Πιστοποίηση Αγγλικών LTE GOLEARN - ΑΣΕΠ
πανελλήνιες πανελλαδικές εξετάσεις
Πάνω από 20.000 υποψήφιοι κινδυνεύουν να μείνουν εκτός!

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ήδη αρχίσει για τους πάνω από 100.000 φετινούς υποψήφιους (όλων των κατηγοριών) στην πορεία για τις πανελλαδικές εξετάσεις, οι οποίες, σύμφωνα με όσα έχει εξαγγείλει η υπουργός Παιδείας, θα πραγματοποιηθούν θα αρχίσουν το β 10ήμερο του Ιουνίου του τρέχοντος έτους.

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) που θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς , ενώ οι υποψήφιοι είχαν ξεκινήσει την προετοιμασία τους με βάση το προηγούμενο σύστημα διαμορφώνει ακόμα πιο πιεστικές συνθήκες.

Η κυβέρνηση επινένει στην εφαρμογή της από φέτος παρά την πανδημία και τις δραμτικές συνέπειες από την τηλε(κ)παίδευση και ενώ είναι ορατός ο κίνδυνος να μείνουν εκτός ΑΕΙ πάνω από 20.000 - υποψήφιοι – αν και ο ακριβής αριθμός δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί. Ακόμα κινδυνεύουν να μείνουν εκτός μαθητές με βαθμολογία πάνω από 10.000 μόρια!

Παράλληλα δεκάδες τμήματα των ΑΕΙ, περίπου 150 ή ποσοστό 30% από το σύνολο των 459 κινδυνεύουν να μείνουν με ελάχιστους πρωτοετείς και σταδιακά να βάλουν λουκέτο.

Πώς διαμορφώνεται η ΕΒΕ κάθε χρόνο

Η ΕΒΕ δε θα είναι η ίδια κάθε χρόνο, αλλά θα μεταβάλλεται ανάλογα με τις επιδόσεις των υποψηφίων.

Θα προκύπτει κάθε χρόνο από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων κάθε επιστημονικού πεδίου –συνολικά 4– πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή τον οποίο θα αποφασίζει κάθε τμήμα ΑΕΙ, που είναι ενταγμένο στο πεδίο. Ειδικότερα, αν ο μέσος όρος των επιδόσεων των υποψηφίων σε ένα από τα τέσσερα επιστημονικά πεδία είναι 10.000 μόρια, η ελάχιστη βάση εισαγωγής θα κινηθεί μεταξύ 8.000 και 12.000 μορίων στο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.  

Αν δηλαδή σε μία χρονιά η πλειονότητα των μαθητών έχει πετύχει υψηλές επιδόσεις, η βάση θα ανέβει, όμως αναλογικά ο αριθμός των υποψηφίων που θα μείνουν εκτός των πανεπιστημίων, λόγω πολύ χαμηλών βαθμολογιών, θα είναι περίπου ο ίδιος με μια χρονιά όπου οι επιδόσεις των μαθητών θα είναι κατά μέσο όρο χαμηλές.

Ενδεικτικά, πέρσι, το 2020, αυξήθηκε συγκριτικά με άλλες χρονιές ο αριθμός των υποψηφίων που έγραψαν πολύ χαμηλούς βαθμούς, ενώ είχαν καταργηθεί οι συντελεστές βαρύτητας στα δύο μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο, γεγονός που δεν επιτρέπει ασφαλείς εκτιμήσεις.

Από τις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις επιστρέφουν οι συντελεστές βαρύτητας στη βαθμολόγηση των δύο από τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, όπως ίσχυε έως το 2019.

Ο βαθμός των δύο μαθημάτων βαρύτητας θα πολλαπλασιάζεται με 1,3 και με 0,7 αντίστοιχα, δηλαδή Αρχαία (1,3), Ιστορία (0,7), Μαθηματικά (1,3), Φυσική (0,7), Βιολογία (1,3), Χημεία (0,7), Μαθηματικά (1,3) και Οικονομία (0,7), ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο του υποψηφίου.

πανελλήνιες πανελλαδικές εξετάσεις

Αν υποθέσουμε ότι με βάση τις επιδόσεις του 2020 ίσχυε το φετινό σύστημα με την ΕΒΕ θα είχαμε τα εξής δεδομένα:

– Στο 1ο επιστημονικό πεδίο, ο μ.ό. ήταν 11.100 μόρια με σύνολο υποψηφίων 21.597. Η νέα ελάχιστη βάση εισαγωγής με συντελεστή το 0,8 ορίζεται στα 8.800 μόρια.
– Στο 2ο επιστημονικό πεδίο ο μ.ό. ήταν 11.400 μόρια με σύνολο υποψηφίων 15.187. Η νέα ελάχιστη βάση εισαγωγής με συντελεστή το 0,8 ορίζεται στα 9.150 μόρια.
– Στο 3ο επιστημονικό πεδίο ο μ.ό. ήταν 11.500 μόρια με σύνολο υποψηφίων 10.989.

Η νέα ελάχιστη βάση εισαγωγής με συντελεστή το 0,8 ορίζεται στα 9.250 μόρια.

– Στο 4ο επιστημονικό πεδίο ο μ.ό. ήταν 9.810 μόρια με σύνολο υποψηφίων 23.386. Η νέα ελάχιστη βάση εισαγωγής με συντελεστή το 0,8 ορίζεται στα 7.850 μόρια.

Το υπουργείο όρισε ότι το εύρος των συντελεστών είναι από 0,8 έως 1,2.

Από τις αποφάσεις των ΑΕΙ προκύπτει ότι τα περισσότερα τμήματα των κεντρικών ΑΕΙ επέλεξαν συντελεστές πάνω από 1. Αντίθετα, τα τμήματα των περιφερειακών ΑΕΙ έχουν προτιμήσει να κινηθούν πέριξ του 0,8. Δηλαδή, να οδηγήσουν τη βάση εισαγωγής τους κάτω από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων τους.

πανελλήνιες πανελλαδικές εξετάσεις

Η Τράπεζα θεμάτων

Ανένδοτη εμφανίζεται η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ στην εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, αν και αφήνει  ανοιχτό το ενδεχόμενο εφαρμογή τους από την επόμενη σχολική σχολική χρονιά και όχι από φέτος, λόγω της πανδημίας.

Να θυμίσουμε ότι την πρώτη φορά που εφαρμόστηκε η Τράπεζα Θεμάτων είχε ως αποτέλεσμα να πενταπλασιαστεί σχεδόν ο αριθμός των μαθητών που έμειναν μετεξεταστέοι.

Συγκεκριμένα, τη σχολική χρονιά 2013-2014 το ποσοστό των μετεξεταστέων στην Α’ Λυκείου εκτινάχθηκε στο 23,3%, όταν την προηγούμενη χρονιά, ήταν στο 4,2%. Μετά τα πρώτα αποτελέσματα, το υπουργείο είχε θορυβηθεί και έκανε διόρθωση στον τρόπο υπολογισμού του Μ.Ο. προαγωγής ώστε το ποσοστό των μετεξεταστέων τελικά να «πέσει» στο 16%.

 Είναι φανερό ότι η υλοποίηση αυτής της πρότασης του υπουργείου Παιδείας (σε συνδυασμό με την κακόφημη Τράπεζα Θεμάτων), θα πριμοδοτήσει σημαντική μείωση εισακτέων στα Πανεπιστήμια από το ερχόμενο κιόλας έτος.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει παρουσιάσει η ΟΛΜΕ, το ποσοστό αυτό, επί του αριθμού εισακτέων, κυμαίνεται από 30% (2ο και 3ο επιστημονικό πεδίο) έως 36% (4ο επιστημονικό πεδίο).

Ειδικά μαθήματα

Αλλαγές θα ισχύσουν και στα ειδικά μαθήματα, τα οποία θα ακολουθήσουν και αυτά με τη σειρά τους την ίδια διαδικασία με την ελάχιστη βάση εισαγωγής.

Μέχρι πέρσι, όποιος υποψήφιος διεκδικούσε ένα τμήμα με υποχρεωτικό ειδικό μάθημα θα έπρεπε να πετύχει τουλάχιστον τη βάση του 10, δηλαδή να γράψει από 10.000 μόρια και πάνω.

Τώρα, τίθεται ελάχιστη βάση εισαγωγής με το εύρος των συντελεστών να κυμαίνεται από 0,7 έως 1,10.

Τα πανεπιστημιακά τμήματα καλούνται και πάλι να θέσουν το εύρος.

Τμήματα κοινά σε περισσότερα από ένα επιστημονικά πεδία

Για τα πανεπιστημιακά τμήματα που είναι κοινά σε περισσότερα από ένα επιστημονικά πεδία, η ελάχιστη βάση εισαγωγής προκύπτει από τη χαμηλότερη τιμή.

Δηλαδή, στα Παιδαγωγικά, ασχέτως αν ο υποψήφιος προέρχεται από το 1ο επιστημονικό πεδίο (σ.σ.: που έχει για παράδειγμα 10.000 μόρια μέσο όρο) ή από το 4ο επιστημονικό πεδίο (σ.σ.: που έχει για παράδειγμα 8.000 μόρια μέσο όρο) θα εισαχθεί με την ελάχιστη βάση εισαγωγής που θα προκύψει από το επιστημονικό πεδίο με τα χαμηλότερο μόρια (σ.σ.: στο παραπάνω παράδειγμα το 4ο επιστημονικό πεδίο).

Αποκλεισμός ταξικός – Αύξηση της πελατείας των κολλεγίων

Να υπενθυμίσουμε στο σημείο αυτό ότι από το 2005, το υπουργείο Παιδείας (υπουργός Μαριέττα Γιαννάκου) επιβάλλει την περιβόητη «βάση του 10». 

Η τότε υπουργός Παιδείας παρουσίασε την αλλαγή αυτή ως ελιξίριο που θα δώσει τη δυνατότητα στο λύκειο να οικοδομήσει «τη μορφωτική του αποστολή και δυναμική ως σχολείο γενικής μόρφωσης», θα καλλιεργήσει «το ενδιαφέρον των μαθητών για την απόκτηση της γνώσης στο σύνολο των μαθημάτων του λυκείου», θα «αυξήσει τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών» και «θα περιορίσει το φροντιστήριο».

Τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη εφαρμογή της βάσης του 10, διαψεύστηκαν πανηγυρικά όλοι οι μύθοι με τους οποίους η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είχε ντύσει την απόφασή της. Καμία βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος δεν υπήρξε, καθόλου δεν ανέβηκε το επίπεδο των μαθητών.

Αντίθετα, μειώθηκε σημαντικά ο αριθμός των εισακτέων, αυξήθηκε η πελατεία των λεγόμενων κολεγίων, για τα οποία καμία βάση του 10 δεν ίσχυε όταν ηχούσαν τα δίδακτρα.

Έγινε τότε φανερό ότι δεν επρόκειτο παρά για μια επιχείρηση νομιμοποίησης του εξοστρακισμού των πιο αδύνατων κοινωνικά και σχολικά και για ένα «στένεμα» των διόδων των πανεπιστημίων που «έκλεινε το μάτι», την περίοδο εκείνη, στα εκατοντάδες Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και στα λεγόμενα Κολέγια, στα οποία προσφέρονταν έτοιμη πελατεία το «πλεόνασμα» των υποψηφίων που δεν θα εισάγονταν.

Συνολικά, από τον χρόνο εφαρμογής της βάσης του 10, μέσα σε τέσσερα χρόνια (2005/6-2008/9), έμειναν ακάλυπτες 50.000 θέσεις σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, ενώ, βέβαια, η νέα αυτή ρύθμιση έριξε νέο λίπασμα στην αρένα του ανταγωνισμού και των φροντιστηρίων.

Είναι φανερό δια γυμνού οφθαλμού ότι ο βασικός προσανατολισμός της κυβέρνησης είναι η μείωση των εισακτέων, η πριμοδότηση της ιδιωτικής Ανώτατης Εκπαίδευσης και η ιδιωτικοποίηση του δημόσιου πανεπιστημίου με την παραχώρηση υποδομών του για όσους ξένους φοιτητές μπορούν να πληρώνουν δίδακτρα. 

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) θα παίξει τον ρόλο του τροχονόμου της εισόδου στα πανεπιστήμια, εξοστρακίζοντας, με εργαλείο τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, χιλιάδες υποψήφιους, χωρίς να εκτεθεί το υπουργείο Παιδείας με μια ανακοίνωση μειωμένου αριθμού εισακτέων.

Γιώργος Κ. Καββαδίας drepani.gr (argyrades.gr)

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέες Προκηρύξεις ΑΣΕΠ για Χιλιάδες Διορισμούς και προσλήψεις στο δημόσιο - Βγαίνουν καθημερινά εδώ

Σχετικά με την "άψε σβήσε" απόλυση του καθηγητή που χειροδίκησε σε μαθήτρια

Τι ισχύει από τη Δευτέρα 5/12 σε σχολεία και σε πάσης φύσεως εκπαιδευτικές δομές

ΜΟΝΟ 111 ΕΥΡΩ το Online εύκολο μοριοδιωτούμενο Lower - Proficiency που παίρνεις σε 2 ημέρες! - ΤΗΛΕΞΕΤΑΣΗ μόνο σε Reading - Listening

Αυτά είναι τα 9μηνα σεμινάρια που Μοριοδοτούν Εκπαιδευτικούς και ξεκινούν το ΝΟΕΜΒΡΙΟ με μόνο 25 ευρώ τον μήνα

ECDL | Πιστοποίηση Υπολογιστών ΜΟΝΟ 95 ΕΥΡΩ για  ΑΣΕΠ , ΔΙΩΡΙΣΜΟΥΣ, ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΚΑΙ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ

σχετικά άρθρα

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΠΑΛ
Ο καθηγητής του ΕΠΑΛ που χειροδίκησε σε μαθήτρια και η έκπληκτη κοινή γνώμη
Το υπουργείο και τα ΜΜΕ που το λιβανίζουν με το αζημίωτο, αποσιωπούν όλους τους παράγοντες που έχουν φέρει την εκπαίδευση σε αυτή την κατάσταση και...
Ο καθηγητής του ΕΠΑΛ που χειροδίκησε σε μαθήτρια και η έκπληκτη κοινή γνώμη
Μαθητεία: Συνειδητή απαξίωση; Υποψήφιοι μένουν εκτός, λείπουν καθηγητές
Πάνω από 3.000 νέοι κινδυνεύουν να αποκλειστούν από την συνέχιση των σπουδών τους- Εκπαιδευτικοί επισημαίνουν και οργανωτικά λάθη στην εποπτεία
Μαθητεία: Συνειδητή απαξίωση; Υποψήφιοι μένουν εκτός, λείπουν καθηγητές
Εκπαιδευτικός - Τηλεκπαίδευση
Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ως εμπόρευμα στην αγορά μοριοδοτημένων υποψηφιοτήτων
Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα την περίοδο των μνημονίων, οι ελαστικές μορφές εργασίας αυξάνονται συνεχώς στη δημόσια εκπαίδευση. Βρισκόμαστε στην...
Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ως εμπόρευμα στην αγορά μοριοδοτημένων υποψηφιοτήτων