Πόροι για διορισμούς στις δομές Ειδικής Αγωγής, τις ανάγκες της υλικοτεχνικής υποδομής των ειδικών σχολείων κλπ εξασφαλίστηκαν στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Ειδική Αγωγή. Παράλληλα, αναμένεται να ξεκινήσει η εφαρμογή προγράμματος έγκαιρης παρέμβασης δίνοντας τη δυνατότητα σε όλα τα προνήπια και νήπια να έχουν εκπαιδευτική αξιολόγηση και διάγνωση αναπηριών και ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών από την ηλικία των 3 ετών, ενώ θα δοθεί βαρύτητα και και στο πρόγραμμα Παράλληλης Στήριξης.
Αυτά τονίστηκαν μεταξύ άλλων στη συνάντηση του ΠΕΣΕΑ με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρο Κόπτση, και τον διευθυντή της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής, Χαράλαμπο Παπαϊωάννου.
Παράλληλα, ο ΠΕΣΕΑ εκθέτει τις προτάσεις του για την Ποιοτική Αναβάθμιση των Σχολικών Δομών της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Αναλυτικά η ενημέρωση του ΠΕΣΕΑ:
To Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α. συναντήθηκε στις 4 Ιουλίου 2022 (Δευτέρα) με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας κ. Αλέξανδρο Κόπτση και τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας κ. Χαράλαμπο Παπαϊωάννου στους οποίους κατατέθηκαν οι προτάσεις του Π.Ε.Σ.Ε.Α. για την Ποιοτική Αναβάθμιση των Σχολικών Δομών της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης, που περιλάμβανε το πολυσέλιδο Υπόμνημα του επιστημονικού σωματείου.
Στη συζήτηση που είχε το Προεδρείο του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α. με τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας κ. Χαράλαμπο Παπαϊωάννου τέθηκαν όλα τα προβλήματα που ταλανίζουν το υποσύστημα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Ο κ. Χαράλαμπος Παπαϊωάννου πρόβαλε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Ειδική Αγωγή συνδέοντάς το με τους πόρους που εξασφάλισε η Ελληνική Κυβέρνηση ως προς:
1. Τους διορισμούς στις δομές της Ειδικής Αγωγής.
2. Τη διάθεση 10.000.000 ευρώ για τις ανάγκες της υλικοτεχνικής υποδομής των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και την επέκταση της ψηφιακής προσβασιμότητας σε αυτές.
3. Την εφαρμογή προγράμματος έγκαιρης παρέμβασης σε συνεργασία με το ΙΕΠ, το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Εργασίας δίνοντας τη δυνατότητα σε όλα τα προνήπια και νήπια να έχουν εκπαιδευτική αξιολόγηση και διάγνωση των αναπηριών και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών από την ηλικία των 3 ετών.
4. Την στήριξη και τον ορθολογισμό του Προγράμματος της Παράλληλης Στήριξης των μαθητών και μαθητριών με σοβαρές αναπηρίες.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α. έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στην ενίσχυση και την επέκταση του θεσμού των Τμημάτων Ένταξης στην Προσχολική Εκπαίδευση, στη Δημοτική και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με τις Ιδρύσεις Τμημάτων σε όλες τις σχολικές μονάδες γενικής αγωγής, και όταν απαιτείται να ιδρύεται και δεύτερο Τμήμα Ένταξης.
Τονίστηκε ιδιαίτερα το πρόβλημα της άρνησης από πολλές Προϊστάμενες Νηπιαγωγείων να δεχτούν την ίδρυση Τμήματος Ένταξης στο Νηπιαγωγείο τους και την φοίτηση νηπίων με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ζητήθηκε να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και να αναλάβουν άμεσα μέτρα οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
Ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας κ. Χαράλαμπος Παπαϊωάννου ενημέρωσε ότι οι Νομοπαρασκευαστικές Επιτροπές επεξεργάζονται τρεις Κανονισμούς Λειτουργίας που αφορούν:
1. Κανονισμό Λειτουργίας για την Παράλληλη Στήριξη.
2. Κανονισμό Λειτουργίας για τα Τμήματα Ένταξης.
3. Κανονισμό Λειτουργίας για τα ΚΕΔΑΣΥ.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α. ζήτησε τη συμμετοχή και τον ορισμό αντιπροσώπου του στις Νομοπαρασκευαστικές Επιτροπές του Υπουργείου Παιδείας για υπάρξει διαφάνεια και ουσιαστικά αποτελέσματα ως προς την λειτουργία αυτών των εκπαιδευτικών θεσμών προς όφελος των μαθητών και μαθητριών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές.
Οι προτάσεις του ΠΕΣΕΑ
Προσεγγίσεις και Προτάσεις του Π.Ε.Σ.Ε.Α. για την Ποιοτική Αναβάθμιση των Σχολικών Δομών της Ειδικής Αγωγής & Εκπ/σης
Αξιότιμοι κύριοι,
Αξιότιμες κυρίες,
Άλλη μία σχολική χρονιά (2021 - 2022) ολοκληρώθηκε με τους εκπαιδευτικούς της γενικής και της ειδικής αγωγής, το ΕΕΠ και το ΕΒΠ, τα στελέχη της Διοικησης των Σχολικών Μονάδων γενικής και Ειδικής Αγωγής, καθώς και προσωπικό καθαριότητας να δίνουν καθημερινό αγώνα –σε αντίξοες συνθήκες- από κοινού με τους μαθητές και τις μαθήτριες κρατώντας όρθιο το δημόσιο σχολείο σε συνθήκες πανδημίας. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.- σχετικά με την κατάσταση στα σχολεία, κατά το σχολικό έτος 2021 - 2022, παρατηρεί ότι στην covid πραγματικότητα τα προβλήματα ήταν πολύ σοβαρά και εξακολουθούν να παραμείνουν σε εκκρεμότητα. Συγκεκριμένα:
1) Δεν καλύφτηκαν όλα τα λειτουργικά κενά στα Τμήματα Ένταξης με διορισμούς εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στα γενικά σχολεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
2) Εκατοντάδες μαθητές και μαθήτριες με αναπηρίες και εγκεκριμένη Παράλληλη Στήριξη δεν είχαν την εξειδικευμένη στήριξη εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής ή ΕΕΠ ή ΕΒΠ.
3) Ο μεγάλος αριθμός μαθητών και μαθητριών σε μικρές και ακατάλληλες σχολικές αίθουσες στα αστικά κέντρα και η ταυτόχρονη καταστρατήγηση της εκπαιδευτικής νομοθεσίας με ένα πλήθος παρερμηνειών από Διευθύνσεις Π.Ε.&Δ.Ε. και Προϊσταμένους/ες Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ., στελέχη της εκπαίδευσης δημιούργησαν τεράστια προβλήματα στην φοίτηση των μαθητών/μαθητριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία.
4) Είναι πολύ μεγάλες και χρονοβόρες οι διαδιακασίες που ακολουθούνται για τις ιδρύσεις Τμημάτων Ένταξης στην προσχολική, στη δημοτική και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τεράστια τα προβλήματα από την αυταρχική και την μη σύννομη στάση πολλών Προϊσταμένων Νηπιαγωγείων που στερούν το δικαίωμα των μαθητών και μαθητριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία να έχουν εξειδικευμένη στήριξη από νηπιαγωγούς ειδικής αγωγής. Παρά τα θετικά μέτρα όπως οι διορισμοί εκπαιδευτικών ΕΑΕ το 2020, οι ανάγκες για μόνιμο προσωπικό είναι μεγάλες για τη στελέχωση των Τμημάτων Ένταξης, των Ειδικών Σχολείων αλλά και των Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. όσο αφορά τον τομέα της Διάγνωσης και Υποστήριξης. Η πάγια τακτική να καλύπτονται τα κενά με αναπληρωτές και όχι από μόνιμους διορισμούς ενίσχυσε τις ελαστικές σχέσεις εργασίας στην εκπαίδευση επηρεάζοντας αρνητικά τους δείκτες ποιοτικής εκπαίδευσης των μαθητών και μαθητριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία.
5) Το Υπουργείο οφείλει άμεσα να φέρει νομοθετική ρύθμιση που να αναγνωρίζει ενιαία και με όρους ισοτιμίας: α) τους Νηπιαγωγούς Ειδικής Αγωγής ως Κλάδο ΠΕ60 ΕΑΕ και τους Δασκάλους Ειδικής Αγωγής ως Κλάδο ΠΕ70 ΕΑΕ, και β) να εισάγει το θεσμό της ετήσιας επιμόρφωσης για τους πτυχιούχους του Παιδαγωγικού Τμήματος του Βόλου που επιθυμούν να κατοχυρώσουν το δικαίωμα να διορίζονται, να μετατίθενται και να αποσπώνται στα σχολεία της γενικής εκπαίδευσης.
6) Η αδιαφάνεια που ακολουθούν οι αρμόδιοι του Υπουργείου Παιδείας, ως προς τη σύνταξη Καθηκοντολογίου στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης και στα Τμήματα Ένταξης είναι πρωτοφανής. Διαδικασίες, διεργασίες και παζάρια, που γίνονται μέσα στο «σκοτάδι» και τη «δίνη» των πελατειακών σχέσεων -μακριά από ένα ανοιχτό και δημόσιο δημοκρατικό διάλογο με τους οργανωμένους συλλογικούς φορείς, υποσκάφτουν το παρόν και το μέλλον των δομών της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α θεωρεί θετική κάθε προσπάθεια και πρωτοβουλία του ΥΠΑΙΘ για την ενίσχυση των σχολικών δομών της Ειδικής Αγωγής και εκπαίδευσης, προς όφελος των μαθητών/τριών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως είναι τη ίδρυση νέων Τμημάτων Ένταξης. Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας οφείλει άμεσα να πάρει μέτρα και να σταματήσει επιτέλους πάσης φύσεως εμπόδια και προσκόμματα που προκαλούνται από ένα πλήθος στελεχών της Προσχολικής Αγωγής τα οποία αντιστρατεύονται συστηματικά τον ενταξιακό θεσμό των Τμημάτων Ένταξης. Να ιδρυθεί Τμήμα Ένταξης σε κάθε 2/θέσιο (Διθέσιο) Νηπιαγωγείο και άνω. Να τεθούν σε λειτουργία από το σχολικό έτος 2022 - 2023 όσα Τμήματα Ένταξης βρίσκονται σε αναστολή.
Σήμερα που πραγματοποιείται συζήτηση για την «αποτίµηση του θεσµού των Τµηµάτων Ένταξης» (Ν. 4622/2019 στόχος 12, άρθ. 69 του Ν. 4488/2017) το Διοικητικό Συμβούλιο του Π.Ε.Σ.Ε.Α. θεωρεί ότι τα Τμήματα Ένταξης αποτελούν το σημαντικότερο κύτταρο ανάπτυξης της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στα γενικά σχολεία προσφέροντας ομαδική και εξατομικευμένη διδασκαλία στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρία. Η ίδρυση και λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης σε όλες τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αποτελεί μία απαραίτητη και εξειδικευμένη δομή υποστήριξης στους μαθητές με αναπηρία και Ε.Ε.Α., ώστε να τους παρασχεθεί η ενδεικνυόμενη διδακτική παρέμβαση στο μαθησιακό αντικείμενο αλλά και η καταλληλότερη παιδαγωγική αντιμετώπιση ανάλογα με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό πλαίσιο.
Πλήθος ερευνών έχουν δείξει ότι οι μαθητές που παρακολούθησαν εξειδικευμένο πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις δυνατότητές τους, βοήθησε στη βελτίωση της σχολικής επίδοσης και συμπεριφοράς τους, στην ανάπτυξη των κοινωνικών και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων τους. Οι μαθητές των Τμημάτων Ένταξης «πέρα από την ανάπτυξή τους στο γνωστικό κομμάτι ανέπτυξαν και άλλες δεξιότητες κάνοντας πιο αποδεκτούς από τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους γεγονός που τους κινητοποιεί και τους ενθαρρύνει να έχουν μια πιο ενεργητική συμμετοχή στις δράσεις του σχολείου» (Ματσαγγούρας, 2000). Επίσης τα Τμήματα Ένταξης αντιμετωπίζουν τη σχολική αποτυχία και συμβάλλουν στη μείωση της μαθητικής διαρροής. Θετική επίδραση από τα Τμήματα Ένταξης λαμβάνουν και οι γονείς των παιδιών, αφού νιώθουν ικανοποιημένοι από την ύπαρξη ενός χώρου για τα παιδιά τους μέσα στο γενικό σχολείο, κατανοούν τις δεξιότητες των παιδιών τους και αυξάνεται η ικανοποίησή τους όσον αφορά τη μαθησιακή πορεία τους (Ευσταθίου, 2002, Κοντοπούλου & Τζιβινίκου, 2004). Γενικότερα, μέσα από πορίσματα ερευνών τα παιδιά που φοιτούν στο Τμήμα Ένταξης λειτουργούν στο ίδιο εκπαιδευτικό και κοινωνικό περιβάλλον με τους συνομηλίκους τους «λόγω της ενίσχυσης που δέχονται αναπτύσσουν την αυτοαντίληψή τους, την αυτοεκτίμησή τους καλλιεργώντας ταυτόχρονα δεξιότητες επικοινωνίας» (Ημέλλου, 2007). Το Τμήμα Ένταξης συμβάλλει στη μείωση των αρνητικών στάσεων και αντιλήψεων εξαλείφοντας με τον τρόπο αυτό φαινόμενα περιθωριοποίησης και ενισχύει τον ουμανιστικό χαρακτήρα που οφείλει να έχει το σχολείο.
Τα τελευταία χρόνια οι σχολικές δομές της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης δέχθηκαν πολλές «τροποποιητικές» νομοθετικές ρυθμίσεις για την εξυπηρέτηση των μνημονιακών πολιτικών, με συρρίκνωση σχολικών δομών, συγχωνεύσεις και υποβαθμίσεις σχολικών μονάδων. Συνεχείς ήταν οι προσπάθειες αλλοίωσης του ρόλου των Τμημάτων Ένταξης, καθώς και της κατάργησής τους. Δεκάδες Τμήματα Ένταξης έκλεισαν με το πρόσχημα της μη φοίτησης μαθητών(!!!) με τη συνεργασία διαφόρων Διευθυντών Εκπαίδευσης & Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ.
Το θεσμικό πλαίσιο για την λειτουργία του Τμήματος Ένταξης είναι σαφές. Ο κυριότερος λόγος για την ίδρυση Τμημάτων Ένταξης δεν είναι άλλος από τον αυξημένο αριθμό των μαθητών με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και την δέσμευση και υποχρέωση του κράτους να λαμβάνει όλα τα απαιτούμενα μέτρα που διασφαλίζουν μεταξύ άλλων την ενιαία, ποιοτική και ελεύθερη πρόσβαση όλων των μαθητών στην εκπαίδευση και την απαιτούμενη υποστήριξη μέσα στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα, προκειμένου να διευκολυνθεί η αποτελεσματική εκπαίδευσή τους (άρθρο 21 παρ. 6 του Συντάγματος, το άρθρο 1 του ν. 3699/2008 και το άρθρο 24 του ν. 4074/2012).
Ο Π.Ε.Σ.Ε.Α. ήταν αντίθετος στις νομοθετικές παρεμβάσεις για συρρίκνωση και αλλοίωση του ρόλου του Τμήματος Ένταξης (Τ.Ε.) όπως:
• Με την υποκατάσταση του εκπαιδευτικού του Τμήματος Ένταξης σε ρόλο εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης «παραβλέποντας» το γεγονός ότι τα δύο μέτρα εκπαιδευτικής υποστήριξης είναι διαφορετικά και σχεδιασμένα να εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες» (ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ, 2009 ΠΟΡΙΣΜΑ: Εφαρμογή του θεσμού της παράλληλης στήριξης μαθητών µε αναπηρία ή µε ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες).
• Στις παρεμβάσεις η Παράλληλη Στήριξη να μη δίνεται στα σχολεία που είχαν Τμήματα Ένταξης παρότι ο Νόμος δεν περιορίζει την παροχή Παράλληλης Στήριξης αποκλειστικά σε περιπτώσεις όπου στο σχολείο του μαθητή δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης (Ν. 3699/2008, άρθρο 6).
• Στην τροποποίηση του νόμου 3699/2008 που στο άρθ. 6 αναφέρει ότι «στα τμήματα που φοιτούν μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πρέπει να μειώνεται αναλογικά ο αριθμός των μαθητών και οι παραπάνω μαθητές να κατανέμονται εξίσου στα τμήματα της ίδιας τάξης» με το άρθρο 11 του Ν. 4452/2017, σύμφωνα με το οποίο «ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από το μέγιστο προβλεπόμενο… εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης» και δίνοντας την αρμοδιότητα στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης ενισχύοντας τον συγκεντρωτισμό και την γραφειοκρατία σε βάρος της εκπαίδευσης όλων των μαθητών.
• Στην παραχώρησης σημαντικών αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Παιδείας -που έχει την αποκλειστική ευθύνη για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση- όπως:
α) στο όνομα της αποκέντρωσης να παραχωρούνται στους Δήμους όπως η φοίτηση παιδιών μέχρι 7 ετών σε παιδικούς σταθμούς και η δημιουργία Τμημάτων Ένταξης μέσα σ΄ αυτούς κατά παράβαση της νομοθεσίας για την υποχρεωτική εκπαίδευση (δεύτερο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 2 του Ν. 1566/1985), και
β) στους διαγνωστικούς φορείς για τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες διαπιστώνεται ότι στον ΠΙΝΑΚΑ των εγκεκριμένων υπάρχουν δομές του Υπουργείου Υγείας που δεν είναι Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα αλλά Ιατρεία Αναπτυξιακής Παιδιατρικής τα οποία όπως το όνομά τους τα ορίζει είναι: ΙΑΤΡΕΙΑ.
• Στην τροποποίηση του νόμου 3699/2008 που στο άρθ. 6 ανέφερε ότι «στα τμήματα που φοιτούν μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πρέπει να μειώνεται αναλογικά ο αριθμός των μαθητών και οι παραπάνω μαθητές να κατανέμονται εξίσου στα τμήματα της ίδιας τάξης» με το άρθρο 11 του ν. 4452/2017, σύμφωνα με το οποίο «ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από το μέγιστο προβλεπόμενο… εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης». Ενισχύοντας τον συγκεντρωτισμό και την γραφειοκρατία σε βάρος της εκπαίδευσης των μαθητών δίνει την αρμοδιότητα στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης. Για τους παραπάνω λόγους ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.- ζητά να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που να προβλέπει:
1) Στο Τμήμα Ένταξης του Νηπιαγωγείου να υποστηρίζονται από 2 έως 5 νήπια. Όταν φοιτούν 6 νήπια και άνω τοποθετείται και 2η Νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής.
2. Στο Τμήμα Ένταξης του Δημοτικού Σχολείου υποστηρίζονται από 2 έως 9 μαθητές/τριες. Όταν φοιτούν 10 μαθητές και άνω τοποθετείται και 2ος Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής.
3. Στο Τμήμα Ένταξης των Γυμνασίων όταν υποστηρίζονται άνω των 5 μαθητών/τριών ο Φιλόλογος ΕΑΕ και ο Μαθηματικός ΕΑΕ να έχουν πλήρες διδακτικό ωράριο σε μία σχολική μονάδα.
• Την ενίσχυση των Τμημάτων Ένταξης με τη βελτίωση του θεσμού της Συνεκπαίδευσης που προβλέπεται το άρθρο 82 παργρ. 3 του Ν. 4368/2016/τχ. Α΄, καθώς και της Υπουργικής Απόφ. με Αριθ. 10537/Δ3/23-01-2019 που αφορά τον «Καθορισμό Διαδικασίας, Σχεδιασμού Υλοποίησης και Αξιολόγηση Προγράμματος Συνεκπαίδευσης». Να προσδιοριστεί ο ελάχιστος μηνιαίος αριθμός διδακτικών ωρών Συνεκπαίδευσης για κάθε ομάδα μαθητών του Τμήματος Ένταξης.
Είναι καιρός να αντιμετωπιστεί άμεσα η πραγματικότητα που επικρατεί στην προσχολική εκπαίδευση και να ληφθούν υπόψη, μαζί με το διορισμό Νηπιαγωγών ΕΑΕ και οι αναγκαίες προδιαγραφές για το σχολικό χώρο. Σήμερα τα λιγοστά Τμήματα Ένταξης των Νηπιαγωγείων χρησιμοποιούν για αίθουσες διαδρόμους, γραφεία εκπαιδευτικών, αποθήκες, χωρισμένο με παραβάν ένα μικρό τμήμα (π.χ. 2τ.μ.χ2τ.μ.) της κανονικής αίθουσας διδασκαλίας του κλασικού τμήματος μη λαμβάνοντας υπόψη πόσο σηµαντικό ρόλο στη συµπεριφορά, αλλά και στην επίδοση των µαθητών παίζει ο δοµηµένος χώρος του σχολείου. Το κτίριο και οι αίθουσες διδασκαλίας ανάλογα µε το µέγεθος και την πυκνότητα συνύπαρξης µαθητών (πολλοί µαθητές σε µια αίθουσα), οι ειδικοί χώροι για τη διδασκαλία ορισµένων µαθηµάτων το µεγάλο ή το µικρό προαύλιο στο οποίο οι µαθητές µπορούν να παίξουν, να αλληλεπιδράσουν και να αθληθούν, προδιαθέτουν, ανάλογα µε την κατάσταση στην οποία βρίσκονται, τη συµπεριφορά, την κοινωνικότητα και την επίδοση των µαθητών και προκαλούν συχνά τις ανάλογες αντιδράσεις.
Να εφαρμοστεί η Πρώιμη και Υποστηρικτική Παρέμβαση. Ο έγκαιρος εντοπισμός των δυσκολιών και η πρώιμη παρέμβαση έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τις μαθησιακές αδυναμίες και τα προβλήματα συμπεριφοράς, βελτιώνει την κοινωνικοποίηση και εξασφαλίζει στα παιδιά με κινητικές και αναπτυξιακές δυσκολίες καλύτερη ποιότητα ζωής.
Η πρώιμη παρέμβαση περιλαμβάνει μια σειρά από διεπιστημονικές υπηρεσίες, οι οποίες προσφέρονται σε νήπια ηλικίας από 3,5 – 5,5 ετών, με στόχο να προωθήσουν τη συναισθηματική και κοινωνικο-γνωστική ανάπτυξή τους, να ενισχύσουν τις αναδυόμενες ικανότητές τους, να ελαχιστοποιήσουν τις αναπτυξιακές καθυστερήσεις, να αποκαταστήσουν στον μέγιστο δυνατό βαθμό υπάρχουσες ή αναδυόμενες αναπηρίες, να αποτρέψουν λειτουργική επιδείνωση των δυσκολιών και να προωθήσουν τη γονική και τη συνολικότερη οικογενειακή λειτουργία. Ένας κοινός στόχος της πρώιμης παρέμβασης είναι να επεκταθεί σε όλα τα παιδιά και τις οικογένειες που έχουν ανάγκη στήριξης όσο το δυνατόν νωρίτερα (Ευρωπαϊκός Φορέας για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή, 2010). Με την έγκαιρη αξιολόγηση και τον εντοπισμό των δυνατοτήτων κάθε ανάπηρου νηπίου προωθείται η Πρώιμη Παρέμβαση στο Νηπιαγωγείο. Ένα Νηπιαγωγείο που να υποστηρίζεται από νηπιαγωγό ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Σήμερα που προωθείται η ενταξιακή πολιτική ελλοχεύει ο κίνδυνος, η ένταξη να μεταβληθεί σε στρεβλό θεωρητικό σχέδιο. Η παιδαγωγική της ένταξης των μαθητών της ειδικής εκπαίδευσης στο κοινό σχολείο προσκρούει στην άκαμπτη οργάνωση, δομή και λειτουργία του σύγχρονου σχολείου η οποία αποτυγχάνει να ανταποκριθεί στις διαφορετικές ανάγκες των μαθητών.
Στη σημερινή σχολική πραγματικότητα, προτεραιότητα πρέπει να είναι η προετοιμασία και η λήψη κατάλληλων μέτρων ώστε η εκπαιδευτική κοινότητα να προβεί σε αντισταθμιστικές ενέργειες λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τα δικαιώματά όλων των παιδιών κι όχι η εφαρμογή νομοθετημάτων με λόγο δικανικό και μέσα σε κλίμα όξυνσης και αντιπαράθεσης με τους εκπαιδευτικούς. Γεγονός είναι ότι παρά το διορισμό Εκπαιδευτικών ΕΑΕ, ΕΕΠ και ΕΒΠ στις δομές της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης το 2020 και στη Γενική Εκπαίδευση το 2021, οι ανάγκες για μόνιμο προσωπικό είναι μεγάλες για τη στελέχωση των Τμημάτων Ένταξης, των Ειδικών Σχολείων –ΣΜΕΑΕ, αλλά και των Κ.Ε.Δ.Α.Σ.Υ. Ωστόσο η πάγια τακτική του Υπουργείου Παιδείας επι σειρά ετών, να καλύπτονται τα κενά με αναπληρωτές και όχι από μόνιμους διορισμούς ενίσχυσε τις ελαστικές σχέσεις εργασίας στην εκπαίδευση. Οι καθυστερήσεις στους διορισμούς των αναπληρωτών, ο καταμερισμός/κατακερματισμός των αναπληρωτών σε διάφορα σχολεία για την κάλυψη θέσεων που απαιτούν ειδική γνώση και εμπειρία, ο παραμερισμός των Υπηρεσιακών Συμβουλίων, η αγνόηση των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου και οι «υπερ» εξουσίες του Διευθυντή Εκπαίδευσης διεύρυναν τον συγκεντρωτισμό στη σχολική εκπαίδευση.
Οι φετινές συγχωνεύσεις τμημάτων, η περσινή αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα και με πλήθος αντικρουόμενων ρυθμίσεων που είναι ενταγμένες στη λογιστική λογική της «εξοικονόμησης πόρων», το μικροσύστημα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης δεν εξασφαλίζει τα συνταγματικά δικαιώματα των παιδιών με αναπηρία και με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Αν και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει υιοθετήσει τη φιλοσοφία της ένταξης στο δημόσιο σχολείο και την ισότιμη ένταξη στην εκπαίδευση διαπιστώνεται ότι δεν συνυπάρχει ο πολιτικός στόχος. Ενώ από το 2008 έχει θεσπιστεί η υποχρεωτικότητα της Ειδικής Εκπαίδευσης, χιλιάδες παιδιά με αναπηρία μένουν εκτός σχολικού πλαισίου. Καμία πολιτική ηγεσία δεν προχώρησε στην καταγραφή του μαθητικού πληθυσμού που χρήζει ΕΑΕ. Η ευθύνη μετακυλύεται στους γονείς για τη φοίτηση των παιδιών τους στο γενικό σχολείο και τις περισσσότερες φορές τα παιδιά με αναπηρίες τερματίζουν τη μαθητική τους πορεία τελειώνοντας το Δημοτικό Σχολείο -λόγω μη ύπαρξης κατάλληλων εκπαιδευτικών δομών- με αποτέλεσμα τα περισσότερα να οδηγούνται στο σχολικό και κοινωνικό αποκλεισμό. Τραγικές παραμένουν οι κτιριακές και υλικοτεχνικές ελλείψεις στην υποδομή των ΣΜΕΑΕ που σε συνδιασμό με τις μεγάλες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό, ΕΕΠ και ΕΒΠ φανερώνουν το δημοκρατικό έλλειμμα του Κράτους σε πολίτες του πιο ευπαθούς πληθυσμού.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.- έχει την πεποίθηση ότι η εκπαίδευση, ως θεσμός, είναι καθολικός και ενιαίος. Επομένως η διαμόρφωση εκπαιδευτικών πολιτικών που αφορά το εκπαιδευτικό σύστημα προϋποθέτει ενιαία εκπαιδευτική νομοθεσία και εξάλειψη των διακρίσεων προς πάσα κατεύθυνση. Οι οποιεσδήποτε διαφοροποιήσεις οφείλουν να λαμβάνουν συνολικά υπόψη, τις ιδιαιτερότητες των παιδιών και να προσαρμόζονται σ' αυτές, διατηρώντας πάντα την βασική, κεντρική, στοχοθεσία της εκπαίδευσης που είναι η ολόπλευρη βελτίωση των χαρακτηριστικών των παιδιών, σε συνάρτηση με τις δυνατότητές τους. Γι’ αυτό απαιτείται από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να ανταποκριθεί στις διαρκείς προσκλήσεις και προκλήσεις μας για έναν ουσιαστικό δημοκρατικό διάλογο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη