραστες περιοχές
  • Γονίδια που μεταγράφονται σε tRNA
  • Γονίδια που μεταγράφονται σε rRNA
  • Κωδικόνια λήξης

ΘΕΜΑ Γ

Γ1.

Σελίδα 79 σχολικού βιβλίου:

Το γονίδιο Ι… είναι ii.

Η φαινυλκετονουρία κληρονομείται με αυτοσωμικό υπολοιπόμενο τύπο κληρονομικότητας.

Έστω Φ: φυσιολογική κατάσταση

φ: φαινυλκετονουρία

1ος Τρόπος: Αμοιβαία μετατόπιση ανάμεσα σε τμήμα του χρωμοσώματος 9 που φέρει το αλληλόμορφο ΙΒ και τμήμα του χρωμοσώματος 12 που φέρει το αλληλόμορφο φ:

viologia palaio 1

 

2ος Τρόπος: Αμοιβαία μετατόπιση ανάμεσα σε τμήμα του χρωμοσώματος 9 που φέρει το αλληλόμορφο ΙΒ και τμήμα του χρωμοσώματος 12 που δε φέρει το αλληλόμορφο φ:

viologia palaio 2

Γ2.

Οι γαμέτες που προκύπτουν από τον πρώτο τρόπο είναι οι:

viologia palaio 3

 

Διαστάυρωση του γαμέτη 1 και 2 με φυσιολογικό γαμέτη της γυναίκας ι φ προκύπτει το πρώτο και το δεύτερο παιδί αντίστοιχα:

P: IAΦ x i φ

F1: ΙΑiΦφ 1ο παιδί

P: IAIB x i φ

F1: IAIBiφ 2ο παιδί

Οι γαμέτες που προκύπτουν από τον δεύτερο τρόπο είναι οι:

viologia palaio 4

Διαστάυρωση του γαμέτη 1 και 2 με φυσιολογικό γαμέτη της γυναίκας ι φ προκύπτει το πρώτο και το δεύτερο παιδί αντίστοιχα:

P: IAΦ x i φ

F1: ΙΑiΦφ 1ο παιδί

P: IAIBφ x i φ

F1: IAIBi φφ 2ο παιδί

Γ3.

Επειδή κάθε κύηση είναι ανεξάρτητο γεγονός και δεν σχετίζεται με το αποτέλεσμα των προηγούμενων κυήσεων η πιθανότητα το τρίτο παιδί να έχει φυσιολογικό φαινότυπο και καρυότυπο είναι 1/4. Η πιθανότητα το παιδί να είναι και κορίτσι είναι συνολικά 1/8.

Γ4.

Για τη δρεπανοκυτταρική αναιμία, στο έμβρυο μπορεί να γίνει διάγνωση με ανάλυση της αλληλουχίας των βάσεων του DNA και εντοπισμός του μεταλλαγμένου γονιδίου βS. Για τη φαινυλκετονουρία, στο έμβρυο μπορεί να γίνει διάγνωση με ανάλυση της αλληλουχίας των βάσεων του DNA και βιοχημική ανάλυση. Για τους γονείς, μπορεί να γίνει δοκιμασία δρεπάνωσης, βιοχημική ανάλυση για τον προσδιορισμό της αιμοσφαιρίνης HbS και ανάλυση αλληλουχίας βάσεων DNA.

ΘΕΜΑ Δ

Δ1. Το γονίδιο Α κωδικοποιεί το mRNA.

Το mRNA που προκύπτει από τη μεταγραφή του γονιδίου και τα άκρα του είναι:

5’- GAAUUCGGAACAUGCCCGGGUCAGCCUGAGAGAAUUCCC -3’

Δ2. To γονίδιο Γ κωδικοποιεί το tRNA. Το tRNA που μεταφέρει το αμινοξύ μεθειονίνη έχει αντικωδικόνιο που είναι μια τριπλέτα νουκλεοτιδίων,  συμπληρωματική και αντιπαράλληλη με το κωδικόνιο  5’-AUG-3’. Επομένως το αντικωδικόνιο του tRNA είναι 3’- UAC-5’. To tRNA που συντίθεται κατά τη διαδικασία της μεταγραφής του γονιδίου που κωδικοποιεί το tRNA είναι συμπληρωματικό και αντιπαράλληλο με τη μεταγραφόμενη αλυσίδα που ονομάζεται μη κωδική. Επομένως εντοπίζουμε στη μη κωδική αλυσίδα του γονιδίου την τριπλέτα                  5’- ATG-3’. Επομένως μεταγραφόμενη αλυσίδα είναι η 1.

Δ3. Το γονίδιο Β είναι το γονίδιο που κωδικοποιεί το rRNA. Κατά την έναρξη της μετάφρασης το mRNA προσδένεται, συμπληρωματικά και αντιπαράλληλα , μέσω μιας αλληλουχίας που υπάρχει στην 5’ αμετάφραστη περιοχή του με το rRNA της μικρής υπομονάδας του ριβοσώματος. Η 5’ αμετάφραστη περιοχή του mRNA με την οποία συνδέεται το rRNA της μικρής υπομονάδας του ριβοσώματος είναι: 5’- GGAAC-3’. Άρα το rRNA της μικρής υπομονάδας του ριβοσώματος είναι 3’- CCUUG-5’. To rRNA που συντίθεται κατά τη διαδικασία της μεταγραφής του γονιδίου που κωδικοποιεί το rRNA είναι συμπληρωματικό και αντιπαράλληλο με τη μεταγραφόμενη αλυσίδα που ονομάζεται μη κωδική.

Επομένως εντοπίζουμε στη μη κωδική αλυσίδα του γονιδίου την αλληλουχία 5’- GGAAC-3’. Άρα μεταγραφόμενη είναι η αλυσίδα 2.

Δ4.

  1. Θα χρησιμοποιήσουμε την EcoRI και την περιοριστική ενδονουκλεάση ΠΕ-Ι
  2. 5’ – CAATTC –3’

3’– GTTAAG –5’

Και                5’ – GAATTG –3’

3’–  CTTAAC –5’

  1. Η ΠΕ-Ι δεν κόβει το ανασυνδυασμένο πλασμίδιο διότι δεν υπάρχει η αλληλουχία αναγνώρισής της σε αυτό.

ΟΡΟΣΗΜΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

molyvi_tetradio.jpg
Αξιολόγηση: Απάντηση ΣΥΝΕΚ στην Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Κέρκυρας
ΣΥΝΕΚ Κέρκυρας: «Μένουμε σταθεροί στη θέση μας ότι η αξιολόγηση πρέπει να καταργηθεί με αγώνα πανεκπαιδευτικό , συγκροτημένο μέσα από την ΟΛΜΕ και...
Αξιολόγηση: Απάντηση ΣΥΝΕΚ στην Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Κέρκυρας