Κατερίνα Σπυριδάκη
Ερώτηση στη Βουλή για την «απαράδεκτη» καθυστέρηση στη διανομή των σχολικών βιβλίων

Ερώτηση στη Βουλή που αφορά την καθυστέρηση στη διανομή των σχολικών βιβλίων και την ταλαιπωρία των εκπαιδευτικών κατέθεσε στη Βουλή η η βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ, Κατερίνα Σπυριδάκη. Την ερώτηση, που απευθύνεται στην υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, συνυπογράφει και ο βουλευτής Κιλκίς και Τομεάρχης Παιδείας, Στέφανος Παραστατίδης.

Η βουλευτής υπενθυμίζει ότι ήδη από τις 5 Νοεμβρίου 2025, με την αναφορά της προς την υπουργό, είχε προειδοποιήσει για τις καθυστερήσεις, όμως σχεδόν ένα μήνα αργότερα η κατάσταση παραμένει ακριβώς η ίδια. Όπως αναφέρει αυτούσια στην Ερώτηση: «βρισκόμαστε ήδη στον τρίτο μήνα της σχολικής χρονιάς χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διανομή των σχολικών βιβλίων. Η κατάσταση αυτή αποτελεί απαράδεκτη καθυστέρηση… πλήττει ευθέως την ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων και υπονομεύει τον πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας» .

Στην ερώτηση περιγράφεται λεπτομερώς η προβληματική και χαοτική διαδικασία διανομής, με ιδιαίτερη ευθύνη του ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ». Όπως αναφέρεται: «το ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ” φέρεται να ζητούσε από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς να παραλαμβάνουν και να μεταφέρουν τα σχολικά βιβλία με τα προσωπικά τους οχήματα από τα κέντρα διανομής», με αποτέλεσμα οι διευθυντές να αναγκάζονται να εκτελούν καθήκοντα που σε καμία περίπτωση δεν τους αναλογούν, και μάλιστα με δική τους δαπάνη.

Παράλληλα, γίνεται ξεκάθαρο ότι η σύμβαση για τη διανομή προβλέπει ρητά ότι τα βιβλία οφείλουν να παραδίδονται είτε «πόρτα-πόρτα», δηλαδή στο σχολείο, είτε σε οργανωμένα κέντρα διανομής. Όμως, στην πράξη, οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με βιβλία αταξινόμητα, ανακατεμένα, χωρίς οργάνωση, επιβαρύνοντας σημαντικά τον χρόνο και την εργασία τους. Όπως σημειώνεται: «στα κέντρα διανομής τα βιβλία δεν είναι ταξινομημένα ανά σχολείο ή τάξη, αναγκάζοντας τους διευθυντές να αφιερώνουν χρόνο για ομαδοποίηση και το πακετάρισμα εκατοντάδων αντιτύπων» .

Η Βουλευτής υπενθυμίζει επίσης ότι το ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» έχει χρηματοδοτηθεί με ιδιαίτερα υψηλά ποσά για τη διαχείριση, παραγωγή και διανομή των σχολικών βιβλίων — κονδύλια που καταβάλλονται κάθε χρόνο για να εξασφαλίζεται μια πλήρως οργανωμένη και έγκαιρη διαδικασία. Ωστόσο, όπως σημειώνει, «τέτοιο επίπεδο αποδιοργάνωσης δεν μπορεί να δικαιολογηθεί όταν το Δημόσιο επενδύει εκατομμύρια ευρώ ώστε τα βιβλία να φτάνουν εγκαίρως στα σχολεία». Γι’ αυτό, η ίδια ζητά πλήρη διαφάνεια για το πώς χρησιμοποιήθηκαν τα χρήματα που διατέθηκαν, πώς εφαρμόστηκε η σύμβαση και ποιοι ευθύνονται για τις σοβαρές καθυστερήσεις.

Η ερώτηση υπογραμμίζει επίσης ότι οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν απαντήσεις που μεταθέτουν την ευθύνη στους Δήμους, παρότι οι ΟΤΑ: «βρίσκονται στα όριά τους χωρίς επαρκείς πόρους και προσωπικό… πολλώ δε μάλλον για καθήκοντα που δεν τους αναλογούν» .

Ειδικά στο Νομό Λασιθίου, η κατάσταση είναι ακόμη δυσκολότερη λόγω της γεωμορφολογίας, των αποστάσεων και των μικρών, διάσπαρτων σχολικών μονάδων. Όπως αποτυπώνεται στην Ερώτηση: «η παραλαβή και μεταφορά των βιβλίων στον νομό Λασιθίου… επιβαρύνει σημαντικά τους διευθυντές, οι οποίοι καλούνται να μετακινηθούν πολλαπλές φορές για να παραλάβουν εκατοντάδες βιβλία», με αποτέλεσμα μόνο στην Ιεράπετρα να απαιτηθεί η συνδρομή του Δήμου, ενώ στις υπόλοιπες περιοχές η κατάσταση παραμένει ανεξέλεγκτη.

Η βουλευτής τονίζει ότι οι καθυστερήσεις αυτές δεν είναι τοπικό φαινόμενο, αλλά πανελλαδική δυσλειτουργία, κάτι που επιβεβαιώνουν οι αντίστοιχες διαμαρτυρίες ενώσεων και συλλόγων εκπαιδευτικών.

Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ καλούν την υπουργό να απαντήσει αναλυτικά στα παρακάτω ερωτήματα:

  1. Για ποιους λόγους το ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» τροποποίησε τους προβλεπόμενους τρόπους διανομής των σχολικών βιβλίων στο πλαίσιο της προς ανάθεση σύμβασης για τη διανομή των διδακτικών βιβλίων του σχολικού έτους 2025-26;
  2. Πώς και στη βάση ποιων κριτηρίων αποφασίσθηκε η μετακύλιση της ευθύνης για την παραλαβή και διανομή των βιβλίων στους διευθυντές των σχολικών μονάδων;
  3. Δυνάμει ποιας οδηγίας ή εγκυκλίου ενημερώνονται οι διευθυντές προκειμένου να ζητήσουν τη συνδρομή των Δήμων; Παρακαλείσθε όπως μας τη γνωστοποιήσετε.
  4. Όταν η παράδοση γίνεται σε κέντρα διανομής, ποιος έχει την τελική ευθύνη μεταφοράς των βιβλίων στη σχολική μονάδα και με ποια διαδικασία πραγματοποιείται η παραλαβή;
  5. Πότε και πώς αναμένεται να ολοκληρωθεί η πλήρης και κανονική διανομή των σχολικών βιβλίων στις σχολικές μονάδες του Νομού Λασιθίου;
  6. Προτίθεται το Υπουργείο να λάβει μέτρα για να διασφαλίσει την τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων ώστε να μην επιβαρύνονται οι διευθυντές των σχολικών μονάδων;
  7. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε ώστε να μην επαναληφθεί αντίστοιχη καθυστέρηση τα επόμενα έτη;
  8. Προτίθεται το Υπουργείο να επανεξετάσει τον τρόπο οργάνωσης και ελέγχου της διαδικασίας παραγωγής και διανομής βιβλίων από το ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» ώστε να εκλείψουν ανάλογα φαινόμενα στο μέλλον;”.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κλιματ
Το λάθος με το air condition που «τελειώνει» την μπαταρία του αυτοκινήτου σου – 9 στους 10 το αγνοούν
Ένα από τα συνηθέστερα λάθη είναι το άμεσο άνοιγμα του κλιματιστικού μόλις ο οδηγός μπει στο όχημα
Το λάθος με το air condition που «τελειώνει» την μπαταρία του αυτοκινήτου σου – 9 στους 10 το αγνοούν
παμακ
ΠΑΜΑΚ: Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το διεθνές συνέδριο για την Παιδαγωγική της Επιχειρηματικότητας «ENTREPED2025»
Η φετινή διοργάνωση εστίασε στον ρόλο της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία, ειδικά στο πλαίσιο της...
ΠΑΜΑΚ: Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το διεθνές συνέδριο για την Παιδαγωγική της Επιχειρηματικότητας «ENTREPED2025»