«Back to basics»
«Υπάρχουν αρκετά στοιχεία που δείχνουν ότι μια νέα εποχή συντηρητισμού στην εκπαίδευση της χώρας μας αναδύεται. Ήδη χαρακτηρίζεται από μία κυβερνητική εκπαιδευτική πολιτική που έχει ως ιδεολογικό στίγμα ένα μίγμα αναχρονισμού και νεοσυντηρητισμού»

Ο Dan Tehan, υπουργός Παιδείας της Αυστραλίας και ένα από τα σημαντικά στελέχη του συντηρητικού κόμματος των Φιλελευθέρων που κυβερνά σήμερα τη χώρα, δήλωσε πρόσφατα ότι η εκπαιδευτική πολιτική της χώρας του πρέπει άμεσα να στραφεί σε μία «επιστροφή στα βασικά».

Ο Tehan αναφερόμενος στα αποτελέσματα του τελευταίου διαγωνισμού PISA που δείχνουν μία σταθερή πτώση στις αναγνωστικές και αριθμητικές δεξιότητες των Αυστραλών μαθητών, προτείνει μια επανεστίαση των αναλυτικών προγραμμάτων των σχολείων σε βασικά γνωστικά αντικείμενα και αναπροσαρμογή των διδακτικών μεθόδων σε παλιότερα πρότυπα.

Στον απόηχο των δηλώσεων αυτών η Κυβερνήτης της Πολιτείας της Νέας Νότιας Ουαλίας Gladys Berejiklian ανακοίνωσε την σταδιακή εφαρμογή από το 2022 ενός νέου αναλυτικού προγράμματος από το οποίο θα απουσιάζουν «περιττά» γνωστικά αντικείμενα ώστε να δοθεί προτεραιότητα στα μαθηματικά στις φυσικές επιστήμες και στην αγγλική γλώσσα.

Δεν είναι όμως μόνον οι Αυστραλοί.

Ο Κυβερνήτης του Οντάριο στον Καναδά, Doug Ford θα εφαρμόσει στα σχολεία της Πολιτείας από  τον Σεπτέμβριο του 2020, ένα «νέο» αναλυτικό πρόγραμμα εστιασμένο στη διδασκαλία των «βασικών».

Ο ίδιος δηλώνει: «Έδωσα μια υπόσχεση στους γονείς ότι θα αποκαταστήσουμε το τραυματισμένο εκπαιδευτικό σύστημα που κληρονομήσαμε, θα επιστρέψουμε στα βασικά, για να διδάξουμε τα παιδιά μας τα εκείνα  που χρειάζονται για τη δια βίου επιτυχία τους»

Το επαγγελματικό επιμελητήριο των Η.Π.Α. (U.S. Chamber of Commerce) προχωράει ένα βήμα παρακάτω, αποκαλύπτοντας ένα μέρος των επιδιώξεων.

Η έκθεσή του  αναφέρεται  στα αποτελέσματα της εθνικής αξιολόγησης των μαθητών στις Η.Π.Α. (National Assessment of Educational Progress - NAEP), σύμφωνα με τα οποία περισσότεροι από τους μισούς μαθητές της τέταρτης τάξης παίρνουν κάτω από τη βάση στην ανάγνωση και στην αριθμητική.

Με τέτοια  εικόνα –σημειώνει η έκθεση του αμερικανικού επιμελητηρίου-, οι αυριανοί επιχειρηματίες, δεν θα μπορούν να προσλάβουν τους σημερινούς μαθητές.

«Δεν πρέπει να χάσουμε την εστίαση στη σημασία των βασικών δεξιοτήτων που πρέπει να κυριαρχούν για να προετοιμάσουν όλους τους μαθητές για μια ανταγωνιστική αγορά εργασίας», συμπληρώνει η έκθεση.

Οι πρώτες προσεγγίσεις αυτής της αντίληψης για την εκπαίδευση ανιχνεύονται στο πρόσφατο παρελθόν.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές της επόμενης, ένα παιδαγωγικό κίνημα που έμεινε γνωστό ως back to basics (επιστροφή στα βασικά) έκανε την εμφάνισή του στις Η.Π.Α. και στον Καναδά.

Σε ένα βαθμό, το κίνημα back-to-basics ήταν μια αντίδραση στην ατομική και παιδαγωγική ελευθερία της προηγούμενης περιόδου.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, ο Υπουργός Παιδείας των ΗΠΑ Terrell Bell και άλλοι υποστήριξαν ότι τα φιλελεύθερα κοινωνικά κινήματα της δεκαετίας του 1960 και του 1970 οδήγησαν τα σχολεία να επικεντρωθούν υπερβολικά στην ισότητα, αλλά  όχι στην  ποιότητα.

Τα επιχειρήματα των υποστηρικτών της επιστροφής σε παραδοσιακές αρχές και μεθόδους διδασκαλίας, καθώς και σε δοκιμασμένα μοντέλα και προγράμματα του παρελθόντος ήταν:

• οι  χαμηλές επιδόσεις των μαθητών, και το υψηλό ποσοστό λειτουργικού αναλφαβητισμού

• το υψηλό κόστος λειτουργίας των σχολείων,

• η απουσία πειθαρχίας

• η υποχώρηση ενός  «αποτελεσματικού και δομημένου» στυλ διδασκαλίας κ.ά.

Έτσι, το «back to basics» συνοπτικά υποστήριζε:

• Ένα πιο παραδοσιακό πρόγραμμα σπουδών με έμφαση σε βασικά θέματα ιδιαίτερα στην ανάγνωση, τη γραφή και την αριθμητική, αλλά και τις φυσικές  επιστήμες  και την ιστορία.

• Πιο ελεγχόμενη και πειθαρχημένη συμπεριφορά των μαθητών.

• Ενίσχυση της εξουσίας και της κεντρικής θέσης του δασκάλου

• Αυστηροποίηση της αξιολόγησης των μαθητών μέσα από διαρκή δομημένες γραπτές δοκιμασίες.

Σε κάποιες περιπτώσεις υποστήριζαν ότι η μάθηση των βασικών επιτυγχάνεται μέσω της χρήσης ασκήσεων και απομνημόνευσης. Ένα άλλο στοιχείο ήταν  η κατάργηση του κοινωνικού προγράμματος σπουδών.

Θα έμοιαζε ίσως υπερβολικό να συσχετίσουμε την μερική αναβίωση της παραδοσιοκρατίας στην εκπαίδευση με τις σημερινές επιλογές της Κυβέρνησης της Ν.Δ..

Όχι επειδή αυτή η συντηρητική προσέγγιση είναι ασύμβατη ιδεολογικά με τις νεοφιλελεύθερες επιλογές της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Το αντίθετο.

Αλλά επειδή η αποσπασματικότητα και η προχειρότητα στη νομοθέτηση των θεμάτων Παιδείας δεν δημιουργεί την αίσθηση ύπαρξης συγκροτημένου σχεδίου.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν σαφείς ομοιότητες στις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας με την αντίληψη της επιστροφής στο παρελθόν.

Γίνεται και σήμερα λόγος για το υψηλό ποσοστό του λειτουργικού αναλφαβητισμού (Έκθεση ΑΔΙΠΠΔΕ – Σεπτέμβριος 2019), για την έλλειψη πειθαρχίας και την παραβατικότητα στο σχολείο, για την απουσία αντικειμενικής αξιολόγησης που οδηγεί σε μεγάλο αριθμό αριστούχων μαθητών, για τις χαμηλές επιδόσεις στον PISA κά.

Θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε ότι τα παραπάνω αποτελούν παθογένειες του ελληνικού- και όχι μόνον- εκπαιδευτικού συστήματος.

Αυτό στο οποίο δεν θα συμφωνήσουμε είναι στον τρόπο με τον οποίο η Πολιτεία αντιμετωπίζει τα θέματα αυτά.

Η αυστηροποίηση του τρόπου προαγωγής και απόλυσης, η αύξηση του αριθμού των εξεταστικών δοκιμασιών σε Γυμνάσιο και Λύκειο χωρίς αντίστοιχες αλλαγές στην διδασκαλία, στην ουσία και στο περιεχόμενο των γνωστικών αντικειμένων, η επαναφορά της διαγωγής, ο εξοβελισμός επιστημονικών περιοχών από τα ωρολόγια προγράμματα, η προτεραιότητα στην αγορά που οδηγεί σε ανατροπή των εργασιακών δικαιωμάτων, είναι μέτρα απόλυτα συμβατά με την προσέγγιση back to basics που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αποτελέσει απάντηση στα σύνθετα προβλήματα του παρόντος.

Είναι σαν να χαράζεις μία πορεία μπροστά, βηματίζοντας προς τα πίσω.

Δυστυχώς υπάρχουν αρκετά στοιχεία που δείχνουν ότι μια νέα εποχή συντηρητισμού στην εκπαίδευση της χώρας μας, αναδύεται.

Μία εποχή που ήδη χαρακτηρίζεται από μία κυβερνητική εκπαιδευτική πολιτική που έχει ως ιδεολογικό στίγμα ένα μίγμα αναχρονισμού και νεοσυντηρητισμού.

*Ειδικός Γραμματέας της Ο.Λ.Μ.Ε.

Διαβάστε Επίσης:

Εκτοξεύεται η ζήτηση για το ετήσιο σεμινάριο του Παν.Αιγαίου στη Σχολική Ψυχολογία

 

Αυτό είναι το κορυφαίο μοριοδοτούμενο σεμινάριο στην Ειδική Αγωγή με ανοικτές αιτήσεις

 

Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Μοριοδότηση Προσλήψεων αναπληρωτών με ετήσιο εξ αποστάσεως σεμινάριο
 

googlenews4
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο GOOGLE NEWS 
viber67
Ακολουθήστε το alfavita.gr στο VIBER

 

σχετικά άρθρα

Βηρυτός: Ηλικιωμένη παίζει πιάνο στο ρημαγμένο διαμέρισμά της
Βηρυτός: Ηλικιωμένη παίζει πιάνο στο ρημαγμένο διαμέρισμά της
Ένα συγκινητικό βίντεο από τη Βηρυτό κάνει το γύρο του κόσμου - Όπως στον «Πιανίστα» του Πολάνσι, παίζει πιάνο στο κατεστραμμένο σπίτι της
Βηρυτός: Ηλικιωμένη παίζει πιάνο στο ρημαγμένο διαμέρισμά της
Διορισμοί Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής - Οι αποφάσεις των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης
Διορισμοί Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής - Οι αποφάσεις των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης
Οι αποφάσεις των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τις οριστικές τοποθετήσεις νεοδιόριστων εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή
Διορισμοί Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής - Οι αποφάσεις των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης