Αναμένοντας την ψηφοφορία των συλλόγων διδασκόντων για την επιλογή των διευθυντών, όπου για πρώτη φορά οι εκπαιδευτικοί της τάξης θα έχουν λόγο στην επιλογή του διευθυντή τους. Σκέψεις και απόψεις, του εκπαιδευτικού Γιώργου Χρόνη.
Γνωρίζουμε πώς γινόταν τα προηγούμενα χρόνια. Μέσα από τα υπηρεσιακά συμβούλια όπου η πλειοψηφία των μελών τους διοριζόταν από την εκάστοτε κυβέρνηση με κομματικά κριτήρια. Ήταν το ΠΑΣΟΚ κυβέρνηση; Διόριζαν ως μέλη εκπαιδευτικούς προσκείμενους στην ΠΑΣΚ. Ήταν η Ν.Δ. κυβέρνηση; Διόριζαν εκπαιδευτικούς προσκείμενους στη ΔΑΚΕ. Έτσι τη μερίδα του λέοντος εξασφάλιζαν οι κομματικοί συνδικαλιστές και όσοι είχαν δημόσιες σχέσεις και αλισβερίσια με την εξουσία και το κατεστημένο. Αυτό σταματά πλέον και το μπαλάκι περνά στους συλλόγους διδασκόντων. Είναι μια θετική εξέλιξη που πρέπει να προστατεύσουμε και να αναβαθμίσουμε. Επιδέχεται βελτιώσεις; Σίγουρα, ναι. Π.χ. η επιλογή να γίνεται 100% από τον σύλλογο διδασκόντων χωρίς να υπολογίζονται μετρήσιμα κριτήρια. Ένας συνάδελφος με 30 χρόνια υπηρεσίας δεν είναι ικανότερος για διευθυντής από έναν συνάδελφο με 10 χρόνια υπηρεσίας. Όπως και ένας εκπαιδευτικός με 5 πτυχία δε σημαίνει ότι θα τα καταφέρει καλύτερα από έναν που δεν έχει πτυχία. Άλλωστε τα πτυχία τα αποκτούμε για να γίνουμε καλύτεροι εκπαιδευτικοί στην τάξη μας, για να προσφέρουμε περισσότερα στους μαθητές μας. Όχι για να γίνουμε διευθυντές. Δυστυχώς το κομματικό συνδικαλιστικό κατεστημένο έσπρωξε τους εκπαιδευτικούς τα προηγούμενα χρόνια σε ένα κυνήγι απόκτησης πτυχίων-αρκετές φορές κάτω από αδιαφανείς συνθήκες-προκειμένου να αποκτήσουν προτεραιότητα για να γίνουν στελέχη. Θα ήθελα σε έναν σύλλογο διδασκόντων, όλοι ίσοι προς ίσοι να καθόμαστε σε ένα τραπέζι και να επιλέγουμε τον διευθυντή μας με μοναδικά κριτήρια την προσωπικότητά του, τον χαρακτήρα του, τη στάση του απέναντι στα προβλήματα της εκπαίδευσης, το πώς αντιμετωπίζει τα προβλήματα και τις κρίσεις της σχολικής καθημερινότητας, αν είναι δημοκρατικός ή αυταρχικός, αν σέβεται τους συναδέλφους του, αν προστατεύει τα εργασιακά τους δικαιώματα, αν προάγει τη συνεργασία όλων των φορέων που εμπλέκονται στη σχολική κοινότητα. Τι δουλειά έχουν τα χρόνια υπηρεσίας και τα πτυχία; Θα ήθελα να υπάρχει η ανακλητότητα. Πες, βρε αδελφέ, ότι πάνω στον χρόνο διαπιστώνουμε ότι ο διευθυντής μας δε σέβεται τις αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων, είναι αυταρχικός, δημιουργεί προβλήματα με τη συμπεριφορά του. Να έχουμε δικαίωμα να τον αλλάξουμε χωρίς να περιμένουμε να ολοκληρωθεί η θητεία του. Αρκεί να το ζητήσει ένας αριθμός συναδέλφων. Θα δούμε ποιος θα είναι αυτός. Το 50% συν 1, το 60%, το 70%; Δυστυχώς το υπουργείο δεν υιοθέτησε την παράμετρο αυτή.
Λένε αρκετοί ότι η επιλογή διευθυντών είναι αξιολόγηση. Για μένα είναι όπως οι συνδικαλιστικές εκλογές. Όπως επιλέγουμε τον συνδικαλιστή που θα μας εκπροσωπεί με κάποια κριτήρια έτσι θα επιλέξουμε και τον διευθυντή που θα μας εκπροσωπεί με κάποια κριτήρια. Αν το ένα είναι αξιολόγηση και το άλλο είναι αξιολόγηση. Αν στο ένα δεν πρέπει να μετέχουμε και στο άλλο δεν πρέπει να μετέχουμε.
Αρκετοί συνάδελφοι δηλώνουν ότι δεν υπέβαλαν αίτηση επειδή δεν ήθελαν να διεκδικήσουν το σχολείο από έναν φίλο τους εκπαιδευτικό ή από έναν άλλον που είναι χρόνια διευθυντής. < Πώς να διεκδικήσω το σχολείο του τάδε > ήταν η επωδός τους. Διαφωνώ. Τα σχολεία δεν είναι ιδιοκτησία κανενός ούτε τα έχουν χρεωθεί ισόβια ορισμένοι διευθυντές. Όλοι έχουν δικαίωμα στην υποψηφιότητα. Η συγκεκριμένη λογική ευνοεί αρκετούς να παραμένουν διευθυντές μέχρι να συνταξιοδοτηθούν. Και καλά να λειτουργούν υπεύθυνα και συναδελφικά. Αν είναι όμως αυταρχικοί και δημιουργούν προβλήματα το κακό είναι διπλό. Ας το ξανασκεφτούν ορισμένοι.
Τέλος θα πρέπει να είναι σεβαστή η επιθυμία όσων αποφασίσουν να απέχουν από τη διαδικασία για οποιοδήποτε λόγο. Όσοι όμως αποφασίσουν να συμμετέχουν να κλείσουν τα αυτιά τους στους διάφορους καλοθελητές που για δικούς της λόγους πλασάρουν τον άλφα ή τον βήτα υποψήφιο ως καλούς διευθυντές. Δεν τους έπιασε ο πόνος αν θα έχουμε καλούς ή κακούς διευθυντές στα σχολεία μας. Αλλού στοχεύουν. Να επιβάλουν δικά τους πρόσωπα που αύριο θα κληθούν να επιλέξουν τον διευθυντή εκπαίδευσης της αρεσκείας τους. Όλοι οι σύλλογοι διδασκόντων να δείξουν την απαιτούμενη ωριμότητα αποφασίζοντας μόνοι τους. Δε χρειάζονται καθοδηγητές, σοφούς ή και υποδείξεις. Όσοι το πράττουν υποτιμούν τους συλλόγους διδασκόντων και τους προσβάλλουν βάναυσα.
Τα παραπάνω ήταν απόσπασμα από την τοποθέτησή μου στη Γ.Σ. του συλλόγου μου-Δ. Γληνός-που έγινε πριν από λίγες μέρες.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Ποιο σχολείο έχει βγάλει 9 καθηγητές Πανεπιστημίων
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/10
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη