Με τις εξετάσεις των Πανελλαδικών 2025 να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) έχουν ολοκληρώσει ήδη σημαντικό μέρος του εξεταστικού τους προγράμματος.
Τα μαθήματα που έχουν εξεταστεί έως σήμερα παρουσιάζουν σαφείς αποκλίσεις στον βαθμό δυσκολίας, γεγονός που δημιουργεί προσδοκίες - ή ανησυχίες - για τις βαθμολογίες που θα ακολουθήσουν.
Ακολουθεί μια αναλυτική αποτίμηση των θεμάτων ανά μάθημα και των εκτιμώμενων επιδόσεων, με βάση τα χαρακτηριστικά των φετινών θεμάτων.
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία
Δυσκολία: Προσιτή – ισορροπημένη
Εκτίμηση: Πολλοί μαθητές θα κινηθούν σε βαθμολογίες άνω του 14
Τα θέματα κρίθηκαν βατά και ευανάγνωστα, χωρίς παγίδες. Η θεματολογία άγγιξε κοινωνικά ζητήματα, ενώ το λογοτεχνικό κείμενο ήταν σαφές και επιδέχθηκε εύστοχη ανάλυση. Οι εξεταζόμενοι είχαν τη δυνατότητα να αναπτύξουν τεκμηριωμένο λόγο και προσωπική άποψη με σχετική ευκολία.
Οι θεματοθέτες επέλεξαν κείμενα και ζητούμενα που κρίθηκαν προσιτά, χωρίς ακρότητες ή ασάφειες, αλλά με απαιτήσεις σε σύνθεση επιχειρημάτων και κριτική σκέψη.
Εκτίμηση επίδοσης: Αναμένεται σημαντικό ποσοστό μαθητών να κινηθεί σε βαθμολογίες άνω του 14, ενώ δεν αποκλείεται αύξηση των αριστούχων σε σχέση με πέρυσι.
Μαθηματικά Προσανατολισμού: Πολύ υψηλής δυσκολίας – Πιθανή βαθμολογική "κατάρρευση"
Τα Μαθηματικά Προσανατολισμού αποτέλεσαν και φέτος το πιο απαιτητικό μάθημα για τους υποψηφίους της ομάδας Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών. Οι ασκήσεις χαρακτηρίστηκαν από μεγάλο βαθμό συνθετότητας και απαιτούσαν σε βάθος κατανόηση εννοιών, ταχύτητα και ψυχραιμία.
Τι λένε οι εκπαιδευτικοί: «Είχαμε θέματα για άριστους μαθητές. Ακόμη και καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι δυσκολεύτηκαν να διαχειριστούν την πίεση».
Εκτίμηση επίδοσης: Μεγάλη συγκέντρωση βαθμολογιών κάτω του 10, με ποσοστά κάτω της βάσης να ξεπερνούν το 80%, κατά τις εκτιμήσεις φροντιστηρίων.
Βιολογία Προσανατολισμού
Δυσκολία: Μέτρια, αλλά με παγίδες
Εκτίμηση: Μέσες προς καλές επιδόσεις για καλά προετοιμασμένους
Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων παρενέβη ειδικά για το Δ5 θέμα, διευκρινίζοντας πως δεν θα αφαιρούνται μονάδες από τεκμηριωμένες επιστημονικά απαντήσεις, ακόμη κι αν διαφέρουν από τις ενδεικτικές. Αυτό λειτούργησε κατευναστικά για μαθητές και βαθμολογητές, εξομαλύνοντας πιθανές αδικίες.
Αρχαία Ελληνικά
Δυσκολία: Ισορροπημένη
Εκτίμηση: Βαθμολογίες κοντά ή λίγο πάνω από τον μέσο όρο
Η μετάφραση ήταν προσιτή, ενώ οι ερμηνευτικές ερωτήσεις απαιτούσαν ουσιαστική γνώση του κειμένου και όχι απλή απομνημόνευση. Η γραμματική και συντακτικό κινήθηκαν σε αναμενόμενα επίπεδα, χωρίς ακραίες απαιτήσεις.
Χημεία Προσανατολισμού
Δυσκολία: Υψηλή
Εκτίμηση: Αναμένεται πτώση στον μέσο όρο
Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να διαχειριστούν πολύπλοκα υπολογιστικά ερωτήματα, με αυξημένες απαιτήσεις σε θεωρητική κατανόηση. Το μάθημα αυτό αναμένεται να λειτουργήσει ως φίλτρο για τις Ιατρικές και Πολυτεχνικές Σχολές.
Πληροφορική Προσανατολισμού
Δυσκολία: Μέτρια προς απαιτητική
Εκτίμηση: Καλές επιδόσεις από καλά προετοιμασμένους
Τα θέματα ζητούσαν σαφή κατανόηση της αλγοριθμικής σκέψης και σωστή χρήση ψευδογλώσσας. Οι μαθητές που είχαν εμπεδώσει τις βασικές δομές προγραμματισμού και έκαναν καλή διαχείριση χρόνου, πιθανόν να έχουν πετύχει βαθμολογίες από 13 και πάνω.
Λατινικά
Δυσκολία: Προσιτή
Εκτίμηση: Υψηλές επιδόσεις – πολλοί πάνω από 16
Ίσως το πιο "ευγενικό" μάθημα των φετινών εξετάσεων. Το μεταφραστικό κείμενο και η γραμματική θεωρήθηκαν αναμενόμενα, χωρίς ασάφειες ή αιφνιδιασμούς. Υποψήφιοι που δούλεψαν με πρόγραμμα φαίνεται πως επιβραβεύτηκαν.
Συνοπτικός πίνακας: Εικόνα Πανελλαδικών 2025 (μέχρι 4/6)
Μάθημα | Δυσκολία | Εκτίμηση επιδόσεων |
---|---|---|
Νεοελληνική Γλώσσα | Προσιτή | Υψηλές (>14) |
Μαθηματικά Προσανατολισμού | Πολύ δύσκολα | Χαμηλές (<10) |
Βιολογία Προσανατολισμού | Μέτρια | Μέσες – Υψηλές |
Αρχαία Ελληνικά | Ισορροπημένα | Μέσες (12–15) |
Χημεία Προσανατολισμού | Απαιτητική | Μέσες – Χαμηλές (11–13) |
Πληροφορική Προσανατολισμού | Μέτρια | Καλές (13–16) |
Λατινικά | Εύκολα | Υψηλές (>16) |