Σοβαρές ελλείψεις στην προσχολική εκπαίδευση καταγράφονται σε όλη τη χώρα, με έμφαση στον νομό Θεσσαλονίκης, όπως υπογραμμίζεται σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προς την Υπουργό Παιδείας, με πρωτοβουλία της βουλευτού Κατερίνας Νοτοπούλου.
Η πρόσφατη Ειδική Πρόσκληση για αναπληρωτές αφήνει εκτός τους νηπιαγωγούς, δημιουργώντας αναστάτωση στις σχολικές μονάδες, οι οποίες καλούνται να λειτουργήσουν παρά τα σημαντικά κενά προσωπικού.
Η κατάσταση προκαλεί σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία ολοήμερων τμημάτων, ενώ εκατοντάδες οικογένειες βρίσκονται καθημερινά αντιμέτωπες με αβεβαιότητα για τη φροντίδα και το πρόγραμμα των παιδιών τους.
Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η κατάσταση για τα παιδιά με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς οι ελλείψεις στην Ειδική Αγωγή και την Παράλληλη Στήριξη παραμένουν ανοιχτές, αφήνοντας τα παιδιά χωρίς την αναγκαία υποστήριξη.
Στην ερώτησή τους οι βουλευτές τονίζουν ότι η υποστελέχωση, οι συγχωνεύσεις τμημάτων, οι υπερφορτωμένες τάξεις και οι αναγκαστικές προσαρμογές του ωρολογίου προγράμματος υποβαθμίζουν την πιο κρίσιμη βαθμίδα του δημόσιου σχολείου. Αυτή η περίοδος της προσχολικής εκπαίδευσης είναι καθοριστική για την κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών, αλλά η πολιτεία αφήνει κενά που υπονομεύουν την ισότιμη πρόσβαση και τη λειτουργικότητα των νηπιαγωγείων.
Οι βουλευτές ζητούν από την Υπουργό Παιδείας να λάβει άμεσα μέτρα για την πλήρη στελέχωση των νηπιαγωγείων, τη λειτουργία των ολοήμερων τμημάτων και τη διασφάλιση της Παράλληλης Στήριξης, ώστε κανένα παιδί να μην μένει χωρίς την αναγκαία εκπαιδευτική υποστήριξη.
Ερωτώνται συγκεκριμένα η Υπουργός:
Τι προτίθεται να κάνει άμεσα ώστε να καλυφθούν όλα τα κενά στην Προσχολική Εκπαίδευση, Γενικής και Ειδικής Αγωγής, δεδομένου ότι η Ειδική Πρόσκληση εκδόθηκε, χωρίς να περιλαμβάνει νηπιαγωγούς;
Ποια μέτρα θα λάβει ώστε να λειτουργήσουν πλήρως τα ολοήμερα τμήματα των νηπιαγωγείων σε όλη τη χώρα, χωρίς αποκλεισμούς και μειώσεις ωραρίου;
Πώς θα διασφαλίσει την επαρκή στελέχωση της Παράλληλης Στήριξης, ώστε να μη μένουν παιδιά με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χωρίς το αναγκαίο υποστηρικτικό πλαίσιο;
Αναλυτικά η ερώτηση
Προς την κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Θέμα: «Ανησυχητική η εικόνα της προσχολικής εκπαίδευσης σε ολόκληρη τη χώρα».
Η εικόνα που παρουσιάζει η Προσχολική Εκπαίδευση σε όλη τη χώρα, αλλά και ειδικά στον νομό Θεσσαλονίκης, είναι εξαιρετικά ανησυχητική, καθώς τα μεγαλύτερα και πιο επίμονα κενά εντοπίζονται στα νηπιαγωγεία. Η πρόσφατη Ειδική Πρόσκληση αναπληρωτών εκδόθηκε χωρίς να συμπεριλάβει τους νηπιαγωγούς, γεγονός που έχει προκαλέσει έντονη αναστάτωση στις σχολικές μονάδες και προσθέτει νέες πιέσεις σε ένα ήδη επιβαρυμένο περιβάλλον.
Σύμφωνα με δημοσιευμένες αναφορές, νηπιαγωγοί σε όλη τη χώρα κάνουν λόγο για «εξαφάνιση» του κλάδου από την Ειδική Πρόσκληση, ενώ τα σχολεία βρίσκονται αντιμέτωπα με σοβαρή δυσλειτουργία. Σε πολλά νηπιαγωγεία δεν υπάρχει η δυνατότητα λειτουργίας ολοήμερων τμημάτων, με αποτέλεσμα εκατοντάδες οικογένειες να βρίσκονται σε καθημερινή αβεβαιότητα ως προς τη φροντίδα και το πρόγραμμα των παιδιών τους. Παράλληλα, παιδιά με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μένουν χωρίς την αναγκαία υποστήριξη, αφού οι ελλείψεις στην Ειδική Αγωγή και στην Παράλληλη Στήριξη παραμένουν ακάλυπτες.
Η υποστελέχωση, η υπολειτουργία σχολικών μονάδων, οι συγχωνεύσεις τμημάτων, οι υπερφορτωμένες τάξεις και οι αναγκαστικές προσαρμογές του ωρολογίου προγράμματος υποβαθμίζουν την πιο κρίσιμη εκπαιδευτική βαθμίδα του δημόσιου σχολείου, σε μια ηλικία όπου μπαίνουν τα θεμέλια για την κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών. Αντί δε να ενισχυθεί ο ρόλος του νηπιαγωγείου, ως ενός ασφαλούς, υποστηρικτικού και συμπεριληπτικού περιβάλλοντος, η πολιτεία αφήνει κενά που διαταράσσουν τη λειτουργία του και αποδυναμώνουν την ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών.
Επειδή οι ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό στερούν από τα παιδιά πολύτιμες ευκαιρίες ανάπτυξης βασικών δεξιοτήτων.
Επειδή στην προσχολική ηλικία είναι κρίσιμο να παρέχεται ένα πλήρως στελεχωμένο και ποιοτικό παιδαγωγικό πλαίσιο που θα εξασφαλίζει τις αναγκαίες βάσεις για τη μετέπειτα εκπαιδευτική τους πορεία.
Επειδή οι συγχωνεύσεις, η υπερφόρτωση τμημάτων και η μη λειτουργία ολοήμερων νηπιαγωγείων επιβαρύνουν δραματικά τις οικογένειες και υποβαθμίζουν τη δημόσια εκπαίδευση.
Επειδή η Ειδική Αγωγή και η Παράλληλη Στήριξη δεν μπορούν να λειτουργούν με εκκρεμότητες και κενά, αφήνοντας παιδιά χωρίς την υποστήριξη που χρειάζονται.
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
Τι προτίθεται να κάνει άμεσα ώστε να καλυφθούν όλα τα κενά στην Προσχολική Εκπαίδευση, Γενικής και Ειδικής Αγωγής, δεδομένου ότι η Ειδική Πρόσκληση εκδόθηκε, χωρίς να περιλαμβάνει νηπιαγωγούς;
Ποια μέτρα θα λάβει ώστε να λειτουργήσουν πλήρως τα ολοήμερα τμήματα των νηπιαγωγείων σε όλη τη χώρα, χωρίς αποκλεισμούς και μειώσεις ωραρίου;
Πώς θα διασφαλίσει την επαρκή στελέχωση της Παράλληλης Στήριξης, ώστε να μη μένουν παιδιά με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χωρίς το αναγκαίο υποστηρικτικό πλαίσιο;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γεώργιος
Δούρου Ειρήνη
Καλαματιανός Διονύσιος
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαηλιού Γεώργιος
Τσαπανίδου Παρθενόπη
Ψυχογιός Γεώργιος»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα
Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής