Κάθε άνοιξη, χιλιάδες μαθητές σε όλη την Ελλάδα ξεκινούν έναν αγώνα δρόμου γεμάτο άγχος, ελπίδες και ατελείωτες ώρες διαβάσματος: τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Πρόκειται για μια από τις πιο καθοριστικές – και συχνά αγχωτικές – εμπειρίες της ζωής τους. Μέσα σε λίγες ημέρες, κρίνονται κόποι ετών και ανοίγονται (ή όχι) οι πόρτες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Όμως δεν είναι όλα τα μαθήματα ίδια. Κάποια από αυτά, σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά και τις εμπειρίες μαθητών και εκπαιδευτικών, αποτελούν πραγματικά «αγκάθια», δυσκολεύοντας σημαντικά την πορεία προς το πανεπιστήμιο.
Μάθημα | Πεδίο | Ποσοστό κάτω από τη βάση |
Μαθηματικά Προσανατολισμού | 4ο | 70,04% |
Ιστορία Προσανατολισμού | 1ο | 59,86% |
Φυσική Προσανατολισμού | 3ο | 58,94% |
Μαθηματικά Προσανατολισμού | 2ο | 58,36% |
Πληροφορική | 4ο | 41,27% |
Χημεία | 2ο & 3ο | 37,91% |
Αρχαία Ελληνικά | 1ο | 32,44% |
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Όλα τα Πεδία | 28,32% |
Σύμφωνα με τα στοιχεία των τελευταίων ετών από το Υπουργείο Παιδείας και τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων, τα μαθήματα που δυσκολεύουν περισσότερο τους υποψήφιους είναι τα Μαθηματικά (Ομάδα Θετικών και Οικονομικών Σπουδών), η Φυσική, η Ιστορία, τα Αρχαία και η Νεοελληνική Γλώσσα. Κάθε ένα για διαφορετικούς λόγους:
Στατιστικά Βαθμολογιών Πανελλαδικών Εξετάσεων 2024
Μάθημα | Ποσοστό κάτω από τη βάση | Ποσοστό αριστούχων (18-20) |
---|---|---|
Ιστορία | 59,87% | 10,85% |
Φυσική | 58,95% | 7,23% |
Μαθηματικά | 58,37% | 4,59% |
Αρχαία Ελληνικά | 40,90% | 2,18% |
Λατινικά | 34,32% | 14,20% |
Χημεία | 32,64% | 18,25% |
Βιολογία | 32,25% | 22,34% |
Πληροφορική | 41,27% | 21,71% |
Οικονομία | 40,90% | 18,19% |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία | 12,85% | 1,62% |
Μαθηματικά – Το αιώνιο “θηρίο”
Το 2023, το 65% των υποψηφίων στη Θετική και Οικονομική Κατεύθυνση έγραψαν κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά. Πρόκειται για ένα σταθερά απαιτητικό μάθημα με ασκήσεις που απαιτούν συνδυαστική σκέψη, γερή θεωρητική κατάρτιση και ικανότητα διαχείρισης του χρόνου.
Το 2024 το 58,37% των υποψηφίων δεν κατάφερε να περάσει τη βάση ενώ στα Μαθηματικά του 4ου Επιστημονικού Πεδίου (Οικονομίας & Πληροφορικής), το ποσοστό αποτυχίας έφτασε το 70,04% .
Τα Μαθηματικά συχνά αποθαρρύνουν τους μαθητές, κυρίως λόγω του αφηρημένου χαρακτήρα τους και της σωρευτικότητας της γνώσης. Ένα κενό στην Α΄ Λυκείου μπορεί να γίνει... παγόβουνο στη Γ΄.
Φυσική – Η “παγίδα” της ακρίβειας
Στη Φυσική, ειδικά μετά την αλλαγή της ύλης και των εξεταστικών προτύπων, παρατηρείται μεγάλη πτώση των επιδόσεων. Το 2022, μόλις το 18% των μαθητών έγραψε πάνω από 15, παρά την εντατική προετοιμασία.
Το 2024 το 58,95% των υποψηφίων έλαβε βαθμό κάτω από τη βάση .
Το μάθημα απαιτεί κατανόηση εννοιών, εφαρμογή τύπων αλλά και «φυσική σκέψη» – μια δεξιότητα που δεν καλλιεργείται πάντα επαρκώς στο σχολικό πρόγραμμα.
Ιστορία... αμαρτία μου
Το 2024 το 59,87% των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση .
Παρά το θεωρητικό της χαρακτήρα, η Ιστορία απαιτεί όχι μόνο αποστήθιση αλλά και ικανότητα ανάλυσης και σύνθεσης πληροφοριών. Οι αλλαγές στον τρόπο αξιολόγησης και η έμφαση στην κριτική σκέψη έχουν αυξήσει τη δυσκολία του μαθήματος.
Νεοελληνική Γλώσσα – Ο Δούρειος Ίππος
Αν και θεωρείται “εύκολο” από πολλούς, η Νεοελληνική Γλώσσα έχει τα περισσότερα γραπτά με βαθμολογίες 10-14. Στο τελευταίο εξεταστικό έτος, το μέσος όρος κυμάνθηκε στο 11,6, αποκαλύπτοντας ότι οι υποψήφιοι δυσκολεύονται με την κατανόηση, την κριτική σκέψη και την παραγωγή λόγου.
Είναι χαρακτηριστικό πως, παρά το ότι το μάθημα διδάσκεται από το Δημοτικό, το πέρασμα σε πιο σύνθετες έννοιες (π.χ. επιχειρηματολογία, σύνθεση ιδεών) παραμένει “ανοχύρωτο”.
Αρχαία Ελληνικά – Το “καταφύγιο” λίγων
Στο πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών, τα Αρχαία συνεχίζουν να αποτελούν τον πιο δύσκολο “σταθμό”. Το 58% των υποψηφίων γράφει κάτω από 10, με τις γραμματικές και συντακτικές απαιτήσεις να απαιτούν εξειδικευμένη προετοιμασία.
Οι Πανελλαδικές εξετάσεις παραμένουν ένας κρίσιμος θεσμός που αντανακλά – αλλά και αναπαράγει – τις αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Δεν πρόκειται απλώς για ένα τεστ γνώσεων, αλλά για μια πολύπλοκη δοκιμασία υπομονής, αντοχής και προετοιμασίας. Όταν βλέπουμε ότι το ίδιο σύστημα παράγει διαχρονικά “δύσκολα μαθήματα”, τότε ίσως δεν φταίνε μόνο οι μαθητές, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο τους μαθαίνουμε να μαθαίνουν. Το ζητούμενο δεν είναι να μειωθεί η δυσκολία των μαθημάτων, αλλά να αυξηθούν οι ευκαιρίες για ουσιαστική κατανόηση. Γιατί τελικά, δεν είναι το εμπόδιο που καθορίζει το μέλλον ενός νέου ανθρώπου, αλλά το αν του μάθαμε να το ξεπερνά.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/05
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ