Thumbnail
  Υπόθεση:             Έχουμε έναν επιβάτη που περιμένει στην στάση Νο 4 και θέλει να μεταβεί στην τελική στάση που είναι η Νο 1. Ενδιάμεσα υπάρχουν διαδοχικά οι στάσεις Νο 3 και Νο 2.

 

Υπόθεση:

            Έχουμε έναν επιβάτη που περιμένει στην στάση Νο 4 και θέλει να μεταβεί στην τελική στάση που είναι η Νο 1. Ενδιάμεσα υπάρχουν διαδοχικά οι στάσεις Νο 3 και Νο 2.

Ο επιβάτης μπορεί να μεταβεί στον τελικό του προορισμό με οποιοδήποτε τρόπο. Όπως:

Είτε παίρνοντας το λεωφορείο από την στάση Νο 4 και κατέβει στην Νο 1,

είτε παίρνοντας το λεωφορείο από την στάση Νο 4 και κατέβει στην Νο 3 και στην συνέχεια παίρνοντας το επόμενο λεωφορείο από την στάση Νο 3 και κατέβει στην Νο 1,

είτε με οποιοδήποτε άλλο συνδυασμό.

            Τι καταλαβαίνουμε με την ερώτηση:

Να αναφέρετε “όλες τις δυνατές μεταβάσεις του

 επιβάτη από τη αρχική στάση που βρίσκεται σε επόμενες στάσεις”

Αν δώσουμε βαρύτητα στο από, τότε είναι δεσμευτικό να αναφέρουμε όλες τις δυνατές επιλογές του επιβάτη, αλλά με δέσμευση να ξεκινούν από την αρχική στάση. Έτσι θα απαντούσαμε:

έχει 3 επιλογές:          από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 3    (1η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 2    (2η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 1    (3η επιλογή)

Αν δεν δώσουμε βαρύτητα στο από,  πρέπει να μας δίνεται κάτι πιο δεσμευτικό ώστε να δώσουμε αλλού την αντίστοιχη βαρύτητα. Και αυτό θα ήταν να μας έθεταν την ερώτηση λίγο διαφορετικά:

Να αναφέρετε “όλες τις δυνατές μεταβάσεις του

 επιβάτη από τη αρχική στάση που βρίσκεται μέχρι να φτάσει στην τελική στάση”

.  Έτσι θα απαντούσαμε:

έχει 6 επιλογές:          από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 3    (1η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 3 να μεταβεί στην στάση Νο 2    (2η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 2 να μεταβεί στην στάση Νο 1    (3η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 3    (δεν είναι νέα επιλογή)

                                    από την στάση Νο 3 να μεταβεί στην στάση Νο 1    (4η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 2    (5η επιλογή)

                                    από την στάση Νο 2 να μεταβεί στην στάση Νο 1    (δεν είναι νέα επιλογή)

                                    από την στάση Νο 4 να μεταβεί στην στάση Νο 1    (6η επιλογή)

Φυσικά όλα τα παραπάνω μπορεί να είναι στο μυαλό κάποιου που εκλαϊκεύει την φυσική όμως νομίζω ότι η επιστημονική σκέψη δεν πρέπει να είναι τόσο απλουστευτική και επιπλέον να μην υστερεί σε ακρίβεια.

Με βάση τα παραπάνω:

1ο Συμπέρασμα.

Η αποκωδικοποίηση της εκφώνησης στο θέμα Γ.4 των θεμάτων της φυσικής γενικής παιδείας

“να σχεδιάσετε όλες τις δυνατές μεταβάσεις του

 ηλεκτρονίου από τη διεγερμένη κατάσταση σε καταστάσεις χαμηλότερης

 ενέργειας”

            Με μεγάλη ευκολία σαν απάντηση δόθηκε .... το 6 μεταβάσεις.

Φυσικά  έδωσε βαρύτητα στο από, και ταυτόχρονα δεν αναφέρει την τελική κατάληξη (θεμελιώδη κατάσταση)

Η απάντηση με τις 3 μεταβάσεις -που είναι και η ακρίβεια της απάντησης- ούτε καν αναφέρθηκε.

2ο Συμπέρασμα.

            Το σχέδιο που ζητήθηκε ήταν -μέρος σύμφωνα με το 1ο συμπέρασμα- το σχεδιάγραμμα των ενεργειακών σταθμών γνωστό σαν διάγραμμα Grotian. Τόσο στο σχολικό βιβλίο φυσικής Γενικής παιδείας, όσο και στο  σχολικό βιβλίο χημείας Θετικής κατεύθυνσης, αλλά και σε οποιοδήποτε πανεπιστημιακό βιβλίο φυσικής το συγκεκριμένο διάγραμμα παρουσιάζεται με τυποποιημένο τρόπο, για τον απλό λόγο γιατί είναι χρήσιμο και λειτουργικό. Είναι ανεπίτρεπτο να παρουσιάζεται σαν απάντηση σε ερώτηση μαθήματος φυσικής -στο οποίο έχει διδαχτεί το σχετικό διάγραμμα- ένα εμπειρικό διάγραμμα μεταπτώσεων αντίστοιχο του παραπάνω εκλαϊκευτικού παραδείγματος, και μάλιστα και από λύτες της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών.

 

Παπαδάκης Γιάννης – φυσικός

      [email protected]

 

Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες

Βαθμολογίες κάτω από τη βάση... να φάνε και οι κότες! Μα τι συμβαίνει επιτέλους;

Πανελλήνιες 2025: Με ποια κριτήρια επιλέγω σχολές για το Μηχανογραφικό μου;

Που θα ανέβουν οι βάσεις

Μηχανογραφικό 2025: Αυτός είναι ο χάρτης των αντιστοιχιών για 96 Τμήματα - Οι μεγάλες αλλαγές

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

λούπινο
Το όσπριο που λάτρευαν οι Αρχαίοι Ελληνες για τη γεύση του: Ένα παγκόσμιο superfood, ξεχασμένο στην Ελλάδα
Η αρχαιοελληνική ονομασία θέρμος παραπέμπει όχι μόνο στη θερμότητα αλλά και στην έννοια της τροφής που δίνει δύναμη.
Το όσπριο που λάτρευαν οι Αρχαίοι Ελληνες για τη γεύση του: Ένα παγκόσμιο superfood, ξεχασμένο στην Ελλάδα
Αρετή Παπακωνσταντίνου
 “Έφυγε” από τη ζωή η 58χρονη εκπαιδευτικός Αρετή Παπακωνσταντίνου
Σε όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής της πορείας, διακρίθηκε για τη διάθεσή της να προσφέρει τα μέγιστα στους μαθητές και στις μαθήτριες, πάντα...
 “Έφυγε” από τη ζωή η 58χρονη εκπαιδευτικός Αρετή Παπακωνσταντίνου