κορονοϊός και σχολεία
Πρωτόγνωρες, δύσκολες καταστάσεις θα αντιμετωπίσουν φέτος τα σχολεία στη χώρα μας.

Η εξάπλωση του κορονοϊού, οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις για την εκπαίδευση, καθώς και οι χρόνιες παθογένειες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, οι οποίες έρχονται στην επιφάνεια,  απειλούν να τινάξουν στον αέρα την ομαλή λειτουργία των σχολείων.

Το υπουργείο παιδείας με αλλεπάλληλες ανακοινώσεις προσπαθεί να πείσει ότι όλα θα λειτουργήσουν ομαλά στα σχολεία με κάποιες βέβαια δυσκολίες.

Η Υπουργός παιδείας ανέδειξε τη χρήση μάσκας ως «το πιο σημαντικό εργαλείο» και προσπάθησε να δημιουργήσει την εντύπωση ότι εφόσον αυτό εξασφαλιστεί τα υπόλοιπα προβλήματα θεωρούνται δευτερεύουσας σημασίας και θα αντιμετωπιστούν.

Προτού αναφερθούμε στα λοιπά προβλήματα και τις προτάσεις μας θα μείνουμε στο γεγονός της εξαγγελίας της Κας Κεραμέως ότι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές θα πρέπει να φροντίσουν οι ίδιοι για την προμήθεια μάσκας.

Ακολούθησε δήλωση του Υπουργού Εσωτερικών σύμφωνα με την οποία οι μάσκες θα χορηγούνται δωρεάν σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Τη δήλωση του Υπουργού Εσωτερικών επιβεβαίωσε με ταυτόσημο περιεχόμενο πρωθυπουργική δήλωση.

Το ερώτημα εδώ είναι γιατί η Υπουργός παιδείας, η καθ΄ ύλη αρμόδια γνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες των σχολείων προέβη στη δήλωση ότι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να φροντίσουν (δηλ. να αγοράσουν) για την προμήθεια των μασκών η οποία αμέσως διαψεύστηκε με τη δήλωση του Υπουργού Εσωτερικών;

Επίσης στο θέμα προμήθειας των μασκών, αντισηπτικών κ.λ.π. δεν διευκρινίστηκε από τον Υπουργό Εσωτερικών εάν για την προμήθεια θα διατεθούν οι επιπλέον απαιτούμενες πιστώσεις ή εάν θα επιβαρυνθούν οι ήδη πενιχροί προϋπολογισμοί  των σχολικών επιτροπών. Εάν γίνει το δεύτερο οι σχολικές επιτροπές δεν θα μπορέσουν να καλύψουν δαπάνες πληρωμής καθαριστριών, θέρμανσης, ΔΕΗ, ΙΚΑ, αναλωσίμων κ.λ.π.

Σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων, σωστά, κατά την άποψή μας  γίνεται στις 7 Σεπτεμβρίου, εφόσον βεβαίως το επιτρέψουν τα επιδημιολογικά δεδομένα και εξασφαλιστούν τα πλέον απαραίτητα μέτρα ασφάλειας, διότι δεν μπορούν  μαθητές και εκπαιδευτικοί να βρίσκονται εκτός σχολικού περιβάλλοντος, άγνωστο για πόσο διάστημα.

Το θέμα όμως που τίθεται είναι ότι έχει ήδη αργήσει η ανακοίνωση συγκεκριμένων μέτρων ασφαλείας πλην των μασκών και η ανησυχία μήπως δημιουργηθεί ένα αλαλούμ είναι διάχυτη.

Να προσθέσουμε εδώ ότι στην περίπτωση ιδιαίτερης αύξησης των κρουσμάτων λόγω της λειτουργίας των σχολείων και όχι μόνο, κινδυνεύει και η δημοτικότητα του κυβερνώντος κόμματος η οποία αυξήθηκε κυρίως από την περιρρέουσα ακόμη άποψη ότι «ο Πρωθυπουργός μας έσωσε από τον κορονοϊό».

Τα μέτρα τα οποία προτείνουμε έχουν ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα, απαιτούν σημαντική αύξηση των δαπανών για την παιδεία.

Εάν δεν γίνει συνείδηση ότι οι δαπάνες για την υγεία και την παιδεία δεν αυξηθούν σημαντικά, λόγω κορονοϊού και προκριθούν εμβαλωματικές λύσεις τότε ο τόπος θα μπει σε νέες περιπέτειες.

Τα μέτρα τα οποία προτείνονται με το παρόν είναι τα εξής :

  1. Να καταργηθούν οι διατάξεις του άρθρου 50 του Ν. 4692/2020 οι οποίες προβλέπουν  αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.  Η διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 50 η οποία προβλέπει καθορισμό με ΥΑ του μέγιστου και ελάχιστου αριθμού μαθητών σε Γυμνάσια ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. να ισχύσει και για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με σκοπό τη μείωση των μαθητών σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά και για λόγους ίσης μεταχείρισης όλων των σχολείων.
  2. Να χωριστούν τα τμήματα σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα οποία ο αριθμός μαθητών είναι δυσανάλογα μεγάλος προς την χωρητικότητα των αιθουσών τους. Ο χωρισμός να γίνεται έπειτα από πρόταση των Διευθυντών των σχολείων με σύμφωνη γνώμη του συλλόγου διδασκόντων, διότι είναι οι μόνοι που γνωρίζουν και ζουν την πραγματικότητα των σχολικών κτιρίων.
  3. Η καθαριότητα  στις αίθουσες και στους λοιπούς σχολικούς χώρους να γίνεται με μεγαλύτερη συχνότητα και να προσληφθούν περισσότερες καθαρίστριες. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ στις περιπτώσεις λειτουργίας στο ίδιο κτίριο σχολείων  πρωϊνού, εσπερινού ωραρίου και απογευματινού όταν συστεγάζεται και ΙΕΚ.
  4. Να γίνουν σταδιακά δωρεάν τεστ σε όλους (όχι δειγματοληπτικά) τους εκπαιδευτικούς  και μαθητές με προτεραιότητα στις περιοχές που παρουσιάζει έξαρση ο κορονοϊός.
  5. Τα κονδύλια τα οποία διατέθηκαν ή θα διατεθούν στους Δήμους και στις περιφέρειες για τις έκτακτες ανάγκες λόγω της πανδημίας να καλύψουν συγκεκριμένες σχετικές ανάγκες και να μην διατεθούν ενδεχομένως για κούνιες, παγκάκια ή να καλύψουν άλλες ανάγκες της τοπικής αυτοδιοίκησης.
  6. Να δοθεί άμεσα λύση στο θέμα της λειτουργίας των κυλικείων και των σχολικών συσσιτίων.
  7. Να μη γίνει κατάχρηση εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης η οποία είναι δυνατόν να παρουσιαστεί ως το «φάρμακο δια πάσαν νόσον».

Ο κίνδυνος της κατάχρησης είναι υπαρκτός διότι η τηλεκπαίδευση μπορεί να μειώσει τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα οι οποίοι θα πρέπει να διδάσκονται με την δια ζώσης διδασκαλία, μπορεί να καλύψει μέρος της έλλειψης εκπαιδευτικού προσωπικού  λόγω αδιοριστίας και επιπλέον είναι λύση λιγότερο δαπανηρή.

  1. Να προγραμματιστεί έγκαιρα η διάθεση αυξημένων κονδυλίων τα οποία  θα εξασφαλίζουν τις ανάγκες σε θέρμανση, διότι με την αλλαγή του καιρού η ανάγκη για επαρκή αερισμό των αιθουσών θα συνεχίσει να είναι επιβεβλημένη και τα παράθυρα στις περισσότερες περιπτώσεις θα πρέπει να παραμένουν ανοιχτά.
  2. Να αλλάξει η αναλογία διδασκόντων και διδασκομένων στα εργαστήρια των ΕΠΑ.Λ. σε 8 μαθητές ανά εκπαιδευτικό, όπου υπάρχει αυξημένος κίνδυνος μετάδοσης του ιού, διότι η διεξαγωγή της εργαστηριακής άσκησης απαιτεί μικρές αποστάσεις για την εκμάθηση δεξιοτήτων, ιδίως των χειρωνακτικών. Η αναλογία 8 προς 1 να ισχύσει και στο εργαστηριακό μάθημα το οποίο διδάσκεται στο Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.

Να εξεταστούν επίσης ως προς το θέμα αυτό και οι περιπτώσεις διδασκαλίας των μαθημάτων στα εργαστήρια των ΙΕΚ, Γυμνασίων και ΓΕ.Λ.

Κλείνοντας να επισημάνουμε ότι οι προτάσεις τις οποίες αναφέραμε απαιτούν σημαντική και άμεση αύξηση των δαπανών για την παιδεία.

Εάν η κυβέρνηση δεν αποφασίσει να αυξήσει τα κονδύλια για την παιδεία, προβεί σε διορισμούς και προσλήψεις  αναπληρωτών «με το σταγονόμετρο» και ακολουθήσει  την τακτική του «βλέποντας και κάνοντας» τότε είναι βέβαιο, κατά την άποψή μας,  ότι θα αναγκαστεί μετά από λίγο να αυξήσει τις δαπάνες υγείας για τη θεραπεία των επιπλέον προσβληθέντων από τον κορονοϊό.

Ίδωμεν

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης

Εκπαιδευτικός – Ερευνητής

Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pada
Πανελλαδικές 2025: Ποια Τμήματα του ΠΑΔΑ έχουν ισοτιμηθεί μέχρι τώρα με τo Πολυτεχνείο
Οι φετινοί υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων που στοχεύουν την πρόσβαση σε Πολυτεχνικές Σχολές ας γνωρίζουν ότι σύμφωνα με σχετική ΚΥΑ τέσσερα...
Πανελλαδικές 2025: Ποια Τμήματα του ΠΑΔΑ έχουν ισοτιμηθεί μέχρι τώρα με τo Πολυτεχνείο
kali xronia
Γνωστός αστρολόγος προβλέπει ότι οι εκπαιδευτικοί είναι οι ευνοημένοι του 2025
Στο κείμενο αυτό αναφέρονται οι προβλέψεις, μήνα-μήνα, για τους εκπαιδευτικούς και την Παιδεία για το έτος 2025 από έναν παγκοσμίου φήμης...
Γνωστός αστρολόγος προβλέπει ότι οι εκπαιδευτικοί είναι οι ευνοημένοι του 2025