Εν εξελίξει είναι η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης από το Λιμενικό, των δεκάδων αγνοουμένων από τη βύθιση του αλιευτικού σκάφους ανοιχτά της Πύλου. Η βάρκα που μετέφερε περίπου 750 ανθρώπους και που έχει επιβεβαιωμένους, μέχρι στιγμής 78 νεκρούς και 550 αγνοούμενους, αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο ναυάγιο στη σύγχρονη ιστορία της χώρας.
Σε απλά ελληνικά, το συμπέρασμα που πρέπει να οδηγηθεί κανείς δεν είναι αν είναι "πολλά" τα ασθενοφόρα που έσπευσαν στην Πύλο, όπως παρουσιάστριες με αμφισβητήσιμη κοινωνικοπολιτική άποψη σχολιάζουν με περίσσια μισανθρωπιά. Το συμπέρασμα είναι, πως επιβεβαιώνεται για ακόμη μια φορά και δυστυχώς όχι για τελευταία, πως η Μεσόγειος αποτελεί το μεγαλύτερο υγρό νεκροταφείο για τους πρόσφυγες και για την ανθρώπινη ελπίδα.
Παράλληλα, η συζήτηση επικεντρώνεται ξανά για το πώς αντιμετωπίζονται από το Λιμενικό οι άνθρωποι που βρίσκονται στη θάλασσα και όχι αδίκως.
Πολλές ΜΚΟ και ακόμη περισσότερα βίντεο ανά καιρούς επιβεβαιώνουν πως το Λιμενικό όχι μόνο δεν συνδράμει ουσιαστικά στο να σώσει τους ανθρώπους που βρίσκονται σε υπαρκτό κίνδυνο σε σωστικές λέμβους ή σε βάρκες υπερφορτωμένες να ταξιδεύουν στη μέση του πουθενά, αλλά λειτουργεί και ως μεσάζοντας των εκάστοτε κυβερνήσεων να απαλλαγούν μια για πάντα από το περιττό "βάρος" των σωζόμενων ανθρώπινων ζωών.
Αποστολόπουλος: «Το Λιμενικό είχε 15 ώρες να τους σώσει. Δεν το έκανε»
Σε ανάρτησή του ο βραβευμένος ακτιβιστής και διασώστης Ιάσωνας Αποστολόπουλος τονίζει πως το Λιμενικό γνώριζε από το μεσημέρι της Τρίτης 13/6 για την βάρκα, καθώς ειδοποιήθηκαν από το ιταλικό λιμενικό και από την Frontex και από το Alarmphone.
«Είχαν 15 ώρες να ξεκινήσουν επιχείρηση διάσωσης και δεν έκαναν τίποτα. Μάλιστα το παράκτιο περιπολικό σκάφος του λιμενικού (Π.Π.Λ.Σ.) έφτασε δίπλα και απλά τους κοιτούσε! Η δικαιολογία; Οι πρόσφυγες δεν ήθελαν να διασωθούν! Ναι, καλά ακούσατε. Οι νεκροί φταίνε. Προσπαθούν να ξεπλύνουν τις εγκληματικές τους ευθύνες κατηγορώντας τα θύματα του ναυαγίου επειδή ναυάγησαν! Όπως κατηγορούνται τα θύματα βιασμού επειδή βιάστηκαν», τονίζει ο Αποστολόπουλος.
Όλα αυτά ενώ ήδη κυκλοφορούσε η φωτογραφία που τραβήχτηκε από ελικόπτερο, δείχνοντας τους ανθρώπους να κουνάνε τα χέρια τους, ζητώντας βοήθεια.
Διεθνής πραγματογνώμονας για ναυάγιο: Δεν ρωτάμε ένα πλοίο που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια
Το γεγονός πως το λιμενικό έπρεπε να επέμβει σε κάθε περίπτωση, ακόμη κι αν υπήρχε άρνηση διάσωσης, τόνισε ο ναύαρχος λιμενικού εν αποστρατεία και διεθνής πραγματογνώμονας Νίκος Σπανός. «Το πλοίο ήταν ένα πλωτό νεκροταφείο, σκάφος πολύ παλιό, χωρίς καθόλου πιστοποιητικά. Η τραγωδία είναι ανείπωτη. Ποτέ δεν θα μάθουμε πόσοι ακριβώς έχασαν τη ζωή τους», υπογράμμισε με νόημα.
«Συνήθως τα γυναικόπαιδα σε τέτοιου είδους ταξίδια τα βάζουν στο κάτω μέρος του πλοίου. Τους κλειδώνουν για να μην μπορούν να μετακινηθούν. Βρίσκονται σε μια φυλακή μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους. Το Υπουργείο Ναυτιλίας ενημερώθηκε από τις ιταλικές αρχές μέσω Frontex. H Ιταλία παρέδωσε το περιστατικό σε μας αφού στο δικό μας χώρο λάμβανε χώρα. Το σκάφος βρισκόταν ουσιαστικά σε κίνδυνο. Είχε πάνω ανθρώπους κρεμασμένους σαν σταφύλια, ενώ ήταν και ακυβέρνητο. Άρα πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική πολιτεία. Θα πρέπει να οργανώσει το επιχειρησιακό της σχέδιο, δηλαδή πλωτά - χερσαία μέσα, τα οποία πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή έτσι ώστε να αποβιβάσουν τον κόσμο σε άλλα σκάφη», πρόσθεσε ο ίδιος.
Συμπλήρωσε ακόμη πως «δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια. Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο, άρα σε κίνδυνο. Έπρεπε να πράξουμε τα δέοντα. Στο Γύθειο υπήρχε μεγάλο σκάφος που μπορούσε να βοηθήσει, είναι ναυαγοσωστικό, 80 μέτρων. Οφείλουμε να του πούμε να τρέξει στην περιοχή. Θα μπορούσε να φιλοξενήσει τους ανθρώπους, μέχρι και νοσοκομείο έχει μέσα».
Τα ναυάγια στην Ελλάδα από το 2023 έως σήμερα
Με το πρώτο τρίμηνο του 2023 να είναι φονικότερο από το 2017, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, τα παρακάτω ναυάγια έλαβαν χώρα σε ελληνικά ύδατα από τις αρχές του έτους έως σήμερα.
- 26 Μαΐου: Ναυάγιο στη Μύκονο
Τα πτώματα ανασύρθηκαν από κλιμάκιο της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών σε βάθος 30 μέτρων, παρελήφθησαν από περιπολικό σκάφος του Λιμενικού και μεταφέρθηκαν στον όρμο Καλαφάτη και από εκεί στο Κέντρο Υγείας Μυκόνου.
Το πρωί της 30ης Μαΐου, το πτώμα μίας γυναίκας που επέβαινε στο μοιραίο σκάφος με τους μετανάστες, εντοπίστηκε σε βραχώδη περιοχή στον Άγιο Θεολόγο Αντίπαρου. Τη γυναίκα αναγνώρισαν δύο εκ των επιβατών του ίδιου σκάφους, οι οποίοι περισυλλέγησαν σώοι από τη θαλάσσια περιοχή. Οι σοροί που εντοπίστηκαν ήταν 9.
- 20 Απριλίου: Ναυάγιο στη Λακωνία
Τον Απρίλιο είχε σημειωθεί το ναυάγιο στο Νέο Οίτυλο Λακωνίας όταν βρέθηκε ιστιοφόρο με 47 μετανάστες και πρόσφυγες να είναι προσαραγμένο και ημιβυθισμένο στην παραλία Αρφίγκια.
Εντοπίστηκαν 15 άνδρες, 16 γυναίκες και 16 ανήλικοι, ενώ ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του. Η σορός του είχε μεταφερθεί από τους επιβαίνοντες του πλοίου στην ξηρά όταν το σκάφος προσάραξε.
11 Μαρτίου: Ναυάγιο στο Φαρμακονήσι
Πέντε νεκροί και τουλάχιστον δέκα ήταν οι αγνοούμενοι από το ναυάγιο στο Φαρμακονήσι, επίσης, τον Απρίλιο. Τότε, λέμβος στην οποία επέβαιναν 31 μετανάστες, σύμφωνα με δηλώσεις των διασωθέντων, παρουσίασε εισροή υδάτων στην θαλάσσια περιοχή του Φαρμακονησίου, κοντά στην οριογραμμή, εντός των τουρκικών χωρικών υδάτων. Έντεκα άτομα είχαν διασώσει οι τουρκικές αρχές και πέντε οι ελληνικές.
- Φεβρουάριος: Ναυάγιο στη Λέσβο
Λέμβος ανατράπηκε στην περιοχή Προβοσκίδα, ανατολικά της Μυτιλήνης, στις 7 Φεβρουαρίου.
Οι διασωθέντες ήταν 39, ενώ είχαν ανασυρθεί νεκροί δύο γυναίκες και ένας άνδρας.
- Φεβρουάριος: Ναυάγιο στη Λέρο
Μία γυναίκα και τέσσερα παιδιά έχασαν τη ζωή τους σε ναυάγιο στη Λέρο τον Φεβρουάριο του 2023. Οι μετανάστες προέρχονταν από την Τουρκία και διασώθηκαν 42 άτομα.
Oι διακινητές είχαν στοιβάξει μέσα σε φουσκωτή λέμβο μωρά και ανθρώπους με κινητικά προβλήματα, εν μέσω σφοδρού ψύχους και κακοκαιρίας.
«Με 20.000 καταγεγραμμένους θανάτους στην διαδρομή αυτή από το 2014, φοβάμαι ότι ο ρυθμός των θανάτων αυτών έχει γίνει κανονικότητα», προειδοποιούσε τον Απρίλιο ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΔΟΜ), επισημαίνοντας πως «οι καθυστερήσεις και τα κενά στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης που διεξάγονται από τα κράτη κοστίζουν ανθρώπινες ζωές».
Οι επαναπροωθήσεις που (ΔΕΝ) γίνονται
Τα λεγόμενα pushbacks που όλα τα πολιτικά πρόσωπα αρνούνται ότι γίνονται, κυρίως όταν βρίσκονται τα ίδια σε κυβερνητικές θέσεις, καταγράφονται σε βίντεο που πολλάκις έχουν δει τη δημοσιότητα.
Στο βίντεο, καταγράφεται το σκάφος με σήμανση της Ελληνικής Ακτοφυλακής, να πλέει πολύ κοντά σε σκάφος μετανάστες. Σύμφωνα με την Άγκυρα, η λέμβος έπλεε στα ανοιχτά της δυτικής Ακτής Αιγαίου, ακριβώς απέναντι από τα ελληνικά νησιά.
Τότε πλησιάζει ένα ξεχωριστό μηχανοκίνητο σκάφος που δεν έχει αναγνωριστεί και ένας άνδρας εμφανίζεται να χτυπά τη βάρκα των μεταναστών ή κάποιον που βρίσκεται μέσα.
Η Ελλάδα συνελήφθη επ' αυτοφώρω να ρίχνει πρόσφυγες στη θάλασσα
Ένα σοκαριστικό βίντεο καταγράφτηκε στη Λέσβο από εργαζόμενο σε υποδομές υποστήριξης προσφύγων, όπου δείχνει παραβιάσεις και κακοποίηση προσφύγων.
Σύμφωνα με τη New York Times, στο βίντεο φαίνεται ένα λευκό βαν χωρίς σήμανση που αποβιβάζει σε ένα απόμερο μέρος στη Λέσβο 12 άτομα, μεταξύ των οποίων και παιδιά.
Πρόκειται για πρόσφυγες που είχαν φτάσει μία ημέρα πριν σε ελληνικό έδαφος και είχαν διανυκτερεύσει κρυμμένοι σε θάμνους, μέχρι που εντοπίστηκαν και συνελήφθησαν από «κουκουλοφόρους», όπως κατήγγειλαν αργότερα.
Ένα λευκό βαν χωρίς σήμανση αποβιβάζει σε απόμερο σημείο της παραλίας της νότιας Λέσβου 12 άτομα, αρκετά από αυτά παιδιά, υπό την επίβλεψη τριών ατόμων. Πρόκειται για μετανάστες που είχαν φτάσει μία ημέρα πριν σε ελληνικό έδαφος και είχαν διανυκτερεύσει κρυμένοι σε θάμνους, μέχρι που εντοπίστηκαν και συνελήφθηκαν από κουκουλοφόρους, όπως κατήγγειλαν αργότερα. Είχαν ξεκινήσει από την Σομαλία και τις περιοχές που ελέγχει η Αλ Σαμπάμπ, ισλαμιστική ένοπλη ομάδα που σχετίζεται με την Αλ Κάιντα.
Στο σημείο που τους έβγαλαν από το βαν, βρίσκεται μικρή ξύλινη προβλήτα όπου περιμένουν δύο άτομα με τα πρόσωπα καλυμμένα, σε ένα φουσκωτό ταχύπλοο. Οδηγούν τους πρόσφυγες στο ταχύπλοο και ανοίγονται στη θάλασσα. Όπως γράφουν οι New York Times, για τον απλό παρατηρητή, από μακριά μοιάζουν σαν τουρίστες που απολαμβάνουν το Αιγαίο.
Τρία λεπτά αργότερα, το φουσκωτό προσεγγίζει το σκάφος 617 της Ελληνικής Ακτοφυλακής, που όπως σημειώνεται έχει πληρωθεί κυρίως από ευρωπαϊκά κονδύλια. Οι πρόσφυγες επιβιβάζονται στο σκάφος της Ακτοφυλακής και οδηγούνται στην πρύμη. Εκεί, τους επιτηρούν έξι άτομα χωρίς καλυμμένα πρόσωπα που φαίνεται να φορούν την τυπική σκούρα μπλε στολή του πληρώματος.
Στη συνέχεια, το σκάφος της Ακτοφυλακής πλέει νότια προς την Τουρκία. Κοντά στα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων, επιβιβάζει τους πρόσφυγες σε φουσκωτή λέμβο χωρίς κινητήρα και φαίνεται να τους αφήνει πίσω, εγκαταλείποντάς τους στο έλεος των ρευμάτων, του ανέμου και των κυμάτων.
Περίπου μία ώρα μετά, δύο σκάφη της τουρκικής Ακτοφυλακής εντόπισαν και συνέλεξαν τους πρόσφυγες. Όπως σημειώνει το δημοσίευμα, η ελληνική πλευρά συνηθίζει να ειδοποιεί την άλλη πλευρά με fax.
Αργότερα, από την Τουρκία ανακοινώθηκε η διάσωση 12 ατόμων μετά από ελληνική επαναπροώθηση, απέναντι από την Λέσβο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη