Νέες διαστάσεις παίρνει η υπόθεση της μονιμοποίησης νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, μετά και την έκδοση δύο δικαστικών αποφάσεων από τα Διοικητικά Εφετεία Αθηνών και Κομοτηνής. Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε την άσκηση έφεσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά της απόφασης 1510/2024 του Εφετείου Αθηνών, επικαλούμενο λόγους «μείζονος σημασίας δημοσίου συμφέροντος».
Όπως επισημαίνεται στην οδηγία που εκδόθηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου παιδείας, το θέμα της ερμηνείας και εφαρμογής της παραγράφου 3 του άρθρου 78 του Ν. 4823/2021 βρίσκεται πλέον υπό δικαστική κρίση και εκκρεμεί η τελική απόφαση του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου της χώρας. Στο μεταξύ, ζητείται να «παγώσουν» οι μονιμοποιήσεις δοκίμων εκπαιδευτικών που δεν έχουν αξιολογηθεί, ενώ, όπου έχει ήδη εκδοθεί απόφαση μονιμοποίησης χωρίς την απαραίτητη αξιολόγηση, προτείνεται η ανάκλησή της.
Το υπουργείο Παιδείας τονίζει:
Α. Η αξιολόγηση των δημόσιων υπαλλήλων αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα για την συνταγματικά επιβαλλόμενη ορθολογική οργάνωση και αποτελεσματική λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, τη βελτίωση των υπηρεσιών της και την εφαρμογή της συνταγματικής αρχής της αξιοκρατίας στον δημόσιο τομέα, έχοντας αναγνωριστεί ως τέτοιος από το δικαιϊκό μας σύστημα (ν. 4369/2016 και ήδη ν. 4940/2022), επιβάλλεται δε να προηγηθεί για να κριθεί η μονιμοποίηση ή μη των υπαλλήλων, όπως συνάγεται και από την παράγραφο 3 του άρθρου 40 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν.3528/2007).
Β. Πολύ πιο επιτακτική κρίνεται η ανάγκη αξιολόγησης των δοκίμων εκπαιδευτικών προκειμένου να κριθεί η μονιμοποίησή τους στον κατ’ εξοχή ευαίσθητο τομέα της δημόσιας εκπαίδευσης, για να κριθεί εάν διαθέτουν τις απαιτούμενες από την άσκηση του λειτουργήματός τους ικανότητες και συμπεριφορές, οι οποίες δεν διακριβώνονται προκειμένου για τον διορισμό τους, δοθέντος ότι αυτός πραγματοποιείται μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ κατά τον οποίο αξιολογούνται τυπικά μόνο προσόντα.
Το υπουργείο Παιδείας υπενθυμίζει ότι εξεδόθησαν οι υπ’ αρ. 41/2025, 42/2025 και 43/2025 αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Κομοτηνής, διά των οποίων απορρίφθησαν αιτήσεις δόκιμων εκπαιδευτικών, των οποίων δεν είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης, με τις οποίες ζητούσαν την ακύρωση της απόρριψης αιτημάτων που είχαν υποβάλει για τη μονιμοποίηση τους, λόγω συμπλήρωσης διετίας από το διορισμό τους θεμελιώνοντας το αίτημά τους αυτό στο γεγονός ότι κατά το κρίσιμο χρόνο συμπλήρωσης της διετούς δοκιμαστικής υπηρεσίας τους, δεν υπήρχαν οι αναγκαίες για τη ρύθμιση της διαδικασίας αξιολόγησης κανονιστικές πράξεις και οι αναγκαίες εφαρμοστικές εγκύκλιοι.
Δεν δικαιώθηκαν οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί του 2020–2021 που δεν αξιολογήθηκαν
Δεν ευδοκίμησε η προσφυγή 31 εκπαιδευτικών που ζητούσαν να κριθεί άκυρη η μη μονιμοποίησή τους, καθώς το Διοικητικό Εφετείο Κομοτηνής αποφάνθηκε ότι η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ενήργησε σύννομα, παρά την έλλειψη υπουργικής απόφασης για τη διαδικασία αξιολόγησης.
Η υπόθεση αφορούσε διορισθέντες εκπαιδευτικούς των ετών 2020 και 2021, οι οποίοι υποστήριξαν ότι συμπλήρωσαν τη διετή δοκιμαστική υπηρεσία έως τον Αύγουστο του 2022, χωρίς ωστόσο να μονιμοποιηθούν, λόγω της μη διενέργειας αξιολόγησης. Η διοίκηση αρνήθηκε να προχωρήσει σε διαπιστωτικές πράξεις μονιμοποίησης, επικαλούμενη τη σχετική νομοθεσία.
Το δικαστήριο έκρινε πως η μη έκδοση υπουργικής απόφασης για την αξιολόγηση, όπως προβλέπει η παρ. 7 του άρθρου 62 του Ν. 4589/2019, δεν αίρει την υποχρέωση να εφαρμοστεί η ισχύουσα διαδικασία αξιολόγησης. Επομένως, η απουσία της σχετικής κανονιστικής πράξης δεν συνεπάγεται αυτόματη μονιμοποίηση.
Απορρίφθηκε επίσης ο ισχυρισμός των εκπαιδευτικών ότι η αδράνεια της Πολιτείας συνιστά παραβίαση της συνταγματικά κατοχυρωμένης αρχής της μονιμότητας. Το Εφετείο επεσήμανε ότι η μονιμοποίηση υπόκειται σε προϋποθέσεις – μεταξύ των οποίων και η επιτυχής αξιολόγηση – και επομένως, χωρίς αυτή, η μονιμότητα δεν μπορεί να θεμελιωθεί.
Η απόφαση του Εφετείου έρχεται σε συνέχεια της ευρύτερης συζήτησης για το θεσμικό πλαίσιο διορισμών στην εκπαίδευση και ενδέχεται να επηρεάσει και άλλες παρόμοιες υποθέσεις εκπαιδευτικών που βρίσκονται σε δοκιμαστικό στάδιο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Διέγραψαν από σχολικό βιβλίο την λέξη Ιντιφάντα: Η "ουδετερότητα" που δεν είναι ουδέτερη
750 ευρώ σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 2/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ