Στο Μαθηματικό Καρλοβασίου με βαθμό 3
"Ο λαϊκισμός των κυβερνήσεων οδήγησε στη λογική της ήσσονος προσπάθειας και στο παραμύθιασμα μαθητών και γονέων ότι μπορούν να σπουδάσουν τα παιδιά τους χωρίς να έχουν διαβάσει τίποτα για χρόνια"

 Τη δεκαετία του 1960 οι μαθητές που δεν άνοιγαν ποτέ βιβλίο, δεν τελείωναν το Δημοτικό. Τη δεκαετία του ΄70 τελείωναν το Δημοτικό. Τη δεκαετία του ΄80 τελείωναν το Γυμνάσιο. Τη δεκαετία του ΄90 οι μαθητές αυτοί τελείωναν και το Λύκειο. Τη δεκαετία του 2000 κάποιοι εισάγονταν και στο Πανεπιστήμιο. Τη δεκαετία του 2010 σχεδόν όλοι αυτοί οι μαθητές εισάγονται στο Πανεπιστήμιο. Είναι αυτό πρόοδος;

Φυσικά και όχι! Περάσαμε από το ένα άκρο στο άλλο. Η εισαγωγή αστοιχείωτων νέων ανθρώπων στο Πανεπιστήμιο δεν αποτελεί πρόοδο. Πρόοδος θα ήταν η μείωση του αριθμού των αστοιχείωτων και όχι η εισαγωγή τους σε Α.Ε.Ι!

Η υποβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι προφανής. Και η υποβάθμιση της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όμως είναι επίσης προφανής, καθώς μαθητές «τουρίστες» ανταμείβονται, ευτελίζοντας έτσι το θεσμό του σχολείου. Δεν υπάρχει κανείς απολύτως λόγος να σπουδάσουν μαθητές που γράφουν 3 στα 20. Το ζήτημα δεν είναι να εισαχθούν όλοι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν τους στερείται καμμιά ευκαιρία. Άλλωστε αν θέλουν μπορούν σε επόμενη χρονιά να ξαναπροσπαθήσουν, για μια αξιοπρεπή βαθμολογία.  Η επιείκεια του εκπαιδευτικού συστήματος εξαντλήθηκε στις προηγούμενες βαθμίδες. Το εκπαιδευτικό σύστημα ήταν απλόχερα χαριστικό μαζί τους. Τους δόθηκε η δυνατότητα να τελειώσουν χωρίς προσπάθεια το Δημοτικό, το Γυμνάσιο, το Λύκειο. Περαιτέρω διευκόλυνση τους δε μας φέρνει στο μυαλό τις λέξεις επιείκεια και παροχή ευκαιριών. Περισσότερο μας φέρνει στο μυαλό τη λέξη κατάντια του εκπαιδευτικού συστήματος!

 Βασικό συστατικό της μόρφωσης κι εκπαίδευσης νέων ανθρώπων, που τόσο θα τους χρειαστεί στη ζωή τους, είναι η εκμάθηση της διαδικασίας: προγραμματίζω, βάζω στόχους, προσπαθώ για αυτούς, ανταμείβομαι η αποτυγχάνω και ξαναπροσπαθώ ή σκέφτομαι τι να αλλάξω  κ.α. Η βίαιη κατακρήμνιση όλων των παραπάνω μέσω της αβίαστης και άκριτης  ανταμοιβής των πάντων και ισοπέδωσης βαθμών και κανόνων, είναι σήμερα διάχυτη. Ο λαϊκισμός των κυβερνήσεων οδήγησε στη λογική της ήσσονος προσπάθειας και στο παραμύθιασμα μαθητών και γονέων ότι μπορούν να σπουδάσουν τα παιδιά τους χωρίς να έχουν διαβάσει τίποτα για χρόνια.

Για πολλές δεκαετίες, εκατομμύρια άνθρωποι χωρίς σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είχαν μια απολύτως επιτυχημένη επαγγελματική και κοινωνική ζωή και με μορφωτικό επίπεδο σαφώς ανώτερο από πολλούς σημερινούς σπουδαγμένους. Πάρα πολλά αξιοπρεπή και ενίοτε επικερδή επαγγέλματα δεν απαιτούν σπουδές πέραν του σχολείου, άντε ίσως ένα σύντομο μεταλυκειακό πρόγραμμα εκπαίδευσης. Κι αυτό ακόμα περιττό θα ήταν αν υπήρχε μια σοβαρή τεχνική Λυκειακή εκπαίδευση, χωρίς αυτονόητη αποφοίτηση. Αντίθετα , για όλα τα επαγγέλματα, η γενικότερη αξιοπρεπής μόρφωση και παιδεία, η εκμάθηση της σημασίας να τηρούμε κάποιες υποχρεώσεις, χωρίς το απόλυτο ξεχείλωμα , η ευθεία αντιστοίχιση προσπάθειας και βαθμολόγησης κ.α. όλα αυτά (που τόσο εκλείπουν σήμερα) συμβάλλουν στην επαγγελματική και κοινωνική επιτυχία, αλλά και γενικότερα στην ψυχική ισορροπία. Ένα Λύκειο που θα χρειαζόταν προσπάθεια για να αποφοιτήσει κανείς και μια σοβαρή τεχνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου επίσης δε θα ήταν αυτονόητη η αποφοίτηση, θα ήταν σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Θα μείωνε την τραγική αναντιστοιχία μορφωτικού επιπέδου κι εκπαιδευτικής βαθμίδας, καθώς υπάρχουν σήμερα φοιτητές που δεν ξεχωρίζουν το ρήμα από το ουσιαστικό! Ένα σοβαρό κράτος επίσης θα επικαιροποιούσε κατά διαστήματα την σχέση επαγγέλματος με αγορά εργασίας και θα είχε απομυθοποιήσει τις σπουδές. Τι μπορεί όμως κανείς να περιμένει από κυβερνήσεις που εξυπηρετούν μόνο πελατειακές λογικές και ουδόλως ενδιαφέρονται για τη μόρφωση των παιδιών και την εκπαίδευση σκεπτόμενων ανθρώπων.

Καταληκτικά η εισαγωγή αγράμματων στα Α.Ε.Ι. μόνο κακό κάνει στο θεσμό της Δημόσιας εκπαίδευσης. Δυσκολεύει το έργο καθηγητών, ρίχνει δραματικά, χωρίς λόγο, το επίπεδο των φοιτητών και ευτελίζει Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι το αρχικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και ας σπουδάζουν πολύ λιγότεροι. Η αναβάθμιση αυτή όμως, όπως προσωπικά έχω ξαναπεί, μπορεί να γίνει μόνο με κυριολεκτικά σαρωτικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα (ύλες, βιβλία, αναθέσεις, προγράμματα σπουδών, αξιολογήσεις δομών και προσωπικού κ.λ.π.)  Τέτοιες αλλαγές φυσικά δε φαίνονται στον ορίζοντα, καθώς οι εκάστοτε κυβερνώντες σφιχταγκαλιασμένοι με συνδικαλιστές και συντεχνίες, αντιστέκονται σε κάθε ουσιαστική ανατροπή στρεβλώσεων και προνομίων δεκαετιών.

Όσο εμείς οι απλοί πολίτες δεχόμαστε μοιρολατρικά την ταξικότητα της εκπαίδευσης και πληρώνουμε αδιαμαρτύρητα για να μάθουν τα παιδιά μας ξένες γλώσσες, αθλήματα, φροντιστήρια γλώσσας, θετικών επιστημών κ.α. , λες και είναι νομοτελειακή αυτή η εξέλιξη, τόσο δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα.

* Τάσος Σκάβδης, Φυσικός ΓΕΛ Καρλοβασίου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Βιασμός
Η σχολική βία δεν αντιμετωπίζεται με καθηγητική και διευθυντική βία
Φταίει η κοινωνία, το εκπαιδευτικό σύστημα, η κρίση, η πανδημία ο σύγχρονος πολιτισμός και η τραπ μουσική ή όλα αυτά μαζί;
Η σχολική βία δεν αντιμετωπίζεται με καθηγητική και διευθυντική βία