ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Δεν είναι τυχαίο ότι ο λόφος με τα ερείπια της ελληνιστικής περιόδου στην καρδιά της ιορδανικής πρωτεύουσας φέρει ακόμη το όνομα Φιλαδέλφεια

Η εικόνα ήταν απλή αλλά αποκαλυπτική: Έλληνες πανεπιστημιακοί σε διάλογο με δεκαεξάχρονους Ιορδανούς σε αίθουσες λυκείων στο Αμμάν∙ ένας κόσμος που στα χαρτιά μοιάζει μακρινός, αλλά στην πράξη αναγνωρίζει τον εαυτό του σε μια γλώσσα, μια ιστορία και μια εκπαιδευτική κουλτούρα που του είναι οικεία εδώ και αιώνες.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο λόφος με τα ερείπια της ελληνιστικής περιόδου στην καρδιά της ιορδανικής πρωτεύουσας φέρει ακόμη το όνομα Φιλαδέλφεια. Κάπως έτσι, η πρόσφατη εκπαιδευτική αποστολή ελληνικών πανεπιστημίων στην Ιορδανία βρήκε έναν λαό έτοιμο να ακούσει – και, ακόμη πιο σημαντικό, να ανταποκριθεί.

Μια αποστολή που έμοιαζε περισσότερο με επανασύνδεση παρά με «εξωστρέφεια»

Το Study in Greece, ο επίσημος φορέας διεθνοποίησης των ΑΕΙ, μαζί με εκπροσώπους πέντε ιδρυμάτων (ΕΚΠΑ, Πανεπιστήμιο Πατρών, Κρήτης, Οικονομικό Αθηνών, Πάντειο) χαρτογράφησαν για πρώτη φορά το ενδιαφέρον των Ιορδανών μαθητών για τις σπουδές στην Ελλάδα.

Και ξαφνικά αποκαλύφθηκε κάτι που στην Ελλάδα συχνά ξεχνάμε: η χώρα μας έχει ήδη μια γενιά “αποφοίτων-γεφυρών” στην Ιορδανία. Περίπου 3.500 Ιορδανοί έχουν σπουδάσει σε ελληνικά ΑΕΙ από τη δεκαετία του ’70. Πολλοί από αυτούς μιλούν άπταιστα ελληνικά, εργάζονται σε καίριες θέσεις και κουβαλούν μια εμπειρία ζωής που τους συνδέει με τη χώρα μας πιο στενά από οποιαδήποτε καμπάνια branding.

Μία από αυτές τις φωνές –απολύτως αντιπροσωπευτική– είναι ο Αχμέντ Αλ-Αμίρ, μαθηματικός, που περιέγραψε την Ελλάδα όχι ως «εκπαιδευτική επιλογή», αλλά σαν τόπο στον οποίο επέστρεφε νοητά κάθε φορά που σκεφτόταν τι τον διαμόρφωσε.

Τι κεντρίζει το ενδιαφέρον των Ιορδανών μαθητών

Οι παρουσιάσεις έγιναν σε 11 ιδιωτικά λύκεια, με περίπου 500 μαθητές και καθηγητές να συμμετέχουν. Το ενδιαφέρον των παιδιών είχε τρεις καθαρές προτεραιότητες:

  • Ιατρική
  • Οικονομικά και Διοίκηση
  • Πληροφορική και Μηχανική

Αυτό όμως που τους εξέπληξε περισσότερο δεν ήταν οι ειδικότητες∙ ήταν οι συνθήκες:

  • Τα ελληνόφωνα προγράμματα προπτυχιακού επιπέδου παραμένουν χωρίς δίδακτρα

Για έναν μαθητή συνηθισμένο να θεωρεί ότι στην Ευρώπη η εκπαίδευση κοστίζει, το άκουσμα αυτό λειτούργησε σχεδόν αποκαλυπτικά.

  • Τα αγγλόφωνα προγράμματα των ελληνικών ΑΕΙ έχουν πλέον ποικιλία και ποιότητα

Στο Αμμάν, πολλοί μαθητές δήλωσαν ότι δεν γνώριζαν καν πως η Ελλάδα διαθέτει δεκάδες τέτοια τμήματα.

  • Η ασφάλεια, η ζεστή φοιτητική ζωή και το προσιτό κόστος διαβίωσης

ήταν τρίτος καθοριστικός παράγοντας. Οι γονείς, όπως αναφέρθηκε, «τρέχουν να ακούσουν περισσότερα».

Όταν η ακαδημαϊκή ποιότητα γίνεται… αφήγηση

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε ότι αρκετοί μαθητές εκπλήσσονταν θετικά όταν γνώριζαν ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν δυνατά προγράμματα με καλές διεθνείς κατατάξεις, κυρίως στα οικονομικά και στην ιατρική.

«Δεν φανταζόμουν ότι υπάρχουν τόσες δυνατότητες πρακτικής άσκησης στην Ελλάδα», είπε ένας 17χρονος μαθητής που ονειρεύεται καριέρα στα οικονομικά. Αντίστοιχα, ένας υποψήφιος για ιατρική τόνισε ότι η Ελλάδα μοιάζει να προσφέρει «τον πιο ανθρώπινο συνδυασμό ποιότητας-κόστους» σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Η Ιορδανία βλέπει τα ελληνικά ΑΕΙ ως μια ανερχόμενη πύλη στη Δύση

Ίσως το πιο εντυπωσιακό σχόλιο ήρθε από τον διευθυντή του American Excellence School, ο οποίος με απόλυτη φυσικότητα παραδέχτηκε ότι, αν ξαναεπέλεγε σήμερα σπουδές για τον γιο του, θα συμπεριλάμβανε την Ελλάδα στις πρώτες επιλογές.

Από έναν άνθρωπο που ήδη έστειλε το παιδί του στην Ισπανία, η δήλωση αυτή δεν είναι κολακευτική∙ είναι ενδεικτική μιας αλλαγής αντίληψης: η Ελλάδα δεν είναι πλέον για τους Ιορδανούς ένα country of sun, αλλά μια χώρα με σοβαρή ακαδημαϊκή υποδομή.

Τι σημαίνει αυτό για τα ίδια τα ελληνικά ΑΕΙ

Η αποστολή δεν ήταν τουριστικού χαρακτήρα. Ανέδειξε μια πραγματική δυνατότητα:

  • Τα ελληνικά προπτυχιακά μπορούν να προσελκύσουν φοιτητές σε τμήματα με κενές θέσεις. Και αυτό μπορεί να γίνει χωρίς να αλλάξει η ταυτότητα της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης.
  • Τα αγγλόφωνα προγράμματα μπορούν να λειτουργήσουν ως κινητήριος δύναμη διεθνοποίησης.
  • Η Ελλάδα μπορεί να γίνει εκπαιδευτικός κόμβος για τη Μέση Ανατολή, εφόσον επενδύσει στην προβολή και στις συνεργασίες.

Η Ιορδανία έδειξε ότι υπάρχει έδαφος – πιθανότατα πολύ πιο πρόσφορο απ’ όσο νομίζουμε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Η ήσυχη «επέκταση» των ελληνικών ΑΕΙ στη Μέση Ανατολή: Γιατί η Ιορδανία βλέπει την Ελλάδα ως φυσικό σύμμαχο στην εκπαίδευση
Δεν είναι τυχαίο ότι ο λόφος με τα ερείπια της ελληνιστικής περιόδου στην καρδιά της ιορδανικής πρωτεύουσας φέρει ακόμη το όνομα Φιλαδέλφεια
Η ήσυχη «επέκταση» των ελληνικών ΑΕΙ στη Μέση Ανατολή: Γιατί η Ιορδανία βλέπει την Ελλάδα ως φυσικό σύμμαχο στην εκπαίδευση
Σχολικά βιβλία πάνω σε θρανίο σε αίθουσα
Καθυστερήσεις στο πολλαπλό σχολικό βιβλίο - Αντιδράσεις από εκδότες και συγγραφικές ομάδες για τον σχεδιασμό και τα χρονοδιαγράμματα
Ανησυχία για την πορεία του πολλαπλού σχολικού βιβλίου
Καθυστερήσεις στο πολλαπλό σχολικό βιβλίο - Αντιδράσεις από εκδότες και συγγραφικές ομάδες για τον σχεδιασμό και τα χρονοδιαγράμματα
Πανελλαδικές - πανελλήνιες εξετάσεις
Πανελλήνιες 2026: Από σήμερα Παρασκευή η υποβολή Αίτησης–Δήλωσης για συμμετοχή των υποψηφίων
Προσοχή! Όσοι δεν κάνουν την εγγραφή τους εντός των ημερομηνιών που ανακοίνωσε το υπουργείο θα αποκλειστούν από τις πανελλήνιες εξετάσεις - Τι πρέπει...
Πανελλήνιες 2026: Από σήμερα Παρασκευή η υποβολή Αίτησης–Δήλωσης για συμμετοχή των υποψηφίων