Σχολεία: Τι αλλάζει στα μαθήματα Ιστορία και Γεωγραφία από το σχολικό έτος 2025/26
Πώς θα εφαρμοστεί το νέο πρόγραμμα

Από το σχολικό έτος 2025-2026, η τοπική ιστορία και γεωγραφία θα αποτελούν υποχρεωτικό μέρος του προγράμματος σπουδών στο δημοτικό και το γυμνάσιο.

Η πρωτοβουλία αυτή του Υπουργείου Παιδείας εντάσσει οργανικά την ιστορία και τη γεωγραφία κάθε περιοχής στην καθημερινή διδασκαλία, εμπλουτίζοντας τη γνώση των μαθητών για τον τόπο τους. Πρόκειται για μια προσέγγιση που στοχεύει όχι μόνο στην ενίσχυση της ιστορικής και πολιτιστικής συνείδησης των νέων αλλά και στη σύνδεσή τους με τον κοινωνικό και γεωγραφικό περίγυρο.

Γιατί είναι σημαντική η τοπική ιστορία και γεωγραφία;

Βαθύτερη κατανόηση της τοπικής ταυτότητας

Μέσα από τη μελέτη ιστορικών γεγονότων και γεωγραφικών χαρακτηριστικών, οι μαθητές θα αποκτήσουν μια πιο προσωπική σχέση με τον τόπο τους. Η γνώση αυτή συμβάλλει στην κατανόηση των ριζών τους και στη διαμόρφωση πολιτών με ισχυρό αίσθημα πολιτιστικής κληρονομιάς.

Σύνδεση της θεωρίας με την πραγματικότητα

Η βιωματική μάθηση αποτελεί κεντρικό στοιχείο του νέου προγράμματος. Οι μαθητές δεν θα περιορίζονται σε βιβλία, αλλά θα επισκέπτονται αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία και γεωγραφικά τοπόσημα, συμμετέχοντας σε εκπαιδευτικά εργαστήρια και αναπαραστάσεις γεγονότων.

Ανάπτυξη δεξιοτήτων έρευνας και κριτικής σκέψης

Οι μαθητές θα ερευνούν ιστορικές πηγές, θα δημιουργούν τρισδιάστατους χάρτες και θα γράφουν δικές τους αφηγήσεις βασισμένες σε τοπικά γεγονότα. Μέσω αυτών των δραστηριοτήτων, θα μάθουν να αξιολογούν πληροφορίες, να δουλεύουν ομαδικά και να παρουσιάζουν τα ευρήματά τους σε κοινό.

Πώς θα εφαρμοστεί το νέο πρόγραμμα

Στο Δημοτικό

  • Η τοπική ιστορία και γεωγραφία θα ενταχθούν στα μαθήματα Ιστορίας και Γεωγραφίας.
  • Οι μαθητές θα μελετούν τον τόπο τους μέσα από χαρτογραφήσεις, αφηγήσεις και επισκέψεις σε τοπικά μνημεία.

Στο Γυμνάσιο

  • Η τοπική ιστορία θα ενσωματωθεί στο μάθημα της Ιστορίας.
  • Η τοπική γεωγραφία θα ενταχθεί στο μάθημα της Γεωλογίας-Γεωγραφίας.
  • Υπολογίζεται ότι το 10% της ύλης κάθε μαθήματος θα είναι αφιερωμένο σε τοπικά ζητήματα. 

Καλές πρακτικές και παραδείγματα

Παράδειγμα 1: Μαθητές του ΓΕΛ Πλατέος-Κορυφής (Ημαθία) παρουσίασαν τα «κονάκια» του Ρουμλουκιού, τα ιστορικά πυργόσπιτα των Οθωμανών αξιωματούχων.

Παράδειγμα 2: Μαθητές του 2ου ΓΕΛ Μεσολογγίου ανέδειξαν τη Μάχη της Κλείσοβας (1826), λίγες ημέρες πριν την ηρωική Έξοδο των Μεσολογγιτών.

Διεθνή πρότυπα: Φινλανδία και Ιαπωνία

Το νέο ελληνικό πρόγραμμα αντλεί στοιχεία από τις πρακτικές χωρών όπως η Φινλανδία και η Ιαπωνία, όπου:

  • Οι μαθητές επισκέπτονται τακτικά ιστορικά μνημεία και φυσικά τοπία.
  • Χρησιμοποιούνται διαδραστικά εργαλεία μάθησης, όπως εκπαιδευτικά παιχνίδια και ντοκιμαντέρ.
  • Η τοπική ιστορία αντιμετωπίζεται ως βασικό στοιχείο κοινωνικής συνοχής.

Συνεργασίες και Εκπαιδευτικό Υλικό

Η εφαρμογή του νέου προγράμματος θα περιλαμβάνει:
Συνεργασίες με τοπικούς φορείς (ιστορικούς, αρχαιολόγους, γεωλόγους, καλλιτέχνες).
Ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό διαθέσιμο στο digitalschool.gov.gr από το Σεπτέμβριο του 2025.
Επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς.
Συνεχή καθοδήγηση από συμβούλους εκπαίδευσης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

amfitheatro
Φοιτητής κινδυνεύει με διαγραφή λόγω αδυναμίας εξέτασης σε μάθημα «μπλοκ»
Αναδεικνύεται κενό στη νομοθεσία που αφήνει φοιτητές εκτός πτυχίου, παρά την ολοκλήρωση σχεδόν όλων των μαθημάτων τους
Φοιτητής κινδυνεύει με διαγραφή λόγω αδυναμίας εξέτασης σε μάθημα «μπλοκ»
διωξεις
Αλληλεγγύη στους διωκόμενους εκπαιδευτικούς – Παρέμβαση του Συλλόγου Π.Ε. Αμαρουσίου
Αντίδραση εκπαιδευτικών στις πειθαρχικές διώξεις νεοδιόριστων εκπαιδευτικών για συμμετοχή σε απεργία
Αλληλεγγύη στους διωκόμενους εκπαιδευτικούς – Παρέμβαση του Συλλόγου Π.Ε. Αμαρουσίου
molyvi_tetradio.jpg
Κίνδυνος καθυστερήσεων στη νέα σχολική χρονιά – Έκκληση από τους αναπληρωτές φιλολόγους
Oι αναπληρωτές φιλόλογοι ζητούν επίσπευση των προσλήψεων για το σχολικό έτος 2025-2026
Κίνδυνος καθυστερήσεων στη νέα σχολική χρονιά – Έκκληση από τους αναπληρωτές φιλολόγους
psixiki ygeia
Μεγάλος Οργανισμός αναζητά ψυχολόγους, παιδαγωγούς, κοινωνικούς λειτουργούς για έργο Ψυχοκοινωνικής υποστήριξης
Νέο μεγάλο συγχρηματοδοτούμενο κρατικό πρόγραμμα ξεκινά σε όλη την Ελλάδα για Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη και Ενδυνάμωση ευάλωτων ομάδων - Αναζητούνται...
Μεγάλος Οργανισμός αναζητά ψυχολόγους, παιδαγωγούς, κοινωνικούς λειτουργούς για έργο Ψυχοκοινωνικής υποστήριξης