Η αυτότητα ως θεμέλιος λίθος της ταυτότητας
«Ένας από τους πιο σοφούς και πολιτισμένους ανθρώπους που έζησε στον κόσμο τούτο, δεν ήξερε ούτε να γράφει ούτε να διαβάζει» - Γράφει ο Παναγιώτης Ι. Κύκλης*

Με την αυτότητα, να μορφώνεται κατά την βρεφική – νηπιακή περίοδο της ζωής του ανθρώπου

και την ταυτότητα να διαμορφώνεται κυρίως κατά την σχολική – εφηβική ηλικία.

Η πρώτη περίοδος, χωροχρόνος καθορισμού εαυτού

με το παιδί να εγγράφει και να μεταφράζει με τρόπο “ανώνυμα θεϊκό”,

εικόνες, λέξεις και συνεικόνες λέξεων, ορατές ακόμη και στο σκοτάδι.

Ταυτόχρονα περίοδος ετεροκαθορισμού

από την αμφίδρομη σχέση  του παιδιού με το οικογενειακό και το ευρύτερο περιβάλλον.

Τα ως άνω στο πρώτο μικρό σύμπαν του παιδιού

που περιλαμβάνει το παιδικό δωμάτιο και την παιδική χαρά.

Ενίοτε και την αγκαλιά από την “αγράμματη” γιαγιά

υπέρτερη από την βρεφονηπιοκόμο με τα δύο μεταπτυχιακά και τα τρία διδακτορικά.

Το κορυφαίο πεδίο έκφρασης της επαναστατικότητας κατά το μεγάλωμα ενός παιδιού.

 

Ακολουθεί η μετεγγραφή των πρωτογενών χαρακτηριστικών

κατά την έξοδό του στον κόσμο των ενηλίκων.

Η αρχή δημιουργίας της αυτοεικόνας και της ταυτότητας εν τέλει.

Το παιδί τώρα μαθαίνει να γράφει και να διαβάζει.

Η ανάγνωση του κόσμου όμως συνοδεύεται από αυστηρό ετεροκαθορισμό.

Και τότε αρχίζει η παραποίηση της μετεγγραφής, με ευθύνη των έτερων.

Αποτέλεσμα, ταυτότητα κατά κανόνα ψευδής ως προς την αυτότητα που διατηρεί τις αρχικές εγγραφές στο ψυχικό υπόστρωμα.

Εκεί που εδρεύει το όντως είναι του ανθρώπου.

Ψευδής, στο βαθμό που θα αδρανήσουν οι έσω αντιστάσεις του

στον ετεροκαθορισμό και την παραποίηση.

 

Ένας από τους πιο σοφούς και πολιτισμένους ανθρώπους  

που έζησε στον κόσμο τούτο, δεν ήξερε ούτε να γράφει ούτε να διαβάζει.

Η ανάγνωση του κόσμου γι αυτόν ήταν έσω ανάγκη.

Είτε σκυμμένος προς τη γης, για να ριζώσει και να ανακαλύψει τον εαυτό του

είτε στραμμένος προς τον ουρανό για να πετάξει και να δει τον κόσμο από ψηλά.

Που δεν μοιάζει πια με ζωγραφιά...

Κατά την εξέλιξή του το είδος, τα κατάφερε και τα δύο

όπως και άλλα πολλά χάρη στη τεχνολογία και την μετατροπή του

σε υποκείμενο – υπηρέτη της τεχνοκρατίας.

Λησμονεί όμως συχνά ν’ ατενίσει τον ορίζοντα

και να πενθήσει από έρωτα για το ηλιοβασίλεμα στον κόσμο.

Έναν κόσμο που μοιάζει με φλόγα που τρεμοσβήνει, στο ψηφιακό σύμπαν.

 

Τώρα τον λόγο … έχει η τεχνητή νοημοσύνη.

Τεχνητή συνείδηση όμως, απ’ όσο ξέρω, δεν μπορεί να υπάρξει.

Είναι βέβαιον για τον κόσμο.


* Χημικός - εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

taksi-mathites-sxoleia-ekpaideusi1
Ικαρία: Γονείς συζητούν για τα προβλήματα στην εκπαίδευση των παιδιών - Στο επίκεντρο σχολική στέγη κενά εκπαιδευτικών και μεταφορές μαθητών
Μεταφορές μαθητών και ελλείψεις στα σχολεία στην ατζέντα της Ένωσης Γονέων Ικαρίας
Ικαρία: Γονείς συζητούν για τα προβλήματα στην εκπαίδευση των παιδιών - Στο επίκεντρο σχολική στέγη κενά εκπαιδευτικών και μεταφορές μαθητών
ντουντουκα
Εκπαιδευτικοί διαμαρτύρονται για ελλείψεις και πολυπληθή τμήματα στη Θεσσαλονίκη - Κινητοποίηση την Πέμπτη, στις 2:30μμ
Στο προσκήνιο τα κενά και τα προβλήματα στα σχολεία – Κάλεσμα σε κινητοποίηση
Εκπαιδευτικοί διαμαρτύρονται για ελλείψεις και πολυπληθή τμήματα στη Θεσσαλονίκη - Κινητοποίηση την Πέμπτη, στις 2:30μμ
βαν
Πόσο γοητευτικό το ταξιδεύειν…
Γεμίζουν τα μάτια σου με πρωτόγνωρες παραστάσεις, απογυμνώνεις ό,τι θεωρούσες ως στερεότυπο, σχετικοποιείς και κάνεις πιο πλήρεις τις γνώσεις σου.
Πόσο γοητευτικό το ταξιδεύειν…