Αντιδράσεις προκαλεί η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να τροποποιήσει διδακτικό κείμενο της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ’ Γυμνασίου, αντικαθιστώντας το με κείμενο που έχει παραχθεί από τεχνητή νοημοσύνη.
Το Κίνημα Δημοκρατίας, μέσω του Τομέα Παιδείας, καταγγέλλει πολιτική λογοκρισία, προειδοποιώντας για «επικίνδυνη αποστείρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας».
Το επίμαχο κείμενο, το οποίο αποσύρθηκε, φέρει την υπογραφή του δημοσιογράφου Πέτρου Παπακωνσταντίνου και είχε δημοσιευθεί στην Καθημερινή. Τιτλοφορείται «Μια γενιά που της έκλεψαν το χαμόγελο» και παρουσιάζει, με λογοτεχνική ευαισθησία, τις τραυματικές επιπτώσεις του πολέμου στα παιδιά της Γάζας.
Αφανισμός της πραγματικότητας μέσω τεχνητής νοημοσύνης
Σύμφωνα με το Κίνημα Δημοκρατίας, το κείμενο του Π. Παπακωνσταντίνου αποτυπώνει με ακρίβεια τη βία, την προσφυγιά και την καθημερινή οδύνη των παιδιών που ζουν σε εμπόλεμες ζώνες. Παρότι δεν υιοθετεί πολιτική ρητορική ούτε μονομέρεια, χαρακτηρίστηκε ακατάλληλο και αντικαταστάθηκε από αποστειρωμένο κείμενο γενικής παιδαγωγικής ουδετερότητας, παραγόμενο από σύστημα τεχνητής νοημοσύνης.
Το νέο κείμενο, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση του Τομέα Παιδείας, δεν περιλαμβάνει αναφορές σε όρους όπως «Γάζα», «Ισραήλ», «Παλαιστίνη», «πόλεμος» ή «προσφυγιά». Αντί αυτών, περιορίζεται σε γλωσσικές ασκήσεις χωρίς κοινωνικό ή ηθικό περιεχόμενο.
«Η αποπολιτικοποίηση της γνώσης είναι πολιτική επιλογή»
«Η αφαίρεση της εμπόλεμης εμπειρίας από τη διδακτική ύλη συνιστά προπαγάνδα μέσω σιωπής», τονίζει το Κίνημα Δημοκρατίας. Για τον Τομέα Παιδείας, το σχολικό εγχειρίδιο δεν είναι απλώς εργαλείο εκμάθησης, αλλά μέσο καλλιέργειας της ενσυναίσθησης, της ιστορικής μνήμης και της κοινωνικής συνείδησης.
«Το μήνυμα που περνά στους μαθητές είναι σαφές: μη μιλάς για πόλεμο, μη γράφεις για τη Γάζα, η ιστορία λογοκρίνεται για να μην ενοχλούνται οι ισχυροί», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Η αντικατάσταση του πρωτότυπου κειμένου θεωρείται απόπειρα απονεύρωσης της κριτικής σκέψης και αποσιώπησης των παγκόσμιων προβλημάτων.
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι υποκατάστατο της συνείδησης
Το Κίνημα Δημοκρατίας δεν εναντιώνεται στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ως εργαλείου υποστήριξης, αλλά εφιστά την προσοχή όταν αυτή χρησιμοποιείται για την αλλοίωση της ιστορικής αλήθειας και την αποσιώπηση ηθικών ζητημάτων.
Κατά την άποψή του, η συγκεκριμένη ενέργεια του Υπουργείου δεν αφορά παιδαγωγική διόρθωση, αλλά ιδεολογική παρέμβαση. Προάγει την «ψευδή ουδετερότητα» και «καλλιεργεί την αδιαφορία», ενώ ενισχύει τον εκπαιδευτικό αποπολιτισμό – την απογύμνωση της γνώσης από ηθικές και κοινωνικές διαστάσεις.
Τρία αιτήματα προς το Υπουργείο Παιδείας
Ο Τομέας Παιδείας του Κινήματος Δημοκρατίας ζητά:
Την άμεση επαναφορά του πρωτότυπου ενυπόγραφου κειμένου στο σχολικό βιβλίο.
Τη θεσμική κατοχύρωση της ιστορικής και πολιτικής πολυφωνίας στην εκπαιδευτική ύλη.
Την παύση της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης για την αλλοίωση πολιτισμικά ευαίσθητων θεμάτων.
Με σαφείς πολιτικούς τόνους, το Κίνημα Δημοκρατίας υπογραμμίζει: «Η Ιστορία δεν ξαναγράφεται από αλγορίθμους. Η Αλήθεια δεν αφαιρείται με υπουργικές εγκυκλίους. Η Παλαιστίνη θα διδάσκεται – γιατί είναι υπόθεση συνείδησης».
Το κόμμα καλεί τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές να αντισταθούν στην «ομογενοποίηση της γνώσης» και να υπερασπιστούν τον ρόλο της παιδείας ως εργαλείου διαμόρφωσης ενεργών πολιτών.
Κλείνοντας, ο Τομέας Παιδείας τονίζει ότι η δημοκρατία στην εκπαίδευση δεν μπορεί να ασκηθεί χωρίς ελευθερία έκφρασης, χωρίς διάλογο και χωρίς σεβασμό στη σύνθετη και συχνά επώδυνη πραγματικότητα του κόσμου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
750 ευρώ σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ