autokinita
Την ώρα που η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση ανεβάζει το κόστος παραγωγής, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν λύσεις: και αυτές δεν βρίσκονται απαραίτητα στην Ευρώπη. Το εργατικό κόστος ανά όχημα αποτυπώνει το παγκόσμιο παιχνίδι ανακατατάξεων.

Το εργατικό κόστος στην αυτοκινητοβιομηχανία  αποτελεί πλέον κρίσιμο παράγοντα για την παγκόσμια παραγωγή οχημάτων, ειδικά ενόψει της ηλεκτροκίνησης και των αυξημένων αναγκών σε υποδομές και λογισμικά. Χώρες όπως η Γερμανία βλέπουν το κόστος ανά αυτοκίνητο να φτάνει τα 3.000 ευρώ, όταν σε χώρες όπως η Κίνα και το Μεξικό παραμένει σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, μετατοπίζοντας ισορροπίες.

Πόσο κοστίζει η εργασία για να κατασκευαστεί ένα αυτοκίνητο;

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της αγοράς, το εργατικό κόστος για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου διαμορφώνεται ως εξής:

  • Γερμανία: περίπου 3.000 ευρώ ανά όχημα
  • ΗΠΑ: γύρω στα 1.200 ευρώ
  • Κίνα: μόλις 520 ευρώ
  • Ρουμανία & Μεξικό: κάτω από 300 ευρώ
  • Μαρόκο: κάτω από 100 ευρώ

Αυτά τα στοιχεία δεν αφορούν τον μισθό μόνο, αλλά το συνολικό «πακέτο» εργατικού κόστους, περιλαμβάνοντας ασφάλιση, επιδόματα, ωράρια και αποδοτικότητα.

Γιατί οι εταιρείες «μετακομίζουν»

Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή. Οι παραδοσιακές ευρωπαϊκές χώρες, που μέχρι πρότινος κυριαρχούσαν στην παραγωγή, βλέπουν ολοένα και περισσότερες μονάδες να φεύγουν:

  • Οι αυξημένοι μισθοί και η πίεση των συνδικάτων καθιστούν τη διατήρηση εργοστασίων στη Δύση ασύμφορη.
  • Η ηλεκτροκίνηση απαιτεί νέες υποδομές, νέα υλικά και περισσότερο λογισμικό – με αποτέλεσμα η μισθολογική πίεση να γίνεται πιο εμφανής.
  • Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού επιτρέπουν στις εταιρείες να παράγουν σε τρίτες χώρες και να μεταφέρουν τελικά προϊόντα χωρίς τους περιορισμούς του παρελθόντος.

Η περίπτωση Audi και η Αμερική ως διέξοδος

Η Audi φέρεται να εξετάζει για πρώτη φορά την πιθανότητα να ξεκινήσει παραγωγή εντός Ηνωμένων Πολιτειών – όχι για να φτάσει φθηνά εργατικά χέρια, αλλά για να αποφύγει δασμούς και πολιτικούς κινδύνους στην Ευρώπη και την Ασία.

Οι ΗΠΑ, με μειωμένο κόστος σε σχέση με τη Γερμανία αλλά υψηλότερο από την Κίνα, προσφέρουν ένα ισορροπημένο περιβάλλον για «ευρωπαϊκές» εταιρείες που θέλουν να επεκταθούν σε νέες αγορές χωρίς να διακυβεύουν την ποιότητα.

Η «παγίδα» του χαμηλού κόστους

Ωστόσο, το χαμηλό εργατικό κόστος δεν σημαίνει πάντα και αποδοτικότερη παραγωγή. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται να ζυγίσουν:

  1. την ποιότητα εργασίας
  2. την πολιτική σταθερότητα
  3. την προσβασιμότητα σε τεχνολογία
  4. και, φυσικά, τα περιβαλλοντικά πρότυπα

Η Κίνα, για παράδειγμα, έχει χαμηλό κόστος αλλά και περισσότερο αυταρχικές ρυθμίσεις, ενώ το Μαρόκο αναδεικνύεται σε νέο κόμβο της Ευρώπης, λόγω του χαμηλού κόστους και της εγγύτητας.

Τι σημαίνει αυτό για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

Η Ευρώπη, και ιδίως η Γερμανία, φαίνεται ότι θα πρέπει να επανεφεύρει τον ρόλο της. Όχι πλέον ως παγκόσμιος παραγωγός, αλλά ως κόμβος καινοτομίας, σχεδιασμού και υψηλής τεχνολογίας, με την πραγματική συναρμολόγηση να μεταφέρεται όλο και περισσότερο σε τρίτες χώρες.

Η επόμενη δεκαετία θα κρίνει αν η Δύση μπορεί να συνδυάσει εργασιακά δικαιώματα και παραγωγική ανταγωνιστικότητα ή αν η μάχη έχει ήδη κριθεί από την... εφοδιαστική αλυσίδα.

Το alfavita.gr παρακολουθεί τις διεθνείς εξελίξεις σε εργασία, τεχνολογία και βιομηχανία. Μείνετε συντονισμένοι.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Αλεξάνδρα Νικολαΐδου
Αλεξάνδρα Νικολαΐδου: Το συγκινητικό «αντίο» της οικογένειάς της - «Πάλεψε με χαμόγελο μέχρι τέλους»
Αλεξάνδρα Νικολαΐδου: Το συγκινητικό μήνυμα της οικογένειάς της - «Πάλεψε με ένα τέρας μέχρι τέλους»
Αλεξάνδρα Νικολαΐδου: Το συγκινητικό «αντίο» της οικογένειάς της - «Πάλεψε με χαμόγελο μέχρι τέλους»
apple-books_foto_education.jpg
«Ορκίζομαι να μην ξεχάσω»: Συγκινητικό καλωσόρισμα στους νεοδιόριστους δασκάλους
«Να γίνομαι σπίθα»: Ο όρκος και το κάλεσμα των δασκάλων για δημόσια παιδεία και αξιοπρέπεια
«Ορκίζομαι να μην ξεχάσω»: Συγκινητικό καλωσόρισμα στους νεοδιόριστους δασκάλους
Σοφία Ζαχαράκη
Καρδιοπαθείς σε Ζαχαράκη: «Μας αποκλείουν από τα μεταπτυχιακά» - Σοβαρές ελλείψεις στο πλαίσιο για ΑμεΑ
Παρέμβαση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Πασχόντων από Καρδιοπάθειες για την πρόσβαση ατόμων με αναπηρία στα μεταπτυχιακά προγράμματα
Καρδιοπαθείς σε Ζαχαράκη: «Μας αποκλείουν από τα μεταπτυχιακά» - Σοβαρές ελλείψεις στο πλαίσιο για ΑμεΑ