αμεα
Οδηγός Φυσικής Προσβασιμότητας για σχολεία και σχολικές μονάδες - Τι ορίζει ο νέος Οικοδομικός Κανονισμός για εισόδους και προαύλια

Το ζήτημα της ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών στην εκπαίδευση, ειδικά για τα άτομα με αναπηρία, αναδεικνύεται ως ύψιστη προτεραιότητα για το εκπαιδευτικό σύστημα.

Σε αυτό το πλαίσιο, κυκλοφόρησε ο Οδηγός Φυσικής Προσβασιμότητας για Σχολικές Μονάδες, ένα εγχειρίδιο που θέτει τις νέες, αυστηρές προδιαγραφές για τη μετατροπή των σχολικών κτηρίων σε πλήρως προσβάσιμα.

Ο παρών Οδηγός συντάχθηκε κατόπιν στενής συνεργασίας μεταξύ συναρμόδιων Υπουργείων, της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας, της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία και μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας, λαμβάνοντας υπόψη τα διεθνή προτάγματα, τις ευρωπαϊκές επιταγές, όπως η Σύμβαση του ΟΗΕ και ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για την Προσβασιμότητα, καθώς και το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένου του Νόμου 4067/2012 (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός – ΝΟΚ).

Πώς δημιουργήθηκε ο Οδηγός

Για τη σύνταξη του Οδηγού λήφθηκαν υπόψη:

  • Διεθνείς υποχρεώσεις, όπως τα άρθρα 9 και 24 της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ και ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός Προσβασιμότητας.

  • Εθνική νομοθεσία, όπως ο Ν. 4067/2012 (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός) και ο Ν. 4488/2017.

  • Εθνικά στρατηγικά κείμενα, όπως το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Προσβασιμότητα.

  • Σύγχρονες διεθνείς πρακτικές, βασισμένες στις αρχές του Καθολικού Σχεδιασμού (Universal Design).

  • Σημαντικές ελλείψεις προσβασιμότητας που έχουν επισημανθεί από την Επιτροπή του ΟΗΕ κατά την αξιολόγηση της Ελλάδας.

Οδηγός Φυσικής Προσβασιμότητας για Σχολικές Μονάδες

Βασικές Προδιαγραφές Προσβασιμότητας Σχολικών Κτηρίων

Σύμφωνα με το άρθρο 26 του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού τα υπάρχοντα σχολικά κτήρια υποχρεούνται να προσαρμοστούν, με παρεμβάσεις:

  • στο κτήριο,

  • στον αύλειο χώρο,

  • στα γύρω πεζοδρόμια,

  • στις θέσεις στάθμευσης.

Η Υ.Α. ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/65826/699 καθορίζει ότι κάθε σχολείο πρέπει να εξασφαλίζει:

  • προσβάσιμη είσοδο,

  • απρόσκοπτη οριζόντια και κατακόρυφη κίνηση,

  • σωστή σήμανση,

  • τουλάχιστον έναν προσβάσιμο χώρο υγιεινής,

  • χώρους αναμονής ΑμεΑ σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Είσοδος – Έξοδος / Χώρος Υποδοχής

Προσβάσιμη Κεντρική Είσοδος

Προτεραιότητα αποτελεί η διασφάλιση ότι η κεντρική είσοδος είναι προσβάσιμη. Αν αυτό δεν είναι τεχνικά εφικτό, επιλέγεται δευτερεύουσα είσοδος, η οποία πρέπει να διαθέτει σαφή καθοδηγητική σήμανση.

Τι πρέπει να διαθέτει μια προσβάσιμη είσοδος

Μηδενική υψομετρική διαφορά με το πεζοδρόμιο ή ύπαρξη ράμπας/αναβατορίου.

Οπτική ή ηχητική ευκολία εντοπισμού, όπως έντονη χρωματική αντίθεση και σήμανση στις γυάλινες επιφάνειες.

Κατάλληλη θύρα εισόδου με:

  • κατακόρυφο φεγγίτη,

  • σωστή χειρολαβή,

  • ελεύθερο χώρο 150×150 εκ. για maneuvers αναπηρικού αμαξιδίου.

Ράμπες: Τι ισχύει τεχνικά

  • Ελάχιστο πλάτος: 90 εκ.

  • Μέγιστη κλίση: 5–8% (10% μόνο με συνοδό – άνω του 10% απαγορεύεται).

  • Επιφάνεια: αντιολισθητική, χωρίς αρμούς.

  • Υποχρεωτικοί διπλοί χειρολισθήρες (70 εκ. για παιδιά, 90 εκ. για ενήλικες).

  • Απαραίτητη σήμανση αρχής–τέλους σύμφωνα με την Υ.Α. 07.12.2022.

Αν η ράμπα δεν είναι εφικτή, επιλέγεται πιστοποιημένο αναβατόριο με πλατφόρμα. Αναβατόρια με κάθισμα απαγορεύονται.

Σύμφωνα με την UNICEF (2014), απαιτούνται επίσης:

  • Ηχοαπορροφητικές επιφάνειες για καλύτερο προσανατολισμό ατόμων με προβλήματα όρασης.

  • Επιδαπέδιοι οδηγοί τυφλών, με αλλαγή υφής και χρώματος.

  • Ομοιόμορφα, συνεχόμενα δάπεδα χωρίς εμπόδια.

  • Πρόβλεψη δεύτερης εισόδου όταν η κύρια χρησιμοποιείται και από οχήματα.

Δείτε ΕΔΩ αναλυτικά τον Οδηγό Φυσικής Προσβασιμότητας.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

αμεα
Οδηγός για σχολικές μονάδες: Καθιστώντας ένα σχολικό κτήριο προσβάσιμο σε ΑΜΕΑ
Οδηγός Φυσικής Προσβασιμότητας για σχολεία και σχολικές μονάδες - Τι ορίζει ο νέος Οικοδομικός Κανονισμός για εισόδους και προαύλια
Οδηγός για σχολικές μονάδες: Καθιστώντας ένα σχολικό κτήριο προσβάσιμο σε ΑΜΕΑ
μπεος
Νέος σάλος από ομοφοβικό σχόλιο του Μπέου κατά τη χριστουγεννιάτικη εκδήλωση: «Πήρε το τραπεζομάντηλο της γιαγιάς μου ο π…στης»
«Τι σακάκι είναι αυτό φοβερό. Τραπεζομάντηλο το είχε η γιαγιά μου στο σπίτι και το πήρε ο π…στης και το έκανε σακάκι. Παναγία βοήθα. Ήταν χιούμορ....
Νέος σάλος από ομοφοβικό σχόλιο του Μπέου κατά τη χριστουγεννιάτικη εκδήλωση: «Πήρε το τραπεζομάντηλο της γιαγιάς μου ο π…στης»