physics book 1280
«Τα σχολικά εγχειρίδια Φυσικής που χρησιμοποιούνται από καιρού τώρα έχουν «κλείσει τον κύκλο τους», τόσο από διδακτική - παιδαγωγική σκοπιά όσο και από αισθητική. Τα νέα συγγράμματα οφείλουν να προσεγγίσουν τη γνώση σύμφωνα με τις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές»

Προτάσεις για τα νέα σχολικά εγχειρίδια εν όψει της ανακοίνωσης των νέων αναλυτικών προγραμμάτων για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση εξέδωσε η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής.

Η ομάδα προτείνει την έκδοση νέων εγχειριδίων με εντελώς διαφορετική προσέγγιση στον τρόπο διδασκαλίας με αποκλειστικό κριτήριο την σύγχρονη παιδαγωγική και διδακτική τους επάρκεια

Αναλυτικά οι προτάσεις της Ομάδας Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής:

Είναι θέμα χρόνου η ανακοίνωση των νέων αναλυτικών προγραμμάτων για τη Μέση Εκπαίδευση -ήδη έχουν καθυστερήσει αρκετά, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΙΕΠ. Θα ακολουθήσει η προκήρυξη συγγραφής των σχολικών βιβλίων βάσει αυτών.

Το σχολικό βιβλίο οφείλει αφενός να είναι απόλυτα συμβατό με το Αναλυτικό Πρόγραμμα, αφετέρου να είναι  προσαρμοσμένο στις ανάγκες των μαθητών.

Τα σχολικά εγχειρίδια Φυσικής που χρησιμοποιούνται από καιρού τώρα έχουν «κλείσει τον κύκλο τους», τόσο από διδακτική - παιδαγωγική σκοπιά όσο και από αισθητική. Τα νέα συγγράμματα οφείλουν να προσεγγίσουν τη γνώση σύμφωνα με τις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η ύλη να παρουσιάζεται με ενάργεια και να διακρίνονται από σαφή προσανατολισμό και στόχευση. Να τονίζεται με παραδείγματα η σύνδεση της γνώσης αυτής με την καθημερινότητά μας και τεχνολογικές πρακτικές, ώστε να αναδεικνύεται η σύνδεση της καθημερινής ζωής με το περιεχόμενο της Φυσικής. Η αφυδατωμένη διδασκαλία της φυσικής μέσω διατυπώσεων εννοιών και νόμων, χωρίς αναφορές στην καθημερινή πραγματικότητα, δυσκολεύει τους μαθητές στην κατανόησή της και δημιουργείται η εσφαλμένη εντύπωση ότι πρόκειται για μια θεωρητική επιστήμη.

Ο γλωσσικός κώδικας του βιβλίου θα πρέπει να μην αναλώνεται σε επίδειξη ορολογίας και όρων, αλλά να απευθύνεται προς τους μαθητές με γλώσσα κατανοητή, απλή. Συχνά οι μαθητές διαμαρτύρονται ότι σε ένα κείμενο φυσικής εμφανίζονται περισσότερες άγνωστες λέξεις από ότι σένα ξενόγλωσσο.

Θα πρέπει να εύχρηστο, να περιέχει ένθετα, εισαγωγική περίληψη των κυριότερων σημείων που θα εμφανιστούν ανά ενότητα, κείμενα και ορισμούς με έντονα γράμματα, με λογική αρίθμηση. Σε τέλος κάθε ενότητας να προσφέρονται διευθύνσεις από το διαδίκτυο απ' όπου ο μαθητής θα μπορεί να αντλήσει περισσότερες πληροφορίες. Θα μπορούσε σε διάφορα  σημεία της ενότητας να παρεμβάλλονται ηλεκτρονικές διευθύνσεις  με την μορφή barcode, ώστε ο/η ενδιαφερόμενος/η σκανάροντας  τον να μεταβαίνει άμεσα σε έγκριτα site για περαιτέρω διερεύνηση.

Σε κάθε ενότητα πρέπει να  υπάρχει αφόρμηση. Στην αρχή των ενοτήτων να έχει παραδείγματα σχετικά με τα υπό μελέτη φαινόμενα, όπως επίσης και μία μικρή ιστορική αναδρομή. Δεν μπορεί να είναι η Φυσική αποκομμένη από την ιστορία, τόσο την κοινωνική όσο και την επιστημονική.

Οι εικόνες και σχήματα, χωρίς υπερβολές αλλά με ευκρίνεια και σαφήνεια πρέπει να υποστηρίζουν τα κείμενα κι όχι να γεμίζουν σελίδες, ώστε να συνδράμουν τους εκπαιδευόμενους στην εμπέδωση των Φυσικών φαινομένων

Η Φυσική είναι κατ’ εξοχήν πειραματική επιστήμη. Σε κάθε ενότητα θα πρέπει να προτείνονται επαρκής αριθμός πειραμάτων, που θα είναι εφικτά ως προς την εκτέλεση τους από τους μαθητές και τις μαθήτριες και ει δυνατόν με απλά καθημερινά υλικά.

Η αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας να διακρίνεται από ποικιλία μεθόδων και τεχνικών, ώστε μέσω διαφόρων προσεγγίσεων να αποδεικνύεται ο βαθμός εμπέδωσης των γνώσεων που προσέλαβε και σε περίπτωση ανάγκης να διευκολύνεται η επαναπροσέγγιση μέσω διαφορετικών μεθόδων

Οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις να διακρίνονται από κλιμάκωση και ποικιλία προσεγγίσεων, που θα απευθύνονται προς όλους τους μαθητές, εστιάζοντας στην ουσία της γνώσης κι όχι σε ανούσιες επιδεικτικές «υπερπαραγωγές», που έχουν απαξιώσει όχι μόνο το μάθημα της Φυσικής, αλλά όλα τα μαθήματα των Θετικών Επιστημών.

Τέλος, πρέπει να προτείνονται ομαδικές δραστηριότητες, που θα μπορούσαν οι μαθητές να τις πραγματοποιήσουν σε χρόνο εκτός του σχολείου και να προωθούν τη διαθεματικότητα και τη σύνδεση με τις υπόλοιπες επιστήμες.

Βεβαίως, τίθεται το ζήτημα του ποιος και πως θα διδάξει τη Φυσική, έχοντας πλήρη εποπτεία του αντικειμένου, στο οποίο έχουμε αναφερθεί κατ’ επανάληψη και θα μας απασχολήσει ξανά σε επόμενη παρέμβαση.

Για την Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

Δρακόπουλος Γρ.

Εμμανουηλίδης Αρ.

Πετρόπουλος Μιχ.

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Γραπτός ΑΣΕΠ: Οδηγίες για να κάνετε την αίτηση εύκολα και γρήγορα με λίγα κλικ

ΕΠΙΣΗΜΟ: Βγήκε η κατανομή θέσεων για το Διαγωνισμό του ΑΣΕΠ - 5124 οι ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ (Πίνακας - Αιτήσεις)

Νέο σύστημα διορισμών Εκπαιδευτικών: Tο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ που μοριοδοτεί και στους 2 ΠΙΝΑΚΕΣ

Παν.Πατρών: Υποτροφίες σε Μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής και Διαπολιτισμικής - Αιτήσεις μέσω alfavita.gr

ΑΣΕΠ: Το ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ στην Ελλάδα online Lower - Proficiency για Ενήλικες σε 2 ημέρες Μόνο 111 ευρώ

Απαραίτητο τυπικό προσόν ECDL - Πιστοποίηση Υπολογιστών μόνο με 95 ευρώ

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα