ιδιωτικο
Τα τελευταία χρόνια στα ελληνικά δημόσια σχολεία, βομβαρδιζόμαστε από σωρεία  emails του εκάστοτε σχολείου, μέσω των οποίων η υπηρεσία μας καλεί να διοργανώσουμε-συμμετάσχουμε σε, πλήθος δράσεων-δραστηριοτήτων.

Α. Το νέο hit!!

Μία από τις καινούργιες «καυτές» καινοτομίες του Υπουργείου Παιδείας, μαζί με τη θεσμοθέτηση προγράμματος I.B., τα Ωνάσεια πρότυπα σχολεία και τη συζήτηση γύρω από το εθνικό απολυτήριο , είναι και οι Δράσεις του Ενεργού Πολίτη.

Μετασχηματισμός της γνώσης σε ενεργητική συμμετοχή, ενσυναίσθηση, ανακαλυπτική μάθηση, και τόσες άλλες υπέροχα αόριστες ορολογίες, που δημιουργούν μια ψυχική ανάταση στον αναγνώστη όμως κατά βάση ουσιαστικά χαρακτηρίζονται από «δημιουργική ασάφεια».   (Σας θυμίζει κάτι ο όρος; ) 

Β. Μήπως έχουμε πάρει τη ζωή μας λάθος;

Τα τελευταία χρόνια στα ελληνικά δημόσια σχολεία, βομβαρδιζόμαστε από σωρεία  emails του εκάστοτε σχολείου, μέσω των οποίων η υπηρεσία μας καλεί να διοργανώσουμε-συμμετάσχουμε σε, πλήθος δράσεων-δραστηριοτήτων. Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Ημέρα σχολικού αθλητισμού, Ημέρα ολοκαυτώματος, Ημέρα κατά της Ρατσιστικής βίας, Ημέρα κατά της Έμφυλης βίας, Βουλή των Εφήβων, Ημέρα των Ζώων , Ημέρα κατά της κλιματικής αλλαγής, Διαμεσολάβηση, Σχολικός εκφοβισμός, ….και η λίστα συνεχίζεται….. Αν συνυπολογίσουμε και τις ώρες που χάνονται λόγω σχολικών περιπάτων, εκκλησιασμών , σχολικών εορτών, προβών για παρελάσεις , προβών για χορωδίες μιλάμε για μία πανσπερμία δραστηριοτήτων που πρέπει να χωρέσουν σε 27 εβδομάδες διδασκαλίας.

Και τα αναλυτικά προγράμματα των μαθημάτων συνάδελφοι; Όσοι από εμάς ασχολούμαστε με τη διδασκαλία βαρέων αντικειμένων (Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά, Αρχαία, Γλώσσα, Βιολογία), «τρέχουμε» στα Λύκεια κατά τη διάρκεια της χρονιάς να καλύψουμε την ύλη με τρόπο συστηματικό, να κάνουμε την θεωρία, τις αντίστοιχες εργαστηριακές ασκήσεις καθώς και εξάσκηση στην τάξη ώστε οι μαθητές μας να μπορούν με ευχέρεια να ανακαλύψουν την ουσία των επιστημών που διδάσκουμε. Μιλάμε για βασικά μαθήματα, η κάλυψη της ύλης των οποίων από την Α΄ Λυκείου είναι κρίσιμη για την κατανόηση του αντικειμένου και την ομαλή προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.

Και μετά έρχονται οι δράσεις……. Δράσεις, από την πραγματοποίηση των οποίων επηρεάζεται και η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Συνεπώς η διεύθυνση της μονάδας έχει κάθε συμφέρον να τις στηρίζει και να βοηθά στην πραγματοποίηση τους.

Επίσης οι δράσεις είναι ένας ωραίος τρόπος να «κυλίσει» ο χρόνος για συναδέλφους που διδάσκουν αντικείμενα που από τα παιδιά χαρακτηρίζονται ως μη βασικά. Παίρνεις ένα τμήμα σήμερα , ένα την άλλη εβδομάδα, μία ομάδα μαθητών τον άλλο μήνα, και προχωράει η σχολική χρονιά ευχάριστα. Υπάρχει κάποιος «κόφτης» στον αριθμό των δράσεων που μπορεί να διοργανώσει ένας εκπαιδευτικός;  Αλήθεια, αν συμμετέχει σε τόσο αυξημένο αριθμό δράσεων, κατά τη διάρκεια της χρονιάς, πότε προλαβαίνει να διδάξει το οτιδήποτε; Καλή η βιωματική μάθηση, αλλά μπορεί αυτή να υποκαταστήσει εξ ολοκλήρου κάθε άλλο είδος διδασκαλίας;

Όσον αφορά δε τους μαθητές, κατά κανόνα έχεις τους ίδιους και τους ίδιους μαθητές να συμμετέχουν σε όλες τις δυνατές δράσεις. Σε όλες αν είναι δυνατόν, αρκεί να μην είναι στην τάξη. Υπάρχει από το υπουργείο κάποιος «κόφτης» όσον αφορά το πλήθος των δράσεων στις οποίες μπορεί να συμμετάσχει ένας μαθητής; Αλήθεια, πως ένα παιδί θα μπορέσει να καλύψει την ύλη που δεν παρακολούθησε συμμετέχοντας σε πανσπερμία δράσεων; Μήπως η θεσμοθετημένη συμμετοχή των παιδιών σε πληθώρα δράσεων, τελικά τα σπρώχνει στα φροντιστήρια ώστε να καλύψουν τα μαθήματα τα οποία απλά δεν έχουν ποτέ παρακολουθήσει;

Έτσι το υπουργείο και το Ι.Ε.Π. μας βάζει απέναντι! Στέλνουν στις σχολικές μονάδες οδηγίες, εγκυκλίους για διοργάνωση δράσεων, ανοίγουν πλατφόρμες δήλωσης δράσεων ενεργού πολίτη, άκριτα δίχως όριο ή σκέψη.  Μας αναγκάζει να γινόμαστε αρνητικοί , να τσακωνόμαστε μεταξύ μας, για να υπερασπιστούμε την υποχρέωση μας να παρουσιάσουμε την ύλη του μαθήματος μας με επάρκεια χρόνου. Ως πότε αδέρφια;

Ένα από τα καλύτερα κοπλιμέντα που μπορεί να κάνει γονιός κατά τις εβδομαδιαίες ενημερώσεις , είναι πως το παιδί δεν παρακολουθεί παράλληλα κάποιο φροντιστήριο ή ιδιαίτερο για το αντικείμενο σου, πως καταλαβαίνει το αντικείμενο, όπως αυτό παρουσιάζεται στην τάξη/εργαστήριο και πως απολαμβάνει το μάθημα στο σχολείο.

Αλήθεια, αν είχατε την δυνατότητα ως γονείς να εγγράψετε το παιδί σας σε ένα σχολείο που γνωρίζετε ότι διοργανώνεται πλήθος δράσεων αλλά  παρουσιάζεται βεβιασμένα η ύλη ή σε ένα σχολείο που ξέρετε πως καλύπτεται η ύλη βασικών μαθημάτων από έμπειρους-επαρκείς εκπαιδευτικούς με άνεση χρόνου, τι θα διαλέγατε;

Γ. Γεγονότα από το παρελθόν και προτάσεις για το μέλλον

Μια κομβική στιγμή στην εκπαιδευτική διαδικασία των τελευταίων χρόνων είναι η θεσμοθέτηση επί υπουργίας Γαβρόγλου, της εξάωρης διδασκαλίας των μαθημάτων κατεύθυνσης στην Γ΄ Λυκείου . Τότε επιτέλους η ελληνική πολιτεία εγκατέλειψε το ιερό τοτέμ της διδασκαλίας πληθώρας μαθημάτων κορμού (με τα οποία ουδέποτε ασχολούνταν οι μαθητές) -στο όνομα της παροχής γνώσεων γενικής παιδείας στο Λυκείου, προς όφελος της διδασκαλίας των μαθημάτων κατεύθυνσης. Έκτοτε, γίνεται ουσιαστική διδασκαλία στη Γ΄ Λυκείου των μαθημάτων κατεύθυνσης, τα παιδιά είναι ενεργά και παρόντα σε όλο το εβδομαδιαίο πρόγραμμα, γίνονται όλες οι εργαστηριακές ασκήσεις, εμβαθύνουμε στην ύλη, πραγματοποιούμε επαρκή αριθμό διαγωνισμάτων και έχουμε χρόνο για εξάσκηση στην τάξη.

Σε αντίθετη κατεύθυνση βρίσκεται η μονομανία σχετικά με την διεξαγωγή δράσεων σε μία σχολική μονάδα. Αν τα παιδιά σκεδάζονται καθημερινά δεξιά και αριστερά με πληθώρα δράσεων πως θα μπορέσουν να συγκεντρωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία;

Κατ’ εμέ μία από τις αρμοδιότητες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα έπρεπε να είναι όχι μόνο η ανεξέλεγκτη αποστολή προτάσεων για δράσεις στις σχολικές μονάδες, αλλά και η θεσμοθέτηση ορίων/προϋποθέσεων σχετικά με την διεξαγωγή τους , τόσο για τους διδάσκοντες όσο και για τα παιδιά, ώστε να μην σαμποτάρεται εκ των έσω η προσπάθεια για ένα σχολείο που αξιοποιεί τον χρόνο που περνούν τα παιδιά μας σε αυτό.

*Σάκης Τσεχπενάκης

Χημικός- Πρότυπο Λύκειο Αναβρύτων

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Οι «Σεϋχέλλες» της Αττικής: Η παραλία-έκπληξη μόλις 1,5 ώρα από την Αθήνα!

Προσοχή! Ανακαλείται εμφιαλωμένο νερό λόγω πιθανής μόλυνσης

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 11/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

keik
Vegan banana bread με 5 μόνο υλικά
Με λίγα και απλά υλικά, φτιάχνεται εύκολα και προσφέρει ένα απολαυστικό και υγιεινό αποτέλεσμα, ιδανικό για κάθε ώρα της ημέρας.
Vegan banana bread με 5 μόνο υλικά
paideias
Έρχεται αποζημίωση για εκπαιδευτικούς: Τι προβλέπει η νέα διάταξη του Υπουργείου Παιδείας για συμμετοχή σε δράσεις, ομίλους και αξιολογήσεις
Αποζημίωση για Εκπαιδευτικούς – Τι προβλέπει το νέο σχέδιο νόμου του ΥΠΑΙΘΑ
Έρχεται αποζημίωση για εκπαιδευτικούς: Τι προβλέπει η νέα διάταξη του Υπουργείου Παιδείας για συμμετοχή σε δράσεις, ομίλους και αξιολογήσεις
φοιτητές
Ηχηρό μήνυμα από τη Σύνοδο Πρυτάνεων: Χρηματοδότηση τώρα – Όχι διαγραφές φοιτητών
Πρυτάνεις: χρηματοδότηση τώρα στα Πανεπιστήμια – όχι διαγραφές όσων παλεύουν για πτυχίο – Επίθεση ΜΑΤ σε φοιτητές και διοικητικούς
Ηχηρό μήνυμα από τη Σύνοδο Πρυτάνεων: Χρηματοδότηση τώρα – Όχι διαγραφές φοιτητών