Σε μία συνέντευξη εφ' όλης της ύλης, η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, παρουσιάζει τον νέο χάρτη της εκπαίδευσης, δίνοτας έμφαση στη σύνδεση της τεχνολογικής αιχμής με την παράδοση, τη θωράκιση της ασφάλειας των σχολείων και την «αποκατάσταση της τάξης» στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Η Υπουργός αναλύει τις άμεσες παρεμβάσεις για την ψυχοκοινωνική στήριξη μετά τα γεγονότα στα Βορίζια, καθώς και τη φιλοσοφία πίσω από το αυστηρό αλλά δίκαιο πειθαρχικό πλαίσιο που τίθεται σε εφαρμογή στα Πανεπιστήμια.
«Τα Βορίζια έφεραν ανασφάλεια σε μαθητές και εκπαιδευτικούς»
Αναφερόμενη στις άμεσες παρεμβάσεις μετά τα Βορίζια, η κ. Ζαχαράκη τονίζει την ολιστική προσέγγιση του Υπουργείου στην ψυχική υγεία των μαθητών. «Ας είμαστε ειλικρινείς. Αυτό που έγινε στα Βορίζια «άνοιξε μια πληγή» ανασφάλειας στα παιδιά μας, στους εκπαιδευτικούς, αλλά και στους γονείς, που θα πάρει μέρες να επουλωθεί. Για αυτό και κινητοποιηθήκαμε άμεσα, σε συνεργασία με τις τοπικές διευθύνσεις εκπαίδευσης, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του σχολείου και να δοθεί η απαραίτητη ψυχολογική υποστήριξη σε όλους», σημείωσε η υπουργός Παιδείας.
Σχετικά με το μόνιμο πλαίσιο υποστήριξης, η Υπουργός ανακοίνωσε ότι «εντείνουμε διαρκώς τις προσπάθειες. Με τη συνδρομή της εξειδικευμένης διεπιστημονικής ομάδας Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών που έφτασε άμεσα στην Κρήτη και θα μείνει όσο χρειαστεί, αλλά και του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, εφαρμόζουμε πρακτικές με στόχο την αποκατάσταση του αισθήματος ασφάλειας, την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας και τη στήριξη των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους, στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης για την ψυχική υγεία και ευημερία στο σχολείο».
Όπως είπε, «ήδη από φέτος λειτουργεί ένα μόνιμο δίκτυο ψυχοκοινωνικής στήριξης στα σχολεία, με περισσότερους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς από κάθε άλλη χρονιά, με διαρκή συνεργασία με το υπουργείο Υγείας σε θέματα ψυχικής υγείας των παιδιών μας, αλλά και με συνεργασία με τα ενισχυμένα ΚΕΔΑΣΥ και τις Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης.»
Επιπλέον, σημείωσε τη συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση: «Οι σχολές γονέων που η Περιφέρεια Κρήτης λειτούργησε πέρυσι θα συνεχίσουν σε πιο εκτεταμένο δίκτυο σε όλη την Κρήτη, ενώ συγχρόνως συνεργάζομαι προσωπικά με τον δήμαρχο Φαιστού για την επίλυση των κτιριακών θεμάτων του σχολείου στα Βορίζια. Θέλουμε τα σχολεία όλης της χώρας να λειτουργούν με αίσθημα εμπιστοσύνης, δίνοντας ξεκάθαρη προτεραιότητα στην ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Είμαστε εδώ για τα παιδιά μας και αποτελεί σταθερή δέσμευση να τα στηρίζουμε στην πράξη, όπου και όποτε χρειάζεται.»
«Η εποχή της ατιμωρησίας έχει τελειώσει» - Για το νέο πειθαρχικό πλαίσιο στα ΑΕΙ
Σχετικά με το νέο πειθαρχικό δίκαιο στα Πανεπιστήμια, η κ. Ζαχαράκη τονίζει ότι αποκαθιστά τη νομιμότητα και τη δικαιοσύνη στον ακαδημαϊκό χώρο. «Το νέο πειθαρχικό πλαίσιο για τα πανεπιστήμια έρχεται να θεραπεύσει μια χρόνια θεσμική εκκρεμότητα. Για πρώτη φορά έπειτα από δεκαετίες εισάγεται ένα ενιαίο, σαφές και δίκαιο σύστημα κανόνων που εξασφαλίζει τόσο την εύρυθμη λειτουργία των ΑΕΙ όσο και τα δικαιώματα των φοιτητών. Τα πανεπιστήμιά μας γίνονται πραγματικοί χώροι ελεύθερης διακίνησης των ιδεών, ενώ στόχος δεν είναι η τιμωρία αλλά η αποκατάσταση της τάξης και του κύρους του πανεπιστημιακού θεσμού.»
Η Υπουργός υπογραμμίζει τις δικλίδες δικαιοσύνης που προβλέπονται: «Για αυτό και οι ρυθμίσεις συνοδεύονται από συγκεκριμένες δικλίδες δικαιοσύνης.
Η διευκρινιστική εγκύκλιος που εκδώσαμε πρόσφατα αναλύει με πληρότητα τη διαδικασία συγκρότησης των πειθαρχικών οργάνων και την ανάδειξη του φοιτητή-εκπροσώπου, ορίζει τα πειθαρχικά παραπτώματα, τη διαδικασία άσκησης δίωξης και τις προβλεπόμενες ποινές, ενώ καθιερώνει την υποχρέωση ετήσιας απολογιστικής έκθεσης για κάθε ίδρυμα.»
Όπως είπε η Σοφία Ζαχαράκη, «το νέο πειθαρχικό δίκαιο για τους φοιτητές μας στοχεύει σε ένα πανεπιστήμιο που λειτουργεί με κανόνες, δικαιοσύνη και διαφάνεια. Που ενισχύει τη λογοδοσία, διασφαλίζει την ασφάλεια όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας και προάγει την αξιοκρατία στην ακαδημαϊκή ζωή. Ένα νέο πλαίσιο που δίνει τα «εργαλεία» και θέτει τις βάσεις για ένα ίδρυμα «ανοιχτό στη γνώση και κλειστό στην ανομία», υπηρετώντας τον σεβασμό, την ευθύνη και τη νομιμότητα. Η εποχή της ατιμωρησίας έχει τελειώσει, όπως και η εποχή των υπερβολών. Το μέτρο, η δικαιοσύνη και η προστασία του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος είναι οι τρεις βασικές αρχές που διέπουν και αυτήν τη μεταρρύθμιση.»
Μη Κρατικά Πανεπιστήμια: «Η εποπτεία από την ΕΘΑΑΕ θα είναι διαρκής»
Αναφορικά με τη μεταρρύθμιση για μη Κρατικά Πανεπιστήμια, η Υπουργός ξεκαθαρίζει πως η ποιότητα είναι το βασικό φίλτρο: «Η μεταρρύθμιση για την αδειοδότηση παραρτημάτων διεθνών πανεπιστημίων στην Ελλάδα δεν αποτελεί απλώς μια θεσμική τομή. Είναι μια στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη με στόχο να καταστήσουμε τη χώρα μας περιφερειακό κέντρο γνώσης και καινοτομίας. Όπως ξεκαθαρίσαμε εξαρχής, το βασικό κριτήριο δεν είναι η ταχύτητα αλλά η ποιότητα.»
Η κ. Ζαχαράκη επικαλέστηκε την αυστηρότητα της διαδικασίας, τονίζοντας ότι «το καλοκαίρι κάποιοι έλεγαν πως όλα θα γίνουν ανεξέλεγκτα και θα πάρουν άδεια λειτουργίας και τα 12 μη κρατικά πανεπιστήμια που εξέφρασαν ενδιαφέρον. Τελικά, λόγω των αυστηρών φίλτρων αξιολόγησης που θέσαμε εξαρχής, έλαβαν άδεια τα 4.»
Και προσθέτει τα ποιοτικά κριτήρια: «Αυστηρά φίλτρα σε επίπεδο ακαδημαϊκής πιστοποίησης ποιότητας, αναγνωρισμένων προγραμμάτων σπουδών, ελάχιστων κριτηρίων ασφαλών υποδομών και στελέχωσης με ακαδημαϊκό προσωπικό που πληροί υψηλά διεθνή πρότυπα. Η δε εποπτεία από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης θα είναι διαρκής, αξιολογώντας την ποιότητα και τη βιωσιμότητα κάθε ιδρύματος. Η Ελλάδα κάνει πλέον πολύ σημαντικά βήματα μπροστά όχι μόνο για να προσελκύσει φοιτητές από το εξωτερικό, αλλά και για να κρατήσει περισσότερους νέους μας εδώ. Κάθε αρχή όμως είναι και δύσκολη.»
Τέλος, η Υπουργός επισήμανε τη συνολική εικόνα της Ανώτατης Εκπαίδευσης: «Παράλληλα, αξίζει να σας ενημερώσω για τη μεγάλη εικόνα της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα τόσο μέσα από την ενίσχυση των υποδομών αλλά και της φοιτητικής μέριμνας όσο και μέσω των 74 κοινών, διπλών μεταπτυχιακών δημόσιων Πανεπιστημίων με διεθνείς ακαδημαϊκούς κολοσσούς, αλλά και της προσέλκυσης εκατοντάδων ξένων φοιτητών στα Προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων. Στοιχεία που συμβάλλουν στην εξωστρέφεια και θωρακίζουν την ποιότητα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας.»
Ψηφιακή Στρατηγική: AI, Διαδραστικοί Πίνακες και ChatGPT Edu
Η ψηφιακή στρατηγική του Υπουργείου ανεβάζει ρυθμό, με στόχο την ίση πρόσβαση σε ένα σύγχρονο σχολείο: «Από το Ψηφιακό Φροντιστήριο μέχρι τους 39.000 διαδραστικούς πίνακες και από τα 177.000 κιτ ρομποτικής μέχρι τα νέα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης, το στοίχημα που θέλουμε να κερδίσουμε είναι ένα: να έχουν όλοι οι μαθητές, σε κάθε γωνιά της χώρας, ίση πρόσβαση σε ένα σύγχρονο, «ζωντανό» και δημιουργικό σχολείο.»
Η κ. Ζαχαράκη ανακοίνωσε νέες προμήθειες εξοπλισμού: «Και θέλω μάλιστα να ανακοινώσω ότι μέσω των διαγωνισμών που θα «τρέξουν» το επόμενο διάστημα θα προμηθευτούμε διαδραστικούς πίνακες για να συμπληρώσουμε σε αίθουσες που χρειάζεται, με χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Με αυτό τον τρόπο θα προσθέσουμε σχεδόν 8.000 διαδραστικούς πίνακες στα σχολεία μας σε όλη την Ελλάδα.»
Η Τεχνητή Νοημοσύνη εισέρχεται στην τάξη μέσω νέων πλατφορμών: «Ήδη σχεδιάσαμε το «Edu Contact» -ένα ολοκληρωμένο σύστημα υποστήριξης για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς- αλλά και το «Edu Plan», μια πλατφόρμα καταγραφής και πρόβλεψης εκπαιδευτικών κενών, που θα τεθεί σε εφαρμογή τον Μάρτιο του 2026 και θα αξιοποιεί σύγχρονες τεχνολογίες και εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης.
Παράλληλα, με το πρόγραμμα «AI in Schools» -που υλοποιούμε σε συνεργασία με την OpenAI και με χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση- φέρνουμε για πρώτη φορά την παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη στις τάξεις μέσα από μια ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα, το ChatGPT Edu.
Από τον επόμενο μήνα ξεκινούν την εκπαίδευση στα νέα ψηφιακά εργαλεία οι εκπαιδευτικοί μας και από τον Μάρτιο του 2026 οι μαθητές της Α' και της Β' Λυκείου σε 20 σχολεία σε όλη τη χώρα, όπου ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον 385 εκπαιδευτικοί.»
Τέλος, η Υπουργός τόνισε τη φιλοσοφία πίσω από την τεχνολογία: «Δεν υπάρχει διαζευκτικό στην εκπαίδευση. Πιστεύω σε μια «βεντάλια» εμπειριών για τα παιδιά. Πιστεύω σε μια τάξη η οποία έχει μέσα τον διαδραστικό πίνακα και το 3D printer, αλλά και τη γωνία με τις χειροτεχνίες και την πολιτιστική μας παράδοση.
Στόχος μας δεν είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη να αντικαταστήσει το σχολείο, αλλά να γίνει σύμμαχός του, να ενισχύσει τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και την κριτική σκέψη στα παιδιά μας. Και βέβαια, καμία τεχνολογική πρόοδος δεν έχει αξία χωρίς τον άνθρωπο. Για αυτό και θέλουμε να επιμορφωθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι εκπαιδευτικοί στις νέες ψηφιακές δεξιότητες για την ορθή παιδαγωγική χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Οραματιζόμαστε ένα σχολείο ζωντανό «κύτταρο» ψηφιακής μάθησης, με εκπαιδευτικούς φορείς δημιουργίας και καινοτομίας και μαθητές πρωταγωνιστές της τεχνολογίας και όχι απλούς χρήστες αυτής!»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 24/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Μιχάλης Τσιλιβάκος