Ειδική Αγωγή
«Τι χρειάζεται ένας/μια  μαθητής/τρια ώστε να παρακολουθήσει στο τμήμα ένταξης;» - Άρθρο γνώμης και προτάσεις για την Ειδική Αγωγή

Τώρα που κόπασαν οι πανηγυρισμοί για τους διορισμούς στην ειδική αγωγή, ας δούμε και την ουσία του θέματος δηλαδή την πλευρά του μαθητή. Με απλά λόγια «Τι χρειάζεται ένας/μια  μαθητής/τρια ώστε να παρακολουθήσει στο τμήμα ένταξης;».  Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…

1)Θα πρέπει ο/η δασκάλος/α  να δει μια διαφορετική συμπεριφορά, κάτι να τον προβληματίσει. Θεωρούμε δεδομένο ότι εν έτη 2020 η δασκάλα έχει τις απαραίτητες γνώσεις (βέβαια κάποιο Παιδαγωγικό Τμήμα αφαίρεσε πρόσφατα από το πρόγραμμα του μαθήματα ειδικής αγωγής, αυτό είναι ένα παράδοξο). Επίσης θεωρούμε ως δεδομένο ότι η δασκάλα έχει την ευαισθησία, την διάθεση, τον χρόνο και την υπομονή να μπει σε αυτή την διαδικασία (θα δείτε στη συνέχεια γιατί το αναφέρουμε αυτό).

2)Μεταφέρει στον /στην Διευθυντή/ντρια τον προβληματισμό της. Ο Διευθυντής, θεωρούμε ως δεδομένο ότι έχει χρόνο, διάθεση και ευαισθησία ώστε να συζητήσουν για το συγκεκριμένο παιδί. Έχει ενδιαφέρον η ταινία «Καναρινί Ποδήλατο», που βλέπουμε συμπεριφορές Διευθυντών που ρίχνουν το φταίξιμο στον δάσκαλο «τόσα χρόνια εμείς δεν είχαμε δει τίποτα, εσύ το είδες;» ή «μην αγχώνεσαι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα για το συγκεκριμένο παιδί, άστο και ότι μάθει», ευτυχώς αυτές οι συμπεριφορές ανήκουν στο παρελθόν. Στη θέση του Διευθυντή θα έρθουμε και στη συνέχεια!

3) Γίνεται σύλλογος διδασκόντων για να συζητηθεί το θέμα και να καταρτιστεί ένα βραχυχρόνιο πρόγραμμα από την δασκάλα. Δείτε τώρα το παράδοξο, η δασκάλα έχει εφαρμόσει ένα  πρόγραμμα στο οποίο προφανώς δεν ανταποκρίθηκε ο μαθητής για αυτό και απευθύνθηκε στον διευθυντή και συγκάλεσαν σύλλογο, αλλά καλείται να εφαρμόσει ένα νέο 3μηνο πρόγραμμα! Γράφεται το πρακτικό κτλ. (Νόμος…)

4)Εφαρμόζεται το βραχυχρόνιο πρόγραμμα. Βέβαια εδώ υπάρχει πάλι το ερώτημα «η εκπαιδευτικός έχει τις γνώσεις ώστε να σχεδιάσει και να εφαρμόσει ένα τέτοιο εξειδικευμένο πρόγραμμα, έχει την στήριξη που χρειάζεται;»

5) Συγκαλείται εκ νέου σύλλογος, που αποφασίζει ότι το βραχυχρόνιο πρόγραμμα δεν απέδωσε και ο μαθητής συνίσταται να παραπεμφθεί στο ΚΕΣΥ. Εδώ παρατηρούμε μια σοβαρή καθυστέρηση με όλες αυτές τις «γραφειοκρατικές διαδικασίες» που αντίκειται στη θεωρία της «πρώιμης παρέμβασης». (Νόμος…)

6) Πρέπει να κληθεί στο σχολείο ο γονιός/κηδεμόνας του μαθητή. Εδώ οι χειρισμοί είναι πάρα πολλοί δύσκολοι διότι: «οι εκπαιδευτικοί και ο Διευθυντής είναι επαρκώς επιμορφωμένοι ώστε να χειριστούν μια τέτοια κατάσταση;», «η κοινωνία έχει ακόμα ταμπού που μπορεί να στιγματίσουν παιδιά;», «οι γονείς είναι ενημερωμένοι;» , «το υπουργείο έχει κάνει κάποια καμπάνια ενημέρωσης των γονιών;». Εδώ είναι και η πιο δύσκολη διαδικασία, που ο γονιός πρέπει να δεχθεί τις δυσκολίες  του παιδιού του, μπαίνει σε μια θέση αμυνόμενου και όπως είπαμε και πριν αφού δεν είναι ενημερωμένος, λογικό είναι να είναι αρνητικός και καχύποπτος. Εμείς θα υποθέσουμε ότι ο γονιός είναι θετικός.

7) Ο γονιός θα πρέπει να πάει στο ΚΕΣΥ για να κάνει την αίτηση. Δηλαδή αφού πήγε στο σχολείο θα πρέπει να ξαναπάρει άδεια από την δουλεία του για να πάει στο ΚΕΣΥ και ίσως δεν θα έπρεπε να θεωρούμε δεδομένο ότι έχει και τα χρήματα για να πάει. Αφού το ΚΕΣΥ είναι στην πρωτεύουσα του Νομού, δλδ σε άλλη πόλη.

8) Το ΚΕΣΥ στέλνει τα απαραίτητα έντυπα στο σχολείο, τα οποία συμπληρώνονται από τον εκπαιδευτικό με σκοπό τη σαφέστερη εικόνα του παιδιού.

9) Μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα (τουλάχιστον έναν μήνα μετά την αίτηση του γονέα) καλείται ο γονέας να ξαναπεράσει μαζί με το παιδί, από το ΚΕΣΥ, για την αξιολόγηση του μαθητή.

10) Μόλις ολοκληρωθεί η γνωμάτευση, το ΚΕΣΥ ξανακαλεί τον γονέα ώστε να παραλάβει και να υπογράψει την γνωμάτευση του παιδιού του. Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο γονιός δεν είναι υποχρεωμένος να υπογράψει και να παραλάβει την γνωμάτευση εάν διαφωνεί. Οπότε η όλη διαδικασία είναι σαν να μην έγινε.

11) Ο γονιός πηγαίνει στο σχολείο την γνωμάτευση και συμπληρώνει την υπεύθυνη δήλωση ώστε να ξεκινήσει ο μαθητής να φοιτά στο τμήμα ένταξης. Εδώ πάλι πρέπει να τονίσουμε ότι ο γονιός μπορεί να έχει υπογράψει αλλά να μην πάει την γνωμάτευση στο σχολείο, οπότε και πάλι η διαδικασία είναι σαν να μην έγινε.

Συνοψίζοντας ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι ευαισθητοποιημένος, ο διευθυντής θα πρέπει να είναι θετικός, ο γονιός να είναι «ανοιχτόμυαλος», επιπλέον να μπορέσει να πάρει άδεια και να μετακινηθεί 2 φορές στο σχολείο και 3 φορές στο ΚΕΣΥ (στην πρωτεύουσα του νομού). Αν κάτι από τα παραπάνω δεν μπορεί να γίνει το παιδί δεν θα αξιολογηθεί… και φτάνουμε στο σημαντικότερο…

12) Το Σχολείο να έχει τμήμα ένταξης!!! Αλλιώς όλη η παραπάνω διαδικασία είναι χωρίς κανένα νόημα. Για το συγκεκριμένο λόγο αναφέραμε αρχικά το ρόλο του διευθυντή, αν ο διευθυντής γνωρίζει ότι όλη αυτή η διαδικασία είναι χωρίς νόημα γιατί να μην πιέσει τον εκπαιδευτικό να μην κάνει απολύτως τίποτα;! Σύλλογοι, συζητήσεις, πρακτικά, χαρτιά, «σύγκρουση με τον γονέα» που φυσικά είναι μια δυσάρεστη διαδικασία για όλους και όλα αυτά για ποιο λόγο αν δεν υπάρχει τμήμα ένταξης;!  Φυσικά το παιδί μπορεί να αλλάξει σχολείο και να πάει στο γειτονικό που να έχει τμήμα ένταξης, αλλά συζητάμε για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος που αντίκειται στις αρχές της σύγχρονης συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Και το βασικό «ο γονέας έχει τη δυνατότητα να πάει το παιδί του σε άλλο σχολείο και όχι στο σχολείο της γειτονιάς του;!» Το σχολείο θεωρητικά μπορεί να δημιουργήσει τμήμα ένταξης (αν δεν έχει), αλλά αλήθεια πόσο εύκολη είναι αυτή η διαδικασία; (μην την αναλύσουμε διότι είδη το κείμενο είναι κουραστικό) Και μήπως κάποιοι (ακόμα και εκπαιδευτικοί) φοβούνται τον στιγματισμό του σχολείου τους «σε ειδικό»;!

Αν θέλουμε να μιλάμε για συμπερίληψη οι προτάσεις είναι απλές και συγκεκριμένες:

  • Δημιουργία τμημάτων ένταξης σε όλα τα σχολεία από 6 θέσια και πάνω.
  • Διευκόλυνση των διαδικασιών ώστε με ένα απλό αίτημα του εκπαιδευτικού ο μαθητής να παραπέμπεται άμεσα για αξιολόγηση, ακόμα και χωρίς την συγκατάθεση του γονέα.
  • Στελέχωση και στήριξη των ΚΕΣΥ ώστε να έχουν την δυνατότητα άμεσης αξιολόγηση των μαθητών, δεν είναι δυνατόν να υπάρχει αναμονή μηνών και μετά να αναφερόμαστε σε πρώιμη παρέμβαση.
  • Συγκεκριμένος χρονικός περιορισμός για την έκδοση της γνωμάτευσης.
  • Μαζί με την γνωμάτευση θα πρέπει να δίνονται στον εκπαιδευτικό και στο σχολείο «προτάσεις» με βάση τις δυνατότητες και αδυναμίες του παιδιού (ο νόμος το αναφέρει αλλά δυστυχώς δεν τηρείται από όλα τα ΚΕΣΥ ή να το θέσω διαφορετικά τηρείται από όλα τα ΚΕΣΥ… αλλά σε κάποια οι προτάσεις είναι λακωνικότατες και σε κάποια άλλα αναλυτικές και κατατοπιστικές για το δάσκαλο… και μην ξεχνάμε ότι η ουσία είναι αυτές οι προτάσεις!).

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο διαβάζουμε και άρθρα για δήθεν «αδικαιολόγητα αυξημένα ποσοστά αξιολογήσεων». Δυστυχώς η εμπειρία δείχνει ότι πολλά παιδιά δεν έχουν καν αξιολογηθεί (και όχι αξιολογηθεί λανθασμένα) αλλά επειδή αυτή είναι μια υποκειμενική κρίση πρέπει να γίνει επιστημονική έρευνα:

  • ποσοτική: πόσο είναι το χρονικό διάστημα αναμονής για αξιολόγηση στο ΚΕΣΥ, πόσο καιρό κάνει η αξιολόγηση να βγει, πόσοι γονείς αρνούνται την αξιολόγηση παρά την σύσταση του εκπαιδευτικού-Διευθυντή, πόσοι ενώ ήταν αρχικά θετικοί τελικά δεν ολοκλήρωσαν την διαδικασία κτλ
  • και ποιοτική έρευνα: τι προβλήματα δημιουργούνται όταν μαθητές δεν αξιολογούνται στο τμήμα και ευρύτερα στο σχολείο, από μαθητές που αρνήθηκαν οι γονείς την αξιολόγηση, ποιες είναι οι επιπτώσεις στους άλλους μαθητές, οι εκπαιδευτικοί της τάξης χρειάζονται στήριξη (προτάσεις) κτλ

 

Με εκτίμηση,

Καλούδης Φάνης ΜEd

Εκπαιδευτικός.

ΥΓ. Αν το κείμενο σας κούρασε στην ανάγνωση φανταστείτε πόσο κουραστικό είναι για τον εκπαιδευτικό ή ακόμα περισσότερο για τον γονέα.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Εφετείο
Κυψέλη: Στον ανακριτή ο 18χρονος που μπήκε σε σχολείο και τραυμάτισε με μαχαίρι μαθητή και διευθυντή
Βαριές κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος για απόπειρα ανθρωποκτονίας κατά συρροή, διατάραξη οικιακής ειρήνης, αλλά και παράβαση του νόμου περί όπλων...
Κυψέλη: Στον ανακριτή ο 18χρονος που μπήκε σε σχολείο και τραυμάτισε με μαχαίρι μαθητή και διευθυντή
βιβλίο με δεσιμο απο ανθρωπινο δέρμα
Χάρβαρντ: Είχε στη βιβλιοθήκη του βιβλίο με δέσιμο από ...ανθρώπινο δέρμα - Το αφαιρεί και ζητά συγγνώμη
Ο πρώτος ιδιοκτήτης του βιβλίου, ο Γάλλος γιατρός Ludovic Bouland, έδεσε το βιβλίο με ανθρώπινο δέρμα. Το Χάρβαρντ είπε ότι ο Μπούλαντ πήρε το δέρμα...
Χάρβαρντ: Είχε στη βιβλιοθήκη του βιβλίο με δέσιμο από ...ανθρώπινο δέρμα - Το αφαιρεί και ζητά συγγνώμη