Thumbnail
Προτεινόμενο κριτήριο έκθεσης για τον σχολικό εκφοβισμό κατά το πρότυπο των Πανελλαδικών εξετάσεων

Προτεινόμενο κριτήριο έκθεσης στη Νεοελληνική Γλώσσα, που αφορά τον τον σχολικό εκφοβισμό κατά το πρότυπο των Πανελλαδικών εξετάσεων, δημιούργησε η εκπαιδευτικός Μίρκα Καμά.

Αναλυτικά: 

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ

ΚΕΙΜΕΝΟ 1:

Ένα παιδί μετράει τραύματα λόγω σχολικού εκφοβισμού

«Γεια σας, χρειάζομαι βοήθεια. Δεν θέλω να ξαναπάω στο σχολείο». Αυτά ήταν τα πρώτα λόγια με τα οποία ο 10χρονος Γιώργος έλυσε τη σιωπή του για το μαρτύριο που βίωνε καθημερινά. Αν και είχε πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού επί σειράν ετών, δεν έβρισκε το θάρρος να μιλήσει. Όλα ξεκίνησαν στα επτά, όταν οι συμμαθητές του άρχισαν να τον χλευάζουν λόγω της αγάπης του για τον χορό. Στην αρχή πίστευε ότι ήταν για πλάκα, ωστόσο, μέρα με τη μέρα αισθανόταν ολοένα μεγαλύτερη απόρριψη και θλίψη. Είχε χάσει τον ύπνο του. Έφτασε στο σημείο να μην μπορεί να συγκεντρωθεί σε καμία δραστηριότητα και προφασιζόταν πόνους για να μην πάει στο σχολείο. Κλείστηκε στον εαυτό του, απέφευγε κάθε κοινωνική συναναστροφή. Μέχρι τη στιγμή κατά την οποία αποφάσισε να απευθυνθεί μέσω τον γονιών του σε έναν σύμβουλο του προγράμματος «Live Without Bullying».
«Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Κέντρου Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού για την πρόληψη και αντιμετώπιση του σχολικού και διαδικτυακού εκφοβισμού. Απευθύνεται σε παιδιά 13-18 ετών, αλλά και σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Στον πυρήνα των υπηρεσιών του προγράμματος βρίσκεται η πλατφόρμα www.livewithoutbullying.com, μέσω της οποίας παρέχονται δωρεάν και ανώνυμα υπηρεσίες συμβουλευτικής από ψυχολόγους», δηλώνει στην «Κ» η κ. Αντωνία Τορρένς, εκπαιδευτική ψυχολόγος και ιδρύτρια του προγράμματος.
Στην περίπτωση του Γιώργου χρειάστηκαν περίπου δύο μήνες και διαδικτυακές συνεδρίες 2-3 φορές την εβδομάδα για να καταφέρει να ανακτήσει την αυτοπεποίθησή του και να διεκδικήσει τα δικαιώματά του. Πλέον, οι επιδόσεις του στο σχολείο είναι ικανοποιητικές και καταφέρνει να συναναστρέφεται τους συμμαθητές του χωρίς να φοβάται. «Τα παιδιά δεν εμπιστεύονται εύκολα να μιλήσουν. Αρχικά θεωρούν ότι πρόκειται για κάτι παροδικό. Επίσης, φοβούνται ότι αν δείξουν τα πραγματικά τους συναισθήματα θα εκτεθούν στους συνομηλίκους τους. Θα πέσουν στα μάτια των γονιών τους. Ανησυχούν ότι αν αναφέρουν το περιστατικό στο σχολείο, οι γονείς με έναν ακατάλληλο χειρισμό μπορεί να κάνουν τα πράγματα χειρότερα και η ζωή τους να γίνει μια κόλαση», εξηγεί η κ. Τορρένς και προειδοποιεί για τον κίνδυνο ο εκφοβισμός, χωρίς τα κατάλληλα μέτρα, να γίνει κάτι σαν προσωπικό στίγμα που ενδεχομένως να συνοδεύει τα παιδιά σε όλη τους τη ζωή. «Ο εκφοβισμός μπορεί να πάρει διάφορες μορφές, είναι σωματικός, είναι ψυχολογική βία, είναι αποκλεισμός από τον κοινωνικό περίγυρο, υπάρχει φυσικά και ο διαδικτυακός, όπου τα ποσοστά είναι πολύ υψηλά», συμπληρώνει.

H καταγγελία από μαθητές, γονείς ή εκπαιδευτικούς γίνεται ανώνυμα και δωρεάν όλο το 24ωρο και τις επτά ημέρες της εβδομάδας. Η επικοινωνία υλοποιείται μέσω του υπολογιστή ή μέσω της εφαρμογής που είναι προς το παρόν διαθέσιμη μόνο για κινητά με λογισμικό android. Από την έναρξη της λειτουργίας της, το 2015, η πλατφόρμα έχει υποστηρίξει περισσότερους από 30.000 μαθητές σε όλη την Ελλάδα, ενώ πάνω από 400 εκπαιδευτικοί έχουν παρακολουθήσει διαδικτυακά μαθήματα για τον τρόπο με τον οποίο μπορούν όχι μόνο να αντιμετωπίσουν, αλλά και να προλάβουν φαινόμενα εκφοβισμού. […]
Θεοδώρα Βασιλοπούλου, Εφημερίδα Καθημερινή, 30.12.2020

ΚΕΙΜΕΝΟ 2: Ο παρακάτω πίνακας προέρχεται από άρθρο σχετικό με τον σχολικό εκφοβισμό στην Ελλάδα

neoellini_glossa

ΚΕΙΜΕΝΟ 3:  ¨Φόβος¨ του Χαλίλ Γκιμπράν

neoellini_glossa

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

ΘΕΜΑ Α

Α1.    Πληροφορείστε έναν φίλο σας για το περιεχόμενο των δύο τελευταίων παραγράφων του Κειμένου 1, συμπυκνώνοντάς το σε 80-90 λέξεις.

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Β

Β1.     Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση τα Κείμενο 1 και 2, τις παρακάτω
            περιόδους λόγου, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που
            αντιστοιχεί σε κάθε περίοδο, τη λέξη Σωστό ή Λάθος:
α. Ο μικρός Γιώργος δεν εκμυστηρεύτηκε σε κάποιον την κατάσταση που βίωνε στο σχολείο (Κείμενο 1)
β.  Περισσότεροι από τους μισούς θύτες δε δέχτηκαν παρατήρηση για τη συμπεριφορά τους (Κείμενο 2)
γ. Μία καλλιτεχνική κλίση μπορεί να αποτελέσει αφορμή για στοχοποίηση στο σχολείο (Κείμενο 1)
δ. Η πλειονότητα των μαθητών δηλώνει πως δεν τους συγκινούν ζητήματα σχολικού εκφοβισμού (Κείμενο 2)
ε. Οι εκπαιδευτικοί δύνανται να λάβουν προληπτικά μέτρα με σκοπό την αποφυγή φαινομένων εκφοβισμού (Κείμενο 1)

Μονάδες 10

Β2.     Να γράψετε δύο τίτλους που να αποδίδουν το περιεχόμενο του Κειμένου 2 , έναν με κυριολεκτική κι έναν με μεταφορική χρήση της γλώσσας (μονάδες 8). Ποιον στόχο του αρθρογράφου εξυπηρετεί, κατά τη γνώμη σας, ο στατιστικός πίνακας; Δικαιολογήστε την άποψή σας. (μονάδες 7)

Μονάδες 15

Β3.    α. Το Κείμενο 1 ξεκινά με την παράθεση δύο προτάσεων εντός εισαγωγικών. Πώς ερμηνεύετε τη χρήση του συγκεκριμένου σημείου στίξης (μονάδες 3); Λαμβάνοντας υπόψη και το ρηματικό πρόσωπο που χρησιμοποιείται στο ίδιο σημείο, επιβεβαιώστε πως ¨η συντάκτρια, με τον τρόπο εκκίνησης του άρθρου της, καταφέρνει να ευαισθητοποιήσει και να εξασφαλίσει το ενδιαφέρον των αναγνωστών¨. (μονάδες 4)
    β. Πώς θα εξηγούσατε σε ένα παιδί την έννοια του ¨διαδικτυακού εκφοβισμού¨ (Κείμενο 1, τρίτη παράγραφος) (μονάδες 8)

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Γ

Γ1.     Σε μία εποχή που ο εκφοβισμός παρουσιάζεται στην καθημερινότητά μας, ως όρος ή ως πραγματικότητα, σε ποικίλες μορφές, το ποίημα του Χαλίλ Γκιμπράν δίνει το δικό του μήνυμα στον άνθρωπο κάθε εποχής. Ποιο είναι αυτό; Στηρίξτε την απάντησή σας σε τρεις (3) κειμενικούς δείκτες. Εσείς πώς αντιδράτε μπροστά στο συναίσθημα του φόβου; 

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Δ

Δ1.     Σε μια νεανική ιστοσελίδα δημοσιεύονται τα Κείμενα 1 και 2 και
καλείσαι, αφού τα μελετήσεις, να απαντήσεις με ένα άρθρο (350-400
λέξεις), στην ίδια ιστοσελίδα, στα παρακάτω ερωτήματα:
    α. Ποιες είναι οι αιτίες «άνθησης» του σχολικού εκφοβισμού τα τελευταία χρόνια; 
    β. Με ποιες πρωτοβουλίες/στάσεις θα μπορούσε η μαθητική κοινότητα να συντελέσει στην εξάλειψη αυτού του φαινομένου;

 Μονάδες 30

* Μίρκα Καμά, Κλασική Φιλόλογος -  Καθηγήτρια ΓΕΛ Θεσσαλονίκης /  Μεταπτυχιακός τίτλος στη Γλωσσοδιδακτική / Καθηγήτρια Μουσικής - πιάνου / Κριτής εργασιών σε εκπαιδευτικά συνέδρια / Εκπαιδευτής Ενηλίκων / Eπιμόρφωση στη «Μουσικοκινητική αγωγή» στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα