Η Νίκη-Μαρία Συκιώτη, μητέρα μαθήτριας με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, έστειλε στο alfavita.gr δραματική επιστολή που καταγράφει το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εκατοντάδες μαθητές σε όλη την Ελλάδα. Σύμφωνα με την ίδια, οι ενστάσεις για γνωματεύσεις ΚΕΔΑΣΥ παραμένουν ανενεργές και αναξιολόγητες για πάνω από δεκαπέντε μήνες.
«Δεν μας αφορά», ήταν η απάντηση που έλαβε από το Υπουργείο Παιδείας όπως αναφέρει, όταν ζήτησε άμεση παρέμβαση για την καθυστέρηση της ΕΔΕΑ και της ΠΔΕ Αττικής. Το αποτέλεσμα είναι εκατοντάδες μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί να βρίσκονται αβοήθητοι, ενώ το σύστημα παραμένει εγκλωβισμένο λόγω υποστελέχωσης και γραφειοκρατίας.
Δραματική καθυστέρηση στις ενστάσεις - Η περίπτωση της κόρης της Νίκης-Μαρίας
Η κόρη της Νίκης-Μαρίας είχε διαγνωστεί από το ΚΕΔΑΣΥ με «προβλήματα λόγου και ομιλίας», παρά την ανεξάρτητη αξιολόγηση από το Νοσοκομείο Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού», που κατέγραψε δυσορθογραφία και ανάγκη προφορικής εξέτασης.
Παρά τα έγκυρα στοιχεία και την ένσταση που κατατέθηκε στην ΕΔΕΑ ΠΔΕ Αττικής, η υπόθεση παραμένει αναξιολόγητη πάνω από 15 μήνες, θέτοντας σε κίνδυνο το δικαίωμα της μαθήτριας να εξεταστεί σωστά.
Η ΕΔΕΑ Αττικής φαίνεται να εξετάζει μόνο ενστάσεις για παράλληλη στήριξη, αφήνοντας ακάλυπτους μαθητές που πρόκειται να δώσουν Πανελλήνιες. Η κατάσταση αυτή αποδεικνύει την τραγική πίεση ενός συστήματος που εξαντλεί γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς.
Υπουργείο Παιδείας και γραφειοκρατική αδράνεια
Όπως περιγράφει η μητέρα στην επιστολή της, η απάντηση που έλαβε από το Υπουργείο Παιδείας ήταν μηχανική και ουσιαστικά δεν ανέλαβε καμία ευθύνη για την καθυστέρηση. Το αποτέλεσμα είναι μαθητές με κρατικές γνωματεύσεις να κινδυνεύουν να εξεταστούν λάθος τρόπο, λόγω της αδυναμίας του συστήματος να εξετάσει εγκαίρως τις ενστάσεις τους.
«Μια μαθήτρια με κρατική γνωμάτευση κινδυνεύει να εξεταστεί γραπτά αντί προφορικά, επειδή μια άλλη κρατική υπηρεσία δεν προλαβαίνει να εξετάσει εγκαίρως την ένστασή της», σημειώνει χαρακτηριστικά η Νίκη-Μαρία Συκιώτη, υπογραμμίζοντας ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένη περίπτωση, αλλά για εκατοντάδες μαθητές και γονείς σε όλη τη χώρα που βιώνουν την ίδια αγωνία.
Η επιστολή της μητέρας, που εστάλη στο alfavita.gr, έχει στόχο να αναδείξει την αναγκαιότητα άμεσης παρέμβασης, ώστε τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να έχουν ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση και να μην υφίστανται διακρίσεις λόγω γραφειοκρατίας ή υποστελέχωσης του συστήματος.
Η Νίκη-Μαρία Συκιώτη καλεί το Υπουργείο Παιδείας να αναλάβει άμεσα δράση για την επίλυση των καθυστερήσεων στην ΕΔΕΑ.
Αναλυτικά η επιστολή στο alfavita.gr
«“Δεν μας αφορά”: η φράση που συνοψίζει πώς αντιμετωπίζονται οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
Εκατοντάδες ενστάσεις για γνωματεύσεις ΚΕΔΑΣΥ παραμένουν εκκρεμείς σε όλη τη χώρα, καθώς οι επιτροπές της ΕΔΕΑ είναι υποστελεχωμένες και αδυνατούν να ανταποκριθούν στον όγκο των φακέλων. Το πλήθος αυτό γεννά εύλογα ερωτήματα: πώς είναι δυνατόν να υποβάλλονται τόσες ενστάσεις, αν οι αρχικές αξιολογήσεις των ΚΕΔΑΣΥ ήταν αξιόπιστες; Μήπως τα ίδια τα ΚΕΔΑΣΥ, υπό πίεση να “κλείνουν” φακέλους και να μη φαίνεται η καθυστέρηση, προχωρούν σε βιαστικές ή ελλιπείς αξιολογήσεις;
Υπάλληλος της ΕΔΕΑ Αττικής ανέφερε ότι θα ξεκινήσουν να εξετάζουν ενστάσεις για παράλληλη στήριξη, γιατί «υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν κανέναν στο σχολείο να τα βοηθήσει» — χωρίς καμία αναφορά για τις ενστάσεις που αφορούν σε παιδιά που θα δώσουν Πανελλήνιες. Γεγονός που δείχνει τη δραματική πίεση ενός συστήματος εγκλωβισμένου στη γραφειοκρατία και στην έλλειψη προσωπικού — με αποτέλεσμα να εξαντλούνται γονείς, παιδιά και εργαζόμενοι που προσπαθούν με φιλότιμο να κρατήσουν το σύστημα όρθιο.
Στην αξιολόγηση του ΚΕΔΑΣΥ (Ιούνιος 2024), διαγνώστηκαν στην κόρη μου «προβλήματα λόγου και ομιλίας», παρότι στην ίδια λογοπεδική έκθεση αναφέρεται ρητά ότι δεν εντοπίζονται δυσκολίες λόγου, φωνολογίας ή επικοινωνίας, και παρά το γεγονός ότι υπάρχουν εκθέσεις από το σχολείο της που επιβεβαιώνουν πως αποδίδει πολύ καλύτερα προφορικά απ’ ό,τι γραπτά.
Σε συνεργασία με το σχολείο, υποβάλαμε ένσταση προς την ΕΔΕΑ ΠΔΕ Αττικής (Αρ. Πρωτ. 13884/12.07.2024) και, παράλληλα, απευθυνθήκαμε στο Νοσοκομείο Παίδων “Αγλαΐα Κυριακού”, όπου ανεξάρτητη αξιολόγηση επιβεβαίωσε ειδική μαθησιακή δυσκολία – δυσορθογραφία, βάσει της οποίας πρέπει να εξετάζεται και προφορικά. Παρόλα αυτά, δεκαπέντε (!) μήνες μετά, η ένσταση παραμένει αναξιολόγητη.
Προσπάθησα να απευθυνθώ και στο Υπουργείο Παιδείας, ζητώντας την άμεση παρέμβασή του για την καθυστέρηση της ΕΔΕΑ και της ΠΔΕ Αττικής. Η απάντηση που έλαβα ήταν ότι «το αίτημά σας αφορά την ΠΔΕ», και η επιστολή μου προωθήθηκε μηχανικά, χωρίς καμία ουσιαστική απάντηση ή ανάληψη ευθύνης.
Μια μαθήτρια με κρατική γνωμάτευση κινδυνεύει να εξεταστεί γραπτά αντί προφορικά, επειδή μια άλλη κρατική υπηρεσία δεν προλαβαίνει να εξετάσει εγκαίρως την ένστασή της. Δεν πρόκειται για μια μεμονωμένη περίπτωση· πίσω από αυτή την ιστορία υπάρχουν εκατοντάδες παιδιά και γονείς που βιώνουν την ίδια αγωνία, εκπαιδευτικοί που βλέπουν τα προβλήματα αλλά δεν έχουν φωνή, εργαζόμενοι που εξαντλούνται από την υποστελέχωση — και ένα σύστημα που ζητά συνεχώς κατανόηση, αλλά δεν εξασφαλίζει ίση μεταχείριση και δικαιοσύνη για όλους.»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ