Thumbnail
Οράματα και πραγματικότητα

«Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις υπήρξαν στην ιστορία των κοινωνιών από τις σημαντικότερες στιγμές τους. Πρώτο, γιατί συμπύκνωναν τις προσδοκίες των κοινωνιών αυτών για το μέλλον τους. Το ερώτημα σε κάθε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι τι πολίτες θέλουμε, πώς να αναπαράγεται και να αναγεννιέται η κοινωνία στο μέλλον, εντέλει τι είδους κοινωνία οραματιζόμαστε»...
Με αυτά τα λόγια ξεκίνησε την ομιλία του ο Αντώνης Λιάκος, πρόεδρος της «Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία», στην πρώτη συνεδρίαση αυτής της επιτροπής, την περασμένη Δευτέρα.

Λίγο - πολύ, ο Αντ. Λιάκος επαναφέρει το γνωστό ιδεολόγημα ότι «όλα ξεκινάνε από την Παιδεία» κι ότι τάχα αυτή είναι η βάση της κοινωνίας και όλα τα υπόλοιπα καθορίζονται από αυτήν. Ομως, ο ίδιος και μέσα από την επιστημονική του ιδιότητα γνωρίζει πολύ καλά ότι η Παιδεία βρίσκεται στο εποικοδόμημα του κοινωνικοοικονομικού σχηματισμού - στην προκειμένη περίπτωση του καπιταλισμού - και αναπαράγει την κυρίαρχη ιδεολογία, όπως και συνολικά τους στόχους και τις ανάγκες του κεφαλαίου. Ξεκινώντας από μια προσέγγιση που μιλάει για την κοινωνία μάλλον ως «άθροισμα ατόμων», ανεξάρτητα από το πλαίσιο στο οποίο ζουν, δηλαδή ανεξάρτητα από τις κοινωνικές - οικονομικές σχέσεις τους, υπόσχεται ότι με μια καλύτερη Παιδεία θα μπορούσαμε γενικά κι αόριστα όλοι να γίνουμε λίγο καλύτεροι κι ίσως και το βάρβαρο εκμεταλλευτικό σύστημα που ζούμε γίνει λίγο πιο... ανθρώπινο. Τα έχουμε ξανακούσει αυτά...

Μάλιστα, αμέσως μετά, ο Αντ. Λιάκος έκανε στην ομιλία του τη διαπίστωση ότι «τα τελευταία χρόνια έγιναν αλλεπάλληλες απόπειρες μεταρρυθμίσεων, οι οποίες αποδείχτηκαν ατελέσφορες και μερικές από αυτές επιβλαβείς. Το γεγονός αυτό θέτει τα ζήτημα μήπως η ελληνική κοινωνία δεν έχει ένα όραμα για το μέλλον της, μήπως το φαντασιακό για την Παιδεία αποτυπώνει ένα κατακερματισμένο κοινωνικό σώμα, χωρίς κοινές επιδιώξεις, το οποίο αντιμετωπίζει ευκαιριακά το παρόν του και χωρίς προοπτική; Ενδεχομένως ναι. Είναι σύμπτωμα ότι κάτι δε λειτουργεί στην κοινωνία, στον τρόπο που αναπτύσσεται». Οι αντιθέσεις που υπάρχουν μέσα στην κοινωνία, εκφράζουν τα διαφορετικά ταξικά συμφέροντα, που αντικειμενικά είναι ασυμφιλίωτα και δεν μπορούν να οδηγήσουν σε κοινές επιδιώξεις και «κοινό όραμα». Κι αυτές τις βαθιές ταξικές αντιθέσεις ο Αντ. Λιάκος τις γνωρίζει πολύ καλά, όσο κι αν θέλει να τις συγκαλύψει με το μανδύα της τάχα αναγκαίας συναίνεσης, συστρατεύοντας δηλαδή το λαό στους στόχους του κεφαλαίου, όπως επιτάσσει και ο ρόλος του ως προέδρου της «επιτροπής διαλόγου». Τις γνωρίζει, γιατί λίγο παρακάτω στην ομιλία του εντοπίζει ότι «η Εκπαίδευση έπαψε πλέον να λειτουργεί ως κοινωνικός ανελκυστήρας για τις λαϊκότερες τάξεις και την άνοδό τους στα μεσοστρώματα». Πρόκειται για μια διαπίστωση που επαναλαμβάνει διαρκώς και ο υπουργός Παιδείας, Ν. Φίλης.

Βέβαια, λένε τη μισή αλήθεια. Γιατί η αλήθεια είναι ότι αυτό που λένε «ταξική κινητικότητα» αποτελούσε τις προηγούμενες δεκαετίες ένα από τα μέσα για τη χειραγώγηση της εργατικής τάξης και των παιδιών της, αφού ο καπιταλισμός - και μέσω της Εκπαίδευσης - καλλιεργούσε το επίπλαστο «να ξεφύγουμε από την τάξη μας». Οι αιτίες που αυτό δε συμβαίνει όσο χτες, έχουν να κάνουν ακριβώς με τα σχετικά με χτες πιο στενά περιθώρια που υπάρχουν πια στον καπιταλισμό για να συντηρεί το κεφάλαιο τις κοινωνικές συμμαχίες του, εξαγοράζοντας με τον ίδιο τρόπο και ευκολία τα λεγόμενα «μεσαία» στρώματα. Εχουν να κάνουν με τη σημερινή φάση του καπιταλισμού. Γι' αυτό και σπέρνουν αυταπάτες ότι τάχα, αν μεταρρυθμίσουμε την Παιδεία, αυτή θα ξαναγίνει όχημα «ταξικής κινητικότητας» και «ανέλιξης». Ελα, όμως, που την ίδια στιγμή οι ίδιοι παραδέχονται ότι έχουμε πληθώρα νέων αξιόλογων επιστημόνων που μένουν άνεργοι, αναξιοποίητοι ή αναγκάζονται να μεταναστεύσουν... Είναι φανερό, λοιπόν, ότι αυτά που υπόσχονται για την Παιδεία, κλείνοντας πονηρά το μάτι σε ανθρώπους που είχαν ζήσει προ-προηγούμενες «χρυσές» δεκαετίες, είναι απατηλά και δεν ανταποκρίνονται στο «σήμερα». Οι νέοι πρέπει να απορρίψουν τα ιδεολογήματά τους...


Γ. Σ.

Πηγή: Ριζοσπάστης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Γνωρίζετε τι σημαίνει «ωκύμορος» και «ωκυτόκια»;

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 15 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 15/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekdromi.jpg
«Επικίνδυνη αποστολή» οι σχολικές εκδρομές για τους καθηγητές που συνοδεύουν
Οι καταστάσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί είναι δύσκολες. Κανείς δεν τους καλύπτει, η ευθύνη είναι όλη δική τους.
«Επικίνδυνη αποστολή» οι σχολικές εκδρομές για τους καθηγητές που συνοδεύουν
panelladikes 2023
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
Πανελλήνιες - πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία από τον Όμιλο Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ
Πανελλαδικές 2024: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Οικονομία
ypaith3.jpg
Υπουργείο Παιδείας: Eπανεξετάζουν τις εξαγγελίες περί μη εγγραφής μαθητών στα σχολεία αν οι γονείς δεν υπογράψουν τα καταστατικά...
Τώρα κατάλαβαν ότι η φοίτηση στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι...υποχρεωτική και δεν μπορεί να μην εγγραφεί σε σχολείο μαθητής μέχρι το Γυμνάσιο...
Υπουργείο Παιδείας: Eπανεξετάζουν τις εξαγγελίες περί μη εγγραφής μαθητών στα σχολεία αν οι γονείς δεν υπογράψουν τα καταστατικά...