Thumbnail
Τι εντοπίστηκε στην επιφάνεια του Άρη

Μπορεί στο ηλιακό μας σύστημα όλοι οι υποψήφιοι κόσμοι για να επισκεφθεί και να αποικήσει ο άνθρωπος όπως η Σελήνη και ο Άρης να είναι αφιλόξενοι αλλά η ανακάλυψη νερού σε παγωμένη μορφή στο υπέδαφος τους δημιουργεί ελπίδες ότι αν βρεθεί τρόπος πρόσβασης και επεξεργασίας αυτού του νερού θα διευκολυνθεί σε μεγάλο βαθμό η διαβίωση του ανθρώπου εκεί.

Το παγωμένο νερό μπορεί να χρησιμοποιηθεί φυσικά για κατανάλωση, για παραγωγή οξυγόνου στις εγκαταστάσεις που θα ζουν οι άνθρωποι αλλά και για παραγωγή καυσίμων για τους πυραύλους που θα μεταφέρουν ανθρώπους και φορτία εκεί. Ερευνητική ομάδα με επικεφαλής επιστήμονες του Κέντρου Πλανητικών Μελετών και Γης του Ινστιτούτου Σμιθσόνιαν στην Ουάσιγκτον μελέτησαν δεδομένα του ευρωπαϊκού δορυφόρου Mars Express που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον Άρη καταγράφοντας διαφόρων ειδών γεωατμοσφαιρικά δεδομένα του πλανήτη.

Τα αποτελέσματα της μελέτης υποδεικνύουν την παρουσία μιας τεράστιας δεξαμενής παγωμένου νερού σε παγωμένη μορφή κάτω από το έδαφος των περιοχών του ισημερινού του Άρη. Η δεξαμενή βρίσκεται στο υπέδαφος του γεωλογικού σχηματισμού Medusae Fossae (MFF) μήκους περίπου πέντε χιλιάδων χλμ. που αποτελεί ένα από τα πιο ενδιαφέροντα γεωλογικά χαρακτηριστικά του Άρη.

Από το 2007 οι επιστήμονες είχαν εντοπίσει την παρουσία κάποιων υπόγειων κοιτασμάτων στη συγκεκριμένη περιοχή αλλά δεν είχε εξακριβωθεί η ταυτότητα τους. Τα δεδομένα από το Mars Express φαίνεται να επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για παγωμένο νερό αφού τα σήματα του ραντάρ του δορυφόρου είναι όμοια με αυτά των επιβεβαιωμένων αποθεμάτων παγωμένου νερού στις πολικές περιοχές του Άρη.

Το εύρημα είναι σημαντικό για τη συνεχιζόμενη έρευνα για το πώς και γιατί, κατά τη διάρκεια δισεκατομμυρίων ετών, ο πλανήτης άλλαξε από έναν άλλοτε ζεστό, καταπράσινο υδάτινο κόσμο σε μια παγωμένη έρημο. Η κατανόηση της ιστορίας του νερού στον Άρη θα βοηθήσει επίσης να καθοδηγήσει τις μελέτες σχετικά με την πιθανότητα αν υπήρξε ποτέ μικροβιακή ζωή στις κάποτε άφθονες λίμνες και ωκεανούς.

«Αν επιβεβαιωθεί ότι είναι πάγος νερού, αυτά τα τεράστια κοιτάσματα θα άλλαζαν την κατανόησή μας για την κλιματική ιστορία του Άρη. Κάθε κομμάτι πάγου που βρίσκουμε μας βοηθά να δημιουργήσουμε μια καλύτερη εικόνα για το πού κύλησε το νερό στο παρελθόν και πού μπορεί να βρεθεί σήμερα» λέει ο Τόμας Γουότερς εκ των επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας η οποία εκτιμά ότι αν το νερό αυτό έλιωνε και έβρισκε τρόπο να ανέβει στην επιφάνεια θα δημιουργούσε μια παγκόσμια θάλασσα στον πλανήτη καλύπτοντας το μεγαλύτερο αν όχι ολόκληρο το μέρος της επιφάνειας του.

Εκτός των άλλων η παρουσία του παγωμένου νερού στον ισημερινό προσφέρει μια ακόμη πιθανή τοποθεσία δημιουργίας επανδρωμένων βάσεων (και αργότερα αποικιών) στον Άρη πέρα από τις πολικές του περιοχές.

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων